David Brown Mini Remastered: Knedlík se vrací, ale stojí více než nový
Firma David Brown Automotive se chlubila, že v květnu přijde s novým, druhým modelem. Sportovní Speedback GT s technikou Jaguaru XKR a karoserií připomínající Aston Martin DB5 dostává sourozence nakonec už v předstihnu. Oficiálně se ukáže 20. dubna na prestižní výstavě Top Marques v Monaku... Ale největším překvapením je, o jaké auto se jedná. Potěší ctitele klasického Mini, kteří se nemohou spokojit s tím, že nové generace pod nadvládou BMW neustále rostou..
Znovuzrozený „knedlík“ dostal přídomek Remastered, který rozhodně nelže. Nádherný „miník“ je... prostě předělaný. Samozřejmě nejde o nový model, využívá techniky původní klasiky. Citlivě do ní míchá modernu, hlavně uvnitř. Sám David Brown (nemá nic společného s mužem, který vyráběl traktory a koupil po druhé světové válce Aston Martin i Lagondu) říká, že auta mají být od základu ručně postavena s využitím zcela nových karosářských panelů. Vážně? Nové ústředí firmy včetně tovární haly se nachází nedaleko okruhu Silverstone.
Důvěrně známé vnější tvary Issigonisovy ikony na čtyřech kolech však byly ve skutečnosti zahlazeny, vizuálně změkčeny a zbaveny „švů“. Také vnější zpětná zrcátka jsou jiná a stylová. Původní podvozky dostaly posilu v podobě nosníků a podpůrných vzpěr pro zlepšení tuhosti i samotné ovladatelnosti. Stará známá čtyřválcová třináctistovka (pro ctitele přesných čísel 1275 cm3), se kterou původní Mini na přelomu milénia končilo, je kompletně přestavěná a prý poskytuje o polovinu vyšší výkon než dříve, to znamená zhruba nějakých 90-100 koní (66-74 kW). Čtyřstupňové manuální převodovky prošly repasí, odpružení a brzdy zásadní prý inovací.
Na první pohled novinku poznáme i zepředu dle hliníkové mřížky chladiče a samostatných trojic koncových diodových světel, ty má se Speedbackem GT shodná. Kabina hýří luxusními materiály - čalouněním v kůží, drahými textiliemi a lakovanými kovy. Tříramenné dřevěné volanty Moto-Lita a retro budíky Smith se světlými podklady dokreslují atmosféru. Ovšem tady najdeme i právě onu modernu: palubní systém se středovou dotykovou obrazovkou. Mini od Davida Browna tak nabízí navigaci a propojení s mobily Apple CarPlay i Android Auto, nezbytné USB porty, ale také dálkové centrální zamykání, případně dokonce bezklíčkový vstup a startování tlačítkem. Takové věci originály neměly... Středová konzola zahrnuje podstatný prvek příslušenství 21. století: věru půvabný držák nápojů. Dokonce zavazadlový prostor je zevnitř potažen kůží.
Další individualizaci se meze skoro nekladou včetně svébytné barvy karoserie, stejnou může mít i palivová nádrž a střecha naopak barvu kontrastní. Lakování trvá čtyři týdny, stavba celého vozu pak 1.000 člověkohodin. Dvojice limitovaných sérií nese názvy „Inspired by Monte Carlo“ a „Inspired by Café Racers.“ Exkluzivitě a omezenému množství odpovídá odhadovaná cena, která by měla začínat na 50 tisících. V librách, samozřejmě, v korunách 1,55 milionu. Čekali jste méně?