To nejzajímavější na turbosteameru je mnohokrát osvědčený a nyní znovuobjevený princip parního stroje. Úspora paliva v reálném provozu má dosáhnout asi 1,5 l /100 km, výkon motoru se přitom zvýší o 10 kW a točivý moment asi o 20 Nm.
jo to me taky zarazilo ... kdo vi jak to bude za 10 let ... kolik jeste bude ropy atp. ... ale treba u BMW vedi neco co mi nevime ... a navic vodikovej motor asi taky produkje teplo takze to ted testujou na benzinu, ale ve vysledku to skombinujou s vodikovym motorem, ktery diky tomu nebude tolik zaostavat za benzinem ...
to by byla podle me zbytecna dalsi komplikace ... navic napr. alternator by nebyl vhodny ... musis si uvedomit, ze chvili trva nez se zahreje a studeny motor potazmo onen parni stroj ... to by cinilo zvysene naroky na docasne nedobijenou batereii ... hlanve v zime a vecer kdy musis svitit ...
jasne hybridy maji svoje vyhody, ale jsou taky daleko komplikovanejsi (baterie atd...)
Ta parni vychytavka je docela elegantni zpusob jak zvysit vykon a snizit spotrebu... tak proc to nevyuzit?
Že má spalovací motor poměrně malou účinnost, a že velká část energie odejde s výfukovými plyny, se učí i děti ve škole. U BMW se tuto energii pokusili využít tradičními, dávno známými způsoby. Připadá mi to komlikované a drahé. Žádnou eleganci v tom nevidím. Každopádně ukázali, že to jde. Možné nové převratné konstrukce a technologie se mohou skrývat uvnitř výměníku, ale o tom není v článku ani slovo. Teď si musíme počkat, jestli to má šanci v sériové výrobě. Měl bych pár otázak a pochybností.
1. Účinnost katalyzátoru je lepší při vyšší teplotě plynů. Na obrázku je až za prvním výměníkem.
2. Jaká je účinnost expandéru při pomalých a rychlých změnách otáček motoru?
3. Kolik Fridexu bude toto BMW potřebovat? Nechtěl bych ho jako ojetinu po 10 letech provozu s havárií v rejstříku.
Jak už bylo napsáno dříve, Japonci to udělají jinak. Dají do výměník do hybridu a expandér spojí s dynamem. Energii využijí přímo k pohonu nebo s ní dobijí baterie. Energii se použije, když ji bude nejvíce třeba.
Stejně si myslím, že vývoj směřuje k hybridům, kde spalovací motor ve bude sloužit jen k přeměně energie a pohon bude obstarávat elektromotor. Mezi spalovacím motorem a koly se zruší mechanická vazba a spalovací motor bude pracovat v optimálních otáčkách s maximální účinností při požadovaném výkonu.
Brzy uvidíme, zda je lepší cesta BMW formou zdokonalení klasického pohonu nebo Japonců směrem hybridním.
my máme parní stoj, úžasné síly zdroj, uapapá....PS:opravdu to zvýšení výkonu za deset let o 10kW je super? ;-\ Spíš v tom vidím potenciální problém, co se týče poruchovosti (zase další čerpadla,pohyblivé díly...) :-|
Tak tomu ja hovorim nadhera. BMW zas a znovu ukazalo, ze pred konkurenciou ma nie trosku navrch, ale sa od nich vzdialuje milovymi krokmi. Takyto system aj bude fungovat(narazka na ten cool system do hmly od mercedesu). BMW forever!!!
Uzasne a chytre reseni! A pritom, obrazne receno, stcilo secist 1 a 1... Genialni napad s velkym praktickym potencialem. Jen me napadlo: nebylo by lepsi, kdyby ten parni stroj pohanel kompesor nebo 40V alternator? Hlavne kvuli rizeni podobne soustavy. Jinak az se to zmakne na provozni uroven pouziti, tak je to jedna z veci, ktere muzou prodlouzit zivot spalovacim motoruma a branit je (alespon docasne) pred hybridy a FC auty...
Moc pekna myslenka. Jenom jedna technická. Jak dochází k regulaci expanze v expandéru. Jinak v podstatě stejnej princip přihřívání páry jako u tepelnejch elektráren.