Ostrý model A1 quattro bude v vyroben v limitované edici, zájemcům nabídne opravdu sportovní svezení. Ve třídě malých vozů je vyjímečný pohon všech kol.
Je to LSD, ale umí fungovat aktivně. Funguje prakticky stejně jako centrální diferenciál. Nakolik toho software využívá, to ti nepovím. Tenhle systém je už hodně podobný xDrive. Osobně jsem velmi zvědavý, co si VW nadiktoval do páté generace, která by měla přijít příští rok. Saab rozhodně posunul Haldex o notný kus dál.
Pro srovnání čistě podvozků si můžeš vzít hodně zakroucenou trať Autozeitungu, kde Mini Cooper D s 111hp zajel čas 1:51,3 a A1 1,6 TDI se 105hp zajela čas 1:51,7 takže podvozkově stejná liga co se týče předohrabů. 4x4 samozřejmě pošle schopnosti podvozku o level výš.
Vůbec nic, pokud si místo něj můžu pořídit manuál :-) Moje auto prostě vždy musí mít (kromě jiného) tři pedály, manuální převodovku a mechanickou parkovací brzdu s pákou mezi sedadly. Přes to prostě nejede vlak ;-)
Haldex umí aktivně rozdělit moment na zadní nápravě ? Žil jsem v tom, že umí fungovat pouze jako LSD, tedy zajistí určitou míru svornosti, aby výkon "neutekl". Proti tomu sportovní diff u Audi právě umí aktivně rozdělit moment mezi zadní kola, podobně jako AYC u Eva, Nissaní Attesa ETS-Pro, nebo SH-AWD od Hondy.
Tak zrovna Ring bych nebral jako bernou minci pro tao dve auta. Je tam hromada rovinek, kde JCW proste nebude 270 konim stacit. Zrychleni na stovku tu nic nezmuze, na tech rovinkach rozhoduje schopnost zrychlovat nad stovkou tam je Golf R propastne lepsi.
Tak když jsem to viděl, tak jsem si hned řekl - hm, zajímavé, pekelně nabušené - ale VW to jako vždy u nejnovější generace svých hot-hatchů určitě zabije "povinným" DSG :'-( A světe div se, tentokrát tam dali manuál! Pro tentokrát tedy - bravo Audi!
Audi umí to samé se sportovním diferenciálem. Rozdíl je v tom, že Haldex preferuje přední nápravu při klidné jízdě rovně, ale poslední generace neváhá poslat dostatek na zadek, aby ti pomohl - ať už při akceleraci, nebo při zatáčení. A zadní diferenciál je elektronické LSD, takže umí tlačit vnější kolo. Sice poslední quattra preferují zadek, ale v základu tam máš otevřený diferenciál, takže je zadek trochu hravější, ale do zatáčky ti nepomůže. Pokud Audi Haldex v A1 nepřenastaví nebo neoseká (neměli by mít důvod), tak by ti měl pomoci. Samozřejmě na suchu je zadokolka pořád lepší, ale Mini zadokolka není. Tohle minimalizuje pocit těžkého čumáku, což je ten důvod, proč musíš stát na plynu. Pokud ubereš, zadní kolo přestane tlačit do zatáčky a čumák tě vezme ven po tečně.
Haldex jsem nikdy nemel... ziju porad v dobe kdy se pripojuje zadni naprava az se protaci predni kola :-)))). Kazdopadne jsem na to zvedavej. Ale jelikoz to je jen limitovka tak jich po autosaloech moc nebude :-|
Obecně poslední generace Haldexu je nastavena velmi dobře, v létě jsem byl účastníkem testu nebo spíše firemního blbnutí, k dispozici byl Yeti 2.0 TDI haldex a Octa 1,8 TSI předohrab. Že bude mít Octa problém zajet stejný čas na mokru jsem tušil ale že dostane čočku na suché dráze tak to jsem docela zíral, (vytyčená dráha mezi kuželi). Když to zajel instruktor tak jsem moc nevěřil a podezíral jsem jej z fandovství k Yetimu, ale zkusil jsem si to sám a můj osobní čas v Yeti byl na suchu o 2 s. rychlejší než jsem dokázal v Octě, na kropené dráze to byl pro octu vyloženě debakl. Yeti se do zatáčky krásně točil a když zabrala zadní kola tak byl i lehce přetáčivý, octa byl typický nedotáčivý tupý předohrab a to je TSI o 20hp silnější a Yeti má proti Octě zoufale vysoké těžiště a ještě je o nějaké dva metráky těžší na čumáku. Dokonce musí říci, že pocitově mi přišel haldex nějak hbitější (asi to co říkáš, výkon na vnějším zadním kole) než klasika ve služební A6, což u z principu neohrabaného a vysokého SUV je docela paradoxní zjištění.
Tak A1 bude někde na úrovni Golfu R a když se podíváš na časy třeba na NordSchl.
[odkaz]
tak JCW 8:35, Golf R 8:23 (a to má JCW lepší poměr výkon/hmotnost). Jinak samozřejmě haldex v zatáčce pomáhá, notabene s takovýmito výkony, od bodu kdy začneš v zatáčce zrychlovat tak 4x4 pomůže tím víc čím je zatáčka pomalejší, předohrab nedokáže přenést současně velké boční a podélné síly na přední nápravě kdežto 4x4 si práci rozdělí mezi předek a zadek a je vymalováno.
Haldex umí v zatáčce tlačit na zadní vnější kolo, takže pomoct může. Záleží jen na Audi, jak ho tu nastaví. Pak to bude jako s většinou lepších čtyřkolek; budeš to muset pořádně osolit, aby to bylo zajímavé.
v JCW mam najezdeno 15 tisic km :-). Je to motokara, nesrovnatelny s jakymkoliv premotorovanym konvencnim autem. Kdyz bude cas pridam na moje.auto. To ze je to predohrab nic nemeni na tom ze na klikatici si da A1 k snidani... hned jak bude A1 dostupna tak pujcuju a srovnam fakt me zajima.
188kW a 350Nm. Pominu-li tyto udaje a fakt, ze se jedna ctyrkolku, pak nebudu jiste daleko od pravdy, kdyz strizlive napisu, ze A1 si da predohrab k snidani >:-[]
Nicmene na ridicske zazitky bych u Audi proti JCW moc nesazel...
Naopak. Je vypínatelné, nebo může pracovat ve speciálním sportovním módu.
"Dobrou zprávou pro milovníky sportovních aut je možnost úplného vypnutí stabilizačního systému, ESP však nad vámi může (například při zhoršených podmínkách) bdít i ve speciálním sportovním módu."
Tak tenhle text od Landy mne hned napadl při pohledu na výraz tohoto drobka >:D
Každopádně bych chtěl u tohoto AUDI zapnut pás,nastartovat a sešlápnout plyn.
Turbo benzín s Haldexem dohromady... děkuji nechci... až to vyleze, redaktoři zase napíšou, že to "neumí vtáhnout do děje" a "řízení je přeposilované, bez zpětné vazby" no prostě klasická Audina...
tak to bude třešnička. Sice chápu tu nadsázku, když uvádí průměrnou spotřebu 8,5litrů - v reálu při využití potenciálu motoru to bude tak kolem 13-15l, ale to asi majitel tohohle kousku fakt řešit nebude. Jenom bych prosil rodiče "děťátek", která si případně tohle auto vymodlí - chtělo by to nejdřív nějaký kurz sportovní jízdy, aby to pak potomek někde neobtočil kolem stromečku naložený hopsandama z nejbližší diskotéky........
Chvályhodný počin Audi :yes: