Auta jsou stale modernejsi, bezpecnejsi, rychlejsi a ja nevimco..; nabidka ruznych elektronickych asistentu je siroka a do budoucna jich bude vice a vice, takze neni duvod rychlost snizovat, prave naopak.. Hodne by me zajimalo, co se tem aktivistum, nejakym vyvolavacum deste, honi v palici.. Co tim sledujou?
Zrejme jsou vsichni z jednoho nepodarenyho vrhu - viz experimenty na prazske Legerove ulici...
Nemluve o tom, ze v UK stejne vetsina lidi jezdi rychleji nez povolenych 112 na dalnici. Kdyz jsem tam pred 8mi lety byl na motorce, tak na vedlejsich silnicich jsem byl skoro nejpomalejsi a na dalnici jsem pri tachometrovych 125ti jel s proudem v levym pruhu.
jsem v Anglii kazdy rok minimalne 3 -4 mesice, a kdyz jedzim po dalnici 120 tak me z Londyna az do Manchesteru po ceste predjede jen par aut...dokonce i auta typu R8 atd jezdi podle predpisu...
Za polednich 8 let co tma jezdim jsem videl havarek co vidim v CR za tyden...
V ČR je problém v tom, že úseků, kde by se dalo jet řekněme 160, není mnoho a naopak na řadě míst by měla jít rychlost dolu. Za to můžeme poděkovat bandě neschopáků z ŘSD. A některá občanská sdružení na tom určitě mají také svůj podíl (třeba na výstavbě neefektivních přechodů pro zvěř). Dodnes nepochopím, proč nejsou dálnice kompletně oplocené. Alespoň ty nové. Vzhledem k ceně za kilometr je to opravdu neuvěřitelné.
Ta NE-oplocenost (nových) dálnic, to se (doslova) NEdá ani komentovat - to je opravdu PŘÍLIŠ :-|
PS: 160 km/h (popravdě i VÍCE) se "no problem" dá jet z Rozvadova na Plzeň či z Brna na Bratislavu..což jsou relativně DLOUHÉ úseky..
Tohle taky nechápu, snad si tím lečí nějaké svoje problémy, možná ani neumí řídit auto a díky svému eko přesvědčení ho ani nechtějí. Něco jako výrok mluvčí slovenských Greenpeace: „Já elektřinu k životu nepotřebuju, na televizi se klidně budu dívat při svíčkách.“
To je pak těžké >:-[]
Diskutabilni taky muze byt fakt, ze zvyseni rychlosti zvedve spotrebu. Zlepsi se totiz plynulost, dalnice budou mene zacpane a prestoze ma auto pri vyssi rychlosti vetsi spotrebu, tak diky mene zacpam bude spotreba nizsi.
Já myslím, že zvýšení max. rychlosti ze 112 na 130 asi jen těžko výrazně ovlivní plynulost dopravy, bo těžko si představit, jak se při 130ti uvolňuje ucpaná dálnice:)
Faktem je, že v oblasti ekologie by to byl opravdu nevýhodný krok, protože po 110km/h začíná růst u mnoha aut vcelku dost viditelně spotřeba.
Na druhou stranu, ten přínos pro ekologii by byl tak mizivý, že se o tom nedá diskutovat jako o nějakém reálném problému...
Tenhle issue už se tu probírá docela dlouho a myslím, že z toho nic nebude. Těch pseudoaergumentů "proč ne" totiž rezonuje médii spousta (viz [odkaz] ) a odbourávají se leda ještě blbějšími nápady. Třeba carbon footprint má eliminovat zvýšení limitu jen pro elektromobily (viz [odkaz] ), no je to normální?
Britové jsou face to face fajn lidé, ale zvykli si podléhat všem virtuálním hrozbám. Jakýkoli pokus o povolení šroubů je tak okamžitě snadno zašlapaný a tohle nebude výjimka. Všechny ty argumenty jsou vyvratitelné (Británie by potřebovala vyšší rychlost právě kvůli tomu, aby dálnice nebyly pořád přecpané), ale straší se vždy snáz než uklidňuje...
STRAŠÍ SE SNÁZ, NEŽ UKLIDŇUJE - to je tak hluboká pravda, že se mi z toho udělalo až mdlo - diky.....a bohužel to platí pro celou oblast politiky a médií. Nakonec, z tohodle všichni ti "aktivisté" a jim podobní žijí.
..., pretože sa mi zdá zbytočné.
Ak by niekto išiel 200 km vzdialenosť rýchlosťou 70 mph (112 km/h), trvalo by mu to 1h 47,5min.
Pri rýchlosti 80 mph (128 km/h) sa cestovný čas skráti na 1h 33,5 min.
Rozdiel je teda cca 14 minút.
Cena tejto časovej úspory?
- predĺženie dráhy na zastavenie vozidla o cca 25 metrov (reakčný čas 1s + brzdná dráha)
- predĺženie dráhy na reakciu vodiča o cca 5 metrov (viac ako 1 celá dĺžka vozidla)
- zvýšenie spotreby paliva o cca 1 liter (aj viac, záleží na vozidle), t.j. na 200 km úseku cca +3 eurá
- adekvátne zvýšenie emisií nechám bokom
- úspora 14 minút je tiež len teoretická vzhľadom na skutočnosť, že zvýšenie rýchlosti má byť len na vybraných úsekoch, teda nie na súvislých, napr. 200 km úsekoch
- nehovoriac o názoroch typu, že rýchlejšia premávka zníži intezitu citujem "vyšší rychlost právě kvůli tomu, aby dálnice nebyly pořád přecpané" - presný opak je pravdou, nakoľko vodič idúci vyššou rýchlosťou potrebuje viac priestoru na bezpečnú jazdu. V rizikovej situácií tak často reaguje prehnane, spomalí viac, ako by bolo potrebné a vznikajú tzv. dopravné vlny - t.j. v konečnom dôsledku zápchy. Je dokázané, že vyššiu kapacitu majú komunikácie s nižšou priemernou rýchlosťou ako tie, kde sa jazdí "čo to dá".
Aj u nás sa diskutovalo o návrhu zvýšiť Vmax na niektorých úsekoch diaľnic na 160 km/h. Našťastie zdravý rozum zvíťazil a návrh skončil zmietnutý zo stola. Pri 160 km/h na pár úsekoch by napr. medzi Bratislavou a Žilinou došlo k úspore možno 2-3 minút času, avšak za cenu podstatného nárastu o.i. rizika - 160-tkou by jazdilo len malé percento vodičov a títo by v ľavom pruhu predstavovali oproti vodičom jazdiacim 110-120 km/h pomerne značné ohrozenie. Museli by častokrát prudko brzdiť zo 160 na 110, čo by mohlo skončiť dopravnou nehodou a zvýšenou nervozitou.
Teoreticky platí, že najbezpečnejšia rýchlosť = 0 km/h. To je však samozrejme extrém. Vždy je potrebné hľadať kompromis žiaduceho a možného.
Bezpečnosť ako taká stojí na 3 pilieroch: vozidlo, infraštruktúra a vodič. Ak prvé dva piliere sú špičkové (v UK povedzme že sú), stále tu zostáva vodič. A pokiaľ bude ľudský činiteľ patriť k najčastejším príčinám dopravných nehôd, vždy bude potrebné jazdiť tak rýchlo, aby vodič nestratil kontrolu nad vozidlom. Vždy sú tu totiž blb-ci, ktorí svoje schopnosti poriadne preceňujú a takým potom vďačíme za väčšinu reštrikčných opatrení na cestách.
Ve skutečnosti limity nejsou potřeba. Jsou berličkou pro neschopné řidiče a řidiče neznalé situace. Zákon jasně říká, že nesmíš ohrožovat, ani omezovat. Ve skutečnosti limit nemusíš dodržet, pokud bys neohrozil obecný zájem. Alespoň v ČR. Pokud pojedu 250 na novém, prázdném, přehledném (tedy s dostatečným výhledem vhledem k rychlosti), oploceném úseku, tak policie nemůže říct ani popel. Budou se snažit, ale nemohou. Protože mi nikdy neprokáží, že jsem někoho ohrozil. Tak je to správně. Limit je vodítko. Místo toho, aby tam byla tabulka, která vysvětluje případné riziko, je tam limit.
Ona se ta optimální rychlost dá vypočítat, nechce se mi to dělat, ale mám takový pocit, že to nebude daleko od nějakých 70-90. Optimální z hlediska propustnosti komunikace. Vyšší rychlosti jsou dobré spíš pro prázdnější komunikace. Někdy člověk jede po poloprázdné dálnici, a kdyby byla pořádně postavená, tak bys mohl jet klidně 200 bez zvýšení rizika nehody.
Naštěstí zdravý rozum zvítězil >:D >:D >:D >:D a návrh byl zamítnut. Jo a výsledek toho je, že 160 se jezdí po dálnici dál akorát se to podle zákona nesmí. BTW jezdím tak taky když to situace v provozu dovoluje a když kolem široko daleko není žádný auto a není ani příhodný místo na postavení radaru policií tak jedu i víc ty chytrolíne.
PS: to je totalna hovadina. U nas mame 130 a beztak vacina ide 140+. Pre tych co chcu ist rychlo, ziadne obmedzenie neexistuje a tymi co chcu pravidla dodrziavat budu len zapchavat dialnice a cesty. Aj ta 50-tka v meste je totalna hovadina. vidim to denne v Bratislave. Zapchate cele ulice, lebo v predu ide niekto 40-50 km/h a za nim kolona, v ktorej je 10 x viac koliznych situacii ako keby sli vsetci 60 alebo 70 km/h.
50 v meste je samozrejme hlúposť, pretože sú úseky kde je aj 30 veľa a naopak 70 zbytočne málo (samozrejme značky zvyknú byť rozmiestnené nezmyselne). Alah ma ochraňuj od tých čo všade jezdia presne podľa MPR.
A nás ostatní necht někdo ochranuje, dusledně ochranuje před rádoby inteligenty co mají pocit, že rozumí všemu a ví tudíž i líp resp. nejlíp jak rychle je kde vhodné jet...to že s tím ostatní nebudou počítat a způsobí krizové situace ve kterých ohrozí jiné účastníky silničního provozu. Právě kuli takovým chytrákům byl zaveden bodový systém a co hůř, právě kuli takovým umírá tolik lidí na silnicích....jo, jseš bourák :no:
No ty seš zase pako, který neumí číst. Přečti si to znova a pozorně. Jsou úseky kde je 30 hodně a naopak 70 málo. Normální řidič (to ty nemůžeš znát) dokáže posoudit jestli jede kolem mateřský školky nebo úsekem kde holt cedule konec obce je až po kilometru jízdy mezi polema. Nikdo není přizpůsobení jízdy podmínkám na silnici ohrožován ani se netvoří žádné krizové situace. Jezdím podle tohodle modelu co se ti nelíbí už 14 let a nemám s tím problém ani já ani nikdo kolem. Aspoň sem si nevšim, že by na mě někdo troubil, blikal nebo hrozil. Takže se zamysli jestli náhodou ty lidi na silnicích neumírají z nějakýho jinýho důvodu.
Kde je častý výskyt chodců musí řidič SÁM poznat, že musí jet pomaleji nebo třeba i zastavit. Pokud to řidič nepozná a potřebuje k tomu značku, která mu to řekne, pak vůbec nemá mít řidičák. Ale souhlasím s tebou. Všude 50 je nesmysl.
Problém je v tom, že se o to nikdo moc nestará. 50 je dobrá rychlost pro úseky s přechody bez signalizace. Ale je řada míst, kde jsou rychlosti nastavené špatně. Pokud se bavíme o okolí vstupů na hřiště a do škol, tak tam má své místo přes den i 30. Na druhou stranu, pokud máme svislou značku informující o přechodu, je zakázané stání před a za přechodem, tak je i to omezení kvůli chodům trochu redundantní. K přechodu mám vždy přijet tak, abych mohl zastavit. Což kolikrát znamená méně než 50 km/h (obzvlášť, pokud nějaký ignorant nedodržuje zákaz stání, pak se k přechodu šourám prakticky do zastavení a nejradši bych toho omezence na místě propleskl). I kdyby v té ulici byla 80. Tohle nestarání se se projevuje také tím, že značky umisťují na místa, na kterých nejsou vidět.
no neviem ako okolo blavy ale jazdim casto po dialniciach od kosic az po zilinu tachometrovych 140 a malokedy sa stane zeby niekto isiel rychlejsie nez ja, takze skor by som povedal ze vacsina ide tych 130-140 ;) v cechach je to uz ine, ale to bude tym ze u nas meraju doslova na kazdom rohu a v cechach kam jazdim 1-2x mesacne stretnem nejaky radar tak raz za 3-4 mesiace
dráhy - je to jednou adekvátně tomu si nechá prostor na reakci. Tedy úplně stejně jak při niží rychlosti. Zvýšení spotřeby záleží na otáčkách a rychlostním stupni. Potřebuje větší prostor, který ale zaberá na menší čas. Takže minimálně je to jedno. Kapacita není kolik se vleze aut na silnici ale kolikjich projede za časový úsek. Jedinné co je dokázáno, že i u nás v zkorumpovaném blbákově, kde se jezdí na dálnici nejrychlej je nejmíň tragických nehod.
No podstatné ale je, že většina nehod nevzniká na dálnici! Ty jsou poměrně bezpečné, zvláště v poměru počtu aut a vzdáleností. Za druhé, většina havárií na dálnici nevzniká v závislosti na rychlosti vozidel, ale na jiných chybách - špatné řazení do pruhů, mikrospánek, nedání předností, nepozornost, nedobrždění, špatný stav auta, v zimě zimní pneumatiky atp.
Zapomínáš na psychologický faktor vzniku nehod. Fakt je, že ve vyšších rychlostech je člověk pozornější. A moderní auta tohle jen posouvají dál. Stovka na dálnici, pokud není narvaná a nemusím si neustále hlídat všechny okolo, je neskutečně nudná a ubíjející rychlost. A jsem pevně přesvědčen, že představuji větší riziko pro provoz, když si zapnu adaptivní tempomat, zalezu si do pravého pruhu a zapovídám se se spolujezdcem, nebo se zaposlouchám do hudby, než když jedu 160-180 a neustále se věnuji řízení a provozu. Je to důsledek množství podnětů. Pokud ti činnost poskytuje málo podnětů pro to, aby udržela mysl zaměstnanou, tak roste riziko, že jí přestaneš pozornost věnovat.
Na tom úseku (pri Piešťanoch) sa i tak jazdí okolo 160 a nepočul som o nejakej nehode ...
Samotná rýchlosť nie je vôbec nebezpečná ... prakticky nikdy nebýva príčinou dopravných nehôd (na diaľnici). Ono sa to samozrejme populárne hovorí o "neprimeranej rýchlosti", ale v praxi je to vždy o nedodržiavaní odstupu, agresívneho "myšičkovania" atď.
V živote ma neohrozil nik kto išiel "len" rýchlo ...
Zaujímavé, že v praxi sú skôr problémy so "slimákmi", ktorí sa vytrvalo "vlečú" v strednom pruhu na D1 a tým neustále komplikujú život ostatným .... a v živote som nevidel, že by ich niekto za to trestal ...
co to je za socialistickou patlanici ... každý by si měl v neobydlených oblastech jezdit tak jak uzná za vhodné i kdyby to auto žralo milion litrů. Lidi by pak více přemýšleli a vsadím svoje boty ,že by jezdili pomaleji. Je to něco jako ,když se v 17 těšíš na oslavu 18náctin a jak pak budeš hrozně chlastat. Je druhý den po oslavě ,tobě je blbě a do hospody chodíš uplně stejně jako když jsi nemohl ...
Ted maji 70mil, tedy 112 km/h, takze to spis vidim na 80, tedy 128km/h. A jak uz tu zaznelo, oni tak velmi casto uz jezdi, takze jen srovnaji krok tech, co se do ted bali. Sem tu skoro rok a pri 70ce na tachometru v nejpomalejsim levem pruhu me nepredjizdi jen kamiony.
No jo to je typický pokrytectví. Stejně jako v Čechách. Po dálnici se vesele jezdí 150-160, ale dělá se jako že to tak není. Kdyby to zlegalizovali nestalo by se vůbec nic. Jezdilo by se totiž furt stejně. A když to vezmu do extrému kdyby na dálnici byla povolená 200, tak tolik nepojedu jen kvůli tomu, že se to může. Pojedu si prostě podle sebe klidně 130 nebo míň když to bude okolní situace vyžadovat. Prostě tak abych jel bezpečně ne podle nějaký vyhlášky.
Naprosto souhlasim. Ne, ze bych jezdil 200 ale tech 150-160 je celkem normalni cestovni rychlost. V mercedesu E320cdi byla cestovni rychlost 180. V octavii 155... Podle toho se ridim. Kdyz je prostor, jedu rychlosti, ktera je umerna vozidlu. A samozrejme, kdyz to podminky nedovoluji, jedu pomaleji. Ale 112 na dalnici si tedy opravdu nedovedu predatavit. U nas kdyz jedu 130, tak jsou z pravidla pomalejsi uz jen kamiony :-)
vidím to podobně. Jezdil jsem 5let denně D8 a ani jednou se mi nestalo, že by mě chytili kvůli 160tacho. Pokud na to jsou podmínky (sucho, viditelno, malý provoz) a slušné auto, pak je taková rychlost evidentně tolerována.
Občas jsem se i svezl rychlostmi 200+, ale i kdyby taková rychlost byla povolená, tak bych tak stále nejezdil - ne kvůli spotřebě, ale kvůli tomu, že na to nejsou často vhodné podmínky. Ty optimální panují obvykle týden po začátku letních prázdnin do konce prázdnin. To jsou dálnice prázdné a hlavně suché.
Já bych byl pro zavedení doporučené rychlosti (130) a zrušení limitu na dálnicích. Pokud by někdo způsobil škodu ve vyšší rychlosti než doporučené, spolupodílel by se na financování opravy škod nějakým daným procentem.
Tak to mají Němci. Pokud jedeš rychle, tak přebíráš odpovědnost. Podle mne je to tak správně. Pokud něco/ někdo v Německu zavede limity, pak zelení (kvůli vysokým spotřebám, samozřejmě).
Nedávno si tady nick lukas13 (tuším) stěžoval, že v naší zemi je slovo aktivista, ekolog nebo environmentalista (což ani neuměl správně napsat) nadávka....tenhle případ ukazuje proč. Argumantace nesmyslná, tvrzení nepodložená a jednostraně vyselektovaná (pravda je jenom to, co se mi hodí, ostatní je lež a to bez ohledu na to, že ty argumenty přináší jeden a ten samý člověk nebo instituce...) a co je na článku zajímavé a co by stálo za prozkoumání - co je to nezávislá charitativní organizace Brake? Kdo ji platí? Co je jejím cílem? Charita? Proč se tedy stará o rychlost na dálnicích?
Podobné aktivistické environmentální a ekologické organizace u nás typu Duha, Děti země, Jihočeské či Pražské matky jsou instituce, kterým vděčíme trvale za zhoršování životního prostředí, stačí se podívat, jaké peklo představují nesmyslně protahované a prodlužované stavby (díky jejich aktivitám...). Ať někdo spočítá, kolik zbytečně propálených pohonných hmot a hlavně lidských životů a zranění stojí jejich zdržování výstavby dálnice na Ústí. A české předražené dálnice? Záplava nesmyslných přechodů a podchodů pro zvěř a přejezdů může těšit leda tak ony stavební firmy, které z těchto nesmyslů mají práci a balíky peněz. Pánbůh ví, jestli to mezi sebou nemají domluvené....
A Auto-mat v Praze? Copak normální lidé nedokážou vytvořit skupinu Blbům mat? A není nezajímavé, jak snadno tyto dost často obskurní skupinky proniknou do médií? Když někdo někoho vydírá skrytě, je to trestný čin, když to tyhle organizace dělají veřejně, ještě mají propagaci....
Všude je to stejné a za současnou obecně nejistou situaci vděčíme mimo jiné i podobným "neziskovým, charitativním, aktivistickým" organizacím, které tvoří pouze dvě skupiny lidí - zakomplexovanci, kteří touží otravovat ostatní normlní lidi a nestačili se dostat se do politiky a vychcánkové, kteří si na zádech podobných existencí dokážou udělat pohodlné a snadné živobytí. Na takové je třeba zřídit organizaci Brake......
Souhlasím.Já jsem ve své práci velice často nucen komunikovat s různými místními organizacemi SZ a občanskými sdruženími plnými ekoteroristů a je to teda vážně lábuž. Ti lidé jsou největší lháři a manipulátoři, se kterými jsem se kdy setkal. Pokaždé, když myslím, že na většího greenblba už narazit nemůžu, zjistím, že jsem se šeredně zmýlil. :no:
Vždycky se najde někdo, komu už z principu zvyšování rychlostí vadí...podobné články jsou i tady při zmínce o zvyšování rychlostí a podobné články jsou i ve světě při zvyšování rychlostí.
A že se tak či onak někdo vyjádřil, z toho bych nedělal vědu ;-)
Polícia vytrvalo "dokazuje" opak, ale to je hlavne o tom, že naši "inteligentí" policajti vedia najrýchlejšie postihnúť za to, čo sa najednoduchšie dokázať a na to majú svoje "hračky" ...
V živote som nevidel u nás postihnúť na diaľnici za niečo iné ako rýchlosť, hoci tých "kaskadérov" čo jazdia divoko je naozaj dosť. Po dlhých diskusiách "objavili" policajti u nás neuveriteľnú vec, že za väčšinu nehôd na slovenskej D1 môže nedodržanie bezpečného odstupu a nie rýchlosti ... o tom, že by policajtov napadlo riešiť x vodičov, čo vytrvalo v strednom páse komplikujú pomalou jazdou život na úseku BA - Trnava ... to je na nich už asi veľa ...to je asi už zložité ...
Po dlhom "dokazovaní", že to je síce problém, ale nedá sa s tým nič robiť zas "objavili Ameriku" a našli prístroj, ktorý odmeria vzdialenosť medzi dvomi vozidlami ....
Ono je to policajné meranie i tak zbytočné, lebo z vlastnej skúsenosti viem, že ak človek trochu rozmýšľa, tak nie je problém vytipovať "rizikové" miesta, kde merajú policajti a i keď pravidelne jazdím rýchlo, tak s policajtmi som na diaľnici nemal jediný problém ....a nemám žiadny antiradar ...
Policajti sa samozrejme naivne vytešujú, že masovým nasadením svojich "hračiek" znížili počet nehôd a mŕtvych, v realite je však príčinou skôr nárast cien pohonných hmôt, ktorý "vytlačil" mnohé autá z ciest, a mnoho ostatných jazdí na diaľniciach pomalšie, lebo je to jednoducho lacnejšie ...
:yes: s tymto sa da len suhlasit, hlavne s poslednou vetou.
Sam som zacal jazdit pomalsie 120-130 tachometrovych a tym setrit peniaze. 140 davam len pri predbiehani, ak sa niekto vali v lavom pruhu...
No a ja som dnes na nudnej pomalej ceste z Brna do Prahy rozmyslal, ktory .... kedy zaviedol 130 limit na dialnici, ked na nemeckej dialnici sa pri znacne vyssich rychlostiach citim o dost bezpecnejsie... Je to o vodicoch, predvidani a ohladuplnosti a nie o km/h...
by mě zajímalo proč se ve většině statistik mluví jenom o umrtích a né o vážných zranění, které často končí s následky na celý život - ochrnutí, amputace končetin, popáleniny, neurologické problémy(poranění hlavy), atd...
Bych řekl, že těch "zmrzačených" lidí je více než mrtvých a přitom se jedná o dost závažnou věc. Tak proč se o tom tak nemluví???
PS: Ono je to pro ty piráty silnic asi lepší, když si prostě řeknou: " no tak co tak zemřu", než když si zkusí vybavit svůj život bez nohou :-(