Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Stará auta najezdí málo, ale vyprodukují téměř polovinu škodlivin

Najezdí málo, avšak škodí hodně: Auta bez katalyzátoru se výrazně podílejí na celkové výši emisí.
Zpět na článek
20. 4. 2012 08:06
20. 4. 2012 08:38
20. 4. 2012 09:19
20. 4. 2012 19:18
20. 4. 2012 20:24
20. 4. 2012 09:01
20. 4. 2012 13:28
20. 4. 2012 17:18
20. 4. 2012 19:27
20. 4. 2012 16:53
20. 4. 2012 08:06
ROFL
aneb svijim se na podlaze smichy.
clovek ktery psal tento clanek nema elementarni poneti o spal. motorech a o pridavnych systemech snizujicich obsah skodlivin ve vyfuk. plynech. Ten elaborat by vyzadoval stejne dlouhy elaborat, ktery by rozebral veskere nesmysly ktere tu jsou prezentovany. Ale namatkou:
Tvrzeni, ze stara auta bez katu se podili 4% na a najetych km a 60% na vypoustenych emisich skodlivin zni hrozive mozna jen proto, ze to je naprosto spatna interpretace faktu. Viz Nemecko a jeho emisni zony, ktere neprinesly zadne meritelne zlepseni ovzdusi. Ony ty emise z aut jsou totiz dnes uz tak male, ze v podstate jsou pod chybou mereni pristroju na mereni kvality ovzdusi a na kvalitu ovzdusi mest nemaji podstatny vliv. Takze pokud nova auta nevypousti v podstate zadne emise a stara auta minimalni mnozstvi emisi pod prahem meritelnosti pristroju, tak kde je ta hrozivost ?
Dalsi vec, rozdil v emisich motoru bez katu a s nerizenym katem je v podstate placebo, vetsina aut bez katu plni euro1, zalezi samozrejme na stavu a konstrukci motoru.
Dalsi generace rizenych katu u benzinu s lambda sondou uz prinasi vetsi ucinnost katu, tam uz to reseni opravdu prinasi meritelny efekt, zejmena ve fazi, kdy je motor studeny a zahriva se. Kazdopadne kazdy benzin strikacka anebo alespon trochu slusne konstruovany diesel bez katu, plni podobne normy emisi jako auta s nerizenym katem prvni generace. U karburatoru (pripad skody) to uz tak slavne neni, ale i tak to neni zas takova tragedie a pokud se motor sekrti, tak na ty limity dosahne taky.
Takze nevidim diametralni rozdil mezi auty bez katu a s prvni generaci aut s nerizenymi katy pripadne u dieselu s katem, ktery se principialne ridit neda.
Navic typicke auto bez katu neni jen skoda 120, ale v ceskych pomerech v podstate kazde auto starsi 5 let, protoze zivotnost teto soucastky je prave 5 let. Po teto dobe se typicky katalyzaory otravi, at uz zbytky motoroveho oleje, ktery obsahuje protioderove prisady v podobe oxidu kovu, pripadne se zanese vrstvou usazenin anebo prestane fungovat vinou mechanickeho poskozeni, protoze se uvnitr ropadne.
Pokud majitel neni natolik zodpovedny a nevymeni katalyzator(y) pokud mu na emisich nameri prilis mnoho skodlivin (coz odhadem 90% ceskych ridicu neudela), tak se vlastne dostava na uroven EURO1. Nez autor zacne placat nesmysly, at si laskave zajde na nejakou stanici mereni emisi a lidi z praxe se popta, kolik procent aut starsich peti let ma problemy plnit limity a jake emise jim obvykle nameri. A kolik lidi to vyresi tim, ze necha namontovat originalni katalyzatory a zajede na emise znovu.
Rozbalit vlákno
4
20. 4. 2012 08:38
Re: ROFL
naprostý souhlas, ale musíš uznat, že jako masáž mozků pro pitomce, který se nechají omámit spoustou hrozivě vypadajících čísel, je ten článek dobrej >:D
20. 4. 2012 09:19
Re: ROFL
Není co dodat. Vyčerpávající. :yes:
20. 4. 2012 19:18
Re: ROFL
Nicmene na pravdivosti dat uvedenych v textu to nic nemeni...
20. 4. 2012 20:24
Re: ROFL
Nemám zdaleka takový přehled, nicméně nosný bod Tvého příspěvku měl být i mým postřehem - a to ten, že bych chtěl vidět funkční katalyzátor u auta staršího deseti let. Jak sám píšeš, už u pětiletých je to zřejmě často bída. Přidám tedy pouze poznámku k našim STK - u nás se měří emise nezatíženého motoru, tím projde obstojně nejeden kousek, který má svá nejlepší léta už dávno za sebou. Abychom změřili správně emise, museli bychom motor zatížit (auto dát na brzdu) a pak bychom odhalili všechny briketomety s čipem nebo zanesenými vstřiky, podpálené ventily nebo (h)různé olejožrouty přes pístní kroužky, nehledě na ty následující již dávno odvařené katalyzátory ve výfuku.
20. 4. 2012 09:01
som sa docital
ze 9 najvacsich nakladnych lodi na svete, vypusti za rok tolko bordelu do ovzdusia, ako vsetky auta sveta dokopy.
Rozbalit vlákno
10
20. 4. 2012 09:42
Re: som sa docital
Přesně. Já byl nedávno na nějaké okružní plavbě po Vltavě a když jsem viděl ta oblaka černého dýmu za lodí - prakticky nebylo ani vidět nic jiného když motory zabraly, tak jsem si říkal, že za ty 2h vyprodukovala ta loď tolik emisí co moje auto za rok. A co teprve statisíce 10x tak větších námořních lodí po celém světě + všechna letadla, která na tom s emisema budou asi stejně jako ty lodě. A to nemluvím o jiných zdrojích emisí.

Auta jsou pak opravdu kapka v moři.
Avatar - sargis
20. 4. 2012 11:17
Re: som sa docital
Nemozes to takto zovseoobecnovat. Treba robit s pomerov vaha nakladu(alebo kusy) na prenesenu vzdialenost k pomeru k emisiam. Keby tych niekolko stovak kontajnerov na lodi slo sem z Ciny na niekolkych stovkach nakladakov.... cize je to napr. aj o tom, ze 4 ludia v jednom aute iduc do prace je viac eko ako keby tam siel kazdy svojim autom...
20. 4. 2012 11:56
Re: som sa docital
Tenhle problém vyřeší až alternativní druh přepravy - třeba podmořský maglev. Popřípadě tyhle lodě vybavit jaderným pohonem, ale to se asi majitelům nikdy nevyplatí. V 60. a 70. letech se s tím experimentovalo, ale komerční nasazení nulové.
20. 4. 2012 16:39
Re: som sa docital
To by bola inak dobra spinava bomba v rukach Irancov alebo obycajnych teroristov.
22. 4. 2012 15:31
Re: som sa docital
A plný tanker v přístavu není dobrá zbraň? Terorista, jak označení naznačuje, využívá teror, tedy zastrašování. Mrtvola se jich bát nebude. Pokud se jich bojíme a necháme se jimi manipulovat, tak jim dáváme přesně to, co chtějí.

Na špinavou bombu ti stačí třeba lékařské nebo průmyslové přístroje, které obsahují zdroje radioaktivního záření. Takzvaní sirotci, tedy zdroje, které přišly o majitele, stojí za řadou vážných zamoření v naší historii. Kolikrát se povalovaly jen tak na šrotišti, ve skladech atd.

PS: Co se Íránu týče, spíš věřím zprávám zpravodajců než politikům a novinářům. ;-) Můj odhad je, že si spíš někdo chce zopakovat Irák.
20. 4. 2012 16:44
Re: som sa docital
Rozdiel je v tom, ze na oceane sa to rozptyli do neskodnej koncentracie, ale ked stojis v meste a cakas na MHD a nejaky Ada pri tebe turuje svoje TDI, tak tak hned to mas vsetko v sebe.
20. 4. 2012 11:11
Re: som sa docital
Cetl jsem, ze to cislo je 18. Ale i kdyby bylo 50, nemeli by prudit do majitelu automobilu a zajimat se o vetsi skoditele - lode, prumysl, teplarny, zemedelstvi....jenze to uz se dostavame na pole prumyslu a souvisejici lobby (nepovolis mi emise, pujdu jinam - viz. Arcelor Mittal, zamestnavajici desetitisice lidi v OV a okoli), takze ja jako uzivatel automobilu budu nadale drobne frustrovan, ze se na me s mym autem koukaji vsichni jako na nejvic NEzeleneho clovicka v okoli :-!
20. 4. 2012 16:57
Re: som sa docital
to je také pravda:)
20. 4. 2012 23:46
Re: som sa docital
Já bych to tak neviděl. Je to čistě o uplácení a známostech. Průmyslová výroba má mnoho prostředků, jak snížit emisní zatížení ovzduší. Bohužel v naší banánové republice to tak nefunguje. ČEZ se vymluví, že by musel zdražovat a hotovo.
20. 4. 2012 12:05
Re: som sa docital
Ty lodě, ať si zatím foukaj jak chtěj. Dohromady ti ve městě nesmrděj tolik kolik jedno vylágrovaný TDIčko.
Avatar - Ada je zase tady
20. 4. 2012 09:33
Raději Škodu 120, než Renaulta
novější neznamená automaticky lepší. A pokud si položíte otázku, zda rendlík přežije 25 let, jako ta Škodověnka, automatická odpověď je NE!
Rozbalit vlákno
5
20. 4. 2012 09:35
Re: Raději Škodu 120, než Renaulta
Dnes bez výraznějších oprav 25let nepřežije žádné auto ať už je to Laguna,Passat nebo Octavka. Nejenom že s takovou životností nikdo nepočítá, ale dnes je úplně jiný kilometrový náběh. To co najede dnes průměrný řidič za rok, dřív ujel tak za 5let
Avatar - Thomas89
20. 4. 2012 11:00
Re: Raději Škodu 120, než Renaulta
Nam odešel origo motor po 22 letech v udržovaný, garážovaný Š120 při tacho nájezdu 113tis km... take by to byly stejné vraky kdyby jezdili tolik co dnes po pár letech...
20. 4. 2012 11:07
Re: Raději Škodu 120, než Renaulta
...cimz jsi presne potvrdil slova vyse :-) 22 let a 113 tis. km - skoro presne 5000 km rocne, coz najedu za mesic
Avatar - Stejsn
20. 4. 2012 11:10
Re: Raději Škodu 120, než Renaulta
Motory škodovek řady Š1000, 100, 105 a 120 měly typický nájezd 100 tisíc kilometrů do celkové GO motoru. A je fakt, že dneska tolik auto ujede za tři čtyři roky a dřív třeba za patnáct.
Avatar - Ladi
20. 4. 2012 21:55
Re: Raději Škodu 120, než Renaulta
Tak to tatíkova byla asi raritka, když měla 120L najeto 220 tis. Km. (Výměny oleje po 10 tis.Km)
20. 4. 2012 09:36
Preco si niekto da pracu s takym clankom?
Nechapem preco si vobec niekto da pracu s tym ze napise clanok plny hromady NEPODSTATNYCH informacii. Je to nepodstatne kolko auto vyluci emisii a to z jedneho dvovodu: AUTA V POMERE K LODIAM A PRIEMYSLU MAJU VPLIV NA KLIMA TAKY AKO MOJ PRD. Pri analyze mojho prdu pri ktorom vylucim 3g metanu mam na konte uhynutie 4 koal, 1/2 zirafy, 20 mravcov a jedeneho leva v subsahrskej afrike. Zaroven sa utopi jeden tulen, 4 pinguiny a jeden ladovy medvet v arktide/antarktide z dosledku oteplenia co ten prd sposobil.

A teraz k veci: Cital som o studii kde sa pisalo ze 38 namornych lodi ktore sa plavia po svetovych oceanoch pod svajciarskou vlajkou vyprodukuju za 3 mesiace viac emisii nez vsetky automobili vo svajciarsku za rok. A to je podiel naftovych aut v CH na urovni 10%. Emisiami nemyslim len emisie CO2 ale aj oxidy dusiku, siry a kadejake ine svinstva.
Pre priklad som vzal len emisie CO2 kedze tie su najdostupnejsie
Doprava v CH vyprodukuje 16 mio. T. CO2/rok (Zdroj: [odkaz] )
Lod vyprodukuje za 1 den 1000 - 1500T CO2 (Zdroj: [odkaz]
Lahkym prepoctom (1000 ton *300 dni *37 lodi) vypocitame vydaj 11.1 mio T CO2. Neviem ci tych 16 Mio. T. CO2 co vyprodukuje doprava je vratane namornych lodi alebo nie. V pripade ze je tak namorne lode vlastne vyprodukuju 85% CO2 svajciarska, co sa mi zda trochu moc. V pripade ze tam nie je zaratana namorna doprava je to 41%. V doprave je zahrnuta ako letecka tak aj vlakova doprava. Za zjednoduchseneho predpokladu ze automobilova doprava tvori 50% vsetkych dopravnych emisii co odpoveda 8 mil.T., tak 37 lodi vyprodukuje viac o 72 % viac CO2 ako automobilova doprava CELEHO STATU.
Rozbalit vlákno
1
20. 4. 2012 23:56
Re: Preco si niekto da pracu s takym clankom?
Článek se zabývá především HC a NOx. CO2 lidskému zdraví neškodí. Tak asi proto se tím někdo zabývá...
Avatar - Stejsn
20. 4. 2012 11:06
Zas nějaký štvavý článek na objednávku
automobilové lobby? :no: :no: :no:
Rozbalit vlákno
0
20. 4. 2012 13:28
hehe
vyfukove plyny aj v tych najmodernejsich autach aj tak obsahuju strasne vela rakovinotvornych a mutagennych latok, ktore pekne idu von z vyfukov a pritom si ludia myslia ake su len moderne auta cistucke a ze im z vyfukov ide skoro iba para >:D akurat sa o tom nehovori, pretoze legislativne su upravene iba urcite druhy latok, ktore su aj pomerne jednoducho meratelne (tie mutagenne nie su jednoducho detekovatelne, teda neda sa urcit ich mnozstvo lahko) a tak sa pekne vyrobcovia aut sustreduju iba na tie latky, ktorych mnozstvo je stanovene emisnymi normami. a este sa vystatuju, ked ich auta plnia normy euro 5 a vyssie. to, ze mimo latok stanovenych emisnymi normami ide z toho vyfuku kopa pekneho dalsieho bordelu uz akosi nikto nespomina >:D
Rozbalit vlákno
2
20. 4. 2012 17:18
Re: hehe
Vis, to je vsechno krasne, ale jaksi to postrada racionalni zaklad. Tady nejde o ochranu ovzdusi, ale o zisk z hysterie proti autum a individualni doprave obecne. Jak mi jinak vysvetlis fakt, ze v ostrave, krajskem meste s 350tis obyvateli je nakoncentrovany tezky prumysl v podobe ocelaren a dolu, chemicky prumysl vcetne prepracovavani ropnych odpadu (nejkarcinogennejsi bordel co si umis predstavit.. polychlorovane bifenyly), mame tu spalovny odpadu, drevozpracujici a papirensky prumysl.. no proste vsechny jedy co si clovek dovede predstavit. Ale dalnici nam dostaveli asi tak zhruba loni a to nam ji asi za rok zas zavrou, protoze se vlni a praska. Hlavne ze se vybira ekovypalne z nadlimitnich CO2 u aut, hlavne ze platime spotrebni dane na benzin a ze prispivame ze svych dani na mestskou hromadnou dopravu, ktera provozuje elektroautobusy na linkach, kde je normalni trolejbusove vedeni a kde mimo spicku polovina autobusu blemca nevytizenych, takze se kolikrat veze jen sam ridic. Kdyby nakrasne hned zitra vsechny ty prachy za ty dotace obetovali na lepsi infrastrukturu a dotace nejakych miniaut, treba smartu, aby si je mohli koupit vsichni vcetne studentu a duchodcu a hned zitra by s nimi vsichni zacali jezdit, tak to na kvalite ovzdusi nepoznas, jaky tu mame svincik.
20. 4. 2012 19:27
Re: hehe
no, mne je to jasne, a aj viem ako vyzera ostrava. bol som tam parkrat. ja som tiez narazal na ten fakt, ze cela ta honba za nizkym mnozstvom vyfukovych skodlivin je vlastne z velkej casti zbytocna. z jednej casti preto, lebo aj tak sa vela skodlivin aj tak dostane z vyfuku von, ale nie su to take, ktore su merane, takze to ma kazdy na haku a z dalsej casti preto, lebo velakrat je celkovy stav ovzdusia v mestach taky, ze nejake nizsie emisie v autach su kvapkou v mori...
Avatar - Norge
20. 4. 2012 16:53
Motor
8-s ..co to za lobby v clanku, ..do zazihovych motorov starsej produkcie, sa pridavaju do zmesi pripravky, a ci verite alebo nie, ..dobre naladena V8 ci 12 nejde o nic horsie ako moderny motor 320 z nemeckej produkcie s prihladnutim na pocet hrncekov ;-) O inych faktoroch nehovoriac. Ruku na srdce, do mesta je to ale predsa len zbytocne.
Rozbalit vlákno
0
20. 4. 2012 21:25
nieco na tom bude
sice sa s Vami (celkovo s prispevkami) da v mnohom suhlasit ale opati sa vyskusat cuchnut si smogu niekde v rozvojovych krajinach. Tazko povedat aky maju auta celkovy dopad na globalne oteplovanie a pod. ale dychatelnosti vzduchu katalyzatory pomohli urcite..o tom ziadna. Este by bolo fain keby jazdilo menej dieslov. Zacinaju hodne smrdiet v mestach ost bloku. Hlavne tie "najlepsie".
Rozbalit vlákno
1
Avatar - KubikCv
20. 4. 2012 21:37
Kdopak autorovi namazal?
Koukám další účelový článek...čeká se pokles prodeje aut?
Nová auta jsou ekologičtější.úspornější..blablabla...
Veteránů a dědečků co vyjíždí na dušičky je minimum.Daleko víc je postarších Tater 148, Prag V3S,Tater 815 a starých Avií....a tyto auta jezdí na kšeft a pravidelně....jaká je jejich spotřeba? Nehledě na nedokonalé spalování nafty (hlavně u Avií)

Jasně,všechna stará auta jsou neekologické střepy....osmiletá naftová ojetina s vykuchaným filtrem pevných částic která žere olej je vskutku ekologická. >:D
Rozbalit vlákno
0
3. 7. 2012 04:22
Co to plácají?
Za prvé: Srovnávají nepodstatné zplodiny (HC a NOx) a na tu nejdůležitější - CO2 úplně zapomněli. Ono není ani tak důležité množství zplodin, jako spotřeba pohonných hmot. Ekologičnost aut by se měla hodnotit hlavně podle spotřeby.

A za druhé: Historický vozový park je naše kulturní dědictví, stejně jako budovy v Unescu, a proto by se stát měl starat o to, aby se historických vozů dochovalo co nejvíce i pro naše budoucí generace.
Aby to na ulicích nevypadalo tak hnusně jak to vypadá dneska, když se podíváte kolem sebe tak na poctivé auto, jako je Škoda 1000MB, 100, Wartburg, Moskvič atd. moc často nenarazíte.

Navíc ty dnešní auta obsahují takové odpornosti jako posilovače všeho možného a spoustu elektroniky, takže nechápu jak to někdo může koupit.
Rozbalit vlákno
0