Tak trochu mám poslední dobou pocit, že se rozevírají sociální nůžky v aut. průmyslu.
Zatímco prémiová německá trojka, Porsche, Land Rover a Jaguar hlásí rekordní prodeje, zbytek mi přijde spíš na úbytě: posun k menším třídám, šetřit, kde se dá apod.
Na jedný přednášce pár let zpět se řešilo, jestli lidi budou třeba za 40 let běžně létat. No jestli nebude pomalu na čase řešit, jeslti budou vůbec jezdit...
Tak jistě, jde to ruku v ruce s rozevíráním sociálních nůžek obecně. A jak bude ubývat střední třída, bude ubývat i nabídka levnějších vozů, protože na ně nikdo nebude mít.
Ale od kdy je Jaguar a Land Rover německý? Jinak je pravda, že se daří více všem prémiovým značkám a bude to tak pokračovat. V rozvojovém světě vzniká nová smetánka, co touží po luxusu a zákonitě, tak drží ceny nahoře i pro zbytek světa. Automobilky co prodávají masovky bojují a každého zákazníka a ty co nejsou pořádně globálně etablované živoří.
Já nikde nečtu, že by někdo tvrdil, že se jedná o německé automobilky, ale to je v podstatě jedno. S tím rozvojovým světem souhlasím, ale nejde jen o něj - i v ČR mám pocit, že čím rychleji jde republika ke dnu, tím více luxusních vozů se na ulicích objevuje. I když proč to překvapení, vždyť to spolu přmo souvisí ;-)
Jedna z příčin nůžek v autoprůmyslu může být kolegy zmíněné chudnutí střední třídy, ačkoliv to není tak jednoznačné, druhou je ale určitě obrat právě premiových automobilek směrem ke střední třídě. Porsche za 1,5 milionu je realitou posledních let, dřív nemyslitelné, D3 a ostatní premianti jdou do nižších tříd a svá auta také zlevňují. Takové bmw 3 pod milion byla před deseti lety utopie, dnes realita, nemluvě o vlivu inflace růstu mezd apod. Jinými slovy, premianti jsou teď mnohem dostupnější.
To je na tom to srandovní - dnes je mnohem více lidí, kteří si mohou dovolit Porsche, a současně je dnes mnohem více lidí, kteří si nemohou dovolit ani Dacii. Na druhou stranu - alespoň je motivace.
S tím se nadá souhlasit, obměna autoparku v ČR stejně jako v Evropě jde ruku v ruce s množícími se články o krizi. Právě pisálkové do značný míry ovlivňují chuť či nechuť firem nebo soukromých spotřebitelů investovat. Druhou a ještě horší skupinou jsou odborářský mafie, svojí nenažraností stahující do bahna i prosperující firmy.
Moje babička zažila ještě počátky první republiky...není to tak dlouho co už není a jednoznačně potvrdila...nikdy jsme se v Čechách neměli tak dobře jako teď.
Jsou za stejny penize min vybaveny a maji i slabsi motorizaci. Jejich prednosti je hodnota znacky, za kterou jsou ochotni lidi platit a vetsinou moznost technickych hracek, ktery nikdo jinej ve tride nenabizi.
Za celou dovolenou jsem neviděl tak natřískaný restaurace jako v Čechách, jestli je toto znakem chudnoucí střední vrstvy, pak chápu, že ty peníze pak v kapse chybí... ;-)
K dostupnosti...2008, koupě 320dt se slevou 12% za něco málo přes 1,1 s daní. Dnes s lepší výbavou o minimálně 100k levnější.
Restaurace plné jsou, ale jsou plné Čechů? Poslední dobou, když si tak projíždím Prahou a koukám po autech, jsem si všiml jedné nemilé věci - když vidím nový Mercedes, z 90 % má německou SPZ. U ostatních členů německé trojky jsou ta procenta nižší, přesto nezanedbatelná.. prostě jsme "otrokářská" kolonie a o tom to je ;-)
Vztahovat to jen na Prahu je kratkozraky. Lidi jsou ochotni zaplatit za alkohol horentni sumy a pritom horekovat jak se maji spatne.
Tech, kteri jsou na tom opravdu spatne, tedy i zdravotne neni tolik, presto kazdej takovej osud je smutnej.
Ze bych si pripadal jako neci otrok...to opravdu ne.
Tak to žiji v nějaké jiné Praze, já když vidím nový mb tak je z 95% na českých značkách a to stejné platí o audi a bmw. Obecně platí, že Němci se do centra Prahy autem nijak zvlášť nehrnou, buď přiletí nebo chudší nechávají auto na odstavných parkovištích (hodně na Zličíně) a po Praze cestují taxi popř. metrem (z domova je jich hodně naučených do centra se necpat). A restaurace jsou opět z 95% zaplněné Čechy, ano řadu podniků v centru zaplňují cizinci, ale to je snad normální když je turistická sezóna a Praha je nejnavštěvovanější místo v republice. Když tedy vynecháš královskou cestu a podniky kolem ní tak všechny ostatní hospody/vinárny/restaurace po Praze jsou plné Čechů, možná se méně chlastá nebo se chlastá levnější alkohol, to nevím, hospodští by asi věděli, ale když vylezu v osm večer na Vinohradskou a chci skočit s kámošem na pivo tak se člověk jen těžko chytá a pomalu aby dával rezervaci i do podniků, kde dříve prostě přišel a sedl si.
Letadla jsou čím dál dostupnější i méně majetným. Jenže v tomhle kontextu je méně majetný člověk, který může za dopravní prostředek dát alespoň 2 miliony. Do budoucna cena bude nejspíš klesat a pokud dojde dojde k rozvoji různých "batohových" konceptů, tak za 40 let se můžeme klidně bavit o ekvivalentu 500 tisíc.
Když srovnám, že VW Bratislava vyrábí denně 1000 SUV (Cayenne, Touareg a Q7), což je stejně, jako vyrobí v Boleslavi Fabií, tak je to fakt masakr. Naše firma dělá hlavně pro tyhle SUV a nestíhá. Stejnou situaci máme i na Audi A8 VW Phaeton. Lidi z Porsche mi ale potvrdili, že opravdu 2/3 produkce Cayenne a Panamera míří do Číny. To platí i pro A8.