Jinak tohle je přesně důvod, proč je mi takový systém k ničemu. Pokud musím neustále dávat pozor, tak radši budu řídit sám. Snadněji si tak udržím pozornost. Autonomní auto chci proto, abych mohl dělat něco jiného. Ne abych čekal, který požár budu muset hasit.
Hele, vzpomenul sis na stejnou havárii. Ona nebyla vadná a neodešla jedna. Zamrzly všechny tři - v dané oblasti byla nejspíš "podchlazená" voda (má teplotu pod bodem mrazu, ale pořád je tekutá), což je v takové výšce nezvyklé (z meteorologických dat vyplývalo, že to bylo možné). Voda hned při dopadu na trup zamrzala. Jejich situaci šlo vyřešit snadno předepsaným postupem pro let bez známé rychlosti. Jenže ho netrénovali a hlavně posádka nevěděla, co se děje. Při neznámé rychlosti je celkem dost systémů k ničemu. Navíc chvílemi snad i měřily. Nad tím si vem logiku počítače, který se snaží zjistit, jestli datům může věřit. Venku tma, nemůžeš se vizuálně zorientovat. Letadlo se chová jinak, než čekáš, nevíš, kterým údajům máš věřit, alarmy se zapínají a vypínají z tvého pohledu naprosto bez logiky. Kdyby si všimli, že jim odešly všechny tři senzory rychlosti, stačilo nastavit tah, sklon (dle příručky) a vyčkat. Chyba byla, že pilotoval nejméně zkušený pilot, který se nedokázal zorientovat a nedokázal komunikovat se zkušenějším kolegou. Ze záznamníku myslím i vyplynulo, že jeden čas si jeho kolega myslel, že mu řízení předal, přičemž mu řízení nikdy nepředal. Tím rozhodil i toho zkušenějšího, protože i on došel k závěru, že si letadlo dělá, co chce, a nemůže ho ovládat. Kapitán přišel relativně pozdě, ani si k tomu nesedl, jen mu oba říkali, že letadlo nereaguje a neví, co se děje. Myslím, že mu i oba řekli, co má dělat, odkýval to, ale dělal něco jiného (přesný opak). Pozdě kapitánovi došlo, co se děje (že ho ignoruje a snaží se stoupat, místo aby klesal).
Když půjdeš úplně na začátek, tak myslím zjistíš, že to celé odstartovalo to, že si pilot zřejmě neuvědomil, že nefunguje ochrana před příliš velkým úhlem náběhu (že je letadlo v alternativním módu). Což právě souvisí s tím, že počítač neměl informaci o rychlosti, které by věřil. Což byl důvod, proč se vypnul autopilot. Snažil se srovnat výšku (přístroje ukazovaly pokles), vzal za to jak neandrtálec a zapříčinil tak ztrátu vztlaku. Byla to kuziózní situace. Zdá se, že sledováním přístrojů, které nefungovaly, poslal letadlo do problémů, ztratil důvěru v přístroje a následně nevěřil tomu, že letadlo padá. Tím, že systém někdy fungoval a někdy nefungoval, zřejmě dostávali dvojí informace. Jedny říkaly padáte k zemi a druhé říkaly stoupej, stoupej. Stoupal tak dlouho, až spadli do oceánu. Nedostatečně zkušený pilot s nedostatečným tréninkem (předepsaný trénink skutečně nezajišťoval, že pilot bude mít potřebné znalosti pro řešení této situace).
Ano, piloti jsou tam jako poslední záchrana. A stává se, že letadlům selže elektronika. Kritizuje se na tom právě to, že piloti tolik nelétají a do případné krize jsou prakticky hozeni. Bohužel se stává, že nerozumí úplně tomu, jak tyhle systémy fungují, dělají tedy chyby v rozhodování, zapomínají, protože necvičí všechno. Vem si AF447. To letadlo padalo k zemi několik minut a za celou tu dobu se posádka nezvládla zorientovat.
Problémem jsou tu informace. S dostatkem informací je to celkem hračka. Proto to funguje u dopravníků - jde typicky o celkem řízené prostředí. A pokud se v cestě mohou pohybovat lidé, nebývají zrovna rychlé. Počítač dokáže odstranit únavu, nepozornost, porušování explicitních předpisů, ale ve zpracování informací je člověk lepší. Proto počítače musí mít lepší informace.
zajímavá myšlenka.Podle těch letadel(protože ja taky vím tak že nejakých dvacet let snad už letadlo nepotřeboval pilota) bych řekl,že ikdyž auta budou samo pohybovat,člověk tam bude muset neustale koukat (kvůli bezpečnosti) aby mohl kdykoliv zasahovat do děje.
V letectve fungujú autopiloti už dávno a VŹDY musia byť na 100 % kontrolované 100 % sústredeným pilotom .....
V prenesení do auta je jasné, že počas 100 % času musí byť vodič sústredený na 100 % aby vedel zareagovať ..... určite to bude i malými písmenkami napísané v návode na "automatickú jazdu" predmetné vozidla ...
Ak sa posádka zabije ... tak výrobca je mimo ... vodič nezareagoval ako mal ....
Ináč sa to stáva pomerne často i profíkom medzi pilotmi, ktorí sú trochu lepšie školení ako bežní vodiči .... ale jednoducho príliš veria "všemocnej" technike ....viď. havária A-330 nad Atlantikom, kedy obyčajná vadná sonda "rozhodila" pilotov tak, že tí sa nezorientovali a "školácky" to napikovali do vody ....
Takže zostručním to ... kto nechce šoférovať ... nech nejde autom, alebo si nájde šoféra ... ostatné sú bláboly ...
Automatická doprava není takový problém, za předpokladu známé cesty a předpokládaných událostí. Dyť po fabrikách jezdí automatické dopravníky s feedováním materiálu a nikomu to divné nepřijde. Pilot dopravního letadla, se kterým všichni spokojeně létáme na dovolenou dnes taky většinu letu už nepilotuje. S tím je to stejné, přes počáteční rozpaky (jako u většiny novinek) si lidé za pár roků zvyknou. Naše vnoučata se budou smát, vy jste si ještě řídili sami? Stejně jako se dnešní mladí smějí autům bez synchronizace, se sytičem atd.
ale nebude, kryze je jen termin kterym se politici a media snazej zakrývat svoji neschopnost :-) a ta nezamestnanost, třeba v CR se za posledních 15 let pohybuje +- nastejno, přitom se automatizuje téměř všude okolo nas :-) holt si pani taxikari a vseobecne ridici v tomto stoleti asi budou muset zacit vydelavat jinak
8-s taknejak .Kdoví,třeba ted rádi řídíme,pak až přijde tá doba si řekneme,ok tak ted pohodička.Jinak většina mladých znát minulost na vlastní kůži nebude těm to bude zdát jako normální věc.
jj, ja se nato i tesim ze to ty auta budou umet, to bude pohodička, pekne místo 2-3 hodin za volantem si budu hovet a cist třeba nejakou dobrou knizku :-)
k cemu nam jsou všechny ty tempomaty, asistenty a všelijací pomocnici nebo automaticka zapinani kde ceho? podle diskuze to vypada ze tu snad většina lidi ještě musí jezdit minimalne ve Fordu A co nemel vlastne ani spatecku a neumela by se s nim rozjet drtiva většina dnesnich absolventu autoskol, ani jejich "ucitelu" v tech autoskolach >:D
I neprémiový automobilky už otom vydávali články a pod,třeba Mazda,(oni taky psali o 2020.)
Komu bude chybět že nemůže řídit? 20 let dozadu ani jsme nevědeli co je to sms-ka,a dnes bez Facebooku neobejde 90 procent mladších.Vždyt u auta každý skoro už kouká nato jak vypadá a ne jak ušetří.Nad slunce jasný,SUV je vyšperkovaný MPV protože lidem hodnota už nestačí chtějí být sexy,IN.... Spousta lidí nemá už ted ani tušení jakou má spotřebu auto co vlastní.
Zas jak vždicky,zůstane jen malé procento lidí kteří budou chtít to staré.Ostatní se zešílí radostí.
Jasně,nebude to hned na trhu,ale když jednou ucítí člověk tu vůni novoty,....
právě, ono vepředu by to se stopařkou bylo stejně nebezpečný, protože předpokládám, že pak se člověk jaksi volantu moc dotýkat nesmí
(nebo nevím jak to funguje, ale co když budu chtít opravdu vybočit, ikdyž mi to "chytré" auto bude hlídat jízdu v pruhu. čím se to vypína?)
a to v těch autech pak budeme sedět jako ten trouba na obrázku? nevím k čemu mi budou volné ruce několik kilometrů na dálnici, leda na nějakou stopařku >:-[] >:D
Když ten "bus" resp. spíš vláček v levém pruhu dálnice za mně spolyká ty nudné stovky kilometrů konstatní dvoustovkou, pak říkám o.k., při kontinentálním cestování se radost z řízení při dané hustotě provozu už nemůže nikdy dostavit, tohle je komfortní řešení, na rozdíl od autobusu mi pod nos nesmrdí cizí nohy, nemlaská mi nikdo do ucha, můžu si pořádně sednout, poslouchat nebo dívat se na co chci, prostě všechny ostatní výhody individuální přepravy zůstanou zachovány. ;-)
Navic bus nejezdi z tve garaze a ani do mista kam zrovna potrebujes.
Jako spolujezdec jezdim nerad, ale urcite by se nasly chvile, kdy bych bral, at auto jede kus cesty misto mne.