Opäť výkrik bez rozmyslu. Už konečne zapoj rozum, bez neho je to tragédia.
Čo ti hovoria krajiny ako India, Kuba napríklad. A našlo by sa ich podstatne viac.
Jestli ono to nebude tím , že Samara i Ibiza jsou vlastně takoví nevlastní sourozenci . Obě auta , ve stejné době , podle podobného zadání a u obou aut stejné komponenty vyvíjela firma Porsche . O tom už padla zmínka při představení Ibizy v jednom tehdejším motoristickém pořadu jak Porsche udělalo skvělý kšeft a jeden návrh prodalo na západ i na východ . Ono to vlastně není nic vyjímečného , vzpomeňme na majstrštyk Pininfariny který prodal jeden designový návrh Peugeotu ( tomu dokonce dvakrát) a Alfě Romeo ( P 405/605 a AR 164 )
První funkční prototyp 2110 série 0 jezdil už v roce 1985. Sériová produkce byla spuštěna o deset let později. Přitom v devadesátém se VAZ chlubil prototypy, které už pozdější auto dost připomínaly. Zmíněná série 0 byla ještě dost jiná.
No, víme všichni, jak to tu vypadalo. Ale Favorit byl na tu mizérii 80. let v ČSSR poměrně slušným počinem. A na Felicii nedám dopustit. Nebudeme se bavit o bezpečnosti atd. Když přišla Boleslav s Fabií, přesedal jsem z nového modelu v showroomu do starého a lebedil si, kolik je ve Felicii místa, jaký má velký kufr a jak je....celkově hezčí. Až na ty tragické sedačky, ze kterých bolela po 100 km záda.
Gilgite: Ano, Samara bylo oficiální označení sedanu 21099 i v SSSR (Rusku). Hatchbacky se jmenovaly zpočátku Sputnik - do roku 1994. Říkalo se tak i prototypům a předsériovým autům. Sedany se jmenovaly Forma v Německu, ale jinde používaly další názvy (třeba Sagona). V Austrálii se jmenovala 2108 Volante, 2109 Cevaro a 21099 Sable... Ostatně se starými modely se zadním pohonem to bylo stejné.... taky se jmenovaly pokaždé jinak :-)
Jak jsem slíbil, za Samarou se ještě ohlédnu poněkud v širším měřítku. Ano, 110ka měla dvoulitr od Opelu, měl ho i soutěžní speciál, samozřejmě poladěný. Pokud jej dostala i Samara (nedohledal jsem zatím), tak se určitě jednalo o malou sérii aut.
No ale i tak, myslím, že ji škoda opravdu není. Je to auto poplatné době a dobrých 15-20 let už mělo odpočívat v automobilovém důchodu ;-) Ikdyž v Rusku je možné vše... >:D
No moderní auta :-) Pamatuji si, když se otevřeli hranice, jak jsme jeli poprvé do Německa do Regensburgu s rok starým Favoritem v roce 90 a byl to mazec. Obličej nalepený na skle dveří a kolem nás samé Audi, BMW, Mercedes atd a hned mi došlo, že to auto, ve kterém jedeme je tak o generaci zpět. Např. s fáčkem měli soudruzi vyrazit začátkem 8tých let a byla by to pecka >:D:yes:
Len tak na porovnanie a bez irónie pridávam aké moderné autá okrem Samary sa na začiatku 90. rokov vyrábali v krajinách východného bloku.
ZAZ Tavria [odkaz]
FSO Polonez Caro [odkaz]
Moskvič Aleko [odkaz]
Škoda Favorit [odkaz]
IŽ Orbita [odkaz]
Yugo Florida [odkaz]
Dacia Liberta [odkaz]
Nech odpočíva v pokoji. Škoda mala s Favoritom viac šťastia, no i tak pred Ladou za tento model klobúk dolu. Vzhľadom na podmienky celkom solídny výkon.