Osobní automobil už není tím symbolem svobody a nezávislosti, jako tomu bylo dřív. Téměř 10 procent amerických domácností je bez auta a toto číslo se stále zvyšuje.
moj kolega z Fort Worth (texas) nakpriklad auto nema - ma motorku (BMW C650) a jazdi s tym cely rok do prace. Nema manzelku, ma barak a tak sa zrejem za domacnost pocita. Mat auto niekde na Manhattane v NYC je tiez blbost, tam proste niet kde zaparkovat - auto sa da pozicat za rozumny peniaz v pozicovni (v porovnani s platmi), MHD je super. Na rozdiel od nas amici neberu az tak auto ak status ale vyslovene potrebu. A povacsinou to vidia racionalne - co mi u stredoeuropanov chyba :-)
Proč by "prodlužovač" nemohl být spotřební? Je to spíš otázka vztahu příjmu k ceně/ nákladům. Mícháš dohromady dvě různé věci. Stejně symbolem svobody a nezávislosti byla motorka.
Na velikosti nezáleží! V USA si asi málokdo kupuje full size pick-up aby si něco dokazoval. Zatímco v Evropě si lidi kupují auta kvůli image, aby si dokázali že něco jsou.
Statistika v tomto případě nefugnuje úplně přesně. Asi tak šedesát let si američané velmi odbře uvědomují, že mít velké auto je zbytečné. (jen do roku 73 si to uvědomovali méně, ale malá auta existují v americe od počátku, i kdyby byla zahraniční a mění se mírně definice malých aut, potažmo roste kvalita a prostornost takových)
Obyčejné auto v roce 63 byl Ford Falcon. Úměrně době a místu vzniku, byl velký asi jako Logan(svého času to bylo velké,nikoliv obří, auto v austrálii) a mělo ho spoustu lidí.
A dodnes, většina maerických lidí co auto nepotřebují, nechtějí,je jim to jedno a nic s sebou nevozí, tak si koupí Civic/Corollu/Sentru/na co je kde sleva.
Hodně se ve státech prodá Yarisu. Stejně jako VW Beetle byl hodně oblíbené levné a malé auto...
třebas poměr osmihrnků a šestihrnků byl po padesátých letech relativně vyrovnaný, imho, v padesátých ještě bude víc šestihrnků.
DeFacto se od padesátých let nixc nezměnilo. Průměrné auto je středně velké a má +- 150 koní (minimálně se tedy nic nezměnilo za posledních 30 let), hlavně velikost auto zůstává stejná (relativně se zvětšují, ale jelikož v usa mají jinak nastavené kategorizace rozměrů, zůstávalí auta stále stejně dlouhá), jen šestihrnek +- 3.0 je nahrazen čtyřválecm +- 2.5 tzakže žádnej extra posun
Myslím, že tenhle trend dorazí i k nám. Pro mě před něco víc než 20. lety bylo nemyslitelné hned v 18. nemít auto. Znám fůru dnešních 18. - 25. letých, kterým vlastnictví auta přijde úplně zbytečná. A to nejsou jen lidé co bydlí v centru Prahy, kde je auto spíš na obtíž. Tihle mladí hodně komunikují elektronicky, tzn. méně se pohybují venku a když tak bez problémů využívají veřejnou dopravu, auto jim přijde jako zdroj zbytečných výdajů - které jsou dnes vyšší než před 20. lety, jako symbol svobody to nechápou a emocionální vztah k tomu nemají už vůbec. Není to většina, ale přibývají. A taky jsem zažil přístup: dokud nebudu mít na nové Audi, tak auto nechci, tzn. skupina lidí pro které auto není dopravní prostředek, ale doklad jakéhosi dosaženého společenského postavení, prostě s ojetým anebo malým, anebo (a) levným (dosaďte si co chcete) by nejezdili.
Dobrá, ceny aut jsou nižší - tenkrát stálo malý olítaný auto 50 t. dneska se něco co jezdí dá pořídit do 20... Ale benzín je dražší, máme dálniční známky, většina moderních aut už nejde spravovat v garáži, tzn. servis - aspoň občas... Myslím dobu začátek 90. let, ne předrevoluční, kdy bylo všechno úplně jinak a za ojetý Uno z Tuzexu by mladej kluk dal pravou ledvinu a levý varle...
Auta jsou výrazně levnější, benzín je výrazně levnější, stejně tak náhradní díly. Musíš totiž dnešní ceny vztáhnout k dnešním platům/příjmům. Nemůžeš vzít jenom cenu a nezohlednit příjmy. Celkově jsou dnes auta, včetně nákladů na provoz výrazně dostupnější než před 20 lety, včetně benzínu. Jestliže jsi v roce 1995 za průměrnou mzdu měl 436l naturalu, tak letos je to 675l.
Jojo, taky auto nemám a bránim se tomu. Je mi lehce pod třicet, do práce jezdim vlakem (40 minut, autem hodinu - ve špičce do centra Prahy). Když chcem se ženou někam na vejlet, buďto si vemu služebák, nebo si prostě něco pučim. Což teda můžu jenom doporučit, půjčování aut mě baví. Teďka pojedem na dovolenou, vzal jsem si novýho Golfa (teda, "or similar":)), na šest dní, za 3,700 CZK se základnim pojištěnim (spoluúčast 700 EUR). Nemám s tim žádný starosti, sednu a jedu. V normálních půjčovnách jako je Europcar, Budget, Hertz maj ty auta nový, pěkný a většinou dostanete upgrade zdarma. Představa servisu, pojištění, povinnýho ručení, parkingu a tědlech věcí ve mě rozhodně pocit svobody nevyvolává..
Nicméně, teď něco prostě budu muset koupit, bohužel. Žena doma na mateřský a to holt chce mít připravený auto, kdyby něco. Ale sakra, nechci, nechci..
A mladejm klukům můžu jenom doporučit, pokud to auto fakt nepotřebujete.. tak se na něj vykašlete:)
Tento trend je i unás. Máme v práci hodně mladých lidí a velká část z nich nemá auto a ani o něm neuvažuje. Když se jich zeptáte proč tak vám většinou řeknou Na co? Nepotřebuju ho, je to škoda peněz.
nojo, k cemu se mi doma "valeji" dva veterani, do kterych jen sypu penize, zerou 12/100 pri vykonu 40koni a stejne s nima muzu jezdit, jen kdyz je pekne...? >:D
.. no ne, chapu, ze dokud clovek neco permanentne nestehuje (nestavi barak, nema chalupu atd), a nebydli v ***akove, tak auto skutecne nepotrebuje. Prinejhorsim postaci maly skutr, nebo kolo :-)
Ale jistě, taky znám mladé kluky, pro které jsou auta koníček. O to nejde. Spíš jsem to myslel tak, že auto, pro mladé lidi, pomalu přestává být symbol a stává se jenom jednou z věcí, drahých věcí.
Souhlas, priority mladejch jsou jinde. Každej musí mít tablet, chytrej telefon a podobný věci, ale auto je pro řadu z nich zbytnou položkou. Přiznejme si, že je to i díky výraznýmu zlepšení veřejný dopravy. Dřív bylo okresní město spojený s Prahou (smradlavým) busem tak 4x denně, dneska jezdí komfortní busy každou hodinu. I leckterý vlak už dneska jezdí relativně přesně a člověk se nemusí bát, že v něm něco chytne. Doba se mění.
Tak to teda ziram. Jsem malo v CR ale kolem sebe slysim jak se zhorsuje doprava mezi dedinama a vetsima mestama, a tu tvrdis takovou vec ze vsude jezdi kazdou hodinu spoj. Nesmis brat jen Prahu jako etalon.
Vsude jinde jsem bez auta v podstate vyrizeny....
to je fakt, jenže hlavní slovo při průměrování mají lidi ve městě, protože jich tam je jednoduše více, jak na vesnici. Já se třeba dobrovolně přestěhoval do města, abych nemusel do práce dojíždět a kupovat si tak "nové" auto. Staříčkama se mi skutečně v zimě jezdit nechce :). A tady (Frýdek-Místek) skutečně auto nepotřebuji. Když už je to dál, tak si prostě vystačím s kolem.. :).
Záleží jak která vesnice. Ale vesnice, které jsou zahrnuté v integrovaných dopravních systémech, jaké má třeba Praha, nebo JM kraj, jsou na tom z veřejnou dopravou slušně.
Stejne je na tom Kralovehradecky a pardubicky kraj, ono jen de o to si to naplanovat. Dneska uz i do ty nejmensi vesnice v KH kraji co znam jezdi i v nedeli autobus trikrat denne, to jeste tak pred 10-15 lety neexistovalo. Ja patrim do skupiny do 25 let jez byla nahore zminovana. Puvodne jsem autem jezdil skoro stale (trosku nerozvaznost) ted sem si poridil in-kartu na vlak, ktera se mi cenou asi za dva mesice vratila a jezdim valnou vetsinu cest vlakem. Auto pouzivam jako priblizovadlo na nadrazi pokud jedu hodne brzo nebo hodne pozde. Na druhou stranu si nedokazu predstavit jak jedu z nakupu na tyden MHDckem, k tomu auto proste potrebuju.
Tak to se pohybuju asi mezi zvláštní omladinou, no i když už asi nejsem uplně omladina (26). Já bych teda mezi tabletem a autem neváhal ani minutu.
Ono to asi bez auta jde mezi studenty, ale jakmile se po studiu lidé osamostatní, tak k ruzným nákupům a popojíždkám si to auto stejně pořídí. Nemluvím teď o 18tiletých, kteří ho chtějí jen na honění EGA ( jo, taky sem ho chtěl a nakonec měl :D), ale o VŠ studentech a mladých lidech po škole. Tahat velkej nákup do domácnosti MHD není žádnej med... natožpak novou skříňu, či cokoliv z bytových doplňků :-) A to mluvím o Praze a přilehlém okolí... někde na vsi zakopané ve vnitrozemí, kde jezdí Bus 2x denně je auto nezbytnost pro dojíždění.
edit: Ještě bych doplnil, že auto beru já a i mí vrstevníci právě za ten symbol svobody pohybu. Můžu se sebrat a vyrazit kam chci a ne tam, kam mi jede autobus :) Není to jen o tom autě jakožto zajímavém stroji, ale o dopravním prostředku, který rozšíří obzory a víceúčelově slouží svému majiteli (ať na sport, nákup, práci..)
Basu piv ? Trvanlive mlieko zato nestoji >:D . A norma na nosenie bremien je tiez ina, 25 kg, pred 28mimi rokmi to bolo 50. Vtedy nemalo 25 kil hadam ani detske balenie cementu. Vsetko ostatne sa da objednat aj s dovozom , aj ta skrina.
Co jsem sledoval studentstvo, tak auta nebyla tak nezbytná. Když už tak, se našel nějaký kamarád s autem, ale obvykle nebyl problém.
Vlastní auto mělo na VŠ poměrně málo lidí, což i dává smysl, protože provoz není nejlevnější a člověk si pak podobné vlastnictví 2x rozmyslí. Na druhou stranu, dost lidí, které znám, bydlí u Prahy v obcích s dobrým spojením na Prahu, popř. kolejích. V případě zapadlých vesnic je to opravdu jiná.
Jasně že jich ho hodně nemá, ale to neznamená že po něm netouží... a v Praze hraje roli taky ten faktor, že do centra z těch přespolních málokdo jezdí rád, protože se tam nevyzná, je tam silný provoz, špatné parkování. :-) Třeba na ČZU známí jezdily hodně autama, protože maj svoje parkoviště a je to na okraji... k nám do centra sem jezdil z mého okolí skoro jedinej >:D Protože sem línej >:D
Mě bylo 18 hluboko v 90tých letech a auto bylo v tom věku to poslední po čem jsem toužil, stejně jsem to měl ve 20 i 23. Nemyslím si, že se od té doby něco výrazně mezi mladými změnilo.
Ještě pořád existuje část vybavení bytu / domu, které si musíš dopravit sám, co vím, tak odvoz zdarma za staré funguje jen u ledniček, praček, možná ještě mrazáků a postelí. Zbytek Ti za odvoz starého harampádí samozřejmě nepřivezou. Samozřejmě, dá se stěhovat leccos, ale už vidím, jak Ti třeba police nebo menší skříňky dovolí řidič v MHD převážet, pokud by se vůbec vešly do dveří. Jak zde mnozí píšou, auto není jen zdroj zájmu, ale i pomocník. To jen k tomu, jestli mladý je nebo není schopen stěhovat věci veřejnou dopravou. Samozřejmě, můžeš si vše nechat přivézt, ale taky za to zaplatíš.
Ono je levnější si auto párkrát do roka k těmto účelům půjčit než živit pro tyto účely vlastní. I kdyby to bylo za 1 000 Kč/den. Nebo za tu přepravu prostě zaplatit.
Dokiaľ som sa neoženil tak som večer chodil domov zavesený do frajerky, odkedy som ženatý chodím domov večer z roboty ovešaný taškami s nákupmi. A stáť dakde na zastávke v treskúcej zime keď fúka vietor a padá sneh s dažďom a čakať ovešaný nákupom na autobus polhodiny, to je presne to čo ma pritlačilo ku kúpe vlastného auta. Druhá vec bola, že autobusy chodili natrieskané tak, že som sa hocikedy do troch spojov za sebou jednoducho nevošiel. A to vravím o MHD v Košiciach nie o spojoch z dediny do mesta. Auto bolo a je pre mňa nutnosťou, nie imidžovým výstrelkom. Ale ako niektorí píšete, za slobodna som mal nejaké autá na háku, ženil som sa ako 26ročný - teraz mám 39.