Automobilka Volkswagen dnes kvůli skandálu s falšováním emisí zhoršila výhled hospodaření na letošní rok. Ve třetím čtvrtletí si dá stranou 6,5 miliardy eur (176 miliard Kč), aby pokryla nezbytné výdaje související se skandálem.
No a? U nas se proda 100% aut Tesla s elektropohonem. Evropsti imigranti jsou zvykli na evropska auta a naftu. Otazka je proc vlastne to USA emigrovali?
Většina amerických provozovatelů dieselů, co znám, jsou rodilí Američané, kteří nějakou dobu strávili v Evropě (typicky pracovně). Takže to bude asi nakažlivé. :-)
Zrovna dneska jsem cetl, ze pomer prodanych vozu VW turbodiesel vs. benzin na trhu USA je 23%. Coz neni sice tolik jako v Evrope, ale tvrdit neco o vyjimkach jde asi tezko. Porad jde o slusne vysoke procento.
11mil aut, to asi nebude jen VW samotny. Docela medvedi sluzba, to ted VW sebou stahne dolu Skodu, Seat a hlavne Audi, ktera uprimne na tom muze tratit asi nejvic, neb se pohybuje ve sferach kde na image zalezi asi nejvic.
Kazdopadne jsem zvedav ani ne tak na to co tahle kauza udela s VW v USA, precijen je to pro ne minoritni trh, ale co udela s EU trhem obecne. Jestli se rozjede nejake nove kolo testu a pripadnych sankci a koho vsechno se jeste povede odhalit. Hodne, hodne bych se divil kdyby v tom bylo VW sam, tak aby nakonec nebyli od BMW cez Opel, VW, Renault az po Taliany hrisnici vsichni a jediny bez ztraty kyticky nebyl Hyundai a Kia, kterym jak autori tak radi vycitali ze jim papirove kilowaty jakoby chybeli. Tak jestli jim nahodou nechybeli (i) proto ze jako jedini nesvindlovali. (nez se tu do me pusti mistni ford/skoda/BMW/Audi... fans, tohle je jen spekulace, ale pekne by to do sebe zacalo zapadat, no ne? ;-) )
otázka je, jestli je realny vyrobit diessel, který bude splnovat soucasne limity emisi.
v prumeru sedminasobne prekroceni NOx u dieselovych aut s euro 6 ukazuje, ze zrejme ne, i když jedna znacka se udajne vesla.
jak to, ze tuhle rok starou informaci nechali prislusne uradu EU bez povsimnuti??
přitom jedy NOx jsou snad ještě horsi nez rakovinotvorne mikrocastice
No vyrobit zjevne jdou, kdyz ty testy to auto v nejakem rezimu udelalo. Pak je ale otazka jakou takovy diesel bude mit zivotnost, jake bude mit naklady a jak bude uzivatelsky privetivy. Jestli v takovem rezimu vydrzi motor jen 100tis km, bude potrebovat adblue co 1000km a bude to lenoch tak to asi nikoho nezaujme.
Alespon by se podle reakce verejnosti pak ukazalo jestli jsme tak zeleni i ve skutecnosti, nebo jen na papire a vyhovuje nam to. Tvarit se pokrytecky zelene, ale uzivat si 40x nasobne prekroceni tech zelenych norem.
Samozrejme ze vyrobit jde, ale Pastika uz nebude jezdit za magickych 5.5 ale za 7 jak bude furt vypalovat filtr a ohrivat exidacni katalyzator. Problem bude jenom v tom, ze TDI bude o 80tisic Kc drazsi, nez 1.4-2.0tsi se stejnou spotrebou. Nebo jinak receno, hybrid bude stat stejne, ale bude jezdit za 6.
Podle popisu bych si tipl, že to upravuje "preferenci" mezi NOx a PM. Pokud by to tak bylo, tak by daní za snížení emisí oxidů dusíku bylo zvýšení emisí pevných částic. A auto by se s nimi muselo vypořádat. A tady je problémem, že měřící cyklus ani u DPF neodráží úplně realitu. U SCR je to opět variace na to samé téma, potenciální řešení, které však, pokud vím, funguje efektivně jen ve specifických podmínkách (dobré v tahači, ne v osobním autě). Nemluvě o tom, že motory běžně mají režim, v kterém na emise, dá se říct, kašlou, ládují tam palivo podle mapy bez ohledu na údaje z lambda sondy.
Znovu? O různých nedostatcích se ví a to mnohem déle než rok. Ale změny přichází pomalu. Už jen proto, že automobilky musí mít dost času na vývoj. Nemluvě o tom, že se nejprve musí odpovědní lidé dohodnout, co s tím udělat.
To co je ted tak horke nebude, pravda. Otazka kam az se to necha rozjet a jestli to VW stihne sikovne zalobovat do autu, anebo ne. Ono VW samotny, tim jak se mu v poslednich letech dari a jak se zvetsuje, prekazi vsem konkurentum. A tohle je nahravka na smec minimalne tem, kteri maj svedomi ciste (nebo i ti kteri ho ciste nemaj, ale skusi to uhrat a treba to projde >:D ). Nepochybuju o tom ze si to VW v evrope uhraje do autu, ale co jinde? VW (audi) neprodava jen v evrope.
[odkaz]
Ono je to dost otázka nastavení emisních limitů, které jsou v us hodně ostré, protože osobní auto-diesel tam nikdy nechtěli, tak jak třeba jednu dobu tam nechtěli žádné jpn auto. Evropa a Asie tak striktní vůči naftě nikdy nebyla.
Povedal by som, ze toto asi nepojde "zalobovat do autu". Ani v ekologiou posadnutej EU (kde VW moze zatlacit minimalne na nemeckych poslancov). To je skratka pruser ako hrom, aj ked to nikoho bezprostredne nezabilo...
Dovolím si připomenout, že chybějící koně se nejčastěji zmiňovaly u benzínových motorizací, naopak naftové (zejm. 1.6CRDi) si odnášelo vesměs kladné ohlasy.
Že naftová 1.7CRDi nestíhá naftovou 2.0d (dCi, HDI, TDI) je zase jiný příběh.
Urcite si vybavuju testy kde se vycitalo i CRDI ze tam ty kone a Nm nejsou, nevim jestli konkretne zde, ale v ceskych platcich urcite. Ze pak chybi u atmo motoru, minimalne pocitove, je v dnesni "turbodobe" docela pochopitelne.
Já si tohle vybavuju jen u té 1.7CRDi... a tam je to spíš o tom, že i přes vyšší nominální výkon 100kW je ten motor pořád jen malá nafta s jedním turbem a tak se taky chová.
Jo jo, rychla reakcia na plyn, a oblak cierneho dymu za autom. To su tie "blue" diesely od VW. Fakt "radost" ist za takym autom, ked sa jeho vodic rozhodne ukazat ti, aky ma ten jeho TDI-zazrak zatah odspodu...
Este ze sa toho GTI nedozil (myslim ak diskuter, tu na tomto webe). To by sa mu velmi tazko vysvetlovalo...
Zpráva: Dozorčí rada Volkswagenu chce odvolat generálního ředitele Martina Winterkorna, uvedl list Taggesspiegel. Nahradit ho má šéf Porsche Matthias Müller.
...jak jsou specifikovány emisní limity. Docela by mě zajímalo, zda je striktně a jasně řečeno, že deklarované hodnoty musí vozidlo spňovat vždy a všude, nebo je tato specifikace vágnější. Jakýkoliv jiný než-li striktní diktát by pak vyvazovat VW minimálně z právní zodpovědnosti. Zůstala by pak pachuť v klientské základně, která může být paradoxně horší než absurdně vysoká pokuta.
Navíc se domnívám, že půjde o globální problém a možná se dočkáme přeměření exhalací i spotřeby všech nabízených vozidel bez rozdílu spalovaného paliva. Pak to nakonec skončí jednou obrovskou blamáží...
Angloamerické právo je volnější, není tolik vázané na doslovné znění zákona a víc se snaží jít (aspoň teoreticky) po skutkové podstatě.
Obrovská blamáž by mohla být zajímavá... třeba by se naplno projevilo to, že aktuální emisní legislativa (a zejména ta o CO2) je úplně odtržená od reality.
PS: nebo se přijde na to, že ti zlí řidiči jezdí se silnými motory rychle a přitom produkují zvýšené emise, takže se všem nasadí nový software, který zajistí, že tvoje kočka bude vždy produkovat maximálně ty správné emise ;-)
Tohle už není sranda a nějaké kopání a škádlení jde stranou. Tady jde o to, že kvůli pár idiotům ve vedení VW může přijít o práci pár tisíc lidí v mém regionu. Týká se to i mě a mého okolí. Týka se to desítek tisíc lidí v ČR. Zkus si pokecat se zaměstnanci VW. Ti taky podle tebe asi budou kopat do VW. Ale tobě to je celkem jedno. Jseš asi za vodou a můžeš dál zůstávat těžce nad věcí.
neboj, v globalu se nic nestane. jestli ta auta neproda vw, proda pji je jine automobilky. bude k tomu v globalu potreba stejne mnozstvi zamestnancu... tak klidne dej vypoved a jdi o dum dal... ja to rikam porad, ze lhat se nema a ze hlavni prebornici na lhani jsou nemci. ne, ze by snad nemci lhali vice nez jine narody zapadniho sveta, to ne, ale tvari se uplne nejvic jako nevinatka a poctivci, pritom by zatloukli i vlastni matku... pracoval jsem u jednoho dodavatele soucastek - delali jsme tam mimo jine jistou cast pro scr. tohle zarizeni rozhodne nefunguje tak, jak je prodavano automobilkam.
To jaký tlak vytvoří pisálci v médiích, bude zároveň úroveň surovosti úřadů při stanovování postihů.
Na rozdíl od tebe si velmi dobře si uvědomuju možný globální dopady vyvolaný nesmyslným tlakem rádoby zelených mozků nejen ve Spojených státech a to ne pouze ve fabrikách s logem VW, ale hlavně v těch dodavatelských, který zaměstnávají násobky toho co tu píšeš.
Také to nemám načtené, ale vzhledem k tomu, jak se reálně motory chovají, tam musí být minimálně výjimky. Jak jsem opakovaně napsal (emise jsou tu oblíbené téma), mé chápání je (a to tady, v kontinentální EU; USA jsou jiný svět), že ty limity platí jen v daných podmínkách. To by museli vybrat ty nejhorší možné podmínky, jinak jejich test neověřuje splnění takových limitů. To je jako vyžadovat, aby hodinky byly vodotěsné do 300 metrů, a pak je testovat do 20.
Jako jeden příklad za všechny budiž studený start dieselu se SCR (studeným tu myslím, že je auto vymrzlé na řekněme -20). Vždy a všude je zkrátka z mého pohledu nesmysl.
no jo, jen v nejakych oodminkach, to je presne to, co z toho celeho eu tazeni (a nejen eu) za lepsi emise dela jen a pouze jeden velky podvod. resp. puvodni dobra myslenka (nekdy tusim pocatkem osmdesatych let), ze instalaci katalyzatoru do vyfukoveho potrubi dokazu nektere mene stabilni (reaktivni, ci primo jedovate, apod.) pridukty spalovani benzinu/dieselu celekm jednoduse premenit na stabilni, nejedovate slouceniny (co2, n2, h2o, apod.) jenze tohle v kombinaci s pozadavkem na snizovanim produkce co2 je dnes hnano ad absurdum. nemci (vw, ale i ti dalsi), kteri radi lzou pro penize (i kdyz se tvari, ze oni jsou vsichni oldshatterhand; uplne stejne lzou frantici, talosi, atd. ale o nich se to vi ;-)), samozrejme vedi, kde jsou realne limity toho vseho. vedi, co ty motory dokazou a co ve finale zajima spotrebitele (aby to dobre jelo a moc to nezralo) a tak si klidne lzivym marketingem buduji v usa obchodni znacku clean diesel, prestoze je to lez jako vez. ted to sklaplo, v usa jim to daji sezrat. tam jde o ducha tech norem, ne o to, ze to nekdy v nejakem jednom konkretnim testu dam - kdyz to prezenu - i motor avie plni s prehledem euro 6, kdyz ho vypnes, jenze to je presne to, co je v rozporu s duchem tech norem - efektivni snizovani produkce skodlivin. je uplne jedno, jestli jsi v usa nebo v eu, ale udavana spotreba aut v eu tak, jak je prezentovana k jednotlivym vozum, je podvodem na zakaznika, na vladni aparaty, ktere auta homologuji do provozu, na duch norem, podle kterych se spotreba (a tomu do jiste miry odpovidajici emise) stanovuji. svet chce byt klaman, proto to tak mame, udivuje me, ze se tomu dneska nekdo divi a u vw, kdyz uz se dali na podobnou lzivou stezku v usa s clean dieselem, tak se napred meli podivat na film vrat se do hrobu: "zatloukat, zatloukat, zatloukat a kdyz te chyti, zatloukat".
Mně od začátku připadal tenhle marketingový krok (Clean Diesel a jeho tlačení) jako nešťastný, protože prostě spalovací motory nejsou čisté. Kdyby přišli s palivovým článkem, třeba na naftu, tak by se to dalo. Ale spalování je špinavé.
naftove motory pracuji vicemene stejne, a je jedno kdo je vyrabi, takovy software pouzivaji vsichni vyrobci nebot vykon, spotrebu i emise maji taky vicemene stejne
Otestujme Winterkorna ...
Ja by som ten VW ober manažment zamkol do podzemnej garáže a potom by som im tam naštartoval ich 50 vozidiel s 2.0 TDI.
A tých, čo by dostali hisák už pri dverách, by som rovno postavil pred súd.
Ale vážně - když vidím matky s kočárky jak bezstarostně trandají po podzemních garážích nehledíc na čas, přitom jsou to garáže, které já překonávám pokud možno na jeden nádech, tak mi to někdy fakt hlava nebere... :no:
Fajn, tak WV zaplatí pokutu a potom co? Všechny motory půjdou na přeprogramování jednotky, aby byly "ECO" jak se píše v papírech, takže ty auta budou mít nejspíše menší výkon, atd., nebo co?
edit:
Pokud by majitel nenechal motor přeprogramovat, tak by se správně při prodeji měla platit eko daň. Otázka je do jaké kategorie ty motory spadají?
Euro 2 - 3000 Kč
Euro 1 - 5000 Kč
Bez Euro - 10 000 Kč
A teraz sa do VW Group pustia národné združenia na ochranu spotrebiteľov, pribudnú hromadné žaloby poškodených osôb, ... Niekde zakážu týmto modelom vjazd do centier a možno aj do podzemných garáží. A akcionári im pôjdu tiež po krku. ;-)
Rozdíl mezi deklarovanými údaji a realitou navíc stále stoupá. Skutečné emise vycházející ze spotřeby pohonných jsou podle studie v průměru o 25 procent vyšší, než uvádí výrobci. Před deseti lety to přitom bylo pouze deset procent.
Vyplynulo to ze studie mezinárodní organizace pro ekologickou dopravu ICCT, která zkoumala údaje téměř 500 tisíc soukromých i firemních aut po celé Evropě. .
"Znamená to, že skutečná spotřeba paliva, kterou registruje průměrný řidič, je obvykle o čtvrtinu vyšší než ta, která je uvedena v materiálech prodejce," uvedl ředitel evropské divize ICCT Peter Mock.
Rozdíl mezi deklarovanou a skutečnou spotřebou podle studie stojí motoristy v průměru šokujících 300 eur (7600 korun) ročně.
Podle agentury Reuters „výsledky studie zvýší tlak na reformu systému testování vozidel v Evropské unii. Ta by měla zajistit, aby deklarované údaje o spotřebě a emisích lépe odrážely realitu. Reforma by tak mohla automobilkám zkomplikovat splnění nových emisních limitů navržených pro rok 2020“.
Největší rozdíly byly pozorovány u německých luxusních automobilů. Třeba BMW udává u svých vozů v průměru o 30 procent nižší emise, než ukazují výsledky při používání těchto vozů v běžném životě.
A jak toho automobilky dosahují?
Podle studie zdokonalily metody, jak dosáhnout co nejnižší spotřeby při testování vozů. Třeba používají „nerealisticky“ hladké silniční povrchy či pneumatik s mimořádně vysokým přenosem tažné síly.
taaak pruser ako galaxia, ... Zatvorit, rozpustit, vykazat z trhu na tisic rokov. Aj so sodofkou. Vratit klientom peniaze za tie haraburdy, a zacat pod kazdou reklamou vw a sodofky velkymi cervenymi pismenami - Sme Vasi smejdi ! Das smejdi ! Hanba celemu Auto CZ ako sa im pchali do *, teraz uz stohoven nepojde tak lahko :-!
Inu.. Z toho se bude představenstvo těžko dostávat... Jak jen to marketingově podat, jako vítězství? To, že jsme lhali? Inu lhali jsme ve prospěch lepšího příštího...
Takže poznali jsme naši chybu a tak budoucnost patří hybridní technologii...
A protože se veci nedějí jen tak, vrtá mi hlavou ta šaráda v predstavenstvu před pár měsíci.
Jsem zvědav, ja k zareagují flotily velkých společností. Zda pro ně bude, a za jakou cenu, akceptovatelné podporovat podvodníky v zeleném ekobyznysu...
Už před pár měsíci se vědělo, že možná bude problém. Běží to od května 2014. Jen mně hlava nebero, proč to vedení VW nechalo zajít tak daleko. Na nápravu dostali času víc než dost.
To je jedna z věcí, co mi "hlava nebere". Od podplácení, pres likvidaci ala akční film. Ta necinnost vstříc průšvihu je prostě zvláštní. Treba je to priprava na nějaký veletoč.
Podle mě to podcenili. Mysleli si, že to bude podobná aférka jako airbagy, brzdy a všemožné svolávačky, které jsou docela časté. Nedokázali odhadnout, že reakce na podvod bude o tolik silnější než na nějakou závadu. Zvlášť, když u těch závad jde často o život.
podivej, ted priznali ze lhali u sw na ea189 nebo ktera je to motorova rada no a pritom je jasne, ze uplne stejne maji naprogramovane sw i na vsech ostatnich motorech, samozrejme i u nove rady (pac se to osvedcilo). ted tam v tichosti pracuji na tom, jak zbytek ututlat. to je uplny nemecky standard. vsadim boty, ze se to tyka i benzinu (i kdyz tam zrejme nepujde primarne i nox, ale primo o spotrebu) a vsadim i backory, ze taktoto maji vsechny evropske znacky. ...
Ale blbost... Je zajímavé, že BMW se systémem SCR ty emise s přehledem zvládlo. Benzinové motory normu taky bez problémů plní. VW prostě chtěl levnější řešení, tak vymyslel takovou kličku, která mu ve výsledku výrazně uškodila.
kulovy. nevim co presne merili a podle jake normy, ale scr realne likviduje 50-90% nox. s tim, ze prave v tech beznych jizdnich rezimech je to 50-60%. jestlize vw produkuje 40x pres normu, tak s scr to bude u tohoto konkretniho motoru 4-20x pres normu. to jsou hola fakta.
Což koresponduje s jinou studií, podle které evropské Euro6 diesely běžně limit násobně překračují (i se SCR; dokonce to nejhorší auto mělo právě SCR). Rád tu o tom píše topten.
hm, co tu o tom pise topten jsem jeste nezaznamenal (preci jen tu uplne casto nebyvam), rad is prectu, nicmene ja tyto informace cerpam primo od zdroje - par let jsem pracoval v miste, kde se toto zarizeni pro aplikace v osobnich autech vyvijelo. uz jsme to tu i nekdy psal - cely for, proc scr u nakladaku funguje velmi dobre spociva prave v tom, ze jeho optimalni pracovni bod (60% - ti procentni zatez, tam je ucinnost okolo 90%) se vicemene shoduje s beznym provoznim rezimem - kilem po dalnici s nakladem. to u osobaku nehrozi. kdyz jedu vklidu 130 km/h podle platneho dalnicniho limitu, tak na udrzeni teto rychlosti potrebuju z motoru brat rslne nejakych 25-35 kW (podle velikosti auta, atd.) realne tedy jezdim se zatezi motoru pod tricet procent, tam je ucinnost toho scr prave okolo tech 50%. no a kdyz tomu zase poradne pritopim (predjizdim/zrychluju na plny vykon), dostavam se k druhemu extremu, kdy mi zase ta ucinnost pada k tem 50ti %. to vse plati pro zahraty motor, u ustudeneho to snad ani neni zapnute. dale jak uz jsem uvadel, v cene nakladaku ten system neni nikterak drahy, sklada se v idealnim pripade z peti nezavislych prvku ve vyfukovem potrubi. aby byl alespon trochu rentabilni pro osobaky, byl redukovan na tri prvky (cimz doslo pochopitelne k citelne redukci ucinnosti) a jeste je tam vse, co se da, plastove - mocovina ma silne korozivni ucinky, snad krom zlata v ni realne nic nevydrzi no a zlato je zase pro osobni auta mic drahe. stejne sizeny se ten system dava do premie jako do vw. prednasku na toto tema nam kdysi vedl jeden berlinsky profesor, evidentne ohromny nadsenec toho vseho. ja jsem si z toho odnesl sobe vlastni zaver - v osobnich autech je to proste drahy nesmysl.
[odkaz] Nebo můžeš zkusit vyhledávání, něco jako ICCT real world NOx emissions, je to z minulého roku.
Vím, už jsem to tu četl. Sice nemám paměť na jména (přezdívky), ale když jsi to napsal, tak jsem si to spojil (že jsi to byl pravděpodobně ty). Mé informace nejsou tak podrobné, ale nerozchází se.
dobry odkaz - z toho 2d grafu jsou patrne dve veci - jednotliva auta maji obrovsky rozptyl emisi nox, prolnuti vysledku aut se scr mezi ostatni auta nazorne ukazuje, jak marginalni prinost toto udelatko v realu ma. vzhledem k tomu rozptylu by me spise zajimalo, jak by vypadaly emise treba deseti identickych motoru v passatu. jestli nahodou mezi nimi ten rozptyl nebude take takovy...
Ano, chtělo by to od každého motoru otestovat více kusů. "Oficiální" emise se také neměří jen jednomu vozu a pokud nedávají dostatečně blízká čísla, tak se další a další přidávají.
Pobavilo mne, že jak auto s největší odchylnou udávané spotřeby, tak auto s nejhoršími emisemi NOx bylo vybaveno SCR.
U zážehových motorů s přímým vstřikováním může zase jít o pevné částice. Proč u některých motorů Toyota a Audi přešly na dvojí vstřikování (přímé a nepřímé)? Nepoužívají to všichni a i u tohohle systému je cílem snížit emise při nízké zátěži. Ty motory nikdo při vysoké zátěži neměří.
... to prime vstrikovani pouzivaji pocitam v nizke zatezi a neprime ve vysoke, ne?
edit: u primych vstrikovacu bych se standardne bal jejich chovani po x-letech provozu - az zacnou rozprasovat blbe. to bude panecku dilo, co bude litat z laufu...
je to cele zajimave, otazka je (a ta se posledni dobou smrskla na nevhhodne stanovovane emisni limity), jestli tyto relativne drahe systemy svuj marginalni prinos dokazi ekonomicky (a potazmo ekologicky) vyvazit, kazdopadne si myslim, ze potiz v nizkych zatezich byla hlavne v tom, ze prilis chuda smes nelze zapalit (neprimy vstrik ma v podstate homogenni smes), zatimco s primym vstrikem lze udelat lokalne ve valci misto s bohatsi smesi, ktere lze zazehnout - tzn. lze zapalit objem valce, ktery by v pripade homogenniho rozvrstveni smesi zapalit nesel... je teda zase pravda (a to jsem v predchozim prispevku opomnel), ze primy vstrik umi misto vstriku ochladit odparem paliva, cimz zase lze zvysovat kompresni pomer (ev. tlak z turba), coz vede k vyssimu mernemu vykonu a toto se zase uplatnuje pri plne zatezi, ne? vrstveni smesi je co? chudou homogenni smes z neprimeho vstriku nasaju do valce, primy vstrik mi ji pak efektivne obohati?
Vrstvení směsi je to, co jsi popsal - máš kapsu dostatečně bohaté směsi obklopenou příliš chudou směsí (asi ideálně prakticky čistým vzduchem).
Tady řeší problém, který si sami udělali. Zavedli přímé vstřikování pro snížení spotřeby. Jenže s tím o několik řádů vzrostly emise pevných částic. Tak moc, že by alespoň některé nesplnily ani limit pro diesely (plně limity na pevné částice dopadnou na zážehové motory myslím až s Euro6c, pořád je mají volnější včetně volnější metodiky). Při nepřímém vstřiku problém s pevnými částicemi nemají.
"...Volkswagen (a nejen on, jak vychází najevo) podváděl v USA při měření emisí přeplňovaných vznětových motorů TDI řady EA189..."
Mate aj daky dokaz pre to tvrdenie, alebo sa len klasicky pokusate kus tohto ho*na hodit na inych? Lebo ja som zatial nikde necital, zeby "vychadzalo najevo" ze takto podvadzali aj ine automobilky...
... k cemu chces dukazy? fyzika plati u vsech stejne. opel, renault, peugeot, ford, fiat, volvo, bmw, mercedes - sahni uplne kamkoliv na jakykoliv dieselovy motor a uvidis, ze jeho realne emise budou vyrazne horsi nez proklamovane/laboratorne zmerene. o tom se tady mluvi/vi leta. nesmyslna ekologicka lobby vymysli zcela nesmyslne pseudocile, automobilky se s tim popasovaly po svem. v usa je sounictvi trosku jine, nesmyslna proklamace cisteho dieselu od koncernu vw jse jim ted ve finale vraci jako bumerang. vetsina vyse uvedenych automobilek na usa trhu neprodava, takze jsou timto problemem vw jaksi trosku skryti v pozadi, ale stoprocentne uz ted je jim take uzko, protoze jakmile stupidni eurourednik zjisti, ze by se nekde mohl napakovat na nejake pokute, nenecha si ujit prilezitost...