Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Seriál evropské Automobily roku: Fiat 128 (1970). První předokolka od Fiatu.

V březnu 1969 představil Fiat svůj první model s předním pohonem: 128. Jen v Itálii se vyráběl až do poloviny osmdesátých let.
Zpět na článek
28. 8. 2019 15:56
Spanilá jízda 12.8.po silnici 128 s Fiatem 128
Spanilá jízda 12.8. po silnici 128 Fiatem 128
1969-2019, 50.let od začátku výroby Fiatu 128. 50. výročí si oslavilo 11 Fiatů 128 s celé republiky Spanilou jízdou v Jižních Čechách v pondělí 12.8.2019
Děkuji Všem 11 posádkám, které přijely !
https://youtu.be/_5QrS0EEDbQ
Více fotek a videí fotoalbum zde:
https://photos.app.goo.gl/dU3YgPjD5VRvhsSy6
Re: Legenda kompaktních vozů
Jasne, zatímco na americké klávesnici jsou v rámci boje za svobodu hácky nad vsemi písmeny. >:D >:D >:D

Kdybys nebyl blbecek tak bys pochopil ze na vetsine klávesnic sveta nejsou hácky, na amerických, nemeckých, francouzských, rakouských, polských, ruských, japonských, cínských atd. Jenom k vám zaprdeným provincním vypatlancum z Frýdecko-Místecka se to jeste nedoneslo. >:D >:D >:D

Velkokonzumente, v tvém prípade to uz nemuze být jenom chlast. Ty jsi fakt prímo cítankový prípad vypatlance. >:D >:D >:D
8. 12. 2015 09:57
Re: Legenda kompaktních vozů
Tak na ruské klávesnici možná nejsou háčky, kdo ví. :-|
Re: Legenda kompaktních vozů
Klidne si posluz. A klidne pis Yugoslávie, Tolstoy nebo treba Mikhail. >:D >:D >:D
8. 12. 2015 08:42
Re: Legenda kompaktních vozů
Ne, nerozhodily. Nechává mě to vlastně úplně chladného. Je to u mě na stejné úrovni jako "Y" (na této půdě).

Reagoval jsem jen proto, že jsem si možná chtěl jen tak trochu zaprudit, když se nabízela taková pěkná příležitost. :-)
8. 12. 2015 06:38
Re: Legenda kompaktních vozů
"..naopak Itálie má nejvíc aut na obyvatele na světě !!!!" :-!
Dokaz to.
Re: Legenda kompaktních vozů
Proste nepouzívám. A jestli u nekterých zde ztrácím kredit je mi jedno. At jde o hácky nebo neco jiného. Vidím, ze te ty hácky nejak rozhodily.
8. 12. 2015 02:06
Re: Legenda kompaktních vozů
Můžeš mi sdělit důvod, proč, ještě k tomu jako profesionální novinář - jak uvádíš - , nepoužíváš háčky ? Nepatří snad již do psaného projevu současného českého jazyka ? Je to taková obtíž, používat háčky zejména pro profesionála ?

A když už je nechceš ze zásady psát nebo je z jiného důvodu nepíšeš, tak by vypadalo lépe, kdyby se háčky neobjevovaly v Tvých příspěvcích tedy vůbec. Vysvětlení s nějakým kopírováním není dostatečné. To si jako profík musíš přece pohlídat.

Nediv se potom, že zbytečně ztrácíš u některých zde kredit. A ne vždy jde jen o pouhé háčky.
Re: Legenda kompaktních vozů
Vidím, ze jsi to zase prehnal s konzumací kukuricných výrobku. U tebe to není nic divného, ale v pondelí v 20:41 a uz tak nalitý? >:D >:D >:D

Jinak je fajn ze tak adorujes Ádu, Aspon je videt jak si diskusní hvezda Frýdecko-Místecka predstavuje kvalitního férového diskutéra. >:D >:D >:D

Jo a mákni na tech tvých prínosných príspevcích. Slintu jsem uz od tebe cetl dost ale prínosný príspevek ani jeden,
Avatar - Midlosek
7. 12. 2015 22:48
Moje druhé auto
Fiat 128 byl v pořadí moje druhé auto. Úžasný zelený lak, ještě teď na něj vzpomínám. Ale taky si vpomínám, že jako první jsem měnil vzadu špatně svařené rameno, které prasklo ve sváru potom, co jsem vzadu vyměnil prasátka, pakny a lanka. Když jsem tenkrát auto koupil, brzdilo prakticky jen pravé přední kolo >:D . Taky utěsnit kuželku na svodu výfuku, to byl oříšek ;-) . Nakonec ale odvedl ještě dobrou službu.
7. 12. 2015 22:19
Re: Legenda kompaktních vozů
Vitej vypatlanku, ja carku mam! Co asi oddeluje me pulky? A Adu sem netahej, na jeho narazky nemam odpoved.
7. 12. 2015 22:16
Re: Legenda kompaktních vozů
Zastavu mam v encyklopedii a pisou ze byla fajn. Ale na Ladu Vestu mi nesahejte. Vesta je tepla na zimu a vase ruce zustanou volne.
Avatar - white label
7. 12. 2015 21:27
Re: Jo jo, 128...
Na správné okresce a v rukou dobrého řidiče na F128 rally nestačil žigulík ani s šestnáctistovkou. ;-)
Avatar - pumpkin
7. 12. 2015 21:23
Re: 128 sport
:yes: Tieto príbehy čo tu všetko jazdilo ma vždy fascinujú, hlavne keď ja som už zažil dobu kedy sa sem veselo ťahali jazdenky zo západu.

Teta mi hovorila ako sa prvý krát po 68. vrátila na Slovensko, niekedy koncom 70. rokov a dala si so sebou doviezť nejakú "veľkú bielu ameriku", vraj to bol Ford (aký model to bol sa už asi nedozvieme). Potvrdili mi to aj strýko a mama, lebo si pamätajú ako "cool" sa vtedy cítili, keď ich všade kam prišli obkolesil hlúčik ľudí (doma mali žigulák 2102). Potom ale zistili, že teta s tou amerikou nevie moc parkovať, tak už veľmi nemachrovali. >:D
Avatar - Ja Prvni 123
7. 12. 2015 21:07
Re: Jo jo, 128...
Já měl takovou krásnou modrou perleť... a jo, trochu to rezavělo.
Byla taková doba...
Ale jelo to parádně.. a bylo to příjemný na život v tom.
;-)

To zadní příčné listové pero mělo prsotě svoje kouzlo.. jak bylo dvakrát uložený, tak se chovalo úplně neuvěřitelně - když jedno kolo šlo nahoru.. tak druhý taky = místo aby se auto naklonilo, celý "přičaplo"...

:-)
7. 12. 2015 20:41
Re: Legenda kompaktních vozů
Gilčo, Nerudo jeden, hlavně že ti Áďa říkal o těch čárkách.
7. 12. 2015 20:39
Re: Legenda kompaktních vozů
Ahoj,

jen jsem cetl diskuzi kde jsi se pozitivne vyjadroval o nacismu a obdivu k 3. Risi apod. a Gilgit te na tom nachytal. Zjisti si prosim fakta o chovani a cilech 3. Rise a pokud mozno se toho zrekni.

O autech pises rozumne, ale diskutovat se schvalovacem zabijeni deti v plynove komore ( coz bys byl, pokud by jsi se od adorace 3.rise nedistancoval) opravdu nejde.

Doufam ze se pletu, tys to tak nemyslel a ze mne mluvi jen aktualni rodicovstvi pidilidi, v takovem pripade se Ti rad omluvim.
Avatar - white label
7. 12. 2015 20:26
Re: Jo jo, 128...
Taky jsme měli bílý dvoudveřový sedan "rally" (viz štítky vředu a vzadu) s dvojitým karburátorem. A před ním klasický čtyřdveřový okrový sedan s jedenáctistovkou. Skvělá auta, jen poněkud náchylnější na korozi.
Avatar - Ja Prvni 123
7. 12. 2015 19:50
Jo jo, 128...
Měl jsem Rallye... a byla to paráda.
A fakt to i jelo... a to mi bylo ... no byl jsem mladej.
;-)
Avatar - F127
7. 12. 2015 16:29
Re: Legenda kompaktních vozů
Do Československa se dovážela Zastava pouze pětidveřová. V Jugoslávii se sedan vyráběl jako Skala 128.
Re: Legenda kompaktních vozů
Jsou tam protoze jsem nekolik slov vykopíroval z predchozího príspevku. Já písu zásadne bez hácku.

Jinak se nemám zámer hádat. Já jsem na to reagoval protoze se v ceských médiích v posledních letech opakovane objevuje nesvar transkripce jmen ze slovanských jazyku pouzívajících cyrilici do ceského jazyka neprípustným a nesmyslným anglickým zpusobem ("yu" místo "ju", "kh" místo "ch" atd.).
7. 12. 2015 16:20
Re: Legenda kompaktních vozů
Nemáš pravdu.

V příspěvku, na který jsem reagoval, některé háčky jsou, jiné ne. (Máš tam 1x slovo "ještě" napsané korektně, s oběma háčky.) Stejně i po Tvém vysvětlení lze považovat výraz "Yugoslávie" za pravopisnou chybu.

Jistě každý ze čtenářů pochopil, jakou zemi měl autor na mysli. I přes tu chybu s tím "Y". Proto si myslím, že ve zdejších podmínkách a poměrech to lze přejít bez komentáře.
Re: 128 sport
Jako jednotlivé kusy se toho za totality v CSR (pozdeji CSSR) dalo najít dost. V Praze byl napríklad nejméne jeden Austin-Healey. Ovsem v takovém Polsku byl vozový park "západních" vozu vetsí a pestrejsí.
Re: Legenda kompaktních vozů
Hácky v mých príspevcích nechybí casto, chybí v nich vzdycky.

Nejde o zádnou velkou akurátnost. Jde o to, ze slovo Yugoslavie v ceském jazyce neexistuje a pouzívání "yu" tam kde má být "ju" je pri transkripci z jihoslovanských a východoslovanských jazyku do ceského jazyka nesmysl.
Avatar -
7. 12. 2015 15:44
Re: 128 coupe
Verze 128 Abarth byla prvním velkosériově vyráběným vozem, který měl natáčení vačkové hřídele. Nejsem si jistý, ale mám pocit, že Lampredi OHC 1100/1300 měly jako jedny z prvních nejen onen zmíněný ozubený řemen (který v zimě uměl bohužel taky přeskočit), ale i plovoucí pístní čepy.
Nějak jsem ale úplně nepochopil tu nespolehliovost, to si autor asi popletl s jiným motorem...? Nebo měl na mysli ty studené starty vs. ozubený řemen?
Lamprediho motory byly vždy tím nejlepším, co na této planetě vzniklo. Že jeho TwinCam přežije rok 2000 by v těch 70. letech asi napadlo málokoho. Škoda jen, že největších úspěchů se už autor nedožil (zemřel v roce 1989 několik měsíců před tím, než byl jeho "sedicivalvole turbo" nasazen do MS rally).
Avatar - Barrichello
7. 12. 2015 15:41
Re: 128 sport
Jo, komunisti měli tenký plechy. Hlavně u takový Volhy byly tak tenký, že byl o 20-45% tlustí než jinde, hahaha

Jinak potkat tu šlo leccos. Jezdili sem auta ze západu, za tátou a jeho babičkou jedzili příbuzní z NSR a ten měl nejdříve NSU Ro-80 a pak Audi 100. Asi největší exotika co vím z vyprávění byl Chevrolet Impala když s tím přijeli holandani :-)

Další západní auta byly odkoupený od ambasád anebo měli je herci a umělic a šmelináři (tuzex, dovozy z ciziny, odkupy od cizinců, opravený bouračky nechaný v čssr, ambsády)

tátů kamarád co dělal v servisu v Radotíně měl taková typická komunistická auta - Ford Cortina, Mercedes 280 , a BMW 520.
Soused z baráku co lítal ve vládní letce s Husákem jako člen posádky měl Simcu a další co byl šéfem jednoho z prvních autobazarů v čssr měl Mercedes z kuvajtský ambasády a pak Toyotu Corollu.

Další soused měl VW Brouka, ten zas dělal na akademii věd na výzkumu.

Jinak pak samozřejmě kovaní soudruzi měli taky zajímavý auta.
Jeden školník na letný měl Volhu 21, jako školník by se k ní asi nedostal, jako člen obvodní národního výboru už jo. Další bývalý lampsák měl Hillman Minx a pak Forda Escorta.
Jinde zas byli zajímavý služebáky - v Mladý Frontě měli až do roku 1959 předválečnej Pontiac.
7. 12. 2015 15:41
Re: Legenda kompaktních vozů
Pokud chceš být až tak "akurátní" a chceš opravovat více méně pravopisné chyby, tak by měly být i Tvé příspěvky, logicky, také bez chyb. Chybí Ti v nich často háčky. Zrovna jako v tomto.
Re: Legenda kompaktních vozů
Nesmysl. Mohls videt maximálne jednotlivé kusy, rozhodne ne 30 % vsech vozu Zastava. Takze kecás.
Avatar - euro89
7. 12. 2015 15:34
Re: Legenda kompaktních vozů
Zastava sedan byla. Sice jich nebylo tolik, co pětidvéřových modelů, ale byla. :-!
Avatar - Barrichello
7. 12. 2015 15:30
Re: Legenda kompaktních vozů
Jenže ty sedany byly značky Fiat, které se sem porůznu dostaly. Zastava fakt sedan nebyl.

fiatů tu za totýče jezdilo mraky, - 127, Uno, 500, 600, Mirafiori, Topolino, 128 atd
Re: Legenda kompaktních vozů
Clovek který ve verejných diskusích otevrene píse o svých sympatiích k neonacismu nazývá jiného cloveka potratem. To sedí. >:D >:D >:D

A co se týce tech sedanu Zastava tak kecás.
Avatar - euro89
7. 12. 2015 15:24
Re: Legenda kompaktních vozů
Zajímavé je, že i přesto, že jsem několikrát v diskuzích poznamenal, že mám všechny jeho nicky (IPA a asi deset Gilgitů) na hate-listu, tak má ten potrat potřebu na mě neustále reagovat. Zkrátka spam kam se podíváš, hlavně že se u toho zviditelní. >:-[]
Re: Legenda kompaktních vozů
Z vozu Zastava na ceských silnicích bylo 30 % sedanu? Nesmysl.
Avatar - euro89
7. 12. 2015 15:08
Re: Legenda kompaktních vozů
Já si ten poměr pětidvéřáků a sedanů pamatuji z našich silnici tak 70/30, takže i těch sedanů zde bylo relativně dost.
7. 12. 2015 14:15
Re: Legenda kompaktních vozů
Skvělý příspěvek. To ty vlastní hlavou nebo máš na to team poradců?
Re: Legenda kompaktních vozů
Ne, jeste nejsem tak tupý. Slovo Yugoslavie v cestine neexistuje. Snad ještě nejsi tak tupý, abys to nepochopil.
7. 12. 2015 14:06
Re: Legenda kompaktních vozů
Občané Jugoslávie (či Yugoslavie, transkripci si vyber dle svého), snad ještě nejsi tak tupý, abys nepochopil, koho jsme měl na mysli ;-)
Avatar - Stejsn
7. 12. 2015 13:59
Re: Asi otázka vkusu
..mi trochu nevyšlo ;-)
7. 12. 2015 13:44
Re: Legenda kompaktních vozů
Jak jsi přišel na to, že pětidveřová Zastava 1100 byla "sedan"? Je sice fakt, že později a v malých počtech Yugoslávci vyráběli i čtyřdveřovou verzi, ta se ale na československý trh nikdy nedostala. :-!
Re: Asi otázka vkusu
"Doba moderních a zároveň hezkých fiatů (124, 125, 127, 130, 131...) měla teprve přijít" - to jako fakt?

Fiat 124 predstaven v breznu 1966
Fiat 125 predstaven v kvetnu 1967
Fiat 130 predstaven v breznu 1969 (zacátkem brezna)
Fiat 128 predstaven v breznu 1969 (koncem brezna)

Vázne doba Fiatů 124, 125 a 130 "měla teprve přijít"?
7. 12. 2015 13:43
Re: Asi otázka vkusu
Neber to prosím jako rýpání, ale časově to máš nějaké pomotané. 128 přišla v roce 1969, ale 124 se objevila již v roce 1966, 125 v roce 1967 a 130 (sedan) v roce 1969. Takže po 128 z tvého výčtu přišla jen 127 v roce 1971 a 131 v roce 1974.
Avatar - Romeo
7. 12. 2015 13:37
128 coupe
...ked pocujem fiat 128.. napadnu ma kupatka 1.1 a 1.3 paaaaarada....ojojoj :yes:
Avatar - Stejsn
7. 12. 2015 13:23
Asi otázka vkusu
každého jednotlivého soudruha, ale mě vždycky přišla 128ka, v naprosto všech verzích, děsně hnusná. Celkový tvar základního malého sedanu je v pořádku, ale ta vyvalená přední maska spolu s obřími blikači ve mně dodnes vzbuzuje skoro odpor. Familiare tvarově taky jde, ale zase to kazí zadní světla. U sport coupé i 3p je pak strašný celý ten oteklý zadek. Zastava dostala komplet zadní část ze Simky 1100, což určitě autu prospělo po praktické stránce, opticky moc ne. Nevím no, auto to rozhodně bylo dobré a titul získalo oprávněně, ale na pohled se mi vůbec nelíbí. Doba modrních a zároveň hezkých fiatů (124, 125, 127, 130, 131...) měla teprve přijít.
Avatar - teoretikus
7. 12. 2015 13:20
Re: Legenda kompaktních vozů
Malý (mladý) vnímavý pionýr.... >:D
7. 12. 2015 12:54
Tre porte...
.... se, podle mě, vůbec nepovedlo. Řadím si ho mezi jedny z nejnepovedenějších faceliftů. Příklad, jak z krásného povedeného, šmrncovního a prodejně úspěšného coupé udělat těžkopádně vypadající auto s opticky dlouhým a oteklým zadkem s nevýrazným a ne příliš hezkým pojetím zadních svítilen, Rovné a hladké polochy faceliftu mu neprospěly. Také jich bylo vidět na silnici jen jako šafránu.

Článek opět chválím. :yes:

Dnes se vlastně divím se, že jsem žádnou stoosmadvácu neměl. Moc dobré a příjemné auto "tak akorát" bez záludností jak po stránce techniky, tak po stránce jízdních vlastností, výkonů a nákladů. Samozřejmě na svojí dobu a i poměry u nás. To auto se řídilo skoro samo. A Sport Coupé SL byla sen.
Avatar - KANKUNEN
7. 12. 2015 12:48
Re: 128 sport
Jj., kdysi každé auto z produkce zahnívajícího kapitalismu působilo jako teď Ferarri v Lhotě.
7. 12. 2015 12:44
Re: Legenda kompaktních vozů
Vítej odpade. >:D >:D >:D

Tvuj príspevek jako obvykle odpovídá tvé inteligenci, tedy inteligenci primitivního vypatlance.

Nudís, vypatlánku.
:no: :no: :no:
7. 12. 2015 12:30
Re: 128 sport
my jsme nekde na konci boslevicky ery byli u známých v NDR, kteří měli malou vnucku a ti ji dali na poradnik na trabanta, protože se na nej cekalo 15 let.
pak bolševici padli, marky jim menili tusim v kursu 1:1, tak místo trabanta koupili myslim tehdy nejakyho opela a my slintali co maj za paradni auto když k nam prijeli.
tehdy jsem si rikal, jak musel bejt nejdriv stastnej a pak nas*anej ten, na koho se trabant dostal tesne pred padem berlinsky zdi ..
ti znami se pak uz ani nechteli ubytovávat u nas doma, ale svoje - to uz zapadonemecky - duchody si uzivali po hotelich..

ja zas pamatuju, jak jsem si stopnul nejakyho sportaka se svycarskou značkou. ani nalézt jsem do toho skoro neumel. za volantem rozesmata panicka a plynulou cestinou mi rikala ze jede za rodicema..
pro me to bylo uplne sci-fi jak zvenku, tak zevnitř, co me snad nejvic zaujalo když jsem tam nalejzal, tak ty tlusty dveře, proti tem papiraku v nasich skodofkach nebo zigulech snad 3x silnejsi, aby ochranili v pripade nehody. zrejme si ti kapitalisti života svých zakazniku vazili vic, nez bolševici života svých poddanych
Avatar - MGRR
7. 12. 2015 12:24
Re: Legenda kompaktních vozů
Nehnípejte se...
7. 12. 2015 12:20
Re: Legenda kompaktních vozů
porovnej jaky auta jezdi v italii a jaky v nemecku.
pro italii plati, ze velky a siĺny auto si zas tak moc lidi dovolit nemuze, protože si na nem financak smlsne.
a kde muzou firmy realizovat novy reseni nez ve velkych a drahych autech?
od malého auta každý ocekava, ze bude levny a tam se tech pokrokových, a tedy (zpočátku) drahych, reseni moc nevejde
7. 12. 2015 12:07
Re: Legenda kompaktních vozů
jj přirozený odpor. ;-) ;-) ;-) OMG to je kec.
7. 12. 2015 12:07
128 sport
Ještě vzpomínka z roku 1974. V té době jsme doma vlastnili Trabanta, výkvět techniky socialistické NDR. Náhodou poprvé v životě jsem šel na stopa, mávl a zastavil mi chlap v 128 sport, dnes je to úsměvné, ale tehdy to bylo zjevení z jiného světa. Hleděl jsem s otevřenou hubou, bylo to krásné auto a jelo to !!!!! To byl babolep.
7. 12. 2015 12:02
Re: Legenda kompaktních vozů
to je sice pravda, že zdanění je tam velké, ale přesto naopak Itálie má nejvíc aut na obyvatele na světě !!!! Kdo by to řekl, že to nebude třeba Německo nebo Švýcarsko a to se do toho počítá chudší jih včetně Sicílie, kolik aut na hlavu potom má sever, když např Veneto /Benátsko/ je na tom s HDP na špičce EU ;-)
7. 12. 2015 11:56
Re: Legenda kompaktních vozů
ja bych jako jednu z pricin upadku automobilového prumyslu v italii videl vyske zdaneni vseho, co se tyka automobilismu
tedy cena benzinu, silnicni dane, dalnicni poplatky...
cet jsem o tom nejaky pojednani a při takovym zdaneni jako je v italii by u nas nebyla ani polovina aut a většinu by to byly maly auticka do velikosti fabie.
a podle me vyroba, napady a novy technicky reseni s tim souvisi..
Re: Legenda kompaktních vozů
´"Když jsem byl malý, neměl jsem moc rád sedany. Asi proto, že v našich končinách jsem je znal primárně jako Zastavu a k té jsem měl přirozený odpor jako ke všemu komunistickému..." - k tomu dve poznámky:

1. Zajímavé jak jsi mohl znát sedany Fiat 128 v nasich koncinách primárne jako Zastavu kdyz vozy Zastava 1100 (101) které jezdily v Ceskoslovensku nebyly sedany.

2. Je fajn ze jsi mel prirozený odpor ke vsemu komunistickému. Skoda ze taky nemás prirozený odpor ke vsemu nacistickému.
Avatar - Anonym
7. 12. 2015 11:38
Re: To je smutné čtení
Taky mě v tomhle Fiat štve, že nevyužil do dnes svého potenciálu. V podstatě nebýt pokrokových systémů zavedených do výroby FIATEM (common rail, řemen v motoru viz. článek a další), jezdíme dnes na koních.
Zajímalo by mě, zda si FIAT na tyto systému udělal vůbec patent?
Avatar - euro89
7. 12. 2015 11:29
Legenda kompaktních vozů
Díky tomuhle seriálu má člověk jistotu, že si alespoň jednou týdně přečte na těchto stránkách nějaký pěkný článek. Fiat 128 byl svého času bezesporu tím nejlepším autem své třídy. :yes: Když jsem byl malý, neměl jsem moc rád sedany. Asi proto, že v našich končinách jsem je znal primárně jako Zastavu a k té jsem měl přirozený odpor jako ke všemu komunistickému... dnes s odstupem let se mi líbí už všechny karoserie. Mojí osobní volbou by však byl 128 Sport v pastelové okrové barvě. :-) Smutné jen je, že dnes už Fiat tak dobrá auta neumí. Od modelové palety z přelomu 80. a 90. let (Panda, Uno, Tipo, Croma) představili v Turíně jen jedno opravdu povedené auto a to novodobou pětistovku.
7. 12. 2015 11:27
Re: To je smutné čtení
sused má jeden originál, jediný vlastník ako z foto a je stále pekný a funkčný. Fakt vydarené autíčko.
Avatar - KANKUNEN
7. 12. 2015 11:06
To je smutné čtení
Kdysi fakt Fiat uměl, sloužil jako předloha pro Golf a teď nemají proti Golfu ani co postavit.