No já hlavně doufám, že brácha neskončí na střeše jak s minulým Type-R, to jsem si ho moc neužil ;-)
Když bude mít někdo zájem napíšu dojmy, přece jen jsou jiné dojmy, když je auto půjčené na chvilku, než dlouhodobé užívání...
whitelabel: Ale jistě, i při 30:70 může auto driftovat. Ovšem čím víc se hnací síla přerozdělí směrem dozadu, tím bude driftování snadnější. O tomhle snad ani nemusíme diskutovat
A z toho vyplývá odpověď i na druhou otázku - pro drift 4x4 není nezbytné aby šlo 100% na zadek a já to ani nikde netvrdím.
Jsem ale přesvědčený, že při rozdělení 0:100 ve prospěch zadku bude drift daleko snadnější než při 30:70, ale driftovat jde určitě s oběma verzemi
a ještě snadnější bude pokud celková síla směřující dozadu přesáhne 100% hnací síly od motoru, což je podle mě finesa kterou využívá právě FF
Pro driftovani, ve smyslu pretaciveho smyku v zatacce, nestaci ani ten zadni pohon. Zalezi na rozlozeni vahy, nastaveni podvozku apod. . Ctyrkolka treba muze byt na limitu i vylozene nedotaciva (3er Xdrive) a musi se doslova urvat.
Pokud je u FoFo RS podstatou modu "Drift" rozdilna rychlost otaceni kol na jednotlivych napravach, pak vlastne o klasicky drift ani nejde, resp. v dusledku ano, ale je vyvolany umele pretlacovanim kol mezi sebou. Min zatizena zadni naprava s vyssi rychlosti otaceni primarne zpusobi ztratu sve adheze, jde vlastne "jenom" o vynucene paleni zadnich pneumatik. Efektni a nakonec i efektivni a urcite zabavne :yes:
Sedacka muze byt i extremne tvarovana a skoro bez polstrovani, musi ale konkretnimu ridici sednout. Recara, co se davaji do beznych HH, jsou porad HODNE univerzalni i pohodlna.
Ridic se dokaze ve trochu tvarovane sedacce casto udrzet i bez vicebodovych pasu, ty jsou dobre predevsim pro spolujezdce, aby nebehal po aute :-)
Presne tak, dokazu vzit dite ze skoly i ve dvoumistnem kupe se sedackou za mohutnym prahem a v urovni asfalt + krabicka od cigaret, ale FoFo i ve verzi RS bude proti tomu porad daleko vhodnejsi komfortni rodinny autobus.
Proč by se měla měnit adheze ?
Adheze je přece dána kvalitou pneu a podkladu a hmotností auta. A nic z toho se po cestě z kopce nemění takže i adheze bude stále stejná. Resp. adheze do určité míry trochu roste s prokluzem což ale na rozdíl od tvého přesvědčení naopak tlumí to "hádání se" a přispěje k ustálení stavu. Auto pak klidně může plynule sjíždět dolů a přední kola budou přitom plynule brzdit a zadní stejnou silou plynule pohánět a některá kola budou přitom plynule mírně prokluzovat
Podobně je to při zrychlování jakéhokoliv auta s mírným protáčením kol. Taky se adheze průběžně nijak zásadně nemění a nic se přitom nehádá
Omg, Ham má pravdu...na zadní nápravu jde max. 70% a to právě v drift módu. Jiná média (ne tenhle autoblesk) píšou i to, že při driftu se auto nemusí tolik řídit, protože přední náprava dost pomáhá tím, že auto táhne dopředu - i z toho je jasné, že na předek jde nějaká síla.
Ke kvalitě článku - problém je i v tom, že Ford zve na tyto speciální předprodejní testovací akce novináře, kteří neumí řídit a nerozumí technice (jako pan Káňa) a naopak novináře z médií, která se věnují převážně sportovním autům nepozvou.
Když dám na zadek převod do rychla, vyhodím z auta motor a pustím auto z kopce samospádem, tak se mi přední a zadní náprava začnou hádat a začnou působit proti sobě cyklické síly díky stejnému jevu, který popisuji, střídavě se mění adheze předních a zadních kol, takže auto bez motoru (a s převodem jedné nápravy do rychla) začne brzdit víc než by brzdilo při stejných převodech na předku a zadku a ta brzdná síla/moment se nebere od brzd ale od cyklického hádání se předku se zadkem kvůli rozdílným převodům.
Proč by se musely střídavě hádat ? Dyť zadek klidně může plynule mírně prokluzovat a předek zároveň mírně brzdit. Z ničeho nevyplývá že by tenhle stav nemohl trvat po nějakou i poměrně dlouhou dobu kontinuálně. Záleží na nastavení plynu
Navíc gumy mají největší grip při asi 15% prokluzu. Takže mírným prokluzem se trakce navyšuje !
Já si těch 100% dovedu představit pouze v případě, že na předku jsou kola/gumy které mají nulovou podélnou trakci a nedokáží přenést ani brzdný ani urychlující moment na silnici, viz můj příklad.
Jakmile jsou gumy na předku podobně schopné jako na zadku (protože jsou stejné jako na zadku), tak se předek se zadkem začne "hádat" (pokud mají různý převod). Střídavě předek brzdí, tím ale začíná spin zadku, který sníží moment na zadku protože klesá trakce a zvýší moment na předku, ovšem zvýšený moment na předku dovolí naopak zvýšit grip na zadku čím zase dojde k brzdění předku a tudíž ztrátě gripu na zadku a tak pořád dokola. Výsledkem tohoto "hádání" podle mě nemůže být 100% na zadku, ale nějaká hodnota mezi 50% a 100%, Ford tvrdí 70%.
Máš pravdu pouze částečně. při prokluzu zadních kol auto určitě nezačne zpomalovat (tedy aspoň na suchém asfaltu). Ale souhlasím že pokud zadní kola začnou prokluzovat výrazně, tj. nad rozdíl daný jejich zpřevodováním do rychla, roztočí se samozřejmě rychleji i přední kola, natolik rychle že jejich obvodová rychlost už bude větší než rychlost auta. Tím přední kola začnou taky pohánět, tj. dostanou se do kladné oblasti momentu a poměr se částečně změní ve prospěch předku. Auto pak může hrabat předkem i zadkem zároveň
Ale v oblasti menšího prokluzu - tedy pod rozdíl ve zpřevodování - budou mít zadní kola přes 100% hnací síly.
Samozřejmě vše platí pokud je správná informace že v driftu jsou obě spojky sepnuté natvrdo. Mi to ale přijde docela logické
Moje chápání je takové, že ztráta trakce na zadku jedno není. To přeci znamená, že se auto zpomalí na rychlost otáčení předních kol, ta získají grip a zadní jej naopak ztrácí. A větší moment na silnic přenáší ten, kdo má lepší grip, ne kolo které se protáčí a pálí gumu. Já si dovedu představit, že zadek přenese 100% jen v nějaké extrémní situaci, kdy na zadních kolech mám gumy s dragsteru a vpředu galusky ze silničního kola, pak pomalu otáčející se galuska vpředu znamená, že se permanentně protáčí/brzdí a protože je úzká a ještě protočená, tak schopnost přenášet záporný moment je prakticky 0, kdežto balóny vzadu si pojedou podle svého převodu a budou určovat rychlost auta jako celku a přenesou prakticky 100% toč, momentu. Když to prohodím a dám balóny dopředu a ty se budou odvalovat pomalu a vzadu bude galuska otáčející se rychle, tak naopak zadek nedokáže nic přenést, protože spinuje díky malé styčné ploše a auto pojede rychlostí danou předním převodem a bude přenášet prakticky 100% momentu předkem, protože zadek bude jenom na ozdobu. RS nemá vpředu galusky a vzadu balony ani samozřejmě naopak (všude má 235/35 R19), takže s takovým obutím si skutečně 100% na zadku neumím představit.
Dávat do jedné věty mustanga a focuse RS je nesmysl, souhlas, žádné z těch aut není alternativou druhého, ale úplně nerozumím, proč by měl být mustang ve srovnání s focusem RS autem jen na víkend, podle mně je to auto na každý den zcela bez problémů, je to pohodlné GT, žádný okruhový speciál, místa uvnitř i pro dvě děti, slušný kufr... ;-)
Je úplně jedno jestli při brzdícím předku zadní kola ztratí nebo neztratí část trakce. Neřešíme absolutní hodnoty, ale poměry
Pokud jsi tedy už přistopil na možnost že předek brzdí a zároveň zadek pohání, vypývá z toho tenhle podstatný závěr:
Na brzdícím předku je logicky moment záporný, přitom na pohánějícím zadku musí být moment kladný. Takže je jasné, že zadek musí mít přes 100%. Jinak by přece nemohlo platit že součet předního a zadního momentu je 100%.
(například -30% + 130% = 100%)
Ještě k těm zvykům. Obecně bych řekl, že chybné technické informace jsou běžné v povrchních bulvárních médiích, naproti tomu odbornější stránky si na správných formulacích zakládají mnohem více.
Samozřejmě pak už záleží na svobodném rozhodnutí redaktorů, do které skupiny chtějí svůj server zařadit.
Ne to jsem skutečně moc nepobral, když přední kola v této situaci trochu brzdí tak mají zadní kola zároveň tendenci proklouznout (protože mají převod do rychla a tendenci točit se rychleji) a tudíž zadní kola ztratí nějakou část své trakce díky prokluzu a tudíž se zmenší i část přenášeného momentu zadními koly, přesné poměry asi budou dány rozdílem zpřevodování, přilnavostí pneu a dalšími faktory.
Je mi 30+ a Mustang jde zcela mimo me zajmy. Uzival bych si ho pouze o vikendech, zatimco Focus RS mohu pouzivat kazdy den i s tim malym kufrem. Na vozeni velkych veci mam S-Max. Focus RS mi umozni rozvest deti skolym, vyzvednout a mezitim si uzit jizdu do prace.
Tak ještě znova. Zadek se při sepnutí spojek natvrdo točí o trochu rychleji než předek. Takže pomalejší přední kola nemůžou ani náhodou pohánět. Naopak v podstatě trochu brzdí a zadek z toho důvodu přebírá celou hnací sílu od motoru navýšenou ještě o brzdný účinek předku.
Takže rozdělení hnacích sil pak může kolísat přes 0:100 a být v reálu například -30:130 ale i libovolně jinak v závislosti na trakci a valení kol.
Reálný projev pak bude jako bys třeba u RWD v zatáčce mírně brzdama přibržďoval přední kola. Půjde do driftu líp. Přece nemůže být tak těžké tohle pochopit
Ne nevím, jestliže mám přední kola trvale poháněná a rozdíl zpřevodování mi zajistí 70% dozadu, tak opravdu nevím. Zpřevodováním zadku do rychla tvrdí Ford, že je udělané tak, že zajistí 70%, ale klidně to rozporuj, já se s vývojáři Fordu hádat nebudu, na to nemám dostatečné znalosti.
Tady máš co řekl vývojář Fordu
“That’s a bit misleading,” Fritz said. “It’s potentially 50 to 70 percent, but in other scenarios where you have no traction with the front wheels, then it’s 100 percent to the rear wheels. I’ve tried to clarify that, but it gets confusing.”
Tedy jinak řečeno pouze když stojí přední kola na ledu tak umí 100% dozadu, na sourodém povrchu je to max. 70%.
[odkaz]
Ham: Nevíš kde by se vzalo těch dodatečných 30% vzadu ? Tak si přečti ještě jednou co píšu ve druhém odstavci. Zadek je zpřevodován do rychla, tím je to přece dané
Tak nikdo netvrdí, že auto začne driftovat samo, rozhodit jej musí řidič a pokud má navolený drift mód (tedy těch 70% na zadek), tak nevidím důvod proč by auto nemohlo driftovat.
Když pevně spojím obě zadní spojky. tak zajistím pouze to, že přenáším 100% toho co na ty spojky přijde a když Ford tvrdí, že přijde dozadu maximálně 70% toč. momentu díky rozdílnému zpřevodování předku a zadku, tak kde by se vzalo těch dodatečných 30% na zadních kolech, když přední náprava nemá žádné odpojování a zpřevodování předku a zadku je pevné: Že to říkám jinak než článek vím, ale věřím spíše materiálů Fordu (ne že by v nich nemohla být chyba) než redaktorům, kteří papouškují něco co slyšeli na mezinárodní prezentaci a o jejichž znalosti tech. angličtiny si nedělám nejmenší iluze nehledě na to, že i jejich formulace českých vět leckde dovolují dvojí výklad..
Ham: za prvé pouhých 70% vzadu není zárukou driftu, běžná RWD auta mají vzadu plných 100% a nedriftují o nic líp.
A navíc je tvé vystvětlení v zásadním rozporu s tvrzením v článku kde se píše o pevném uzavření obou zadních spojek v driftu. Mi osobně toto vysvětlení sedí daleko víc než tvoje.
Takže v důsledku pokud je zadní převod do rychla, přebírají při sepnutí spojek zadní kola celých 100% hnací síly a navíc tam začnou působit parazitní momenty z nestejných obvodových rychlostí předku a zadku což ve výsledku znamená navýšení celkové hnací síly na zadních kolech na hodnotu výrazně přesahující 100% !! hnacího momentu od motoru.
FF se díky tomu dostane do driftu ještě snadněji než klasické RWD
Ford ve svých materiálech popisuje systém tak, že na každé zadní poloose je jedna el. řízená spojka a tyto spojky umí mezi sebou vektorovat točivý moment v poměru až 100:0 a že na zadní osu jde maximálně 70% toč. momentu motoru, což je zajištěno zpřevodováním, kdy zadní kola se točí o něco rychleji než přední. Takže tím 100% na jedno zadní kolo je podle mě míněno 70% toč. momentu motoru, protože 30% jde vždy na předek. Ta čísla určitě nejsou zcela pevná a mění se jednak v závislosti na geometrií jízdní dráhy kol v oblouku tak i podle nastavením elektroniky, kdy částečným rozpojením spojek může být rozdělení předek/zadek asi kontinuální mezi hodnotami 30:70 (drift mod) až po 99:1 (komfortní cestování).
Podle toho jak to napsal, nemyslel vše na zadek a nula předek..., nehledě na to, že tohle F3RS neumí. Z toho co jde na zadek, dát vše na jedno (zadní) kolo, naopak ano.
Pak by mohli ještě vysvětlit jak se u diferenciálu co má standartně 50:50 změní rozdělení momentů po jeho uzamknutí. Bude to zase 50:50 když se to tak ze zvyku říká ? :-)
Tak ja v tom příspěvku výše píšu, jestli nemyslel jen zadni napravu... Takže, když se to pak opakovalo, nedalo mi opět zapojit predek no... S tim, ze by nula sla na predek a sto na zadek a z tech sta pak slo sto na jedno...
To som si tiez vsimol, ale na to uz ani nereagujem. Tu redaktori uplne bezne tvrdia ze pri zamknutej uzavierke sa moment (!) deli v pomere 50:50. A ked ich clovek na to upozorni, tak argumentuju ze "tu je to taky zvyk, a vsetci vedia co sa tym mysli"...
Ani jedničkovy Focus na mě neudělal takovy dojem ve sve době jako součastny Focus a předevšim Mondeo. Takže za mě za vzhled palec nahoru. A na tohle RS se těšim až ho uvidim v realu , přes obrazovku vypada vic než dobře. Navic ani usedle ani střeštěně. :yes:
Upřímně na okreskách a na delší cesty to jako nevýhodu nepociťuju, možná je to i postavou, přeci jen jsem menší než ty, kde mi to chybí je spíš na okruhu, ale tam by to už chtělo 4 bodové pásy..člověk by si to víc užil. ;-)
Me stvou ty sedacky. Pokud jsou stejne jako ve FoST, tak jsou na me moc uzke, blbe se mi v tom dycha. Paradoxne treba skorepiny Recaro v Meganu RS Cup, ktere na oko vypadaji mnohem drsneji, jsou daleko pohodlnejsi.
Z dnesnich HH se mi jako optimalni kompromis jevi asi ta Cupra...
Pořad to opakuješ dokola a jak se zda tvuj pohled je mylny....
"Ford Focus RS je úžasně rychlé auto, a přitom umí být k řidiči i přátelské. Ani se nedivíme, že v Evropě měl Ford ještě před začátkem sériové výroby 4200 předběžných objednávek včetně čtyřiceti z Česka."
Mustang je uplne neco jineho, pro dnesni track enthusiasty bude Focus RS jednoznacne lepsi volba. Rychlejsi a ridicsky nasobne atraktivnejsi.
Mustang je fajn tak na rovince zadupnout a uzit si zvuk V8, ale tim veskera atraktivita pro ridice konci, jinak je to proti FoRS nekomunikativni tupe mekke auto.
Jestli jsem ho spravne pochopil, tak myslel kolo pred apexem zatáčky. Tedy beru-li pravou zatacku, prave zadni pri najezdu, pri vrcholu, kdy začne působit nemilosrdně fyzika, by to už melo být levé zadní, které mu pomůže s větší silou držet stopu.
Jenže autorovi asi strikali endorfiny, stejně jako s informaci pade na pade a sto na jedno kolo. Esliva von nemyslel jako silu te zadni napravy, protože pochybuju, ze se zbyvi v zatáčce vyhody zaberu predni napravy tak, ze ji vypne...
No ono to není úplně od věci ta zmínka o kufru....pokud s tím chceš denně jezdit. Na víkendy má ford lepší kousky. Jinak pěkný text! Věřím, že s tímto Focusem bude zábava. Ale tak nějak v koutku duše mi něco říká, že to je spíše auto pro mladé svobodné a s kšiltovkou dozadu, jako v případě ostrých golfů. V našich podmínkách však na toto auto tito potenciální zákazníci většinou nedosáhnou. A 30+ už se poohlídnou po něčem dospělejším.... když už mám zůstat u forda, tak u výjimečného Mustangu s V8, který není o moc dražší, ale nabízí něco, co žádný hot hatche a ani žádná evropská konkurence nemá.... od legendy, designu až po spojení zadokolka + manuál + atmo V8.
Podle vseho, co jsem zatim o FoFoRS cetl to vypada, ze se opravdu tlaci na trun rychlych HB - a pritom Ford kupodivu ani neprestrelil cenu (asi neni nablizku zadny statni tendr na nova rychla auta, jako v dobe, kdy sel na trh FoFoST, tak to Tonda neprehanel). :yes:
Chyb je tam více, mylné je i tvrzení že po sepnutí obou zadních spojek napevno v režimu Drift se točivý moment rozdělí mezi pravé a levé zadní kolo v poměru 50:50.
Nemohl by prosím psát tyhle články někdo kdo té technice aspoň trochu rozumí ?
"...Systém tak umí poslat až 100 % výkonu distribuovaného pro zadní nápravu na vnitřní zatížené kolo..."
To je asi omyl, nie? Vnutorne (vnitřní) kolo v zakrute je praveze odlahcene. A aj keby sa naozaj moment prenasal najma na vnutorne kolo, tak by to poriadne tlacilo auto von zo zakruty...