Myslím si, že by zatiaľ bolo predčasné uvádzať jeden jediný štandard v čase, keď ešte nie je vôbec vyjasnené, aký spôsob nabíjania by bol najefektívnejší. Budúcnosť vidím v bezkontaktnom, resp. bezkáblovom dobíjaní, najlepšie zospodu vozidla + samozrejme pre núdzové prípady aj klasickou zásuvkou. Podobne ako to funguje u mobilných telefónov.
Lenže zatiaľ to bezkáblové dobíjanie je len vo vývoji a každá automobilka si to predstavuje trochu inak.
Mimochodom náklady na bezkáblové nabíjanie by mohli byť rádovo nižšie ako pri klasických stojanoch. Pretože stojan by tam vôbec nebol, jediná vec by bola na zemi - kruh alebo iný tvar, ktorým by sa indukčne elektromobil napájal. Ako displej a súčasne ovládací panel by slúžil infotainment na palube vozidla.
Asi najzložitejší problém pri tom bezkáblovom dobíjaní je, čo by sa malo približovať k čomu: či by sa z auta mal vysunúť nejaký protikus, ktorý sa dotkne dobíjacieho miesta na zemi, alebo by sa tento protikus mal naopak vysunúť z vozovky. Čím menšia je totiž medzera, tým sú prirodzene nižšie straty pri dobíjaní. Takže podľa mňa treba najskôr vyriešiť toto a potom zavádzať nejaké štandardy.
Ale aj pri káblovom nabíjaní je dôležité, či nabíjacie zásuvky budú na boku vozidla alebo vpredu, resp. vzadu. Efektívnejšie sa mi zdá, keby boli zásuvky vpredu. Stačí si predstaviť, ako parkujú autá pri nákupných centrách. Neviem si dosť dobre predstaviť, ako by tam mohli fungovať dobíjacie stanice, ak by autá mali zásuvky na boku vozidla.
Proč bys v EU používal cokoli jiného než Mennekes? Pokud si to nerozmysleli, tak je stejně do budoucna zakázané stavět cokoli jiného. Jediným důvodem, který mě teď napadá, je podpora elektromobilů, které Mennekes nepodporují a místo toho podporují například CHAdeMO (Leaf je myslím takový případ), jde však podle mne o vyhozené peníze (protože to nemá budoucnost). Lepší by bylo mít pro takové elektromobily adaptér.
cena se ma srovnat okolo roku 2020, tedy ze EV bude obdobne drahe jako podobne vybavenej ropak, problem pak muze nastat prave s tou zanedbanou infrastrukturou, prodat v CR treba 10 tisic Ev za rok nebude as takovej problem, ale postavit za ten rok treba 200-500 rychlo-dobijecich mist problem bude, zaprve nikdo tak rychle nedoda potrebne stojany a zadruhe vystavba neni otazka mesice, ale v tom nejlepsim pripade se jedna o rok, holt ono to neni jen otom vybrat si mistecko a danej stojan tam slozit, v te krasne birokracii je to holt na minimalne 12 mesicu pokud vse jde jak ma, a to vetsinou nejde, zaridit vse potrebne aby se tam natahla sit, projekt prosel stavebnim rizenim, schvalovanim a ziskanim vsech povoleni, atd... atd..., je to docela peklo
"nestandard" to holt docela prodrazuje, kuprikladu nejznamenjsi rychlofobijeci stojany od ABB to celkem prodrazuje, rozdil tam je mezi 3 a 5 tisici eur, a jen proto ze ma navic dalsi kabl a dalsi jinou koncovku, uvnitr je to ale jen prepinane a realne se stejne muze nabijet jen dvojice aut ze 3 kablu, jedno AC druhe DC (jeden z DC bude vzdy nefunkcni) zda se to sice malo vzhledem k tomu kolik takove celkove dobijeci misto stoji (cca 45 tisic eur) ale kdys to pak clovek spocita na celou sit, tak misto treba jen 100 stojanu by jich mohlo vzniknout 112
jinak pro zajimavost, samostatnej stojan stoji cca 22-27 tisic eur
mimochodem na podobnem projektu pracuju a cela CR se da krasne pokrejt 30-50 stojany s polomerem vzdalenosti 30km, mezi stojany je pak tedy vzdalenost cca 60km s tim ze na hlavnich tazich (dalnicich) je pocitano s dvojici stojanu, na kazdem smeru jeden, in vestice cca 50-63 milionu korun, a nejhorsi na tom je, ze jen RVE dostala na podobnou vec , tedy na sit nabijecich mist 46 mega na dotacich a nic se nedeje a nic se nestavi ;-\
Standard je. EU má svůj, USA mají svůj, Japonsko má svůj. :-) Jestli si dobře pamatuji, v EU bude od příštího roku zakázané stavět veřejné dobíjecí stanice, které ten evropský neplní.