Opel je již nějaký čas propagátorem alternativních paliv. Kromě benzínu či nafty tak můžete zvolit vozidlo na CNG či LPG. Posledně jmenované palivo, tedy kapalný propan-butan, pohánělo i testovanou Merivu. Co je její hlavní předností?
Nyní už je výroba Merivy ukončena a zbývající "nové" jsou ve výprodeji za cca 2/3 až 3/5 ceny! Momentálně velmi dobrá koupě, protože auto je to dobré (a není stejné jako všechna ostatní...).
Jezdím na LPG > 20 let, s různými auty (první Škoda 120 s propanbutan bombou za zadním sedadlem >:D ) - problém na motorech za celou dobu žádný, v LPG systému 1x netěsnost víčka reduktoru s malým únikem chladící kapaliny (vyměněno v záruce).
Návštěva "servisu" tedy 1x ročně - kontrola na těsnost, někde i seřídí mapy, přímaz atd., po cca 80k seřídit vůle ventilů.
Máme doma Merivu 88 kW, 1.4T, 6M 200 Nm už 2 roky.
Na krátke trasy cez zimu žrút (8,5L/100km)
Dlhé trasy 6,5-7L.
Cesta na Brač a späť 7,2L/100km - to bolo prvých 2000 km a bol som a stále som príjemne prekvapený - bola to super kúpa (25000km).
"plná výbava" ma stála 14000 EUR.
To sa nedá povedať o Zafire, ktorú mám rok (2.0 CDTI, 125kW, 400Nm, 6AT, 54500km), a keď ju niekto podpáli, tak ho vybozkávam. Stále tam niečo vŕzga...príííííšerné....keby tam neboli tie pazvuky, bolo by to super. Motor silný, trošku smädný 7,5L/100km.
"plná výbava" ma stála 29000 EUR, ale žiadna spokojnosť - vŕrrrrrzgot to zabil. Už by som to nekúpil.
No tak ono se hlavně nejedná o auto vyrobený pro provoz na LPG ale o auto přestavěný pro provoz na LPG. Jka bylo napsáno v článku, LPG systém je od Italů (sám ho mám taky ten samý)
To si nemyslím, sám mám benzinovou nádrž 63l a 63l toroid na LPG. A benzin beru 3x do roka, takže i 20l by mi stačilo. I u moderních motorů s přívstřikem benzinu (kvuli chlazeni vstřiků) není ten poměr spotřeby větší než 20% benzin ku 80% LPG. A tomu by měly odpovídat i ty poměry u továrních LPG, ale chápu, že to chtějí co nejjednodušší.
Takže 10l je málo, ale 15-20l by bylo OK.
Zadny velky terno to nebylo. Na prodejich je navic videt, ze podstatne uspesnejsi byla prvni generace.
[odkaz]
Na druhou stranu - proti ni jeste nestala mala SUV typu Captur.
Taky jsem to při přestavení vnímal vyloženě negativně. ( asi víc ty linky než opačné otvírání ). Ale u mě je co se týká designu Meriva na tom podobně jako třeba Roomster. Který taky čím je starší tím se mi víc líbí. K těm dveřím ano chápu, je to zbytečná jinakost která nepřináší žádný bonus navíc ale na druhou stranu ani nic nekazí. Na rozdíl třeba od I-kokpitu nových Pegueotů.
Možná že by stálo za zmínku že do ukončení možnosti zadat si Merivu do výroby už zbývá opravdu jen pár dní. V takovém kontextu mi taky uniká smysl recenze Merivy coby "nového auta".
Protože startuješ a nějakou dobu jedeš na benzín, je 10l moc malá nádrž.
Sám mám auto s LPG benzínová nádrž 52l toroid také 52l, reálná využitelnost cca 47l.
Po funkční stránce je to šikovné rodinné vozidlo (i když ty zadní protisměrně otevíratrelné dveře jsou fakt diskutabilní), ale to auto prostě nevypadá hezky. :-(
Ano, je to tak. Praha LPG či CNG moc nepřeje. A možnosti parkování jsou čím dál tím více omezené. Přitom bych od těch eko-žvatlalů očekával nějakou podporu těchto snadno dostupných alternativních (a rozhodně čistějších) paliv.
Prodeje rádoby SUV typu Captur a spol. jistě ubírají prodeje malým MPV, ale úplně ztracená tahle kategorie není. V této souvislosti je mi záhadou, jak může u nás Merivu válcovat Hyundai ix20 téměř trojnásobnými prodeji.
U mě je to třeba jeden z hlavních důvodů, proč odmítám auto na LPG. V době modrých rezidentních zón v Praze jsou podzemní garáže jedna z mála možností, jak zaparkovat. Mít LPG, tak je mi v Praze auto skoro k ničemu. A druhá věc je, že nádrž na LPG by zabírala místo v kufru, už takhle mi třetinu kufru bere rezerva...
Ten 5 alt až takým faux-pas nie je, celá konkurencia malých mpv má v drtivej väčšine to isté, napr. aj roomunster so silnejším tsi - ale nikomu to nehovor, v prípade škody je to vlastne výhoda >:D >:D
Lebo topten povedal, že lpg je len pre kolenovrtov a bodka.
A teraz vážne, sám som auto na lpg mal, prestavane predajcom, takže vrátane záruky. Ale doba nepraje a dnes už nemáš mnoho prestavateľných motorov naprieč výrobcami, keďže drtivá väčšina sú priamovstrekové turba, prípadne hľadať kombináciu nepriamovstrekového motoru a automatu je hľadanie ihly v kopci sena :-(:-(
Meriva má své nesporné kvality ale z nějakého nepochopitelného důvodu je prostě v našich končinách nedoceněná. Přitom má vše co malé MPV má mít + něco navíc. zajímavý design, který se mi líbí tím víc čím je auto starší, nadstandartní variabilita a prostornost na svou třídu, zajímavý výběr motorů, dobře odladěný podvozek a to vše za slušnou cenu. Snad jen ten přetlačítkovaný interiér vyloženě volá po faceliftu. Doba bestseleru aut typu malých MPV jako byl Ford Fusion ale už je asi pryč. U verze s LPG je ten 5-ti kvalt zbytečné faux-pas, tady se šetřilo na nepravém místě, škoda.
Já mám V8 o objemu 4.2, suchá váha 1.8t a jezdím za 13 - 14 litrů LPG bez jakýchkoliv problému už řadu let, takže za mně super palivo, se které se navíc nedá tak lehce míchat s vodou a podobně, jak tomu někdy bývá u "tekutých paliv". Jo a rozhodně nejezdím jak želva.
Detailnejsie o spotrebe na Spritmonitore:
Priemer 8.6 l (7.5-9.5) [odkaz]
Pomer LPG + benzin = 8.5 + 0.7 [odkaz]
To znamena prepocitane cca 5.0 l benzinu, t.j., na urovni usporneho turbodiesla, ale s podstatne lepsimi emisiami, resp. na urovni hybridu, ktory ovsem ma v meste aj 3x nizsiu spotrebu, komfort aut. prevodovky, ale aj vyssiu cenu.