Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Alfa Romeo 155 (1992-1998): Okruhová mistryně slaví 25 let

Alfa Romeo 155 přinesla italským vozům střední třídy přední pohon a z davu vyčnívala poněkud svéráznými tvary. Prosadila se ovšem spíše na okruzích, v závodech cestovních vozů.
Zpět na článek
Avatar -
17. 1. 2017 14:51
ŽÁDNÁ ZKRUTNÁ PŘÍČKA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Konstrukce zadní nápravy Tipo/Tempra/Bravo/Brava/Marea/Coupé/Barc… 145/146/155/Lancie Delta/Dedra nemá vlečená ramena na zkrutné příčce!!! Autorovi bych doporučoval zkusit tu mohutnou rouru, co tam slouží jako nápravnice, zkroutit, a to za trest za tak blbý řeči!!!
Nápravnice byla tvořena ocelovými bočními výlisky spojenými tuhou, na dvou místech ohnutou mohutnou rourou. Výlisky byly každý vpředu a vzadu shora upevněny silentbloky s různou tuhostí do karoserie. Na vnitřní přední straně byly opatřeny kuličkovými ložisky, jimiž procházela osa ramene (tvořená šroubem, Delta HF a AR 155Q4 měly tento šroub silnější než ostatní modely). Rameno pak bylo mohutným ocelovým odlitkem, který měl z vnitřní strany připevněnou pružinu a v ostrém úhlu vně ní uložený teleskopický tlumič. Toto řešení umožňovalo naprosto tuhé a přesné vedení kol zadní nápravy bez jakýchkoli změn rozchodu kol (který je právě naprosto typický pro nápravy na bázi zkrutné příčky). Proto jízdní vlastnosti těchto automobilů byly vzhledem k jednoduchosti a ceně konstrukce neuvěřitelně dobré. Nevýhodou bylo menší propérování (aby docházelo k minimálním změnám rozvoru při odlehčení jednoho a zátěži druhého zadního kola) a tím pádem na rozbitých komunikacích menší komfort (ta auta byla prostě hodně "tvrdá"). Jediný deformovatelný horizontální prvek byl příčný zkrutný stabilizátor. Jinak tvořila celá náprava velmi tuhý celek.
Bohužel pouze AR GTV/Spider na stejné podlahové plošině měly ještě lepší zadní nápravu s dvojicí příčných ramen (která byla uložena v hodně tvrdých silentblocích, které bylo proto často nutno měnit). Nejlepší podvozek pak měla AR 155 GTA, která měla dvojici příčných ramen, podélná ramena a vzpěy McPherson převzatou z Delty Integrale (používaná i na Themě, Kappě, AR 164/156/147/GT, Fiatu Croma/500X). Jednalo se však pouze o kusovou výrobu pro homologaci v C.I.V.T. (na základě změny předpisů byly po sezoně 1993 AR 155 GTA nadále na okruzích zakázány).

AR 155 Q4 byla úžasná v tom, že vypadala jako běžný TwinSpark, jen po pár drobných úpravách a s elektronickými tlumiči docela slušně jela a dokázala celkem snadno přivést nejednoho majitele Porsche, AMG nebo Brabuse v ceně několika milionů Kč do Bohnic >:D Kdyby měl někdo pěkný kousek k prodeji za rozumnou cenu, měl bych zájem...
Avatar - KANKUNEN
11. 1. 2017 06:21
Pánové 25 let a pořád krásná
Není to náhodou ten krásný design, který rychle zestárne. Vůbec Alfě se v této třídě daří dělat designové pecky ve všech generacích.
Avatar - Ja Prvni 123
10. 1. 2017 21:43
No, napsat v zemi "škodovkářů" 525 l zbytečností je teda odv
ale jinak hezké čtení.

A ano, je to dilema! Jízdně je mnohem lepší druhá série... ale nejlepší motor pro normální ježdění je hliníkový 1773ccm a pro náročnější ježdění pochopitelně Busso V6... ani jedno už se ale v druhé sérii nevyskytuje.
:-(

A to 155 "podtrhlo nohy"... v druhé sérii neměla slušnej motor.
10. 1. 2017 20:39
Re: To teda čumím
Hezký článek o nedoceněném autě, které když jsem byl mladý jinoch se mi hrozně líbilo. Jenom malá poznámka. Zadní náprava není se zkrutnou příčkou. Má to zcela nezávislé zavěšení s podélnými rameny a vinutými pružinami. Jde o spešl řešení skupiny Fiat. z té doby, poprvé na prvním Tipu.
10. 1. 2017 17:23
To teda čumím
Ono to má kufr velkej jak první oktávka :-) Akorát s tím rozdílem, že v Alfě není na úkor místa vzadu :-)

155ka se mi vždycky moc líbila, ačkoliv mám raději kulatější auta. I po letech vypadá sexy, hlavně teda v té závodní verzi. Je to pěkná připomínka časů, kdy se této značce prodejně i závodně dařilo. V poslední době to sice vypadalo, že Alfa půjde společně s Lancií do hrobu, ale nová Giulia ve mně vzbuzuje naději lepších zítřků. Sice jsem v ní nejel, ale naživo vypadá úžasně a dle testů i skvěle jezdí. Moc si přeju ať se dobře prodává, protože v případě neúspěchu by to nejspíš znamenalo definitivní konec. A to by zabolelo u srdce každého správného fandu aut.

:yes:
10. 1. 2017 17:18
Platforma Tipa - prodloužená
Ano 155 stála na velice zdařilé platformě Fiatu Tipo, která měla na svou dobu u 4-metrového vozu nadprůměrný rozvor 2,54m, a tím nebyl problém dostat se prodloužením zádě až na hranici tehdejší střední třídy. Proto na ní potom stálo hodně různě dlouhých a rozmanitých italských "civilních" vozů.

Na ní je vidět přechodný krok vývoje směřující k variabilní plošině - Fiat Stilo - první na světě.
Avatar - Sumi2000
10. 1. 2017 16:59
STÁLE PĚKNÁ
Líbí se mi pořád...super sportovní auto.. :yes:
Alfa Romeo 156 jenž ji nahradila byla ještě lepší ...
10. 1. 2017 16:43
Re: Alfa
Ano, ano! Jen vždycky Italové málo křičeli - neuměli a neumějí prodat, co vymysleli lépe než ostatní.
Avatar - chetoos
10. 1. 2017 16:33
Alfa
Doba kdy Alfa vyráběla skvělé auta. Desingově i koncepčně revoluční auto se skvělými jízdními vlastnostmi. Italové auta uměla udělat dobře, motory vždy stály za to. :yes:
10. 1. 2017 16:28
... přesto Cx=0,29? - také pro pana Dragouna
Snad právě proto, ne? Alfy byly v té době pověstné nápadně klinovitou boční siluetou. Jednak tam vládl vzor prof. Kamma a jednak p. de Silva to tak rád nápadně dělal. A krásně. Dneska mi účelné a krásné nízké stoupající přídě chybějí.

Promiňte, jestli jen tahám za slovíčka.
10. 1. 2017 16:24
Motory podélně před př.nápravou? - pro pana autora Dragouna
Můžete mi, prosím, vysvětlit, co přiložené obrázky průhledů s nimi znamenají? Děkuji Vám.
10. 1. 2017 16:21
Re: Nedoceněná, ale úžasná!
155 vždy byla a je "jiná". Ve vrcholných verzích opravdu pěkná. V základních ještě jako úžovka popravdě dost nic moc...

Nicméně nejkrásnější doba DTM a když člověk na youtube najde zvuk té závodní bestie, tak to je fenomenální záležitost :yes:
10. 1. 2017 15:51
Nedoceněná, ale úžasná!
Alfa 155 doplatila na zásadní změnu své koncepce oproti své kultovní předchůdkyni 75, ale jinak to bylo úžasné auto. Jeho design se nemusí líbit hned na první pohled, ale díky superklínovitému profilu a úžasně agresivní přídi je dodnes zcela nezaměnitelný a hlavně italský až do morku kostí. Jízdní vlastnosti verze s rozšířeným rozchodem byly velmi dobré a také jejich dílenské zpracování je výrazně lepší. Nejvíce ceněné jsou auta se širokým podvozkem s ještě osmiventilovými, velmi spolehlivými Twin Sparky. Asi neoceňovanější bylo na 155 její geniální spojení silného sportovního charakteru s úžasnou užitnou hodnotou - interiér byl i při rozvoru pouhých 2,54 m velmi prostorný a skvěle přístupný a to samé platí i o zavazadlovém prostoru. Dnes již zachovalé 155 začínají pomalu nabývat na ceně a za pár let už se bude jednat o velmi ceněného klasika... :-) :yes: :yes: :yes:
Autorovi článku moc děkuji za krásnou vzpomínku! :-) :-) :-)