To mi tiež napadlo, že si pravidlá tunajší pisálkovia vysvetľujú a ohýbajú po svojom a nie zrovna správne...zapojil som sa do diskusie k tejto veci už druhýkrát, lebo vidieť názov písaný s malým písmenom na začiatku, to trhá oči, hoci inak nie som žiadny puritán v používanom výrazive :-)
Ak je to tak, ako píšeš, a ešte sa odvoláva(jú) na pravidlá pravopisu a obhajujú svoju "pravdu", tak v tom prípade to vypovedá o ich novinárčine ešte viac. Dávajú "svojmu remeslu" poriadne na frak, a nie vždy len pravidlami pravopisu, to je už iba perla na dokreslenie "profesionality" a "nezaujatosti".
Ne-e, pozor... naše pravidla jsou zcela v pořádku. To jen několik redaktorů tohoto webu je stále nechápe a ignoruje je. Pokud někdo řídí automobil Opel, bude tam vždy velké písmeno, stejně tak jako když řidič Tesly někoho vybrzdil. :-)
Už tu o tom diskusia (minimálne) raz bola, ale...čo za "opel" ste to riadili? Vtedy to nebol automobil značky Opel? Veď aj keď nenapíše človek jednoznačne "automobil značky", tak je jasné, že sa jedná o automobil značky Opel.
"Riadili ste auto."
"Riadili ste Opel."
"Kúpil som sekeru."
"Kúpil som Fiskars."
Ospravedlňujem sa, že som to napísal v slovenčine, pri poukazovaní na abnormálnosť pravidiel pravopisu českého jazyka, ale chcel som sa radšej vyhnúť prípadným iným gramatickým chybám. Tiež som nechcel robiť reklamu značke sekier, ale prišlo mi to vhodné ako poukázanie na iný príklad, keď sa bavíme o veci všeobecne a o veci, ktorá už nesie meno/značku.
Alebo aj:
"Pri dopravnej nehode vznikla škoda na škode vo výške 50tis." (wtf?!)
"Pri dopravnej nehode vznikla škoda na Škode Octavia vo výške 50tis."
Tak? To máte "pekne" absurdné pravidlá pravopisu. Jazyko"vedci", ktorí niečo také ustanovili za pravidlo sú "odborníci", a hanbil by som sa takými pravidlami riadiť (nebrať prosím ako útok na český jazyk, iba na "vedcov").
V prípade mnohých automobiliek je to o to absurdnejšie, že v názve značky nesú priezvisko zakladateľa, a Opel práve patrí do tejto kategórie, príp. meno inej známej osobnosti, čoho príkladom je zase v článku spomínaná Tesla. Preženiem to, ale ak by podľa Vás bola pomenovaná značka vozidiel, tak v zmysle pravidiel pravopisu budete tiež riadiť mičku.
"Riadili ste mičku."
"Riadili ste Mičku Corsa."
A to sa "oplatí"... :*)8-s
jisteze je to pritazene za vlasy. schvalne (nemam cas a naladu vymyslet "hodnotnejsi" pribeh se stejnym vyustenim) ;-). nicmene jde o ten princip - rozdil mezi padouchem a hrdinou muze byt zejmena v dnesni dobe pranepatrny.
... a to je vlastne alfou a omegou te me prvni ironicky myslene reakce.
jinak ja jsem vzdy pro pouzivani rozumu na prvnim miste. to je totiz to, co nas odlisuje od stroju/pocitacu. proto nemam moc rad snahy vytvareni prebujelych pravidel na kazdou pitomost a hordy uredniku pracujicich v digitalni logice - ano/ne. svet neni totiz cernobily, ale barevny. pestrobarevny. to by ale bylo na hoooodne dlouhou diskuzi ;-). tady zjevne jeden clovek duchapritomne vyhodnotil situaci a pomohl druhemu. pricemz musel v danem okamziku porusit hodne pravidel, ze? a predstav si, ze by se mu manevr nepovedl, ze by treba passat preletl svodidla a v protismeru shorel po narazu do jineho auta (uplna jatka). a ten nebozak, co se snazil pomoci, by mohl byt najednou systemem obvinen za umyslne zabiti, protoze par svedku si vsimlo, ze podjel passat a hodil mu kotvu. ze tam predchazela nevolnost (mozna mrtvicka, co my vime) by nikdo nezjistil, ridic tesly na dvacet let v bani... no a ted babo rad, kdyz se k necemu takovemu v zivote odhodlas, jsou zde tisice moznych koncu, ale pouze dva finalni stavy - vinen/nevinen.
Ok, další příspěvky už tvému prvnímu komentáři dávají lidštější tvář, takže toho de.ila beru zpět. Peace. Příště se ale taky přimlouvám za ironického smajlíka >:D
prosimte, za co se mi omlouvas?! podivej, ten prispevek je jako ironie uchopitelny zejmena z historickeho kontextu zdejsich diskuzi... jinac je uplne jedno, jestli ho s tou ironii na "prvni pokus" pochopis nebo ne ;-)
edit: miril jsem timto prispevkem na hejno zdejsich exotu, kteri ustavicne obhajuji buzeracni praktiky policajtu s merenim rychlosti, apod. podtextem jejich argumentace je obvykle tvrzeni, ze predpisy je potreba bezezbytku dodrzovat a kdo tak necini, mel by vratit ridicak, apod. jakoukoliv argumentaci na tema, ze pravidla jsou voditkem a existuji mraky pripadu, kdy je zahodno je porusit/prekrocit absolutne odmitaji. tak ted je tady priklad toho snad nejhorsiho nesvaru, co muzes na dalnici potkat, tak jsem si do nich trochu rypnul, no. ;-)
Aha, čítal som od teba všeličo, ale názor na pravidlá akékoľvek som veru nezachytil. A štýl akým si to napísal mi neprišiel ironický, takže ak moja reakcia tomu nezodpovedala, ospravedlňujem sa ti. Sem tam nejaký smajlík by nezaškodil, ako vodítko pre nás menej chápavých. >:D
Kuny, ty jsi fakt de.il Nepřeji ti nic zlého, ale kdybys nedej bože jednou dostal za volantem mrtvičku, modli se aby byl na blízku nějakej frajer jako byl ten v Tesle. Jinak ode mě máš :no::no::no:
takmer ako z pohadky.... :-!
ale hlavne, ze vsetko dobre skoncilo.
A tesla ( Tesla) asi rada zaplati skodu na narazniku, za spravu, co zadarmo dva krat obletela zemegulu za minutku? ;-)
Do situace nevidím, bulvární článek s ještě bulvárnějším nadpisem má věrohodnost velmi nízkou (neříkám, že to není pravda). Tedy k vlastní skutečnosti jsem se nijak nevyjadřoval, ale pokud to skutečně je, jak píšou, samozřejmě souhlasím s Tvým komentářem.
Tak je jasné, že slovo vybrzdit, může v dané situaci použít jenom de.bil nebo novinář bulváru, co z toho platí pro tento článek na ACZ, ať si každý přebere.
V kazdem clanku musi byt Skodovka. Uz mne to fakt s.
"Vpředu jedoucího Volkswagenu Passat, který ... dokonce opřel do svodidel. Škoda na obou vozidlech byla vyčíslena na ... 270.000 Kč."
Zadni naraznik Tesla 200tisic, plecharina a strikani Prassatu 70tisic. Ale jsem v klidu. Po medializaci, Tesla zatahne naraznik na vlastni triko.
ale da se rict ze pri skode 10k ecek to je spise jen o poskrabanych a trosku popraskanych naraznicich, avoji roli tam jiste sehrali asistenty ktere proste Passat zastavili kdys pred vozem detekovali prekazku , bejt to nejaky starsi model auta bez asistentu, tak to asi dopadlo podstatne hur
Asi jsi tu ode mě žádný názor ohledně pravidel nečetl, jinak by Ti bylo jasné, že je to celé ironie.
Můj názor je, že pravidla jsou vodítko, kterým se máme řídit, ale nikoliv dogma, které je potřeba bezezbytku naplňovat. Naopak, dogmatický výklad pravidel je velmi nebezpečný a nejdogmatičtěji se momentálně vykládají asi rychlostní omezení, což je pouze nástroj všeobecné buzerace a dodatečného příjmu do státní kasy, přičemž se tu najdou mraky buzer@ntů, kteří tomu tleskají.
Pravidlá síce platia, ale myslíš že by bolo lepšie ak by to neurobil? Predsa len takéto kontrolované zastavenie je lepšie ako keby ten Passat nekontrolovane trafil niekoho iného, či preletel do protismeru a podobne. Keď pritom vodič Tesly zavolal aj záchranné zložky, nevidím v jeho počínaní nič zlé.
Obdivuhodná reakce! :yes: Pomoct někomu i s tím, že si poškodím vlastní auto, to se dnes fakt moc nevidí. Já bych měl tedy strach, že ho tím manévrem sám pošlu do hodin, nebo on mě, ale možná to bylo v nízké rychlosti, kdoví. A asi je pravda, že asistenční systémy sehrály svou roli.
Pravidla jsou pravidla, ta tu nejsou od toho, aby se ohýbala podle situace, je potřeba mu minimálně sebrat řidičák. Zastavit dvě auta v levém pruhu dálnice - to by se mělo trestat snad rovnou zastřelením. Počítám, že mi za tento názor místní mravokárci nasázejí tolik palců nahoru, že to místní web ještě nezažil. Děkuji.
Vodič Tesly je v tomto prípade naozaj hrdina, ale zaujímalo by ma, akú veľkú rolu zohral brzdný asistent v Passate. Otázne tiež je, akou išiel Passat rýchlosťou. Predpokladám, že auto už v čase keď vodič opustil pruh a namieril si to do zvodidiel, začalo brzdiť aj samo.