Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Šílený rotační motor: Wankel s objemem 11,6 litru, který spaluje skoro všechno!

Rotační motory dle návrhu Felixe Wankela si obyčejně spojujeme s automobilkou Mazda. Jenže tenhle má ze dvou rotorů objem 11,6 litru a umí spalovat skoro vše. Kde jej se vzal a co pohání?
Zpět na článek
16. 10. 2017 17:06
Re: slepá ulička vývoje
Wankel je velký příklad toho, jak původní genilální nápad (zde rotační píst) sebou nese řadu "špíny" jejíž ošištění je kolikrát genilálnější než nápad sám.
Vedle těžkostí s těsněním rotačního pístu má Wankel díky velké ploše spalovacího prostoru, kterou odchází při spalování poměrně dost tepla, menší teplenou účinnost.
15. 10. 2017 10:39
Re: slepá ulička vývoje
Turbína má efektivitu pokud funguje jako kogenerační jednotka, tedy když se kromě mechancké práce využije i odpooadní teplo. To ostatně platí i pro pístový motor, i u něj běžné využívání odpadního tepla třeba pro vytápění auta citelně zvyšuje celkovou účinnost
15. 10. 2017 09:59
Re: slepá ulička vývoje
Jasně, bídná účinnost zůstane plus další percentuální ztráty z přeměny energií. Spíš jsem myslel, že ve spojení s generátorem by se zlepšila regulace. Turbína by mohla pracovat ve stabilním - ideálním - režimu a požadavky třeba na okamžitou akceleraci by se realizovaly prostřednictvím el. energie.
Ale stejně, tím vznikne komplikovanější soustrojí, ztráta výhod nízké hmotnosti a jednoduchosti.... .
Ne, není to cesta vpřed.
15. 10. 2017 09:23
Re: slepá ulička vývoje
I jako generátor bude mít nižší účinnost. Smysl to má ve chvíli, kdy potřebuješ nízkou hmotnost/ malé rozměry. Víc než tu účinnost. U tak malých turbín jsou tolerance značný problém a to prodražuje výrobu.
14. 10. 2017 22:18
Re: slepá ulička vývoje
Výhody a nevýhody dieselu tady byly přetřásány už miliónkrát, nebudu tedy vůbec komentovat výrok, že je to cesta vpřed.

Spalovací turbína však, podle mě, cestou vpřed nebude, protože i přes některé výhody oproti pístovým motorům, má celou řadu podstatných, až limitujících nevýhod.
Třeba vysokou měrnou spotřebu paliva, nízkou účinnost, špatné akcelerační schopnosti, nízkou životnost, vyšší hlučnost a asi by se dalo diskutovat i o výrobní ceně. (Cenu by však jistě částečně snížily eventuální vyšší výrobní série.)

Část nevýhod by se dalo např. eliminovat tím, že by turbína byla použita jako pohon el. generátoru a vlastní vozidlo by poháněl elektromotor napájený z toho generátoru a nějakých menších - vyrovnávacích akumulátorů. Ale stejně těch nevýhod zbude dost a dost.
Avatar - Ada je zase tady
14. 10. 2017 21:08
slepá ulička vývoje
cestou vpřed je diesel pro pomaloběžné motory a turbína pro rychloběžné