Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Po letech, kdy se oleji viskozitní specifikace SAE 0W-20 jen vyhrožovalo, se staly skutečností. Z továrny s nimi vyjíždějí už i první modely škodovek. Zjišťovali jsme, co to znamená pro řidiče i autoservisy.
Zpět na článek
10. 7. 2021 17:29
olej do 1.0 TSI
Shell Helix Ultra 5W-40

To do toho leju já. Splňuje 502.00.
2. 10. 2018 12:29
olej do 1.0 TSI
Četl jsem o oleji do 1.0 TSI už hodně a někde se i zmiňuje, že jde v pohodě použít i 5W40 - VW 502 00/505 00. Je to pravda? Dík.
Avatar - Jopino
29. 11. 2017 19:03
Re: Dotaz
Už se tu nechci dohadovat... ale, 0W20 a ACEA A3??????? To nemyslíš vážně:

To spíše - A5/B4/C3, API SN/CF, Energy Conserving ILSAC GF-5, hm?

Jinak, jak píše dole Beef, radši ten Motul, je lepší. Schválně koukni do technických listů. Možností je dost, třeba i Penrite - taky vynikající olej, když chce někdo zarputile xW20.
Avatar - Beefcake
29. 11. 2017 17:08
Re: Dotaz
Inak ten PetroCanada je este o kusok vacsia "voda" s mensim HTHS a aj TBN ako Motul 8100 0w20, co pouzivam ja.
29. 11. 2017 14:55
Re: ???
Jen skromné doplnění Joplina pro přiblížení pojmů viskozita a tekustost některým ostatním:

Viskozita má hezké české slovo vazkost, které v sobě obsahuje základ slovesa vázat, a tedy vyjadřuje vazebné síly mezi molekulami.

Platí, že
T= eta.( dv/dn)
kde
T je tečný tah (tečné napětí) po vrstvě na plochu (N/m čtvereční)
eta - konstanta úměrnosti - je právě ona dynamická vizkozita, o níž Jopino píše
dv je nejmenší žďobínek - diferenciál přírůstku vzájemné rychlosti (m/s) mezi vrstvami vzdálenými jen o nejmenší žďobínek - diferenciál dn (m)

eta má tedy rozměr Ns/m čtvereční

Existuje ještě kinetální viskozita, což je eta / ró, kde ró je měrná hmotnost kapaliny.

Tekutost je převratná hodnota dyn. viskozity, tedy 1/eta.
28. 11. 2017 19:53
Re: ???
Tak hlavní snad je, na co jaký olej - kinematickou viskozitu, apod. je motor konstruován. A až podle toho se vybírá olej.
Jestliže je motor konstruován na nižší, tak prostě s tou nižší počítá. A naopak vyšší může dělat problém. Protože se nedostane někde. Protože tak dobře neteče a neochlazuje. Protože ho přes otvor tolik neproteče.

Btw., podstatně důležitější než viskozita je pro mazání vstva, kterou olej vytvoří na kovu. Nejde o vrstvu oleje, vrstva se vytváří díky speciální aditivům. A neobejde se bez těchto aditiv žádný olej.

Prostě věci se mění, co platilo včera, dnes může být trošku jinak.
28. 11. 2017 13:53
Re: Zlatý 5W20, 5W30 a 10W30
Jak se může zadřít motor, kdy má menší potřebu, tzn. nižší pasivní odpory, což znamená, že musí lépe mazat?
Pochopitelně je stavěný pro motory s určitými vůlemi, jak se ty vůle vychechlají, tak je konec a je třeba používat jiné oleje. Také to asi znamená, že 0w20 musí být od začátku, jinak se v motoru vyjedou větší vůle a vlastností 0W20 motor prostě nevyužije.
28. 11. 2017 13:37
Re: Dotaz
Já používám 0W-20 od PetroCanada, viz odkaz. Honda tento olej předepisuje a zejména API SN je to, co je třeba mít.

Má specifikaci

ACEA A3/B4/C3 - což znamená motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou

API S/N - SN - zavedená v říjnu 2010 pro motory vyrobené po roce 2011. Vhodná tam, kde je potřeba poskytnout vyšší ochranu pístů, při vyšších teplotách, kde je požadovaná přísnější kontrola kalu a kompatibility s těsněními. Klasifikace SN zaručuje vyšších ochranu turbodmychadla a motoru provozovaném na ethanol do E85. SN zárověň hovoří o vyšší kontrole emisí a nižší spotřebě paliva.
28. 11. 2017 12:16
Dotaz
Dobrý článek a mám dotaz pro znalejší: Mám Auris hybrid a v motoru je olej právě 0w20. Alternativně lze použít i 5w30. Po přečtení článku mám dilema, zda tam nedat při další výměně právě ten 5w30..? Vzhledem k tomu, že u hybrida se ale motor velmi často vypíná a zapína, není ten 0w20 nakonec lepší volbou, vzhledem k těm častým startům? Díky za názory.
28. 11. 2017 11:26
Osobně
používám tento olej. Výrobce doporučuje 0w-20, nevidím jediný důvod, proč ne tento olej.

[odkaz]
28. 11. 2017 10:03
Čerpatelnost a zpětný ventil v olejovém filtru
Čerpatelnost ovlivňuje i netěsnost zpětného vetilu ve filtru. To bývá poměrně často. Po vypnutí (zastavení) motoru steče olej zpět do vany. Tím hůře se méně čerpatelný olej může vůbec nasát.

Je-li olej lehce čerpatelný, trvá pak po nastartování 2-3 vteřiny, než olej dostoupá kanálky k mazacím místům - pak motor ztichne, jak se začne mazat. Celkové stečení oleje do vany se stane tak za pár hodin stání vozu (za den je to zcela jisté). Určitě to mnozí znají.

Je dobré při koupi filtru zpětný ventil zkusit pusou fouknutím do filtru ve zpětném směru toku oleje za provozu. Možná se leckdo ušklíbne, ale pomůže to s výběrem kusu filtru.
Avatar - pelikoš
27. 11. 2017 15:14
Re: ???
ty tady stále zmiňuješ hths, ale nedílnou součástí olejů 0w-20 jsou aditiva, které někdy olej nahrazují (při zátěži - modofikátory tření) a pokud výrobce vyvíjí motor na takovou specifikaci, ví proč
Avatar - pelikoš
27. 11. 2017 15:10
olej 0W-20
zajímalo by mě, kde autor našel u shell 0w-20 sn normu 508/509, ten ji rozhodně nemá, jediný zatím běžne dostupný je 0w-20 od totalu:
[odkaz]
Avatar - Barrichello
27. 11. 2017 00:32
Zlatý 5W20, 5W30 a 10W30
a měnit po 10 tis max a hledat oleje co sou API max SM, spíš radši SL. Do starších kár i starší.

A je klid. Tyhle eko řídké vody akorát způsobují zadření motoru >:D
26. 11. 2017 23:13
Re: ???
Ještě jsem si vzpomněl - do sekačky Honda jsem musel dosud používat výhradně olej s horním čísle, 40.
Když jsem chtěl letos koupit olej do sekačky, Honda nabízela pouze 30. Nechal jsem si poslat oficiální vyjádření, že opravdu snížení ze 40 na 30 motorům Honda v sekačkách nijak neublíží.
26. 11. 2017 22:55
Re: ???
K pístním kroužkům - já to pochopil tak, že jde o jev podobný vibraci, chvíli klouže lépe, chvíli hůře. Ale spotřeba oleje nebyla nijak dramatická.

Ke spotřebě oleje - samotný manuál tvrdí, že ještě 1 l/ 1000 km je ok.
Osobně si myslím, že jde o pojistku proti těm, co točí motory zastudena a ještě v záběhu. Jak může pak Honda dokázat, že motor byl skutečně nevhodně používán? (možná záznam v počítači, ale ten se dá editovat). Pak je lepší motor uzpůsobit, aby fungoval i se spotřebou. Ale pokud se motor slušně zajede, spotřeba by měla být minimální.

A jak jsem psal - díval jsem se i na výfuk Hondy, která nebyla zajeta optimálně a něco si vezme. Výfuk je opravdu čistý.
26. 11. 2017 14:48
Re: ???
Jo. Výfuky jsou krásné suché a skoro čisté. Stejně u stareho a nového.
26. 11. 2017 13:01
Re: ???
Mám radši auta, která mají větší náplň oleje (např.Insignia 2.0T má 6l, Laguna III 2.0dci dokonce 7l, což je super) a netřeba dávat hyper ultra kvalitní olej za ultra cenu, ale stačí standartní olej a měnit častěji (tak to dělám já)
SS systém lze u většiny aut deaktivovat (je to systém na dvě věci)
Já osobně už bych atmosféru nechtěl, ale je to na chuti každého soudruha :yes:
Avatar - Jopino
26. 11. 2017 11:25
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
Proti tomu autu nemám výhrady, sportovní, provokativní 5D, usedlejší 4D. Motory konečně důstojných parametrů, R18 držely krok s konkurencí naposled v 8G, což je sakra dávno.
Avatar - Jopino
26. 11. 2017 11:21
Re: ???
Na internetu něco o tom proběhlo, ale nepídil jsem se po tom. Vim jen to, že motor K20C1 se montuje někde v USA, tuším, že v Ohio. Po dobu záruky bych, i když existuje bloková vyjimka, jezdil s autem do autorizáku. Navíc když bych měl takovou specialitku, jako je TypeR.
S tím olejem tězko říct, do toho nevidíme. U takové škody bych si zaplatil znalecký posudek.
Avatar - Jopino
26. 11. 2017 11:13
Re: ???
Nížší odpor=nižší spotřeba (proto jsou mj. ty oleje stále řidší), v tom se shodneme, a také proto se ty oleje pojmenovávají lehkoběžné. Ale se zbytkem odstavce bych polemizoval, tady se nedá úplně dogmaticky použit fyzika, těch faktorů pro a proti opotřebení je daleko víc.
To, že někdo zajel motor tak, že spotřebovavá nadměrně olej "a je to v pohodě" bych moc neprezentoval. To není totiž vlastnost, ale vada. Možná se s tím někdo smíří, ale vada to je. Chodím na Honda fórum, takže o těchto případech vím. A jsou tam lidé, kteří to tolerují, ale rovněz jsou lidé, kteří to řeší. Někdo opravou, někdo vyšší viskozitou oleje.
Ve svém okolí mám 4 lidi s R18Z4 a nevím o tom, že by ten motor bral olej. Pravda, auta mají nájezdy do 100.000 km, ale pointou je fakt, že jsou provozovány na xW30. Mezi výměnou ani deci.
To skákání pístních kroužků a podezření na vinu oleje 5W30 je nesmysl. Čím to lze podložit, technicky vysvětlit? Kvalitní olej s normální HTHS viskozitou tohle způsobit nemůže, jak? Právě proto, že tam je normální HTHS viskozita, je na třecích plochách pevný film. Fim může být tenčí, proč ne, ale musí být pevný.
Každý výrobce, nejen Honda, počítá s tim, že auto bude provozováno v různých zemích, podmínkách, ridiči, s různou kvalitou paliv. Jsou proto různé tolerance, každý výrobce je má. O povoleném úbytku oleje nemluvě. Ale to jsou jen alibistické postoje výrobců, nic vic.
Schválně, sáhni do koncovky výfuku, je čistá? Bez mastnoty?
Avatar - Jopino
26. 11. 2017 10:27
Re: ???
V běžných olejích ester nenajdeš. Je to "specialitka" několika málo výrobců, jako jsou třeba Motul, Millers oils (který třeba používá i nano častice). Takže s těmi estery bych to nepaušalizoval. 3.5 je minimum pro normální HTHS viskozitu, zpravidla bývá vyšší (musí být). Vezmu například třeba oleje pro vyšši zatížení (ale ne racing), dejme tomu tolik mezi (nejen) hondaři oblíbený Motul 300V a koukni na HTHS. V podstatě většina těch olejů má mj. výrazně zvýšenou HTHS viskozitu, a to právě k vůli té zatěži. Ale to byl jen příměr.
Kdyby jsme tu měli rozebírat veškeré složky olejů, jejich přínosy, nevýhody, budeme se tu "přetahovat" a protiargumentovat dny, a ne hodiny.
Mozná to řeším až příliš, ale to chci pro motor to nejlepší. Proto u olejů neřeším jen povinné zveřejňované atributy (viskozitu, normu), ale i u jaký má základový olej, alkalickou rezervu, aditivační balíček, kinematickou viskozitu, HTHS apod. Dobře odladěný soubor těchto "veličin" vytváří vynikající olej pro můj motor a jeho bezproblémový provoz po řadu let. Vždy je nějaký standard, ale k němu i nadstandard.
26. 11. 2017 09:47
Re: ???
Odpovím jednoduše z druhé strany.
Spalovací motor má poměrně velké pasivní odpory (na rozdíl třeba od elektromotoru). Tyto odpory jsou mj. způsobovány třením, otěrem. Cílem maziv by mělo být minimalizace těchto pasivních odporů, asi mohu zjednodušeně říci, že nižší odpor znamená i nižší opotřebení a samozřejmě lepší mazání. A je naprosto nezpochybnitelné, že nižší pasivní odpory motoru znamenají nižší spotřebu paliv a výsledkem je ekologičtější provoz. Z toho mi vyplývá, že je lepší ten olej, u kterého má motor nižší spotřebu.
Jsou tam ale. U starších motorů přechod ze semisyntetiky na plnou syntetiku často znamená vyšší spotřebu oleje. Ovšem znám motor Hondy atmo 1.6, který bere olej (v důsledku prasáren při zajíždění), nicměně motor po 100 000 se spotřebou cca 1,5 l/1000 km je úplně vpohodě a nemá problém. Komprese v pořádku, katalyzátor také.
K 0W20. Uživatelé 1.8 atmo od Hondy zaznamenali, že pokud přešli od 0W20 na 5W30, v některých případech motor začal trochu brát olej. Servis mi to potvrdil. Nikdo přesně neví proč, ale v podezření je, že se olejový film na stěnách válců trhá, stírací kroužek, který je tvořen více kroužky a rozpěrnou pružinou jakoby neklouže plynule, ale "skáče" právě díky nekontinuálnímu olejovému filmu.
V servise mi rovněž řekli, že přesnost výroby motoru je podstatně vyšší, finální úprava povrchů kluzných ploch je podstatně dokonalejší, proto musí být olej, který je schopen vytvořit a udržet tenší film.
Nicméně jsou mezi námi prasata, která při zajíždění poškodí pístní kroužky. Honda s tím počítá a její motor snese spotřebu pleje 1 l / 1000 km. I díky oleji, který má minimalizovaný obsah popelovin. Ovšem pokud se motor 1.8 slušně zajede, spotřeba oleje je prakticky nulová. Mohu potvrdit, stejnou zkušenost má servis.
26. 11. 2017 09:31
Re: ???
Len tak pre zaujímavosť.. Vedel si, že agregát v minule a najnovšej TypeR je dielo európskych inžinierov a nie Japonských? ;-) Je to motor na objednávku, samozrejme vyrobený podľa určitých vyžadovaných štandardov..
Inak ja osobne mám vedomosť o TypeR 9g, ktorá kľakla na motore pri odjazdených niečo cez 50tkm (zadretý na vačke.. chytený už aj na kľuke).. honda sa bránila tvrdením, že tam musel byť mimo vedomosť servisu liatý iný olej, než schválený.. zákazník to odmietal, ale záruku neuznali nakoľko 2x servisoval inde, než v autorizáku.
Kde je pravda s tým olejom, vie na 100perc len užívateľ tej Hondy.
26. 11. 2017 09:15
Re: u TSi
..no a napríklad ja na mojom 2,0TSI 155kw som odjazdil od nova aktuálne už tesne pod 190tkm (z toho 140tkm nabehané s upraveným HW a mapami na cca 200kw/400Nm) a svete div sa, olej mi nežerie vôbec (na 8-9tkm interval výmeny si potiahne do max 0,2dcl podľa merky oleja.. a takto to je celých 190tkm) a motor je v super kondícii >:-[] :-!
Avatar - Beefcake
26. 11. 2017 00:35
Re: ???
Stabilita/pevnost filmu sa zvysuje pridavanim esterovych zloziek (bezne 7-10%) a ze je mensia neznamena, ze nepostacuje. Ze je v norme prave cislo 3.5, nic neznamena, mohlo tam byt kludne ine cislo a dve normy sa v tom 3.5 stretavaju, ak si dobre pamatam. Ze tam nie je fosfor a sulfaty, cize bordel :), sa riesi ciastocne tymi estermi. Aj Cerny pise, ze viac tych aditiv automaticky neznamena lepsie vlastnosti.
Precitaj si napr. toto: [odkaz] - su tam realne cisla a je to zaujimave citanie.

Okrem toho ja verim vyrobcovi, ze vie, ako je jeho motor a z akych materialov postaveny. Ak by mu islo iba o spotrebu, nic ine ako 0w nedovoli a to nie je pravda snad u nikoho.
Tiez to nemyslim v zlom, ale mne toto okolo olejov tiez pride ako ista forma fanatizmu.
"Méně kvalitní minerální základové oleje mají větší pevnost mazacího filmu než kvalitní minerální oleje či oleje syntetické (polyalfaolefiny – PAO). Důvodem jsou aromatické uhlovodíky a zejména sirné sloučeniny, které mají velmi dobré protioděrové vlastnosti." - takze vlastne cim horsie, tym lepsie ...Co je samozrejme nezmysel.
Avatar - lamal
26. 11. 2017 00:29
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
tak novy civic je podla mna taky zlom k tomu, ze OK chceme byt aj strasne napred, ale vlastne vystavame auto na povodnych hodnotach a mechanickosti... ten prvy aspekt naplnil dizajn a ten druhy technika... to je stale ten lepsi pripad ;-) Honda si skratka uvedomuje, ze to co bolo ma vyznam... na tom stavia subaru aj mazda takze podpora tejto filozofie ma vyznam aj podporu
Avatar - lamal
26. 11. 2017 00:25
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
kuk prispevok vyssie... vzdy existuje horšia aj lepšia volba... musis sa len zaujimat ;-)
Avatar - lamal
26. 11. 2017 00:22
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
netvrdim, ze je to jedine... ja osobne sledujem viskozitu pri nizkych a vysokych teplotach, penivost, odolnost filmu a pod., skratka list so specifikaciami... tak si vyberam olej do svojho vysokootackoveho dvojvackoveho dvojlitra ;-) zacal som kedysi na Liqui Moly Race Tech GT1 10w60 - to bol taky prelom toho co mozes ziskat ako benefit spickoveho mazadla... ticho, jemnost, nizsia spotreba, chut vytacat sa, vykon v najvyssich otackach 6500 - 7300ot ... citelne nizsie trenie spravi fakt moc
Avatar - Jopino
26. 11. 2017 00:07
Re: ???
Fajn. Olejový film? Víš co je to HTHS viskozita? Tou se v přeneseném slova smyslu hodnotí síla olejového filmu. A čím je HTHS nižší, tim klesá i tloušťka toho filmu! A Tebou zmiňovaná 0W20 ji má citelně sníženou, právě jen k vůli spotřebě PHM a snížení emisí. Tohle ničím nikdo nijak nezpochybní. Viz odborný článek, tolik zde diskutovaného Ing. Černého:
Jedná se o dynamickou viskozitu měřenou při vysoké teplotě (150 °C) a velkém smykovém spádu. HTHS viskozita má určitý vztah k síle (tloušťce) mazacího filmu. Čím je HTHS viskozita vyšší, tím olej tvoří silnější (tlustší, ne však ve smyslu pevnější) mazací film. V případě příliš nízké HTHS viskozity může dojít k přetržení olejového filmu mezi dvěma třecími plochami, a ty pak nejsou dostatečně mazány. Podmínky měření HTHS viskozity jsou nastaveny tak, že simulují podmínky velmi rychle se pohybujících dílů motoru a současně vysokou teplotu určitého místa. Měření lze provádět komerčně dodávanými přístroji, které odpovídají potřebným normám. Existují dva odlišné principy měření HTHS viskozity. První je založen na odporu kovového válečku velmi rychle rotujícího v oleji, druhý pracuje na principu proudění oleje kapilárou pod vysokým tlakem.
HTHS viskozita v praxi
Dodržení předepsané minimální hodnoty HTHS viskozity při výběru motorového oleje zaručí, že olej bude při provozních podmínkách dostatečně mazat všechna místa v motoru, tedy i ta, která jsou velmi namáhaná tzn. skupinu pístních kroužků, ventilovou skupinu, turbodmychadlo apod. Při výběru motorového oleje je proto velmi důležité dodržovat předepsanou výkonovou charakteristiku (ACEA, VW, MB, GM, Ford atd.), protože výkonová specifikace jakéhokoliv motorového oleje je vždy spjata s určitou minimální hodnotou HTHS viskozity, která pro daný motor zaručuje bezproblémový provoz. Důležitou hodnotou HTHS viskozity je 3,5 mPa.s. Olejům, které mají HTHS viskozitu vyšší, se říká oleje s normální HTHS viskozitou, oleje s hodnotou pod 3,5 mPa.s se nazývají oleje se sníženou HTHS viskozitou.
Je možné se setkat se třemi typy motorových olejů, které se odlišují hodnotou HTHS viskozity. Pokud uvažujeme evropský trh, pak všechny oleje SAE xW-40 mají hodnotu HTHS viskozity nad 3,5 mPa.s, většinou v rozmezí 3,5 až 4,3 mPa.s. Mezi motorovými oleji SAE 0W-30 a SAE 5W-30 najdeme dva typy olejů. Oleje SAE xW-30 se specifikací ACEA A1/B1, A5/B5, C1 nebo C2 mají sníženou HTHS viskozitu, většinou těsně nad 2,9 mPa.s, oleje se specifikací ACEA A3/B3, A3/B4, C3 či oleje ACEA E mají normální HTHS viskozitu nad 3,5 mPa.s. Třetí, velmi malou skupinou olejů jsou SAE 0W-20, které mají HTHS viskozitu nízkou, nad 2,6 mPa.s.
Motorové oleje s normální HTHS nad 3,5 mPa.s lze použít kdykoliv a nemohou uškodit žádnému motoru, oleje se sníženou HTHS viskozitou lze použít pouze u motorů, kde to výrobce povoluje. Je třeba říci, že nyní je takových motorů mnohem více než před několika málo roky (většina motorů v novějších automobilech VW, Ford, Renault, Peugeot, Opel, japonské a korejské automobily). Nevýhodou snížené hodnoty HTHS viskozity je vyšší spotřeba motorového oleje, výhodou je naopak nižší spotřeba paliva. To je také většinou hlavní důvod pro používání těchto olejů, protože nižší spotřeba paliva je spojena s nižšími emisemi CO2, které nyní budou mnohem více sledované než dříve. U nových motorů se již také emise CO2 uvádějí mezi technickými parametry motoru.

Takže, pokud výrobce vozidla (tedy v daném případě Honda) povoluje krom 0W20 i olej s normální HTHS viskozitou, je logické, že si vyberu ten s normální. To je tak těžké pochopit?
Dále by mě zajímalo, jaká 5W30 způsobila, oproti 0W20, zvýšenou spotřebu oleje? Odkud čerpás informace? Možná nějaká levná eko verze ACEA A1 s API SM, bez dostatečných aditiv, a to ještě v motoru, který na tento olej nebyl kontruován. Protože oleje se sníženou HTHS viskozitou mohou být použity pouze se schválením vyrobce, opačně nikoliv.

Dávej do motoru, co je Ti blízké, ale fakta hovoří jinak.
25. 11. 2017 22:58
Re: ???
Olejový film - to je právě důvod pro 0W20. Čím jsou přesnější motory, tím jsou menší vůle a tím jsou vyšší nároky na olej.
Servis Hondy mi jednoznačně tento olej doporučil, nejen s ohledem na to, že je doporučený.
Jsou zkušenosti, že na oleji 0W20 motor olej nebral, ale při 5W30 potom ano. Proč asi? Prostě pokud motorář řekne, že motor je navržen na 0W20 a nejde o pochybného motoráře např. z VW (víme, co vše už zmastili), nevěřím někomu, kdo u vývoje tohoto motoru nebyl.
V USA jsou 0W20 používány v Hondách dost dlouho (i v Toyotách a Lexusech), teploty na jihu USA jsou opravdu velké a problémy s motory jaksi nejsou zaznamenány.
Dodatek - nyní se už motory začínají konstruovat na 0W16.
Přesnost výroby, způsoby obrábění a konečných úprav se prostě vyvíjejí a mění. Rok od roku.
25. 11. 2017 22:52
Re: Divná eko doba
O akych ecoboostoch to hovoris?
1.5, 1.6, 2.0, 2.3 EB maju docela dost problemov...
Avatar - Jopino
25. 11. 2017 22:05
Re: ???
Minule jsme se trochu "chytli", i tak v podstatě chápu Tvé argumenty (i když mám jiný názor). Ing. Černý a jeho mýty jsou sice staršího data, ale principielně platí do dnes. Já nic nemám vůči řídkým olejům (třeba xW30 jsou ještě docela v pohodě), ale prostě nechci ve svém autě 0W20, i kdyby měly základový olej ze zlata a tunu aditiv. Jde mi mj. jiné o sílu olejového filmu, jeho stabiitu ve vysokém zatížení (dálnice, palba na okresce). Tam je cokoli pod 3.5 pod mou volbu (a to nikdy mít 0W20 nebude). Ty oleje jsou také ošizeny o tolik zmiňovaný sulfátový popel a jiné přísady, blahodárné pro mazání. Prostě když srovnám a vidím diametrální rozdíly v těchto olejích, není jiná volba. Na ***čky po městě budiž, ale dál.. Prostě ne.
Taky pro toho brouka v hlavě, jsem se předloni registroval na olej fórum, abych to rozlouskl. Ten brouk byl místními tribology potvrzen. Jde jen o ekologii, o nic jiného. Jo a ještě jedna věc. V naší Hondě mě od toho oleje rovněž odrazovali, dva motory "chycené" na kroužcích a šálech" bohatě stačí. Kdyby to šlo, dávám do auta xW40 s triestery, ale už výrobce neschválil. Tož asi tak. Budou vždy dva tábory. Jeden pro eko, druhý - viz můj, zde prezentovaný názor. Nic ve zlém :yes:
Avatar - Jopino
25. 11. 2017 21:44
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
Díky. Netušil jsem původně, že to půjde slyšet, měla to být jen sotva light kulisa (volume na 6 z 40), trochu to kazí, souhlas. Ten zvuk motoru je už po kompletním odhlučnění, jinak v originálu fakt dost řve.
Avatar - Jopino
25. 11. 2017 21:40
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
Jo, jo. Zachar vlastně skoro rozhodl, že to auto vezmeme ;-) Měsíc na to jsme ho šli objednat. Jinak RPM OFF je u toho motoru v 6.900 ot./s.
Avatar - Beefcake
25. 11. 2017 21:32
Re: ???
A nevadi ti, ze aj Cerny,ktoremu sa tu vsetci klanaju, hovori v mytoch a testoch o tom, ze trieda viskozity nehovori nic o kvalite mazania a vsetky oleje splnajuce normy su plne ok a s casom mazivost neklesa ? Samozrejme, pri rozumnom intervale vymeny, aby clovek nejazdil na zoxidovany olej.
Doba je trochu ina ako pred 12-15 rokmi, motory su vyrabane inak, tolerancie mozu byt mensie, teploty ine a tak ako sa riesia napr. aj paliva : [odkaz] , tak sa menia oleje. To, co platilo v dobe pisania (tych 12 rokov dozadu) tych clankov nemusi byt dnes uplne pravda, napr. z hladiska aditiv v olejoch.
Jasne, ze je to aj o spotrebe, ale to je tusim maximum, co niektori ludia dovidia pri tej zaslepenosti minulostou, ked bolo vsetko "naj". Lenze tak, ako je mozno mensia spotreba vedlajsi efekt redsich olejov, tak je to aj napr. setrenie baterky pri starte, opotrebenia studeneho motora, atd. . I tak je idealny olej pre konkretne auto dany skor sposobom jeho pouzivania (a konstrukciou motora) ako nejakou univerzalnou pravdou.
Avatar - Beefcake
25. 11. 2017 21:11
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
Zvuk velmi pekny, ale naco preboha to radio do toho.
Avatar - rokyta.p
25. 11. 2017 20:53
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
no jo, ale 6000rpm :-| no co už, ať slouží, volba každopádně šikovná ;-) :yes: [odkaz]
Avatar - Jopino
25. 11. 2017 20:14
Re: ???
Trošku bych to s dovolením poupravil. Automobilky jsou doslova tlačeny ekology za co nejnižší emise a aby tyto tlaky naplnily, vrážejí obrovské peníze do nových technologií, což samo o sobě není špatné. Problém je v tom, že mnohdy samotná technická řešení nestačí, a proto se k tomu začaly vyvíjet lehkobězné oleje - každý gram emisí se počítá, že. To, že je automobilkou doporučen olej 0W20 není o kvalitnějším mazání, ale pouze o těch emisích. A to tu občas pár jedinců nechápe.
25. 11. 2017 20:10
Re: ???
Je třeba více oleje, kvalitnější olej, myslet na vypínání start stop. Prostě to je pro mě nekomfortní a zbytečné. Plusy minimální, kromě vyššího výkonu - 142 PS z atmo mi stačí. Navíc ta hondí 1.8 má variabilní kompresi, atd. Takže po zajetí bude mít velmi slušnou spotřebu. A bez turba.
Avatar - Ambrose
25. 11. 2017 20:01
Re: ???
Takže tam dávaj schválně věci (nejen olej), co motorům škodí? To nemůžeš myslet vážně...Takže čím míň motor vydrží, tím víc zákazníků získám? Bože...
Avatar - Jopino
25. 11. 2017 19:46
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
Ještě na doplnění, s FL HR-V v roce 2018/2019 příjde 1.5T se 182PS.
Avatar - Jopino
25. 11. 2017 19:43
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
Díky. Auto jezdí hlavně po městě a občas na výlety. Jsme doma jen tři, takže auto nejezdí s 500 kg na palubě, spíše do 250 kg, včetně plného kufru. Takže v tomto případě dynamika stačí. A když člověk chce občas zablnout, jde i to.
Na malý motůrek to vcelku jede:

[odkaz]
Avatar - rokyta.p
25. 11. 2017 19:30
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
děláte to dobře :yes: a HRV se mi aj docela libí :-! jen nevím zda na to 1.5 není slabá :*)
25. 11. 2017 19:27
Re: ???
Ono se není čeho bát u turba. Jen je potřeba dodržovat pár zásad (dochlazovat, měnit včas olej) a taky vydrží :yes:
Avatar - rokyta.p
25. 11. 2017 19:26
Re: Divná eko doba
EcoBoost to asi zvládne, ale s TSI to bude Sajgon >:-[]
25. 11. 2017 19:12
Re: ???
Tourer - kombi, 9G. Chtěl jsem zásadně atmosféru.
25. 11. 2017 18:41
Re: ???
Jaké generace? Předpokládám, že s 5500km se jedná o G9 (G10)
25. 11. 2017 18:30
Re: ???
Jedna má skoro 300 000, spotřeba oleje neměpřitelná. Druhá 217 000, na emisích něco bylo neměřitelné, druhé měření asi 70 x nižší než limit. A třetí 5 500.
25. 11. 2017 18:22
Re: ???
Pokud jde o mne, tak u koncernu opravdu nenakupuji ;-)
Kolik máš naježděno na své Hondě?
25. 11. 2017 18:12
Re: ???
To vypadá na klasického zákazníka koncernu (VW, Śkoda...)

Pokud mohu za Hondu, tak ta opravdu chce, aby motor vydržel co nejdéle. A navíc to i umí.
25. 11. 2017 17:44
Re: ???
Automobilkám jde o blaho zákazníka a chtějí, aby motor vydržel co nejdéle (to určitě) 8-s
Avatar - twistedTSD
25. 11. 2017 17:21
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
Teď možná vzbudím vlnu znechucení, ale ani ne, jsem skoro abstinent. :-) Se střídáním oleje zkušenosti nemám, do italského vehiklu jsem dával vždy Selenii a u koncernového to bylo většinou na servisu. Víckrát jsem četl názor, že častější výměny jsou mnohem důležitější než se zabývat volbou značky oleje (splňujícího požadované normy), proto se ptám.
Avatar - Ambrose
25. 11. 2017 17:18
Re: ???
Asi tak, ale zdejší diskutéři (někteří) to ví líp, než fabrika.
25. 11. 2017 17:06
Re: ???
Nie len Japonci. Celkovo nie je 0W20 nic specialne uz nejaku dobu. Take 2.0 HDi od PSA pouziva aktualne 0W15 a nic sa nedeje, funguje to. Staci ked je motor vhodne skonstruovany a neprehana sa to s dlzkou intervalov vymeny oleja.
25. 11. 2017 16:36
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
Viskozita také není to jediné, na co se máš při výběru koukat (sama o sobě nestačí pro výběr správného oleje).
Avatar - Jopino
25. 11. 2017 16:30
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
Kdyby jsi četl i údaje v závorkách, dočetl by jsi se, že je auto provozované v naprosté většině po krátkých trasách. Tam ani sebenejlepší olej nevydrží v top kondici po delší dobu. V plánu údržby vozidla je kolonka "zkrácený servisní interval", mezi něž patří i časté jízdy se studeným motorem. Radši si připlatím a vím, že dělám pro motor to nejlepší.
25. 11. 2017 16:15
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
To je dobry, poctiva atmosfera, poctive oleje, svet jeste v poradku... ale radeji ten olej menim po sesti tisicich >:D
Avatar - Jopino
25. 11. 2017 15:41
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
Klikl jsem vedle. Má to prijít výše.
Avatar - Jopino
25. 11. 2017 15:39
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
V Japonsku by jsi měl šanci, tam je alespoň S660 a derivátky Mugenu, mimo jsou taková podivná prdítka jako Brio. USA zase Si modely... Holt si to Honda vyhodnotila tak, že by nebyl odbyt a člověk musí ke konkurenci a popřípadě si připlatit. Chvála Bohu, že alespoň přisli s dobře odladěnými T motory.
Nissan se za poslední dobu taky docela motá, škoda. Ale zase na druhou stranu se mu daří alespoň v kategorii SUV, což rovněz sype penízky do aliance (šance pro vývoj).
Avatar - lamal
25. 11. 2017 15:26
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
jasne ze minulost... skoda jej to plati aj v hifi a vela veciach... jazz ma aktualne dobry podvozok, slusil by aj niecomu nizsiemu na tej platforme, sa cudujem ze honda nespravi na tom nejake male coupatko pre 2 ludi a s kludnym svedomim neprevezme celu techniku ... lepsie jak nissan, ten sa uz na to co bolo vyprdol uplne, honda sa spamatala za poslednu dobu trochu
Avatar - Jopino
25. 11. 2017 15:20
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
To už je minulost, Bohu žel. Urban bude zřejmě jen elektromobil, nebo IMA. Není zase až tak zle, od ledna bude Jazz nově s 1.5 (130 PS z HR-V). Sice nebude mít lichobězníky, ani váhu pod tunu (1170 kg) ale točivý motor se slušnými parametry (0-100 km/h 8.7 sekundy). Takový "návrat ke kořenům".
Avatar - lamal
25. 11. 2017 15:14
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
tento maly vtec je parada, skoda ze neexistuje nejaky maly city civic ako z cias 5gen... mala siroka placka pod 1 tonu s dvojitymi lichobeznikmi :-) genialne
Avatar - Jopino
25. 11. 2017 15:10
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
Ano, 1.5 i-VTEC. Jazz ne, ale HR-V. Do současných Hond i s T můžeš použít stale alternativně olej s normální viskozitou. A naštěstí se tím řídí i některé autorizované servisy. Tam je svět ještě v pořádku.
Avatar - lamal
25. 11. 2017 15:08
Re: Divná eko doba
olej je vyrobcom naspecifikovany dobre, treba riesit znacku/kvalitu a hlavne caste vymeny... netreba to nijak zasadne komplikovat tieto dve veci su to najlepsie pre motor

jedine vyrobca vie ako je motor skonstruovany, ake materialy a presnost pouzil a ma aj nieco odtestovane... samo rata sa aj s planovanou zivotnostou, ale tu prave zarucuje kvalita maziva a longlife intervaly... a samotna koncepcia downsizu s ultranizkym trenim tiez
Avatar - lamal
25. 11. 2017 14:51
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
zaoberas sa znackou piva ked ho pijes ? alebo sa riadis len cislami 10 11 12
co viac k tomu dodat? pri rovnakej vyskoznej triede mam velmi rozdielne skusenosti medzi znackami... kazda ma iny zaklad, ine aditiva a pod... a kazdy funguje inac a aj inac stoji ;-)
Avatar - lamal
25. 11. 2017 14:49
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
1.5vtec tipujem... Jazz ?
Avatar - twistedTSD
25. 11. 2017 14:25
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
Zajímalo by mě, jak velký význam má zabývat se značkou (mimo specifické případy).
Avatar - Jopino
25. 11. 2017 14:19
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
V mém konktetním případě (1.5 atmo, 130PS) se nemusím ničeho obávat. Výrobce doporučuje, krom 0W20 ACEA A5, i alternativní specifikace, a to oleje viskozit 0W30, 5W30 s normou ACEA A3. Takže volba byla jasná - olej s normální HTHS viskozitou, s nesníženým množstvím sulfatového popela a dalších příměsí, vhodných pro mazání. Čili ACEA A3, API SN. Olej "nepřejíždím", měním 2x ročně, po cca 6.000 km (převládají totiž krátké jízdy). Ta jedna výměna navíc mě nezabije, je to i s filtrem do 2.000 Kč.
Avatar - lamal
25. 11. 2017 14:06
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
a jako co si tam nalial ? ked mas dnesne downsize turbo vyhonene na tieto emisne normy, spotreby co do neho nalejes ? karbon je nepriatel... z clanku by si mal pochopit, ze nie je sa moc radno zahravat s tym co do toho noveho motora das... radsej tam liat to co predpisuju, zvolit poriadnu znacku nie castrol ale aspon shell a vymenit to po max 10-15tis km...
Avatar - lamal
25. 11. 2017 14:01
Re: olejceky
to je to za co ja ACZ kritizujem a zanasam to pomaly do kazdeho testu a clanku... manazment obsahu zacal byt velmi komplexny, agresivny a prefikaný, orientacia na zisk ukazuje ze sa oplati zainvestovat do zlozitosti a preplatania ´´aditiv´´ do vsetkeho kde pozries... z kazdej strany drb drb drb

dnes uz klasika, ziskat velku klientelu a potom ju chytit za gule
Avatar - Beefcake
25. 11. 2017 13:57
Re: ???
Na to uplne "zabudli", ze Japonci 0w20 pouzivaju uz dost dlho.
Avatar - lamal
25. 11. 2017 13:56
Re: u TSi
to je pruser taka spotreba oleja... esteze maju fauve kontrolu hladiny, inac by to bol dobry kosák... teda snad je ta indikacia hladiny spolahliva 8-s >:D
Avatar - lamal
25. 11. 2017 13:54
1,6EB
toto by si mali precitat majitelia 1.6EB ocividne sa to u nich lamalo s tymi olejmi... karbon sposoboval tie fatalne mechanicke zavady, OZZY citas ?

zaujimavy clanok kazdopadne, potesilo doplnit nejake info...
25. 11. 2017 12:53
???
Olej 0 - 20 je předepsán do 1.8 atmosfér u Hondy Civic 9G (aktuální je 10G). Nějaký problém? Ne. Už pár let.
Jsou zkušenosti po nahrazení 0 - 20 olejem 5 - 30, že trošku motory začaly žrát olej.
Sám jezdím 0 - 20 a úplně v pohodě. Přesně vyrobené motory prostě potřebují, aby mezi součástkami byl stálý olejový film. Pokud by byl hustější, začal by se film trhat.
Jak je vidět, zpožděná Evropa se probudila a po Japoncích začala tento olej používat také.
25. 11. 2017 12:47
u TSi
to bude radnej kauf, vzdyt to zere olej jiz ted jak yjednane, a co teprv s timhle >:D kdys me kolega rekl ze mu 2,0TSi 155kW basti litr co cca 3000km tak jsem byl dost prekvapenej
Avatar - Beefcake
25. 11. 2017 12:33
olejceky
Tak redakcia na to ide systematicky pri generovani klikov a flamewars. Ked bola v kurze "zbytocnost" SUV ci 4x4, podhadzovali jeden clanok za druhym, nasledne to boli male litrove motorceky, potom nafta vs benzin.
Potom bola vyzivna debata pri olejoch, tak promptne zareagovali :-) A aby sa zabili dve muchy jednou ranou, namotali do toho Skodovky.
25. 11. 2017 11:39
Re: Divná eko doba
Ecoboosty najazdili s 0w20 statisice a miliony a nikde ziadne hlasky.... Ani motory neklakaju ani olej neberu ani sa predcasne pod vplyvom riedkych olejov predcasne nenicia. Ak si pozriete viskozitu za tepla 5w30 a 0w20 zistite ze je tam mizerny rozdiel. Takze netreba kricat hop... Ja jazdim v zime 0w20 v lete 10w40 plne v pohode ja aj motor. Nic zasadne sa nekona.
25. 11. 2017 10:38
Re: FUJ TO SOU OVADA, SKUTEČNÍ ROPÁCI !!! a dávají příklad
jj
měli by se oba dva někdy zastavit na onkologii [odkaz] aby pochopili že jako mediální osobnosti svým úchylným chováním navádějí mladou generaci fuj k ochutnávání ropný *** motorovýho oleje čichalové pošahaný OBZVLÁŠT TEN ŠIŠLAVEJ ZE SVĚTA SPALOVACÍCH MOTORŮ !! co ještě nepřišel na to že existuje i něco novějšího [odkaz] než volejem nasáklá škvára [odkaz] ;-)
>:D
>:D >:D
>:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D :yes:
Avatar - Jopino
25. 11. 2017 09:54
Re: Vzdyť
U nových motorů to "chcát" zřejmě nebude, ovšem časem bych za to ruku do ohně nedal. Ekokogové jásají, motoráři pláčou, servisáci se radují, protože bude kšeft. A bude hůř, přijdou 0w16, a kdo ví, co za pět, deset let. Já to měl v autě taky, ale velmi záhy to šlo z motoru ven.

Jinak dobrý článek :yes:
Avatar - JiRkA997CZ
25. 11. 2017 09:25
Re: Divná eko doba
Však k čemu olejovej Film
To už je věc dávno přežitá
Musíme jít s dobou a být ještě více spotřební
25. 11. 2017 08:37
Divná eko doba
Mazání motoru je až na druhém místě, důležité je, aby motor přežil alespoň tu záruku. ;-\