Suverénní vítězství italského vozu Fiat Tipo v mezinárodní anketě Automobil roku 1989 vyvolalo značný ohlas v odborném tisku i mezi motoristy sledujícími vývoj a situaci ve výrobě i prodeji motorových vozidel.
Napsal jsem, že dohoda byla (vzhledem k tomu, že se Amíci dostali na území dnešní České republiky o cca týden dřív, než Rudá armáda) společně! osvobodit Prahu (viz o tom později třeba Milada Horáková), nikoli pouze Amíci, i když i to mohli, ale nechtěli se rozkmotřit s Rudou armádou, protože v té době ještě byli ve válce s Japonskem (kdyby tušili že ta už za pár měsíců skončí...) a mohli její pomoc potřebovat. Nakonec Rusáci společné osvobození Prahy nedovolili (věděli proč) a muselo se čekat jen na ně. A kdo koho osvobodil rozhodně jedno nebylo, protože původní linie, která měla mít čistě vojenský účel, se změnila v politické rozhraní a z demarkační čáry vznikla později železná opona východního bloku se zásadním sovětským vlivem.
Amící Mnichovskou dohodu nepodepsali a na rozdíl od Rusů tady při osvobozování nerabovali, neznásilňovali apod., Amíci naopak rozdávali (ano, měli z čeho). Nehledě na to, že právě Rusko mělo předválečnou dohodu s Hitlerem o vzájemném neútočení a zneužívali toho, viz Polsko.
Takže tady nebyl jednoznačný důvod proto, Amíky "nenávidět" a Rusáky naopak milovat.
"Když se (generál Patton) dozvěděl o povstání v Praze, jeho touha ještě zesílila. Ve svých pamětech si k tomu poznamenal: „…Protože rozhlas přinášel zprávy, že českoslovenští občané ovládli Prahu, měl jsem sto chutí vyrazit jim na pomoc a požádal jsem Bradleye o svolení, ale nedostal jsem je. Ve skutečnosti však byly průzkumné jednotky 3. armády již u Prahy… 6. května bylo definitivně stanoveno, že nemáme překračovat konečnou čáru postupu, procházející Plzní, na větší vzdálenost, než bude zapotřebí pro průzkum v zájmu zabezpečení, tj. asi 5 mil. Velmi mne to mrzelo, protože jsem měl za to, a dosud se domnívám, že jsme měli postupovat až k Vltavě, a kdyby se to Rusům nelíbilo, měli jsme je poslat k čertu…"
Svez se zachovalým Fávem a pak přesedni do Samary a hned ti to bude jasné! I ten interiér (vč. palubky a sedaček) měl ten ruský křáp podstatně horší, o dojmech z jízdy ani nemluvě. :-!
jj, ja vim, uno logo taky rezlo mene, nez uno... mel jsem oboje a tipo pred FL taky.
ta auta mela zpocatku ve srovnani s treba favoritem nadherny lak, vypadala, jako kdyby nikdy nemohla zreznout, bylo tezky si to predstavit, ale pak to nahle prislo a jelo to neuveritelne rychle, parkoval jsem tehdy auta venku, nemel jsem garaz
Tebe někdo nutí bydlet v panelákovym bytě za 4,5 mega? Tak to máš hustý. Já bydlim za podobnou cenu ve velkym baráku se zahradou.
Znova píšu. Blbej a nešikovnej člověk se má jenom o hodně líp, než se měl tehdy. Akorát si to bohužel neuvědomuje, protože vidí, že jeho chytrej či šikovnej soused se má líp nesrovnatelně víckrát..
Tak to je. Naivita, ruku v ruce s obecnou úrovní vzdělanosti národa, plodí tyto omyly a chyby dál a dál. Volební právo má prakticky každý a hodnota každého hlasu má stejnou váhu, ať jsi univerzitní profesor s encyklopedickými znalostmi nebo člověk s pokřiveným žebříčkem hodnot, který má problém sečíst dvě dvouciferná celá čísla. Ručička, ukazující poměr jedné či druhé kategorie, potom většinou přímo indikuje volební výsledky.
Politici by ideálně měli být maximálně vzdělaní, přirozeně inteligentní a s ryzím charakterem. Ale to je hypotetický sen, který není snad nikde na světě. Potom se stává, že se politické funkce "kupují" nebo že někdo zcela vážně ve sdělovacím prostředku připustí možnost kandidáta na prezidenta minimálně zloděje Kajínka, který se svými zlodějinami veřejně chlubí a je na ně pyšný.
(Náhoda způsobila, že jsem s tím "agentem Burešem" asi před dvaceti lety přišel velmi krátce až do osobního kontaktu. Řeknu to jednou větou, od té doby dělám všechno pro to, abych ho už nikdy v životě nemusel třeba jen potkat. A vím, že nejsem sám s podobnou zkušeností.)
Dost lidí mělo zřejmě naivní představu o tom, jak rychle to doženeme. I na západě si to představovali růžověji. Osobně si myslím, že i kdybychom se vyvarovali vážnějších chyb, byla by to otázka minimálně 50 let. Ani já nemohu říct, že bych byl spokojený. Protože se významné chyby dělaly a dělají se další a další. Z mého pohledu. Jen od politiků nečekám zázraky.
Spíš je zajímavé, jak jsou lidé pořád naivní. Jinak si úspěch ANO/ Babiše nedovedu vysvětlit. To prostě není lidumil, kterému by záleželo na obecném blahu. Důkazem jsou jeho firmy. Jestli chce takhle vést stát...
No já měl příbuznou Tempru s digitální palubkou a motorem 1.9 TD navíc v kombi (SW) a stěžovat si na něj rozhodně nemůžu,problém byl,že po bouračce na zadek někdo totálně "sprasil" opravu a kus kufru byl laminátový-prostě se nevařilo,ale tmelilo a dost rezlo,jinak motor po studeném startu dokázal rozvibrovat okenní tabulky až na baráku,ale šlapal spolehlivě a úsporně (průměr 4.8 l/100km) navíc ta digitální palubovka působila hlavně v noci úžasně, celkově s autem veliká spokojenost,kdyby se v okolí ukázal zachovalý kus v dobrém stavu klidně bych ho koupil zase, a to i dnes :-!
Já nerozporuju tehdejší životní úroveň ani omezenost trhu. Taky bych nechtěl aby se vrátilo to co tu bylo dřív. Jen mě vytáčí, když se machruje, že dneska stačí roční plat na nové auto a pod. Dnes tu máme bezmála ekonomické otroctví a pár vyvolených může krást a neplatí na ně zákony. Nám zbývá hypotéka na panelákový byt za 4,5 mega. Prostě mě nebaví zjišťovat, že to samé zboží je za čárou nejen levnější ale i kvalitnější.
K autům, táta měl schovaný ústřižek složenky a bylo tam dvoumístné číslo 96 korun.
Když se dovezlo 3000 Daewoo Racer tak se po nich jen zaprášilo. Mezi lidmi bylo peněz dost. Šikovný člověk tehdá jako dneska se měl dobře. Jen asi to byla jiná šikovnost.
Tak Stalin měl své plány...tam souhlas, ale že by Amíci měli dle dohody osvobodit Prahu, tim si tedy jist nejsem.Myslím že oni (Amíci) dodržely linii, tak jak byla dohodnuta a zapomeňte na to, že i kdyby Amíco osvobodily Prahu, že by se v budoucnu něco dělo jinak.Naší lidé "nenáviděli" západ za Mnichov, to je si potřeba dát taky do kontextu té doby.
V te dobe rezla vsechna auta, byla to jejich naturalni vlastnost lisici se jen v rychlosti. Fiat v tomto smeru patril mezi nejlepsi, rezl velmi rychle.
přesně tak, člověk až žasne že je někdo schopný porovnávat dobu před r.89 a tu dnešní..... já bych těm lidem přál aby se museli na rok vrátit do podmínek roku 1988 a užili si to....
pravda, pokud má někdo na krku 6 exekucí, asi mu výhody dnešního svobodného režimu moc neříkají.....
nejpříšernější na tom ale je že frustraci z vývoje po r.89 nemá pár zapšklých komunistických důchodců, ale dost podstatná část společnosti..... soudě dle volebních výsledků..... :*)
tá cena 75.000 bonov je velmi vysoká
ja som kupoval Escort 1.3 okolo roka 1985 a cena bola cca 26.000 bonov
a potom Sierra 1.6 za cenu okolo 32.000 bonov
Skodovky cca 11.000,....
svokor mal Chrysler 180 ale okolo 1980? a cena bola cca 22.000 bonov
Kolik bylo povinko? Kolik rodin nemělo ani jedno auto a kolik rodin má dnes minimálně! 2 auta? Můj "skvělý" nástupní plat byl v polovině 80tých let 1.800,- Kčs, a to jsem dělal ekonoma na generálním ředitelství Tesly. Abych něco ušetřil, musel jsem jít dělat k pásu na tři směny a když už jsem si něco ušetřil, tak jsem si stejně neměl kde koupit to, co bych za své peníze chtěl, protože to jsme znali jen ze západních filmů, fotek apod., takže zbýval akorát Tuzex a nelegální nákup bonů od veksláků. A zajet sis mohl maximálně tak do Tater, nebo k Balatonu, no bylo to žůžo a skvělá životní úroveň s nekonečnou svobodou.
Proč paradox? Na západ od nás nehospodařili 40 let komanči podporovaní Sověty, takže spíš logika, nikoli paradox. A západní Německo postavilo na nohy celé východní Německo. Kdyby nás (nejen Plzeň) osvobodili amící, mohli jsme se mít jako ten západ, přitom dohoda byla taková, že Prahu osvobodí amíci společně s rusákama, ale Stalin měl jiné plány a (nejen) na dohody kašlal.
A správně poukazuješ na cenovou nesmyslnost = i když to myslíš obráceně :-)
Tehdejší ekonomický ztráty budeme dohánět 60-70 let. Bohužel tak moc sme si to pos [odkaz] ali
Dneska seš v totálně blbý fázi kdy ti státy Evropy co si svý státy nepřivedly k bankrotu posílaj stamiliardy abys aspoň dneska postavil dálnice co oni maj desítky let a městský okruhy který stavěli kdy my budovali socialismus a měl zdravotnictví na úrovni co oni měli dávno atd. Je to fakt drsný = že tyhle naprostý základy = si spousta lidí 28 let po krachu socialismu = neuvědomuje, nepřipouští nebo dokonce odmítá :-|
Co to plácáš za sr@čky?
Kolik že je dnes plat? Zeptej se prodavačky na malým městě a ne ajťáka. Kolik stál kubík vody tehdá a kolik dneska, co stál lístek na metro? Kolik bylo povinko? Atd, atd. Vono je hezký machrovat jak to tehdá stálo za h0ˇno. Ale dneska 28 po sametu a vono nic moc. Není důležitý kolik se bralo tehdy a kolik dnes. Je docela důležitý kolik procent si musel dát na život a kolik ti zůstalo tehdá a kolik je to dneska.
Ten konec se Ti trochu nepovedl. Fiat nemůžeš srovnávat se škodovkou. Škoda je třeba otrok mateřského koncernu, ale Fiat sám je mateřský koncern. A sám vyrábí převzatá auta třetích (nekoncernových) značek. Já mám Fiat rád, ale s koncem tvého příspěvku souhlasit nemůžu.
Tipo 1989
75 000 bonov = 330 000 Kčs. Pri priemernej mzde 3000 Kčs. 110 mesiacov šetrenia bez žrádla.
Tipo 2017
330 000 Kč. Pri priemernej mzde 30 000 Kč. 11 mesiacov šetrenia bez žrádla.
.... bylo právě Tipo.... Půjčovali mi ho rodiče, turbodiesel, digatální palubka (s ukazatelem plnícího tlaku!!!), v modrým semiši a s dálkáčem!
Miloval jsem ho, to se u prvního auta tak nějak musí :-)
a někdy kolem roku 96 kdy jsem v tom jezdil to furt byla slušná kára....
a na ty prosvícené páčky pod volantem vzpomínám dodnes.... bylo na nich fakt funkcí jak prase :-) dělají se dnes ty páčky vůbec takto prosvícené? u aut co jsem poslední dobou měl to myslím nebylo....
Tehdy se do mě ten Fiat syndrom nějak zažral a zatím se mě to furt drží.... :-)
PS: verze 2.0 16v "sedicivalvole" jela jak prase a hlavně měla tacháč do 260! :-!
Dovolím si reagovat :-) Favorit byl dobře vymyšleným automobilem díky panu Hrdličkovi. Ale stal se konkurenceschopným a kvalitním až po vstupu koncernu VW. Kvalitu prvních Favoritů ovlivnila "produktivita" práce v tehdejší AZNP MB . Bohužel až němci naučili našince pracovat zodpovědně a nejen našince,ale i třeba zaměstnance Seatu. Upřímně mám mnohem radši koncern Fiat než VW. V době před rokem 89 byly Fiaty jako zjevení z jiného světa. Tuzexový Uno bylo opravdu fajn auto s úžasným využitím obestavěného prostoru...i když v něm v ČSSR jezdily dámy pochybných mravů >:D A nejen v ČSSR.... Fiat X1/9 měl podobnou reputaci v NSR. Problematické uložení tlumičů měl Favorit stejně jako Fiat Tipo :-) Fiat je dnes narozdíl od Škody svébytná značka a ne jen otrok mateřského koncernu.A rozhodně má barvitější historii než Škoda,která by se měla minimálně stydět za to co 40let produkovala...
je to tak ( ved uz len vo velkosti kufra je rozdiel 110L ) .. ale tak tipo bolo aj vacsie .... favorit bol velkostne presne medzi UNOM a TIPOM
uno ravor 2360mm favo 2450mm tipo 2540mm .. a aj dlzkovo je favo presny stred medzi unom a tipom... pritom aj to uno s 270L kufrom uz vtedy prekonavalo vacsieho favorita ( 240L )
tipo svojho casu vlastne konkurovalo skor golfu a oplu kadett ako nejakemu favoritu
tazky nesuhlas... moja sefka kedysi pocas jednej mojej vysokoskolskej brigady v prepravnej sluzbe jazdila samarou ( neskor uz mala xsaru ) .... to auto bolo horor... raz sa nam pokazil prepravak transporter ( odisiel mu uz starter ) a tak sme obedy aj mobilnejsich pacientov roznasali jej samarou ..nic tam nefungovalo... este aj tie stupliky na uzamknutie dveri zvnutra vypadavali.. volant vrzgal .. dvere trieskali ale zatvorit na prvykrat proste moc nesli... tie plasty zvnutra posobili ze sa kazdu chvilu odlepia alebo rozpadnu .. centimetrove fugy vsade...vsetko nesumerne a krive.. cele auto mi prislo ako zly vtip alebo nejaka pomsta alebo co ... jazda favoritom je pritom zazitok.... kamarat zo skoly mal svojho casu favo 93 rocnik a neraz som s nim siel ... dnes by to bolo krasne retro ... voci samare je to fakt ine kafe.. samaru by som nechcel ani zadara
Taky jsem ho mel v hledacku, ale dobry kus nebyl k dispozici. Ale designem se mi to auto porad libi. No nakonec jsem skoncil Fiesty a chapadla Ford me nepustili dodnes :-)
kufor na dlzke kratsej ako fabia.... a to uz v dobe davno minulej.. sanka dole... :yes: hold pokrok nezastavime... dnes mame aj male auta uz docela monstrozne ale inak vcelku do nich nic nedame ...
Ado, Tipo bylo výrazně lepší než Favorit ! Favorita obdivujete proto, protože byl husarským kouskem po motoristické genocidě jménem Škoda 105/120, kterou tu byla zprzněna většina národa.
Potrebujem 25.000 bonov. Poznáte niekoho pod 4,5 Kčs?
Sú na zabudovanom rádiopríjmači aj “naše” frekvencie? (Chcem počúvať stanicu Hvězda). Obsahuje aj rádiomagnetofón?
Pri benzíne musím tankovať Super?
Mně se tipo designem velmi zamlouvalo, a když jsem v 91. pořizoval své první auto západní provenience, měl jsem ho ve výběru. Mnou zkoušený kus byl se stejným motorem jako tento testovaný a k jeho vyzkoušení jsem přijel favoritem, takže přímé srovnání. A musím říct, Adolfe, že se pleteš, tipo bylo v každém ohledu lepší a vyspělejší auto. ;-)
Zkuste se v redakci zamyslet, místo přidávání co nejdebiInějších reklam, nad metodikou testování - v tom super testu výše je plno krásnejch příkladů:
- kompletní tabulka technickejch údajů
- rozsáhlý měření dosahovaných výkonů
- střízlivý popis reality (příjemná změna oproti hutnýmu zátahu)