Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Po 43 letech jsme našli utopenou škodovku: Plaváček žije!

Když v roce 1974 skákali redaktoři Světa motorů s autem do podolského bazénu, netušili, jak to dopadne. A už vůbec by je nenapadlo, že se utopené auto dochová dodnes. Mimochodem plavalo pak ještě vícekrát – a pořád jezdí!
Zpět na článek
21. 8. 2021 10:52
Bazén
Tak když už tady o tom bazénu tak hezky píšete, tak jsem si akorát vzpomněl na to, že jsem si nedávno z jedné stránky (konkrétně této - https://www.albixon.cz/bazeny/ ) , pořizoval také jeden bazén, který si myslím, že byl na naše poměry docela dost levný a tak jsem si v ten moment řekl, že ho musím mít a tak jsem si ho i pořídil. Hluboký tolik není, takže tam asi žádné auto nikdy nenajdete :D
4. 1. 2018 23:47
Re: Ještě
Tak to je nejen zidealizovaný ale především nesmyslný. Moderní auto že po roce odstávky nenastartuje a nebo potřebuje kompletně vymněnit čidla a elektroniku? >:D Tak určitě, pohádka hezká ale zpátky do reality.
Není v tom žádný rozdíl, klidně 5 let odstavené auto na novou baterku zpravidla vcelku normálně nastartuje - resp. rozhodně mnohem ochotněji než to 30ti leté co stojí pár sezón v kopřivách.
Z pohledu techniky jsou na tom dnes už podobně jako to 30let staré - věci jako vstřikování, řj, katalyzátory a lambdy měly auta už tenkrát, ram žádnej kontaktol nepomůže.
A ano, také mám spoustu gumových věcí na veteránech původních, ale hadice na palivo jsou měněný už několikrát, tomu suchej benzín nesvědčí a nemá to takovou životnost.
4. 1. 2018 12:02
Re: Ještě
Nemyslím si, že to je zidealizovaný pohled a potvrzuje mi to realita - jakmile to má jakoukoli elektroniku a čidla, tak pokud je po odstavení auta na více jak 1rok kompletně nevyměníte, u těch starších aut (pokud se to vůbec podaří nějak nastartovat - pokud to počítač dovolí), tak to spadne do nouzového režimu a u těch novějších už to ani nenastartujete. U těch starých aut tohle prostě nehrozí - stačí vstříknout benzín do válců, zkontrolovat množství oleje, zapojit aku a startujeme. Pokud budu chtít být hodně pečlivý, tak ještě Kontaktolem prostříknu kontakty rozdělovače, ale to je vše. Uznávám, že oblíbené dvoutakty jsou v tomhle ještě jednodušší (loni jsem takhle rozpohyboval jednoho 10let venku stojícího wartburga a chytil na 1.otočení klíčkem a pak běžel na 10let starý benzin, co byl ještě v nádrži), Samozřejmě, na ihned vyjetí na silnici to není, ale funguje to. A proto si toho cením víc než výkřiku moderní techniky - prostě jako strojař mám k mechanice blíže.
A jen k tomu zpuchření - věřte nevěřte, před 8lety jsem takhle známému měnil manžety na poloosách na wartburgu z roku 1978 a ty naprasklé byly původní (takže 30let staré - majitel auto kupoval jako nové a poloosy nikdo za těch 30let nedělal).
4. 1. 2018 11:34
Re: Ještě
"Mistr" má velmi zvláštní logiku, nejen v počítání. Ale nelze se divit, protože automaticky vychází z toho, že tak jako dnes to bylo vždycky - jezdit s autem se může nejdříve od 18 (po získání řidičáku) atd. Uznávám, byl jsem ve výhodě oproti mnohým jiným (táta byl profi řidič), ale poprvé sem seděl za volantem v 7 letech (náklaďáku T 111 - na polní cestě, táta seděl vedle), v 10 letech jsem ujel své první kilometry (10km) po normální silnici 2. třídy za volantem osobáku (již zmíněná tátova Škodovka, konkrétně Rapid z roku 41). Autoškolu jsem dělal na Š 100 a pak jsem jezdil opět tátovým Moskvičem 408. Ano, vyrůstal jsme mezi auty a stavebními stroji. Sice poměrně matně, ale pamatuju si, když si soused přivezl jednu z 1 Š 1000MB ještě se žábrama. A ne, 80 mi opravdu není, jen už skoro (za pár let) 60 >:D
4. 1. 2018 11:18
Re: Ještě
Aha, takže pokud se zastávám starých (tj. 30let +) aut, tak to automaticky znamená, že na nové či novější auto nemám - tomu říkám logika >:D Varianta, že prostě modernější auto nechci už z principu, se prostě připustit nedá. No, nejseš sám, kdo to nechápe - já zase nechápu lidi (kromě těch, co mají auto s náročným servisem jako veterána či koníčka), kteří mají potřebu mít auto sice moderní, ale pak brečet při každé návštěvě servisu a při každém tankování ;-P
Avatar - Ronault.
2. 1. 2018 21:13
Re: Ještě
Já se nebavím o ojetině na pokraji zkázy pro studenta, ale o funglovce zakoupené po předem složené ceně dva roky předem pracujícím člověkem...i kdyby byl dítě pohlavára a k 18 si k řidičáku koupil hned první v roce 59, tedy by byl narozen 1941 a nyní by mu bylo 77, takže skoro 80.
2. 1. 2018 20:42
Re: Ještě
No to je taky hodně idealizovaný pohled. Dá se souhlasit s tím že bylo do značné míry umění nedojet, ale to právě nebylo tím že by byla tak jednoduchá oprava, ale především tím že řidič byl ve vlastním zájmu napůl mechanik protože jinak by toho moc nenajezdil a nedojet narozdíl ode dneška byl celkem problém, nešlo jen tak vzít mobil a zavolat si odtahovku co přiveze rovnou náhradní auto.
Kdyby měli dnešní řidiču tu potřebu tak si taky koupí každý k chytrému telefonu bt diagnostiku a půlku věci si na místě dojezdově pořeší, ale kdo by to dělal když to byde potřeboval jednou za x let a navíc ono to to auto udělá už samo a hodí to nouzáku...

Když pak opomenu reálnost uvedeného příběhu (něco jsem se díky veteránismu už statších aut naoživoval, a už po pár letech bez provozu prostě zpuchří hadice, zoxidují kontakty, z plechové nádrže se odloupe bordel atd.) tak nevidím důvod proč by s dnešními auty někdo za 25 let po obdobné procedůře nenastartoval ;-)
2. 1. 2018 19:16
Re: Ještě
Mistře, jak jste dokázal spočítat, že pisateli je 80 let? Mě zdaleka není tolik, ale jako študák jsem začínal s tudorem, anžto na lepší peníze nebyly. A to jsem na tom byl docela dobře, protože jeden spolužák měl Populara a další aerovku cililink. :-)
Avatar - Ronault.
2. 1. 2018 17:29
Re: Ještě
Aha, takže nemám na to, tedy vše ostatní na co nemám, je špatně. Klasika.

Argument, že kdo vlastně potřebuje aby nějaká věc byla spolehlivá a vydržela, to je na zlatý ventilek.

A jestli na to pamatuješ, tak to ti je přes 80, takže možná se to dá omluvit senilitou či stařeckou demencí
2. 1. 2018 15:52
Re: Ještě
Njn, stačilo mi dočíst ve Vašem příspěvku po "Když děda dovezl domů první novou Octavii..." a dál už to bylo jenom k smíchu - to, co Vy znáte jen z vyprávění, totiž pamatuju ;-)
Vůbec nehodlám popírat, že lidé se dříve v autech "hrabali" častěji než dnes - bylo to tak, občas se nějaké drobnosti "vysypaly", občas se něco povolilo apod. Ale také se spousta lidí, kteří nebyli úplně nešikovní na ruce, doma "hrabala" v autech prostě proto, že je to bavilo - rozebíralo, případně upravovalo se i to, co rozebírat a upravovat vůbec nebylo potřeba - byla to totiž i věc takové určité prestiže umět si něco opravit či upravit sám, svépomocí, doma. A opravdu se to opravovalo, v servisech mechanici totiž už tenkrát dost často pouze měnili součástky stejně jako dnes, rozdíl je pouze v tom, že tenkrát ještě spousta součástek bylo možné opravit, dnes už nic jiného dost často než pouhá výměna nezbývá (mnoho věcí je nerozebíratelných).
S poznámkou o generálce motoru po 100t. najetých km jste mne rozesmál taky - je sice pravda, že dříve se motory generálkovaly dříve než dnes, ale kolik je lidí, co to skutečně využije? Firemní auta ano, ale běžné auto pro rodinu? Sebe nemohu počítat (jezdím sice denně, ale cesty nad 40km jsou spíše výjimkou), ale co jsem se tak ptal těch, co z mého okolí jezdí víc, tak přes 20t. km ročně se nedostal nikdo. Tak na co auto, kde motor přežije morální zastarání (díky nesmyslům povinně do aut montovaných) auta několikrát?
Hlavní rozdíl mezi Vámi vysmívanými "starými" auty a auty současnými je v ceně za nutný servis. Vím, o čem píšu - moje už 6 let takřka denně provozované 30let staré auto nemělo za tu dobu náklady na provoz ani takové, co současná auta mají za rok. A to jsem letos dělal takovou malou "generálku" - výměna celé ventilové sady včetně rozvodů, výměna všech náplní motoru, výměna předních ramen, všech čepů a dalších pár drobností a cena všech dílů (originály, žádné repliky) byla necelých 9t. Kč;-)
Vzhledem k tomu, že to auto, o kterém píšu, je nejmladší z mnou vlastněných a z okruhu svých známých mám provozovaná auta bezkokurenčně nejstarší, mohu srovnávat. Co se týká mých nákladů na to denní auto (včetně ztráty ceny), tak to vyjde v ceně na ujetý km levněji než současné středně vybavené horské kolo >:D
Takže žádné zasnění - pouze realita ;-) Ano, byly to zlaté časy, kdy se (nejen) auta ještě dělala poctivě, bez zbytečných nesmyslů typu řídících jednotek, ABS, ESP a dalších ptákovin.
Avatar - Ronault.
1. 1. 2018 17:22
Re: Ještě
A ty znáš nějaké současné auto, které je 25 let staré, chytráku?

Možná je pravda, že člověk možná nějak dojel do cíle, ale tyhle stavy, kdy dojel sotva do cíle, se opakovaly každý pár stovek kilometrů. Když děda dovedzl domů svou první novou Octavii, hned po měsící opravoval spínací skřínku a dodělával nedodělky z továrny. Další Š105 potřebovala generálku motoru po 100t km... atd.

Dnešní auto když potřebuje do 100t km nějakou opravu mimo výměnu oleje, je něco v nepořádku a běžně motory půl milionu bez generálky nalítají.

Takže takové to zasnění vzpomínání je naivní. Stále platí heslo: "S láskou budeme vzpomínat na tyto zku**ené časy"
31. 12. 2017 21:10
Re: Ještě
Přiznám se, že mne to zase tak moc nepřekvapuje - u (z dnešního pohledu) starých aut bylo téměř "umění" (to už člověk musel být hodně levý na ruce a nebo mít smůlu na hodně vážnou mechanickou poruchu) nějak po ose nedojet domů.
Vždycky se musím smát, když si vzpomenu na jednu reportáž o tom, kde byl popisován kromě jiného údiv všech nad tím, že koupili "Spartaka", který stál 25let ve stodole a ono se ho povedlo po nalití benzinu a instalaci akumulátoru hned na místě koupě nastartovat >:D To už se současnými auty nikdo nedokáže ...
31. 12. 2017 20:51
Historie
Na tento test a reportáže ve Světě motorů z něj se pamatuju, o filmu jsem ale vůbec nevěděl. Díky za připomenutí.
Avatar - Uživatel_5340709
31. 12. 2017 09:51
Re: Ještě
A sranda je, že auto vytáhli, trochu osušili, zprovoznili a jeli hned na druhý jump. :-!
Avatar - Hittman
31. 12. 2017 08:38
Ještě
že tehdy byly na elektriku pouze světla a zapalování, s dnešním autem by se nedoplatili >:-[]