Po osobních elektrických autech a letech do vesmíru je dalším projektem Elona Muska elektrický tahač návěsů. Už jej testují v reálném provozu, přičemž „ostrého“ nasazení bychom se měli dočkat zhruba do dvou let.
Hm, EU trucky majú ale ešte jednu nevýhodu oproti americkým. Tým je potom pod kabínou, ku ktorému sa dostaneš len po jej sklopení, takže nejaké a niektoré špáry tam sú čisto z praktického hľadiska. Scania sa pritom hrdí, že zlepšili aerodynamiku pri novej generáciu už ani neviem o koľko percent. Fakt je ten, že klonili predné sklo dozadu, pozaobľovali čo sa dalo, usmernili prúdenie vzduchu nielen okolo ale aj pod autom atď. Príslušnosť k značke ... no bussines :-) ale pravdu máš, že bez takéhoto obmedzenia by to mohlo byť aj lepšie. Len neviem či aj krajšie >:D
Jo, jo, myslím si, že tvrdit tady v diskusi něco okolo pohonu (převody takové, či makové) je docela odvážné. Spíš bych se zamyslel nad kWhodinami a hlavně nad kW-y, kde pan Dusil tak ohromuje..
Nebuď zas taký upnutý. Áno, keď chceš byť presný, správne som mal písať "pravopis", z odborného pohľadu gramatika rieši niečo iné. Ale rozumel tomu snáď každý, nie? ;-)
Ale veď o tom tiež píšem. Jasne, že výrobcovia sa snažia, ale ako vidno na Semi, tak nie dosť. Nejde ani tak o to, že americký ťahač má viac možností, pretože si môže dovoliť väčšie rozmery, ale skús nájsť na kabínach bežných nákladiakov tak úzke špáry, jemné prechody a hladké plochy... Iste, riešia aerodynamiku, ktorá pri diaľničných presunoch šetrí palivo na úrovni decilitrov, ale to je stále minimum. Colaniho ťahače šetrili až do 25% paliva. Jemne sklonené čelné sklo má na aerodynamiku minimálny vplyv.
Tie nákladiaky vidím denne a detailne. Škára zmenšená z 3 na 2 cm je stále široká škára, a stále sa nosia aj väčšie. Hranatý,ale pomerne čistý štýl nasadil onehdá Liaz Xena, škoda, že to nedotiahli ďalej. [odkaz]
No a napr. táto Scania - čelná stena sa s výnimkou rožných partií na aerodynamiku ani nehrá, všimni si tú hromadu mriežok, veľká časť z nich je slepá. [odkaz]
Stále hrá vyššie husle štýl a príslušnosť k značke ako aerodynamika.
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Ako píše gil nižšie, tak tvar sa všeobecne prispôsobil legislatíve, kde výrobca hľadá najlepší kompromis medzi priestrannosťou, aerodynamikou a váhou. Bolo zopár pokusov ako napríklad prvý Stralis, ktorý síce bol hore pekný aerodynamický a ľahký, ale hlavne vodiči ho neprijali práve najlepšie kvôli priestrannosti. Výrobcovia aj dnes trávia kopu času v aerodynamických tuneloch a naháňajú rôznymi úpravami nielen na kabíne každé deci usporeného paliva. Podotýkam, že sa nejedná o papierové ale reálne úspory, pretože v nákladnej doprave sa hraje trochu inak, zvlášť pri veľkých vozových parkoch.
PS: zadívaj sa na tie nákladiaky poriadne a uvidíš, že zďaleka to nie sú len krabice na kolesách. Všetci výrobcovia laborujú aj s určitým sklonom predného okna, zmenšujú škáry, zakrývajú schodíky atď. Niekde to vidno viac, niekde menej, záleží od typu a určenia. :-)
No tak jako cerna Oktavka na hlinach nebo sonicky dizajn Toyoty Mirai to neni, ale jinak si myslim, ze dobry. A kdyz uz jsem u Toyoty, tak prave tam maji bezpohlavni dizajn radi u beznych modelu.
Možná má nějaký problém. Nedovedu si takové hodnocení exaktně vysvětlit. Napadá mě snad jediné vysvětlení, má s tahači nějaký sexuální problém. Že by mu u tohoto třeba zrovna chyběl výfuk ? >:D V odborné literatuře jsou publikovány podobné případy.
Tím by se dala bezpohlavnost genderová nevyváženost vysvětlit. :-O
Jenom doplním k aerodynamice tahačů jednu podstatnou skutečnost.
To, že evropské tahače mají kolmou stěnu má svůj důvod. Ne, že by výrobci na aerodynamiku kašlali, ale převažuje faktor maximálního přepravního objemu. V Evropě je omezena maximální délka soupravy a to nutí výrobce tahačů konstruovat tahač tak, aby návěs mohl být co nejdelší a tím vychází kabina co nejkratší. Proto kolmá čelní stěna.
V Americe je to jinak, proto tam jezdí mnoho tahačů s motory před kabinou a za kabinou mají ještě pokojíček, to v Evropě prakticky nelze. A i proto si může Semi dovolit být aerodynamičtější.
K designu. Je to subjektivní kategorie, to za prvé. Za druhé jde o užitkovou věc. Ač nezatracuji elektrický pohon, nepatřím mezi slepé obdivovatele Muska a potažmo Tesly. Strohý a účelný charakter designu Semi mě však vůbec neuráží a nebudí ve mě žádné negativní pocity, spíše naopak.
"Aspoň ne na odborně zaměřeném autoserveru." odborne auto.cz neni jiz nekolik let, je to spise bulvarni zumpa zamerena na spamovani reklamou a diskuznim warem >:D
Podle vzhledu gearboxu Tesly Semi bych si tipnul na dvoustupňový konstantní převod (tedy že celkový převod je realizován postupně dvěma páry soukolí), což není úplně triviální. Samozřejmě souhlas že i když tam jsou tyhle převodovky čtyři, oproti klasickému řešení to je furt citelně jednodušší. Klidně bych napsal třeba že odpadají diferenciály s rozvodovkami, ale určitě bych netvrdil že tam není převodovka. Aspoň ne na odborně zaměřeném autoserveru.
Vpodstate všetky sériové vozy, aerodynamické prvky prakticky tvoria len zaoblené hrany kabíny, občas bočné kryty rázvoru a (nie vždy) nábehové hrany k návesu. Inak je to takmer kolmá čelná stena s pomerne veľkou plochou vstupov vzduchu k chladiču. Línie sú hrubé, špáry veľké. Všimni si, keď sa hovorí o aerodynamike nákladiaku, väčšinou sa spomína len nejaké to zlepšenie voči predchodcovi, o dve ostré hrany menej, hladšie prechody a podobne - ale nikdy nejde o nič zásadné. Stále sú to prakticky rovnaké hranaté krabice s kolmým čelom a dosť hrubými črtami. Koeficient odporu vzduchu sa pri ťahačoch málokedy spomenie. V tomto smere je ťahač od Tesly dosť zásadným posunom vpred, jeho koeficient odporu vzduchu je voči bežným ťahačom prakticky dvojtretinový až polovičný(0,36 voči 0,6-0,8...neviem, má už niektorý menej?). Podobnými priekopníkmi, čo sa týka aerodynamiky boli svojho času Colaniho štúdie, zostalo, žiaľ, len pri pár pokusoch.
V tomto smere je najväčším problémom legislatíva, teda hlavne v Európe, ktorá obmedzuje maximálne rozmery súpravy aj hmotnosť takým spôsobom, že pri maximalizácii priestoru pre náklad ostáva mizerný priestor na kabínu - a tým pádom sa možnosti na efektívne riešenie aerodynamiky rapídne zužujú.
Napriek tomu si myslím, že by to šlo aj lepšie - aj nákladiak môže mať hladkú karosériu bez hrubých prechodov a špár, ale zdá sa, že v tejto oblasti pracuje veľa konzerv a skoro žiadni vizionári alebo priekopníci.
Nicmene redukcni (jednostupnova prevodovka) toho ma s konvencnimi mnohastupnovymi prevodovkami spolecneho malo. Cena jiste nedude ani zdaleka desetinova.
Ale jestli bude mit pohon kazdeho kola zvlast, tak bude v zime celkem neprekonatelny (myslim adhezne, ne dojezdem :-) ).
To auto neni bezpohlavní, to auto je vyloženě hnusný a je jedno jestli jako s koulema nebo s pipinou. Možná na to budou prodávat barevný a obrázkový "kryty" jako jsou na mobily. Jinak bych to fakt potkávat nechtěl.
"...Odpadá tedy převodovka, čímž se stává pohon vozu výrazně jednodušší v porovnání s konvenčním pohonem tahačů vznětovým motorem...."
Já jsem na rozdíl od pana Dusila přesvědčený, že tam jsou převodovky dokonce čtyři, byť jednodušší s jedním konstantním převodem. Pokud má každé ze čtyř hnacích kol vlastní motor, neznám jiné rozumné řešení pohonu než samostatnou převodovku pro každý motor.
Jestli se mýlím, budu rád když mi to pan Dusil vysvětlí.
je u návěsového tahače ryze účelový. Nenápadité trambusové budky o tvaru krychle tady jsou desítky let stejně jako americké klasiky tvaru traktoru. Tesla Semi je jiná a budoucnost přece taky. Ale líbí se mi ten progress, Elon představí tahač a skeptiků jsou milióny. Pak se objeví videa testování v reálném provozu a skeptiků jsou tisíce. Nakonec to bude vozit pivo do Horní Dolní a skeptiků budou jenom opilé jednotky... ;-)
To bych i chápal, ale čekal bych že si na to najmou alespoň nějakého designera ;-) Ikdyž osobní modely taky nic moc, jen to “S”. Pořád je to taková jedna velká bublina...
To robí hlavne tá nevýrazná farba. Ale ako vidno, prvoradá je aerodynamika pri zachovaní dostatočného priestoru v kabíne, tam veľa nenavymýšľaš. Akurát bez potreby chladiča môžu byť plochy hladké a celistvé, preto tá strata výrazu. Na druhú stranu mnohé dnešné autá, či už osobné alebo ťahače, vsádzajú na výraz až príliš, a aerodynamiku potom majú ako otvorená skriňa...
Zatiaľ ide o funkčné vzory a prototypy, do série snáď trochu života pridajú.
Tak doufám, že se nebude design ostatních výrobců ubírat podobným směrem. Je to bezpohlavní a genderově vyvážený design = nuda a šeď bez vlastní tváře ;-\ Zlatý model S, který je třeba v tmavě červené pěkný...