Než jsem s naší rodinou vyrazila do Chorvatska, samozřejmě jsem si pro svůj vlastní klid vyhledala pár zásad, aby cesta proběhla naprosto bez problému. Na základě doporučení z https://jacestovatel.cz/…e-prakticke-rady jsem si tak vytvořila itinerář cesty a našla na mapě všechna mýta, kterými cestou budeme projíždět. Já plánuju docela ráda a tak to pro mě byla užitečná a zároveň dost praktická příprava.
Pravdivé je heslo, že i cesta je cíl, nicméně je pravdou i to, že s dětmi na zadním sedadle je to jiné než s milenkou a bez závazku na sedadle spolujezdce ;-) >:D
Píše někdo, kdo mi píše milostné vzkazy do soukromých zpráv :-O
Hamunosádlo, ještě jednou a naposledy, nebudu se nikdy omlouvat smyšleným internetovým trollům za správné pojmenování jejich úchylky. Nikdy. Chápeš to? Jestli ne, tak dále budeš ztrácet čas
Pokud svou tetičku, ale vezmeš a přijedeš osobně se ukázat, klidně hodíme řeč a klidně ti nějakého psychiatra domluvím, případně ti i napíšu žádanku ;-) Ale vzhledem k tomu, že jsi zatím, jako správný troll, nevylezl strachy z poza bezpečí obrazovky počítače ven, tak asi žádná omluva nebude, co? ;-)
Ono je dosť veľký rozdiel, či idem z Bratislavy a cieľ mám niekde na Krku (550 km, 5:50 hod.), alebo idem z Prahy na Makarsku (1130 km, 11 hod). Celkom obdivujem každého, kto sa pustí na štreku cez 1000 km. To, či je šoférovanie cez 11 hodín je rizikové nechám na každom, rozhodne to má ale ďaleko od pohody a keď idem na klasickú oddychovú dovolenku k moru, chcem oddychovať a nie celý deň sa variť v aute (resp. v noci riskovať mikrospánok) a potom dva dni na dovolenke dospávať únavu z cesty. A tu nejde o kategóriu auta či jeho výkon, aj so 400k autom stojím v rovnakej zápche pred mýtnou bránou ako vodič Fabie HTP.
Z môjho pohľadu by boli ideálne autovlaky, pekne cestu stráviť v reštauračnom vozni, príp. si pospať v kupé a po príchode mať k dispozícii vlastné auto.
Maďarské okresky ale majú jedno "drobné" riziko: zver. Ak ideš do Chorvátska na noc - ako väčšina, jednak aby si sa vyhol dennej horúčave a prípade Ti deti aspoň niečo pospali - tak cez maďarské okresky pobehujú v noci zajace, srnky, diviaky a iné živé terče. Ono všade sa na to aj upozorňuje, až som myslel, že to je klasické strašenie, až kým bratranec minulý rok v tom Maďarsku nechytil srnku a totálne rozbil predok auta.
To sa Ti na diaľniciach (ktoré sú väčšinou oplotené) nestane.
Od revoluce už ale uběhlo skoro 30 let, i v té Ostravě je to o dost jiné než bylo, natož na Maďarských cestách ;-) Je to asi jako bys ignoroval přestavbu DOV a čekal, že se tam furt těží a koksuje uhlí a vyrábí ingoty >:D
Předloni, jak jsem ještě bydlel na jižní Moravě, jsem jel přes Rakousko do Maďarska (chtěl jsme si s manželku udělat menší vzpomínkový piknik u Neziderského jezera, proto jsem nejel přes Blavu). Prvně jsem stál u Mikulova (a to ještě nebyla rozkopaná hráz přes Novomlýnské nádrže jak letos), tak jsem to projel přes Mikulov a tam měli v křové schovanou 40 a radar, takže mi přišel pozdrav po návratu. Pak jsem stál v Poysdorfu asi 30 minut, hodinu a půl ve Vídni a to ještě nebyly ty nejhorší dny prázdnin. Takže ne díky
Navíc letos už jenom se dostat do toho Rakouska z Ostravy nebo třeba Frýdku. Rozkopaná cesta Příbor-Jičín, kde někteří jedou 30, oprava u Lipníka svodidel před tunelem, teď tam byla kolona na půl hodiny. Další omezení je asi 10 km před Olomoucí a za Olomoucí to svedli taky do jednoho pruhu a stojí to tam běžně 30 minut až hodinu ve špičce. Pak to rozkopali kolem Brna a u Rohlenky, taky ve špičce 30 minut... jezdím to teď poslední měsíc párkrát týdně a tedy v žádném případě tudy letos na jih nepojedu. :no:
Nicméně spotřeba moc pěkná. Máš to dle dotankování nebo pal. PC. Já dle dotankování, dle pal. PC by to bylo o cca 2 deci méně ;-) Já jel dálnice kolem rychlostního limitu, mimo dálnice lehce nad. Čekal jsem spotřebu vyšší, přecejen mít to zástěrky, sedí to na nich >:D
Ono se dá jet. Já jel loni Itálii s 1,2 TCe 97kW za 5,8 litru na sto. Dva dospělí, dva puberťáci, plnej kufr, celou cestu klima... Bez rakve. Pravda je, že jsem nespěchal, takže Rakousko i Itálie už piánko s tempomatem kolem 120. Mám vyzkoušený, že jakmile člověk nasadí 140, spotřeba letí přes sedm. To jsem jel předloni Marseille, a 7,3. Takže proč ne.
Jen mi celkově tyhle články přijdou naprosto zbytečný. Nic novýho se z nich člověk nedoví, a co vědět chci, to si zjistím sám za pár minut. No aspoň to není článek z řady reklamních příběhů se Škodovkou.
...diskutovat, přes Slovensko a Maďarsko ideální trasa.
A již se vyplatí i koupit známku v Maďarsku, protože se jede až do Szombathely po dálnici, takže docela kus. Od Szombathely je silnice široká a většina obcí má pěkné obchvaty. Jediný nerovný úsek byl od silnice 86 do Lenti, ale tam ne každý musí jet jako my spočnout cestou na termály, i když to doporučuji.
Jo a když budete v Szombathely, tak hned u cesty je Tesco, tam si koupit pěkně víno na cestě zpátky ;-)
A známky zásadně koupit přes net, taky není o čem, rychlé, snadné, žádné blbnutí na přechodech.
Já to jel loni ve složení 3 dospělí (110 kg, 60 kg, 80kg), 11 letá dcera (cca 30kg) a 4 měsíční dítě ve vajíčku, plný kufr kombíku včetně jídla a na střeše největší box, co měli v půjčovně, rozhodně jsem se neloudal, protože ono s miminem chce být člověk spíše dříve v cíli... a dle dotankování tam i zpět za 5,37 l/100 km :-! nafty samozřejmě. Takže proč by to nemělo jít. Samozřejmě ne každý má takto úsporný motor jako já a ne každý jede relativně nízkým kombíkem.
Jel jsem tedy přes Slovensko od Čadce a následně přes Maďarsko, kde jsme cestou tam měli v Zalakarosu nocleh a cestou zpátky byli od rána do večera v Lenti v termálech, a můžu tuhle trasu jen doporučit. Na hranicích jsme čekali cestou tam do 10 minut, ale kdybych to vzal v Letenye přes starý mimodálniční přechod, nečekáme vůbec. Zpátky to bylo již bez čekání, včetně mýtnic. Jeli jsme v druhé půlce srpna.
A nejlepší je tam spotřeba 5,5 litru ...chci vidět větší rodinné auto se 4 lidma a plným kufrem, které tak pojede. Já vím - nejlepší vůz světa Octa I. gen 1,9 TDI to dá i za 3,5l...ale co ostatní? A ne na papíře, ale reálně...