Takzvané „řízení po drátě“ (steer-by-wire) se v osobním autě historicky poprvé objevilo před čtyřmi lety ve voze Infiniti Q50. Ač systém přináší některé výhody, negativa převládají.
Viacerí ste písali, že je málo Infiniti áut na Slovensku a v Českej republike... Poznám chalana, ktorý išiel kvôli nim do Poľska, kde je oficiálna distribúcia. Viac si o nich môžete prečítať tu
[odkaz]
Já bych se ještě vrátil k Diravi od citroenu. I toto řízení mělo nouzové mechanické spojení volantu s koly. Dalo se, i když ztuha, zatočit i při vypnutém motoru, Další vlastností bylo, že plný rejd (na jednu stranu) byla necelá otáčka volantem, žádné ručkování. Dále toto řízení mělo snižování výkonu v závislosti na rychlosti (bylo to čistě mechanicky podobným bovdenem jako k tachometru). Je samozřejmé, že je potřeba si na takové řízení zvyknout. Ale není to nic, co by se nedalo zvládnout. Ten pocit z jízdy je potom úžasný.
A ještě dvě poznámky. Jak je napsáno výše, i dnes je mnoho aut přeposilovaných, a velké citroeny a infinity nejsou určeny k protahování okresek.
Co se týká elektroniky, je to hlavně o nastavení. A spoustu těch dnešních pomocníků pravověrní řidiči zatracovali, dnes bez nich auto nesjede z linky.
Re: Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě, že?
Nevim, myslim, ze dobre udelane SBW je lepsi, nez elektricky posilovac. A pritom neni ani o moc slozitejsi.
Nechapu vytky k necitlivosti rizeni. I mnoha "konvencni" auta maji mizivou zpetnou vazbu. Naopak u SBW by nemel byt problem implementovat mnohem silnejsi zpetnou vazbu, jen vyvojari v Infiniti nejspis usoudili, ze se to k danemu typu bozidla nehodi
Re: Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě, že?
Dobrá mechanická řešení jsou ve skutečnosti dražší, než dnešní elektronika. Navíc nenabízí zdaleka takové možnosti, v podstatě v jakékoli oblasti. A že by mechanická řešení byla odolnější vůči poruchám? To taky není pravda.
V letectví se elektroimpulzní řízení (FBW) využívá nejen k tomu, aby se ohlídala tzv. letová obálka t.j. nebyly překročeny bezpečné limity, ale i k tomu aby se letadlo dalo dostat na limity, které by už člověk nemusel zvládnout. Stíhací letadla se dnes konstruují jako přirozeně nestabilní a to řízení umožňuje tu nestabilitu udržet pod kontrolou a využít ji k ostrým obratům. U civilních letadel se zase používá vysoký úhel náběhu (také zdroj nestability), ke zkrácení přistání.
Jinak pro ten "czenglish" paskvil - "aktuátor" existuje v terminologii automatického řízení český výraz akční člen (nebo také výkonný člen).
Re: Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě, že?
niektore veci sa daju robit proste viacerymi sposobmi ... a aj ked to moze byt dobre riesenie ... tak elektronika je predsa len tak nejak viac chulostivejsia ( zranitelnejsia ) na mozne pripadne poruchy a s tym spojene komplikacie ... nic nie je dokonale to je jasne.. ale za mna niektore veci proste nejde dnes uz moc menit ani ani vymysliet uz nic nove ... hoc kazdy sa snazi vsetko vzdy nejak v autach vylepsovat.... od kolesa ces sedacky volant az po riadenie... este by to chcelo navrat mechanickej rucnej brzdy ... a mechanickych kompresorov... ale ok uz mlcim :-) ... a aj ked elektrika je silny pan a dobry sliuha tiez nezmoze vsetko a nehodi sa zase vsade ;-\
hlavne je za mna vacsia skoda ze tuto znacku uz u nas v predaji nemame ... lebo ich SUV su za mna vizazou jednoducho brutalne a peckove .. kam sa na nich hrabe gycove prasce ako X6 ci GLE kupe
co ma spolocny tvoj sen s tym, ze Q50S je velmi dobre auto ? V EU sa celkovo sedanom nedari a je jedno ci su lepsie alebo horsie taky Accordik by vedel rozpravat...
Řízení po drátě je typickou a odstrašující ukázkou toho, kam by se vývoj automobilismu neměl ubírat! 8-s:no: Čím míň elektroniky v autě, tím větší je požitek z řízení a tím menší je riziko drahých oprav! :-!
Hmm, tak to sorry, mám sice spoustu automobilových snů, ale jakékoliv Infinity do nich určitě nepatří. A vzhledem k mizerným prodejům této značky v Evropě (i v ČR, ze které se tato značka po krátkém účinkování pro minimální zájem zákazníků stáhla) nás takových bude určitě mnohem víc! :-O A řízení po drátě, to je pro každého nadšeného řidiče ztělesněním opravdového automobilového horroru. Brr! 8-s
"... Tím hlavním ovšem měla být okamžitá odezva na pohyb volantu. Tedy bez prodlevy, která v mechanicky ovládaném systému s třením a pasivními odpory vždy nějaká je..."
Ja jiz pres rok jezdim s Q50S s 3.0V6 405k a dle meho se tohle rizeni u me ujalo naprosto normalne. Tohle auto je sen a mohu jen nedoporucit, protoze pak by ho mel kazdy a uz by to nebyl takovy unikat... :-)