V Evropské unii včetně Česka začíná dnes platit jednotné značení motorových paliv. Symboly budou na stojanech a tankovacích pistolích všech čerpacích stanic. Příslušné značky ponesou na krytu od nádrže také nově vyrobená auta.
Jj, zjednoduší Ti to život v zahraničí, skomplikuje doma (dočasne, kým sa to nenaučíš). Lebo kto na to bude pozerať logikou písmen, tak palivo s označením B by najskôr tipoval na benzín.
V zahranici by to zjednodusilo zivot, keby z toho noveho jednotneho oznacenia nevypadlo oktanove cislo...
A co sa tyka tych pismen, to musel fakt vymyslat prudky "inteligent"! Osobne by som pre naftu pouzil skor "D" (diesel), pred benzin "G" (gasoline) a pre etanol "E". No ale daky euro-somar mal iny nazor...
Takže to, co mě zajímá nejvíc, tedy odlišení běžného (95) benzínu od vysokooktanového (+98) tohle značení vůbec neřeší a háže to do jednoho pytle (E5). :no:
Rok 2019 tu mame skor ako o 3 mesiace a clanky su z roku 2016 a nieco z 2017. Avska nikde inde. Z aktualneho obdobia nic nemas? Pretoze ak to tak bude, uz by sa o tom vo velkom vsade hovorilo => moc tomu neverim.
Tuší někdo jestli se počítá s rozlišováním oktanových čísel? Mám auto na N98+ a pokud to správně chápu, tak dle nového značení nemám ze stojanu šanci si ověřit co to je. Už se mi to stalo na nově udělané MOLce, kde sice mají produkt s přívlastkem "100", ale jak vím z Benziny, obchodní označení nemusí znamenat reálné oktanové číslo. Tankuji výhradně OMV a Benzinu, tak Mol neznám. Musel jsem se jít zeptat obsluhy a ujistit se. A i tak se přiznám, že jsem byl trochu nervózní, protože paní za kasou to taky může odkývat jen podle názvu produktu. Já si zničím motor a jak to pak mám řešit? Dobře on by jednu nádrž asi přežil, ale co když se pak stane něco jiného, automobilka uvidí v diagnostice, že bylo špatné palivo a záruku neuzná? Mám se pak tahat s benzínkou, že mi tam nějaká paní řekla, že je to v pohodě? ;-\
MOL má řadu aditivovaných paliv EVO/EVOplus, v EVO je benzín značený "95" a diesel "D", v EVOplus je vysokooktanový benzín (super plu/+98) značený "100plus" a diesel s vyšším cetanovým číslem "Dplus".
Že to bude "jen" 98ička je nasnadě, podobně jako u Benziny, nebo OMV.
100ku má asi jen VPR u Shellky.
Jojo, díky za doplnění. Nicméně mě právě vadí že to abych si pomalu nechával dělat průběžně rozbory a vozil s sebou příručku co kde můžu tankovat. Přitom nálepka s normou (která už asi neplatí) by stačila. Pro mě jako spotřebitele je to velmi matoucí, což v době kdy se dělá všechno blbuvzdorné a to většinou z nějakého nařízení, mi přijde dost zvláštní. Proto se ptám, jestli mi něco neuniká...
Myslím, že zrovna tohle konkrétní označení u MOL (zeleně na pistoli) "100plus" je poměrně dostatečně výmluvné, podobně jako u OMV (MM100plus), nebo u Benziny (Verva100).
No tím bych si nebyl tak jistý, pořád je to jen obchodní označení. Obzvlášť v době kdy se značení paliv změní tak, že se povinně označuje jen podíl biosložky.
Asi jsem natvrdlý, ale já to nové značení pořád nechápu >:D Podle té logiky asi nezáleží jestli si poškodím motor nevhodným palivem, ale hlavně že znám podíl biosložky >:D
dosť čo je tam bordel už teraz a cez tie marketingové bláboly neviem, čo mám tankovať, každá blbosť je označená evo, ultra, plus, mínus, teraz ešte označia naftu B a už vidím tie naftové hadice v benzínových hrdlách
No neviem, ja tam vidím štvorec otočený o 45 stupňov.
Každopádne ak človek nevie čo tankovať, treba sa pozrieť na veko nádrže, prípadne opýtať obsluhy.