Vitara je úspešná hlavne preto, že je to cenovo výhodné SUV, ktoré je dnes moderné.
Rezervu nemám, ale bral by som ju všetkými desiatimi. Problém je, že dnes si človek veľmi nevyberie. Ak mám vo výbere 5 áut a 3 z toho majú lepiacu sadu, jedno dojazdovú rezervu a jedno napr plnohodnotnú (dnes sen), tak si asi vyberiem to najlepšie auto - aj s lepiacou sadou. Samozrejme ak to s normálnou a dojazdovou rezervou bude vo viacerých ukazovateľoch menej vyhovujúce.
Za roky čo jazdím som síce našťastie nemal veľa defektov, ale človek nikdy nevie. Rezerva sa vymení a ide sa ďalej. Lepiaca sada nie je plnohodnotná. Síce je dnes odťah bežnou vecou PZP, prípadne rôznych poistiek, záruk..., ale čakať na odťah niekde v zahraničí o 2 hod v noci nie je príjemná predstava.
Mazda 3 nie je taká drahá, ak si vezmeme, že stojí cca toľko ako menšia CX-3 a je pomerne slušne vybavená. Nová 3-ka bude ale drahšia na druhej strane lepšie vybavená.
Rally je trochu ine pouzitie, tam sa ide trochu inak na hranu. A bude to aj o trvanlivosti a odolnosti pri tych vykonoch. A pri tych rychlostiach je nutne mat predvidatelnejsiu a rychlu reakciu.
Ze to je (spojka) ale lacnejsie riesenie by som si uplne isty nebol. Bohvie, ako to vychadza cenovo. Lahsie to ale bude.
Najlepsie rieseni je imho to, co je v poslednom STI, kedy stredovy diferencial vylepsili rychlejsim elektronickym ovladanim svornosti + ponechali vpredu a vzadu samosvor.
No tak znovu.
Ze je nieco neriadene a zivelne si nasledne poprel tym nasledujucim. Je to proaktivny system zalozeny na senzoroch (+ brutal matematika a testovanie k tomu) a vo vysledku je dolezite, ako sa auto sprava a nie ci udrzi fixne X:Y. A prax overila, ze to je ok. Konstantnych 50:50 nie je dovod udrziavat presne a dlhodobo, neviem, preco sa toho vsetci chytaju.
Len je tam jedna podstatna vec - tato konkretna MPT spojka je navrhnuta tak, ze dokaze (a vydrzi to) byt NONSTOP v ciastocnom preklze a to nema s pevnym hriadelom naozaj nic spolocne. A regulovanim sily zopnutia urcuje pomer delenia.
Ak diferencial ma udrzat trvalych 50:50, musel by byt zamknuty a tam to zase nebude sranda so zatacanim.
Cista elmag.spojka je (konkretne Subaru riesenie) pri zamykani rychlejsia ako viskoza pri diferenciali a vie sa uzamknut na 100%. To viskoza uplne nedokaze, nejake percenta tam ostavaju (5, ci 10). Nevravim, ze to je extra pruser, ale je to vlastnost toho riesenia.
To je v pořádku, jako nouzovka na vyjetí je mezinápravová spojka jistě OK a řadě lidí bohatě stačí. Ale kvalitní čtyřkolka z hlediska jízdních vlastností na běžné silnici musí používat diferenciály. Zkus se zeptat jezdců WRC, proč nepoužívají mezinápravovou spojku, která je o něco lehčí než diferenciál a je samozřejmě levnější, takže kdyby nebylo nevýhod, které jsem popsal, tak je spojka daleko lepší řešení než diferenciál. Smutné je, že třeba Audi, které do rallye zavedlo quattro (teď myslím to skutečné quattro, nikoliv oj€b s mezinápravovou spojkou) líčí verze se spojkou jako totéž co skutečné quttro s diferenciály a označuje je úplně stejným symbolem a snaží se tak mást zákazníky a konec konců i novináře, že je to totéž. Není to totéž, mezinápravová spojka je prostě jenom levná náhražka. Je to stejné jako s řadou kvalitních konstrukcí versus. zjednodušených levných konstrukcí jako třeba lichoběžníky vs McPherson, víceprvek vs torzka, šestiválec vs čtyřválec, kdy ta levnější konstrukce samozřejmě nějak splní svůj účel, ale kvalita je na straně těch propracovaných konstrukcí. S mezinápravovým diferenciálem a mezinápravovou spojkou je to úplně stejná story.
Ssangyong má všechnu techniku odvozenou od Mercedesů, původní 5-válce 2,7 u Rextonu nyní nahradili bohužel 4-válci 2,2. Korando má D20DT a Tivoli má D16DT. Celou trojici si Ssangyong vyrábí sám a jistě se tyto motory hodí i indickým majitelům.
1,6 bude zmenšenina motoru 2,0 nebo 2,2. Tyto 3 motory jsou nyní v nabídce a protože má SSY silnou pozici minimálně ve Španělsku a Británii, měl dostatečnou motivaci odladit vozidla na Euro 6d.
To je možné, ale já tu funkci AWD Lock (asi podobné jako u Suzuki) beru pro případ, kdy člověk potřebuje ujet 300 metrů po rozmoklé louce, nebo vyjet kopec na rozmoklé polní cestě apod. Takže jestli je tam ten poměr 50:50, nebo trochu jiný, je mi jedno, důležitý je ten výsledek. Tedy aby člověk projel.
Pomocí mezinápravové spojky (lhostejno zda spínané elektromagneticky nebo tlakem oleje) nejde trvale nastavit poměr 50:50, to jsou marketingové proklamace automobilek používající spojky. Fyzika nepustí, když dám mezi přední a zadní kola tyč (což je sepnutá spojka) tak každá náprava přenáší takový moment, který jí dovolí adheze pod koly a poloměry zatáčení kol, které jsou různé (mezi stranami je balancují diferenciály, mezi nápravami v případě mezinápravové spojky/tyče nic protože tyč na rozdíl od diferenciálu neumí přerozdělit moment), takže prakticky v každém okamžiku se tento poměr odchyluje více či méně od 50:50.
Mně tam designově nejvíc vadí napojení střechy na přední sloupky a vlastně i na zadní. Způsobem provedení (vizuálně, úhly, proporce) mi to připomíná Škodivku, konkrétně nějakou verzi Fóbie. Vím, že podobně to má i Suzuki (Swift), ale tam mi to vadí také.
Jinak by to mohlo být dobré auto, to samé nabízejí ještě pod názvem XLV, kde to má prodloužený kufr, a to je asi podstatně praktičtější varianta. Jen škoda, že vyhřívané sedačky jsou až ve 2 a 1 nejdražší výbavě. Ve 4 a 3 nejsou.
A líbí se mi ta nabídka, kde AWD je za příplatek 33900,- Kč (+ podmínka automatické převodovky 29900,- Kč), na rozdíl např. od Toyoty, která má možnost AWD většinou pouze v nejvyšší výbavě ... tady je AWD brané jako běžná užitková výbava.
Pohon všech kol s plně automatickým ovládáním elektromagnetickou spojkou. Za běžných jízdních podmínek pohání na 100% přední kola pro nižší spotřebu paliva. Když systém zaznamená proklouznutí nějakého kola, dojde k připojení zadních kol. Zapnutím funkce AWD Lock lze pevně nastavit rozdělení točivého momentu v poměru 50:50 mezi přední a zadní nápravu.
To, že čtyřkolka nemá diferenciál ale spojku je zásadní rozdíl pro funkci čtyřkolky.
Ve skutečnosti sepnutá mezinápravová spojka (tedy defacto kus železa mezi přední a zadní nápravou) rozděluje momenty zcela neřízeně, v podstatě živelně, pouze v závislosti na trakčních a kinematických podmínkách jednotlivých kol na každé z náprav a jako reakce na jejich aktuální obvodové síly (ty se mění s povrchem a tedy trakcí pod každým kolem a samozřejmě při každém zatáčení, protože každé kolo opisuje jinou dráhu) a udržení poměru 50:50 nejsou trvale nijak schopny zajistit. Trvalé rozdělení trvale udrží pouze diferenciál. Spojení náprav spojkou má podobný efekt jako spojení dvou kol jedné nápravy pevnou hřídelí místo diferenciálu, u koňského povozu to funguje, ale v reálných podmínkách osobního auta by to byl problém. Navíc diferenciál umí pokud je řízena jeho svornost tento poměr měnit jak ve prospěch přední nápravy, tak i ve prospěch zadní nápravy, což spojka neumí.
Pokud vím, tak u většiny výrobců dnes mezinápravová spojka nemá problém s nějakým přehříváním. Třeba haldex v poslední generaci rozpozná přívěs a automaticky spíná 50:50 a může se s ním jet klidně třeba do Alp stovky kilometrů a nebo když má volič režimů, tak off-road opět trvale spíná spojky a ty jsou na to dimenzované a je jim jedno jestli auto jede pět minut nebo dvě hodiny.
M-PT není diferenciál, ale Multi-Plate Transfer clutch. Tedy elektronicky řízená spojka (ky) v olejové lázni řízená (né) tlakem oleje. Electronically controlled hydraulic multi-plate transfer clutch installed instead of the center differential in the transaxle's tailshaft. Sensors monitor parameters such as wheel slippage, throttle position and braking, to help determine needed torque distribution to the rear axle before the wheels start to slip. Jinými slovy obdoba haldexu a jiných elektronicky řízených mezinápravových vícelamelových spojek v olejové lázni.
To je fakt rozdiel nevyrabat a nepredavat. Ze to nema diferencial nic extra neznamena. V mnoho ohladoch je to lepsie riesenie (tato konkretna implementacia).
A aby to nebolo take easy US verzia WRX s CVT(nie sti) ma diff aj spojku.
presne tak.. vitara trpi kusok na maly razvor.. ono na oko to skryju velke kola a hranatejsia na predok tupa kasna ale v reale ma len o 3cm vacsi razvor ako povedzme fabia ci moje polo predoslej generacie a to su o nejakych 20 kratsie vozy ako vitara ... ale na druhej strane je mozne ze vo vitare sa sedi vzpriamenejsie a vyssie a priemerne vysoky clovek by s tymto teda nemal mat problem.... beznemu cloveku ktory kupuje auto v tejto cenovke by to teda malo stacit ...
osobne mi ale vadi napriklad aj chybajuca rezerva na vyssie spominanej CX-3 ... sam som pred dvoma mesiacmi uz v reale pouzil rezervne kolo prvykrat v zivote .... po 18 rokoch praxe uz to asi raz muselo prist ze jo ( bez neho by som bol nuteny volat odtahovku ) a az vtedy som si uvedomil boze jak super ze ho mam ... aj ked to ze rezervne kolo v aute musim mat to mi je jasne uz davno ... to zase nebola nahoda ze som ho mal ( uz pri vybere auta som s tym ratal ) ... napriklad lepiacu sadu v riu tu som fakt nechcel ... a baleno ma rezervu az kdesi v plnke v cene na urovni uz zakladneho golfika... no hruza obcas tie male vozy dnes .... pritom clovek fakt chce len beznu vec ktoru mali uz aj feldy pred vyse 20 rokmi normalne v serii a aj tak to musis doslova "hladat" ...
ja CX-3 osobne nejak nemusim a priznavam ani mi nepride nejako obzvlast pekna s tym hatchovitym kukucom hrajucim sa na SUV ( vitara je daleko krajsia aj ASX ) .. ja za 16-20 litrov viem o daleko vhodnejsich autach pre moje potreby ako CX-3 ... ale toto je uz kazdeho osobne rozhodnutie jasne.. kvality mazde neberiem ani uspech... ved napriklad esta ta sucasna vacsia 3-ka hatch aj sedan tak ta je doslova nadherna a aj velkostne v kabine by to uz slo ... len tie ceny ach jo.... a aj preto som malu 2-ku zavrhol ktora je v kabine az moc mala a naopak k tomu z malych aut este zaroven asi aj najdrahsia ... skoda co uz
Ibaže Mazda CX3 je postavená na Mazde 2 = je to malé auto za cenu Mazdy 3. Nie je to rodinné auto, ale skôr imageovka - ako všetky Crossovery.
Len tak čisto náhodou som si minule všimol Vitaru zboku a má naozaj maličký rázvor. Možno miesto získali niekde inde.
Čo sa Ssangyonga týka, tak kedysi sa v okolitej EU predávali a pár som ich videl jazdiť. Zrejme neboli také zlé. Ale s majiteľmi to môže byť podobné ako som kedysi stretol jedného pána, ktorý zrejme žil v Indii a po presťahovaní si kúpil SUV Mahindra - podobné aké mal tam. Nič proti Mahindre (malo to motor Mercedes), ale ten pán si ho zastával pomerne agresívne a to som viacmenej nič nepovedal :).
Tieto značky majú zrejme ešte čo doháňať oproti zavedeným značkám. Ale ak by to bolo lacné, kvalitné a s dobrým servisom, tak by sa to predávalo ako teplé rožky. Kto by nechcel pekné a lacné SUV hoci od menej známej značky? Ja síce nie, ale isto by sa našlo veľa kupcov.
Pri nových značkách áut na naších trhoch by som si dával celkom pozor, aby to neskončilo ako kedysi dávno Proton, Marutti, alebo nedávno ambiciózny Qoros za nekresťanskú cenu...
v mazde CX-3 je menej miesta ako v mojom malom aute... suhlas v tomto... tak ale CX-3 je skor len taka tak klasicka stylovka ako auto pre rodinu.... tu je tivoli uplnne ina liga... :yes:
v reale mi tivoli prislo na pohlad nieco ako soul od kie [odkaz] ... masivny vysoky predok aj relativne hranate tvary posobia vacsie a masivnejsie ako mozno v skutocnosti su... presne ako na soule .... tu podla mna je konkurent prave skor soul alebo juke ale urcite nie P2008 s technikou aj kabinou maleho vozu ..... aj ked ok ... porovnavat sa da dnes uz vsetko so vsetkym ;-)
no a ked sa pozrieme aj na moznost 4kolky tak je to ozaj dalsie zaujimave male SUV ... tu snad jedine vitara mu dokate konkurovat v tomto ak vezmeme do uvahy 4-kolkovu variantu na podobnom podoryse a v podobnej cene ... ok je mi jasne ze tivoli tu u nas nebude nikdy velky trhak ale opat som rad za spestrenie na trhu.. a naozaj nevyzera nazivo zle... a to pritom uz par rokov ma a stale je to fesne auto ... takze kto hlada povedzme sikovne neokukane SUV v 4kolke v rozumnej cene a mozno mu tych 2500mm razvoru vo vitare pre posadku nestaci tak tivoli by nemuselo byt marnou volbou ... len to chce velke kola .. podobne ako na soule ponton kasne je aj tu hodne masivny aj cely predok a tu aj tie 16tky v zaklade posobia potom ako kolecka z furika ... ked tovoli tak minimalne 17tky aj 18tly kludne...
To není žádný nesmysl. Subaru má u modelů s CVT mezinápravovou spojku, chceš-li jí říkat "haldex" nevadí. To jestli je trvale sepnutá na 40% u Subaru nebo na jiné procento u jiných výrobců je jenom naladění elektroniky, princip mezinápravové spojky je jenom jeden a je zcela odlišný od diferenciálu. Každopádně Subaru u CVT nemá diferenciály, ale spojku a to je ten zásadní rozdíl oproti starým Subaru s manuálem, kde byly diferenciály.
Dej si do vyhledávače "Systémy pohonů 4x4 pod lupou: nenechte se vodit za nos" a něco si o tom přečti, je to tam dost podrobně popsané a hlavně to není marketing ani Subaru ani jiného výrobce, ale věcný popis stavu.
No tak si mysli, že Subaru má "Haldex"! Bohužel to jednou nějaký novinář napsal (kolem roku 2012) a už se to s CVT táhne. Tento nesmysl jsem zaznamenal i v recenzích na některé modely (Levorg, Impreza, Outback) a občas jsou i v článcích, které se věnují pohonu 4x4. Subaru s CVT má trvalý pohon 4 x 4. Při běžné jízdě jde 60% výkonu na přední a 40% výkonu na zadní nápravu (některé modely dle výkonu mají 55 na 45%). Pokud je potřeba a dle situace jízdy, tak je výkon rozdělen na nápravy v poměru 50 na 50 %.
Dostupná čtyřkolka je lákadlo nejen pro pár jednotlivců. Příkladem může být zrovna Suzuki. Přibližně 2/3 všech prodaných Vitar a S-Crossů v ČR jsou AWD. Ještě vyšší podíl čtyřkolek má ovšem třeba i dražší CX-5.
Mezinápravovou spojku má dnes všechno včetně toho Subaru. Diferenciály dnes používá u některých modelů jenom Land Rover, Audi a pár pravověrných off-roadů.
To ešte nevieš, štvorkolka môže byť dobrým lákadlom, aj keď ťažko zaujme masy zákazníkov, skôr menší počet jednotlivcov. Čo sa týka spoľahlivosti, dnes už ťažko nájdeš nejaký výraznejší prepadák. Mazda je asi najkrajšia, ale zároveň s odstupom najmenšia, z praktického hľadiska nič moc.
Nesvlíkej trenky, brod je ještě daleko. :-)
Nechme se překvapit, někdo třeba bude chtít mít "jiné" auto.
Jsou země, kde se SSY prodá spousta, třeba Španělsko, dealerství na každém kroku, šok.
A 4x4 se dnes prostě hodí. Dříve měl SSY jen velká SUV a pár modelů, to se změnilo.
A vysmívaní Actyon se stal předvojem všech těch SUV-coupe proti kterým dnes neštěkne pes. A od SSY se jen a pouze liší značkou, která dělá z divného auta akceptovatelné auto.
Nové Tivoli možná fungovat bude, ale obávám se, že nejvíc věřím Suzuki a Mazdě. Vzhledově se mi zas nejvíc pozdá Renault a Peogeot. ...Ty woe tak proti zavedené konkurenci nemá moc čím zaujmout :-|
Jak jsem měl předváděcí jízdu, tak prodejce tvrdil je obdoba Haldexu. Ale bylo to v Polsku a tak perfektně polský neumím, abych za to dal ruku do ohně. U Rextonu tvrdil že má 4x4 trvalý jako Subaru.
Jel jsem se všemi, kromě Fordu. Jizdně je nejlepší Vitara a Tivoli a to jak na cestě, tak v nenáročném terénu. Z vnitřního prostoru jsem měl nejlepší pocit z Tivoli.
Určite zaujme štvorkolkou za dobrú cenu, aj motormi, síce ich neponúka veľa, ale na malé SUV majú sily dosť.
Dizajnovo je na tom horšie, zachoval si niektoré typické prvky z minulosti a pôsobí trochu zvláštne. Veľké plechové plochy bez výrazných prelisov a celkovo dosť vysoká karoséria pôsobia mohutne. Opticky mi príde zadok trochu ťažký. V interiéri treba oceniť dvojfarebnú kombináciu, je to pekné osvieženie, ale neviem, či niečo podobné majú aj pri látkovom interiéri. Celkovo, čo sa dizajnu týka, ašte Ssangyong má čo doháňať, Mazda alebo Renault sú trochu inde a dizajnom lákajú, z Tivoli som ešte trošku rozpačitý. Ale zas mu netreba krivdiť "kvality" vzhľadu Ecosportu našťastie nemá, ten je bezkonkurenčný.