Vlastním elektrické auto 2 roky a mám s ním najeto 42 000km. Není mi tedy jasné o čem mě pořád chceš přesvědčovat.
A teď k té statistice. Letní sezóna trvá asi 4 měsíce, což je asi 100 dnů. Průměrná dovolená trvá 10 dní, takže to stálé vytížení je asi 10% a vzhledem k faktu, že v autě jede v drtivé většině několik osob, dost lidé jezdí autobusy a nebo létá letadly, a většina rodin dnes vlastní několik auta, tak si to asi umíš představit sám, že? Ale když jsi zabedněný a nedokážeš pochopit, že elektrické auto přirozeně změní tvoje spotřebitelské chování a uvažování, tak s tím ti bohužel já nedokážu pomoci. Také by jsi se divil, kolik je hezkých lokalit v dojedu BEV, a že přirozeně začneš tyto lokality vyhledávat, protože je to pohodlnější než řešit cestu do Dubrovníku.
Opět základní chyba - na 2 dovolené za rok si půjčím auto.
A protože mne už nebaví pořád za někoho lovit ryby, pokusím se tě naučit ty ryby lovit - tedy uvažovat.
Kdy, ve kterém období si budeš potřebovat to auto půjčit ? Kdy, ve kterém období si to auto bude potřebovat půjčit soused, ostatní obyvatelé města, ČR, Německa, Evropy ? A co budou s těmi auty půjčovny dělat, když je nebude nikdo chtít, kdo tozaplatí ? Kolik aut budeou mít půjčovny ?
Nejsem žádný odborník na ICT, zabývám se udržitelností financování veřejně spravovaných statků ;-) , takže nemohu s Vámi nijak polemizovat. O autonomním řízení trochu něco vím hlavně z literatury a obecně dostupných informací. Když jsem ještě pracoval v komerční sféře zabýval jsem se dlouhodobým plánováním a odhady trendů ve vývoji segmentů. Je to pro mě taková zábava s dívat, kam velké firmy investují a co by z toho asi mohlo být (mimo ještě větší kopec financí do firemní pokladny). Obecně s Vámi souhlasím, že jakýkoliv "skoro dokonalý" systém nebo výrobek je z hlediska nákladů/výnosů blbost. Chápu obavu lidí, kteří se živí tím, že řídí auta, autobusy nebo náklaďáky, ale všichni ostatní si myslím, že mohou být v klidu, že by jim někdo zakazoval jejich koníček ;-)
A říká ti něco ekonomika provozu? Pokud potřebujes maximum, tak si kup diesel, nebo benzín. Nemám s tím nejmenší problém. Jediné co by bylo dobré, přestat se * do lidí, kteří upřednostní ekonomiku a pohodlí provozu místo maxima, a na ty 2 dovolené za rok si půjčí ICE auto z půjčovny.
Aneb raději budu 98,5% svých cest jezdit pohodlným BEV bez smradu a olejů, které si nabiju ve své garáži za 0,35Kč/km a veřejné nabíjčky mě tím pádem vůbec nezajímají, než 100% svých cest spalovacím autem, které sice ujede 700km na nádrž, ale co víc?
Tak tomu rozumím a to i podporuje můj názor, že zatím jsou auta jen s více či méně dobrými asistenty řízení.
Taková termokamera v noci s projekcí na přední sklo je určitě vynikající pomocník, ale jen pomocník.
Po pravdě řečeno si ale při současném stavu ICT nedokážu představit skutečné autonomní řízení, tedy "bez pedálů". Jakákoliv nižší dostupnost ICT systémů, než 100 %, je nedostačující. A dnes neexistuje žádný ICT systém s dostupností 100 %, čtyři devítky ano, i pět devítek - ale za jakých podmínek a nákladů.
Elektrohujeři a autohujeři si mohou psát, co chtějí, ale realita je jiná.
Protože rozdíl mezi nádrží na 30l a nádrží na 60l je maximálně pár tisíc Kč >:-[] >:-[] A za ten vzduch/výpary co se v té nádrži po drtivou dobu životnosti auta vozí (chtěl bych vidět kolik litrů paliva vozí průměrný český řidič v nádži, když tankují po 200 až 400Kč) se jaksi nic neplatí >:D >:D >:D
Děkuji za věcné připomínky. Ad Volvo - rozlišuje se pět stupňů automatizace řízení - ve stupni 1 až 3 má za řízení zodpovědnost řidič, protože jde pouze o ulehčení řízení. Asi si vzpomenete na nehodu Tesly S, kdy řidič měl zapnutý "autopilot" a auto havarovalo a on zahynul. U pátého stupně (cílového) již nejsou ve vozidle přítomny ovládací prvky (volant, pedály ...). Tady v tom případě pokud auto přejede zajíce nebo vrazí do jiného vozu budete mít na nehodě asi stejnou vinu jako cestující v Airbusu 320 ;-) . Ad kniha - díky univerzitní knihovně mám přístup ke všem stranám, v praxi záleží jestli si pořídíte nový automobil s automatizovaným řízením stupně 1 až 3 a budete ho provozovat sám nebo budete spokojeně cestovat svých stávajícím vozem, jezdit na koni nebo kole, chodit pěšky a počkáte až na nabídku firem, které budou provozovat vozy s autonomním řízením pátého stupně ;-)
Dojezd 400 km aktuálně nabízeých aut na trhu - to je jako co ?
Nestačí test ACZ dodávky VW e-Crafter, který s bídou ujede 100 km (deklaruje dojezd 250 km) a ještě si při tom ani nemůže dovolit komfort v zimě si zatopit ?
PR na dojezdy je opavdu velké lhaní, reálně mají elektroauta dojezd průměrně 60 % uváděného - reálný test aut několika výrobců v USA a tuším že to bylo v Kalifornii (ta má ideální podmínky pro provoz elektroaut). Chci vidět, co se bude dít s elektrouaty, když u nás budou týden trvat teploty -10°C nebo +30°C.
Dojezd okolo 400 km má jen Tesla a ta stojí více než řada prémiových aut.
Volvo - jedná se o nehodu a to je již dávno kryté různými formami pojištění - havarijní pojistkou. Tady jde o trestní zodpovědnost za ublížení na zdraví nebo zabití - např. chodce. To určitě Volvo nepokryje.
Oxford - zobrazí se mi jen 36 stran z více jak 240 - no, je to pěkné počteníčko, hodně filizofie, etiky, variant ... jen tam jaksi chybí to, jestli mne zavřou nebo ne za to, když autonomně řizené auto, ve kterém budu sedět, zabije člověka ... to je podstata věci.
Je potřeba o tom mít alespoň základní informace. Přenosová síť je v ČR už nyní kapacitně připravená na elektro vozidla. ČEZ je na to připravený a pro síť v ČR to nepředstavuje žádný problém. Podle jejich výpočtů by pro síť byl pouze problém kdyby většina aut chtěla nabíjet přes odběrové špičky. Což se nikdy nestane, protože z principu používání elektro aut je budou všichni nabíjet hlavně v noci a přes den pouze zlomek řidičů, kterým nebude stačit řekněme 400km dojezd což je dnes standardní dojezd aktuálně na trh uváděných modelů. A takových bude skutečně jen malé množství.
Nedostatečný počet nabíjecích stanic vyřeší trh. Na začátku spalovacích automobilů se benzín kupoval v lékarnách a vybudování sítě rafinerií a čerpacích stanic trvalo 140 let. Vybudování principiálně mnohem jednoduších nabíjecích stanic zabere pouze pár let. Nyní je to ještě akcelerováno podporou států a samotných automobilek.
Tenhle "problém", tedy zodpovědnost se řeší už poměrně dlouho. Například tady je článek z E15 [odkaz] o tom, že volvo převezme odpovědnost za nehody jejich autonomních vozů. Pokud ovládáte angličtinu a máte chuť si o robotické etice něco přečíst, pak doporučuji tuto knihu z Oxford University Press z loňského roku [odkaz]
Třeba proto, že se na to mají koukat obyčejní lidé, namísto fanoušků sci-fi a kosmických lodí?
Já bych taky radši v elektrickém autě klasicky působící interiér namísto palubní desky z Enterprise.
autonomní řízení nemůže fungovat, skončí to na řešení etických otázek typu "kdo může za nehodu"
a stát samozřejmě najde viníka, bude to řidič-pasažér
klidně nech auto řídit samotné ale když to nabourá a způsobí škodu, zranění, úmrtí - budeš platit jak mourovatý a zavřou tě až zčernáš
takže je to autonomní cesta k úplnému zchudnutí a do vězení
Pane .StenLi., prosím přestaňte urážet. Co vy někde vidíte, já opravdu nevidím. Nevidím nabíječky, které budou nabíjet údajně prudce rostoucí počet elektromobilů a hybridů, nevidím hlavně zdroje elektřiny, které by byly schopné pokrýt spotřebu, pokud počet elektromobilů naroste tak prudce, jak sami výrobci aut odhadují. Rovněž celá přenosová soustava elektřiny se teprve bude muset vypořádat s prudkým nárůstem spotřeby, která navíc bude koncentrována do výrazných časových š***k. A nevidím zdroje elektřiny, které by byly už nyní schopné poskytnout elektřinu všem nákladním automobilům a autobusům, u nichž předpokládám rychlejší rozšíření, než u osobních aut. vybudovat to vše, co provoz elektromobilů, elektronáklaďáků a elektroletadel bude vyžadovat představuje tak velké finanční zdroje, že takový úkol ještě žádný stát dosud neřešil.
Vaše srovnání s elektrickými indukčními varnými deskami je v této souvislosti více než směšné. Unifikace zásuvek? Proč tvrdíte, že jsou unifikovány, když to není pravda?
Jste jeden z nehloupějších diskutérů zde na ACZ.
Ach boze dalsi troll s tou istou hlupou otazkou dookola >:D
Cim? Budes sa cudovat ale elektrikou >:D . Pred par rokmi sa pytalo: ako sa budu napajat vsetky tie elektricke varne dosky ked doteraz fungovali na plyn? No predsa zo siete :-!
Asi si si to nevsimol ale zasuvky su unifikovane od zaciatku :-) Bezdrotove indukcne nabijanie tiez potrebuje standard, nic sa neodstrani, ale hlavne je to slepa ulicka ktora nema sancu podporovat vykony 350kW a viac ktore su buducnost.
Infrastruktura je uz vybudovana a stale rastie, nestavia ju stat ale aj tie spolocnosti o ktorych ty placas ze to nepodporuju >:D ..kam ty na toto chodis?
Moze byt este niekto v ACZ diskusii takto nevzdelany?
Je potřeba to vidět v kontexu změny technologie pro přepravu. Spousta lidí zůstane u spalovacích motorů, někdo třeba zjistí, že daleko větší radost ze života dává pohyb po vlastních nohách nebo na kole a někdo bude mít svůj vlastní elektromobil a někdo do něj bude požadovat baterku pro nepřerušovaný dojezd z Plzně do Ostravy. Příznivou zprávou je, že BMW a Daimler budou spolupracovat na autonomním řízení, takže vedle Google, Apple, Tesly, Uberu a dalších máme i zástupce prémiového segmentu rovnou v dvojbloku ;-) . Takže o nabíjení a dohadování cen a podmínek s dodavateli se budou převážně starat dodavatelé přepravních služeb.
Kde se budou všechna ta auta nabíjet? A čím?
je hezké, že se hlavní výrobci konečně odhodlali elektroauta vyvinout a nabídnout, ale hlavní nevýhody této trakce dosud odstraněny nejsou. A dlouho nebudou. Protože to vyžaduje jednak dohodu na provedení nabíječek a zásuvek (dokud budou potřeba, indukce je odstraní, ale to by už dávno měly být zásuvky unifikované). A protože to vyžaduje vytvoření infrastruktury, což se - nevím proč - očekává od státu. Společnosti produkující elektřinu svůj nový byznys zatím moc nepodporují (i přes gigantické zisky) a jen nahrávají vládám, aby čím dál více mluvily o sektorovém zdanění. A až sektorové zdanění prosadí, nově vybrané daně půjdou na sociální programy a platy státních zaměstnanců, infrastrukturu stejně stát nepostaví.
Tak nevím: máte někdo příznivější zprávy?
Za mna to vyznieva ako: "Ok ok.. tak ideme do EV aj my VAG ked uz o tom vsetci rozpravaju, ale necakaje nic uzasne ako nase TSI/TDI etalony vsetkych tried. Tak tu to mate, tako to vyzera ked chcete dat do auta baterky, no otras, ale ked si to ziadate, nech sa paci" :-)
>:D Ty si v EV svete asi novy. Zmysel elektroaut, resp. ich absolutna nevyhnutnost je jasna uz davno. Uz pojde len o to aky podiel budu s casom tvorit EV s REX (Volt, i3, CR-V hybrid) a aky BEV.
Ak si si nevsimol BEV sa uz masovo vyrabaju a to masovejsie ako vacsina ICE konkurentov ked porovnavame jednotlive modely. Len maloktore ICE auto dosahuje vyrobnych kapacit Tesla Model 3.
Prave naopak, VW je absolutny amater v EV a najviac zaspal dobu zo vsetkych velkych automobiliek, co aj sami priznali, tiez ako to ze Tesla je 10 rokov pred nimi a je nemozne dohnat ich technologiu.
Vyroba EV je prakticky cela o battery packoch a tu je VW uplne na nule a bude ich musiet za velmi draho kupovat od 3rd party co znamena ze nema sancu konkurovat Tesle, Kia/Hyundai, Nissanu ktore uz dlhe roky EV predavaju ale VW nas stale iba krmy slubmi a papierovymi autami :-)
Ale zas zle to nevyzerá. Tie hrany na prednom čele vyzerajú dosť nebezpečne, ale na sériovom aute asi budú viac zaoblené. Inak je to celkom zaujímavé vozidlo, len interiér mi príde hrozne tuctový.
Tak VW ID a jeho klony se budou vyrábět ve velkém počtu, nám ukáží, zda elektroauta mají smysl.
Prostě dohady o budoucnosti elektroaut padnou, jakmile se začne vyrábět masově, tedy na stejné platformě VW, Audi, Seat, Škoda, ... .
Myslím si, že VW nebude u eletroaut potřebovat tolik druhů motorů, co potřebuje dnes, takže úspory.