Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Přestavby vozidel na LPG: Opravdu se stále vyplatí? Jaké motory jsou vhodné pro přestavbu?

Přestavby na LPG už možná netáhnou tolik jako před lety, stále se však nabízejí. Zásluhou neustálého vývoje lze dnes na LPG přestavět v podstatě jakýkoliv zážehový motor.  
Zpět na článek
10. 8. 2020 18:16
octavia 1 2.0(85kw)
Ahoj, budu kupovat 2.0 s lpg, poznam nějak, že auto má přimazávání ventilů? Pokud se prodejce zeptam, tak dobremu slovu verit nemuzu..
19. 6. 2020 09:16
Fiat 1.4 70kw
Ahoj mám Fiat Tipo 1.4 70 kW, většinou mi tvrdí že ochrana ventilů není do tohoto motoru nutná, že jsou sedla tvrdá. Někdo mi ale tvrdí že to musí být do všech aut. Tak nevím. Někdo tvrdi ze podtlakový systém vůbec nefunguje, někdo že funguje a to že na dálnici neprimazava není problem, že tam je malá vrstvička povlaku, která chrání a to že prý staci ;-) ..tak nevím čemu věřit dneska
4. 1. 2020 18:04
Zub
Za mě absolutní spokojenost s LPG, první servis po 110 000 za 2000kč.
Proti kamarádovu TDI Sharanu jezdím o 80h na km levnějc.(80 000kč na 100 000km)

zrovna jsem byl na STK a původní katalyzátor je i na 355 000 v měm Espace 2,0T v pohodě.
Problém je právě to T, podtlakový přimazávání nefunguje a pořád se musí seřizovat a elektronický se sype.
Zbastlil jsem si z peristatický pumpy konstantní mazání a je klid.

Jedna prelička- plynař mi říkal, že VWzačíná kolem 3000ot kašlat na lambdu a LPG
pak neví podle čeho regulovat - podpálené ventily,katalyzátor.

Renault je prý v pohodě. :-)

Výkonově podstatně lepší,ale než myslíte - můžete se valit po dálnici 140 a je vám to jedno.
Prostě si ten výkon můžete dovolit :-) :-) :-) :-)
29. 4. 2019 12:39
LPG Santa Fe
Ja si nechal na Santa Fe 2.4 107kW dat LPG. za 7let ani jeden problem. Revize kazdy rok i vymena filtru. Prefdelavka na MAGIC4 za 24tis, spotreba cena na kilak benzin me vyslo na 4,50 na LPG 2,- Zompadem za rok jsem mel predelavku zaplacenou. rocne dam cca 12-15tis. ted nacepuju plnou za 750,- a najezdim 400km. do toho je pocitane jednou za cas dam 200 na benal. Takze spokojenost. a taky s LPG jezdi auto lepe, vetsi vykon pocitovy.
27. 3. 2019 15:27
Re: Doplnenie článku + vlastné skúsenosti s LPG
Ono je to taky o kvalitě map v ŘJ od LPG a nejdůležitější je právě kvalita LPG vstřiků a nezanedbávat výměnu obou filtrů. V opačném případě můžou být vstřiky sebelepší, ale půjdou pak stejně brzo do kopru. Do svých aut již nechávám montovat pouze Landi Renzo a BRC. Ostatní je již zbytečně drahé, nebo šunt. Nejhorší systém, co jsem v autě měl, byl od Lovato systém Easy Fast, který byl neskutečně poruchový a extra háklivý na kvalitu LPG. U Landi nebo BRC nechám namontovat a již pouze jezdím a měním pravidelně filtry a nemusím řešit ani háklivost systému na kvalitu LPG.
27. 3. 2019 15:11
Re: Aký motor na LPG
Z nových aut pro spolehlivou přestavbu LPG z hlediska životnosti motoru, už není z čeho vybírat, natož pak z kategorie dvoulitrů. Je nutno sáhnout už leda po ojetinách a až na vždy dosti rizikové Asiaty (absence hydroštelů a nedostatečně tvrzené sedla) ten seznam motorizací vhodných na předělávku již uvedl xpaja v diskuzi výše, i když některé bych z toho seznamu vyloučil a některé tam dodal. Jistota jsou staré koncernové MPi. Také bych se vyhnul předělávce koncernových TSFI, TSI. Přímovstřiky na předělávku jsou stále drahé a návratnost dlouhá, jak v článku správně zaznělo. U té životnosti přímovstřik. motorů při provozu na LPG to je taky velký otazník, navíc jich moc překopaných na LPG ani není. Motorizace u toho nového Megana jsou všechny TCe s přímovstřikem, takže loterie ;-)
Avatar - Barrichello
27. 3. 2019 11:10
Osvědčené motory na LPG
jsou 5,7 a 6,4 V8 HEMI. Při kvalitní instalaci fungují velmi spolehlivě
26. 3. 2019 22:48
Aký motor na LPG
S LPG mám niekoľkoročné pozitívne skúsenosti, kde ešte otec jazdil na starom Forde Sierra, neskôr Fabia MPI, ja na vlastnom Formane a uplynulých 5 rokov a viac ako 100 000 km bez problémov na Renault Megane. V článku spomínaný Ford 1,25 Zetec žiaľ tiež z osobnej skúsenosti poznám, kde po 30000 km na LPG šiel motor na výbrus hlavy kvôli podpáleným ventilom. Nejaký čas uvažujem nad novším autom ako je Megane a chcel by som poprosiť o tip na spoľahlivý motor do objemu 2,0 litru vhodný na LPG. Ďakujem
26. 3. 2019 20:49
Re: Doplnenie článku + vlastné skúsenosti s LPG
Já jsem měl obyčejný polský Elpigas, na radu plynaře jsem jen připlácel za kvalitnější vstřikovače ... a najel jsem 190 tkm bez problémů ... přimazávání jsem nepotřeboval, jelikož jsem kupoval kupoval auto s hydroštely a tvrzenými sedly.
26. 3. 2019 20:44
Re: LPG
Někteří Korejci a Japonci zvládnou zaklepat ventily klidně po 30 až 50 tkm.
26. 3. 2019 20:42
Re: OCTAVIA COMBI I 1.6 MPI 75KW LPG
Přesně tak, s dodatečnou přestavbou ukazuje palubák hypotetickou spotřebu benzínu. Přepočet je principiálně jednoduchý. Spotřeba LPG je 1,3krát vyšší než spotřeba benzínu. Vstupuje do toho pak samozřejmě studený start na benzín.
26. 3. 2019 20:31
Re: Doplnenie článku + vlastné skúsenosti s LPG
Domazávač som si namontoval ja až doma po kúpe. Odvtedy som najazdil cca 70.000 kilometrov. Spotrebu mám v lete 8,7 až 9 litrov LPG + trochu benzínu, v zime logicky viac. Po diaľnici však jazdím max. 115-120. Najväčším problémom bolo pred pár rokmi menšia aféra s nekvalitnou dodávkou poľského plynu, kedy autá hromadne jazdili do servisov na vyčistenie. Moja Octávka aj toto zvládla relatívne v pohode - bez drahého čistenia. Odvtedy si ale čerpačky dávajú pozor, aby sa to nezopakovalo - stálo ich to dosť úsilia, aby sa to nedostalo do médií. Ten domazávač je veľmi dobrý aj pre takéto prípady - keď je nekvalitnejší plyn.
No a tretia dôležitá vec sú sviečky. Jediné, ktoré sa mi dlhodobo osvedčili, sú japonské NGK určené špeciálne pre autá s LPG. V porovnaní s konkurenciou majú 3 hroty, ktoré hádžu iskry, a tak nie je problém so zapaľovaním. Sú ale podstatne drahšie.
A kde tankovať? Najlacnejší, ale zároveň aj najmenej kvalitnejšie LPG je na Dalioil. Oni používajú stále poľský plyn. Najkvalitnejší je naopak asi na Slovnafte - tam v poslednom časte tankujem aj ja.
Krátke zhrnutie: s LPG sa dá hodne ušetriť, pokiaľ nešetríte na nesprávnom mieste. Najskôr si treba vybrať kvalitný splyňovač a sviečky, namontovať domazávač a tankovať kvalitné LPG. Potom môžete šetriť. Ak budete chcieť šetriť hneď na začiatku na hardvéri, tak ušetrené peniaze rýchlo miniete v servisoch pri nastavovaní LPG a riešení ďalších problémov. Ak kupujete ojazdené auto s LPG, a hlavne japonské, tak len také, ktoré už má domazávač už nainštalovaný. Predstava, že niekto na japonskom aute s LPG najazdil 100.000 či viac km bez domazávača, nie je moc optimistická... Skrátka to smrdí problémami.
26. 3. 2019 20:31
Doplnenie článku + vlastné skúsenosti s LPG
V článku ma snáď najviac prekvapilo, že pri vymenovávaní výrobcov nebol uvedený ten najlepší a najkvalitnejší - holandský PRINS. Je to jediný výrobca, ktorého majitelia predávaných áut uvádzajú priamo v nadpise. Ďalšia menšia nepresnosť je v objemoch nádrže. Ja mám v dvojkovej Octavii nádrž v priestore rezervného kolesa a tá má objem 82 litrov. Bez nejakých veľkých problémov len na plyn absolvujem aj 600 km.
S LPG nie sú extra veľké problémy, pokiaľ majiteľ dodržuje pár základných pravidiel. V opačnom prípade môže chodiť od jedného servisu k druhému.
Úplný základ je splyňovač od kvalitného výrobcu. U mňa pripadajú do úvahy len dvaja - obaja z Holandska - PRINS a Vialle. Všetko ostatné považujem za zvýšené riziko. Talianski výrobcovia sú taký stred a nejaké no-name firmy predstavujú problémy v budúcnosti.
Pri montáži si namontovať domazávač - nie každý typ domazávača sa hodí na každý typ splyňovača. Takže už pri voľbe splyňovača treba uvažovať o tom, že zvoliť taký typ, aby sa dal použiť elektronický domazávač. Pollitrová nádobka vystačí tak na cca 15.000 kilometrov. A je úplne jedno, či sa jedná o japonské, nemecké či kórejské auto, domazávačom sa nedá nič pokaziť. Nenainštalovaním domazávača sa dá naopak pokaziť veľmi veľa. Zvlášť citlivé na absenciu domazávača sú japonské autá. Nemecké autá, resp. škodovky sú z tohto pohľadu najmenej citlivé.
Ja som si pred pár rokmi doviezol z Nemecka Octaviu so 100.000 kilometrami a LPG namontovaným hneď po kúpe auta (auto bolo z Drážďan a montáž PRINS-u bola v Poľsku :-) ).
26. 3. 2019 20:18
Re: OCTAVIA COMBI I 1.6 MPI 75KW LPG
Palubák samozřejmě ukazuje vždy spotřebu na benzín. Mám dojem, ale nejsem si jistý, že to uměla origo LPG vestavba u Octávky, čili namontované na výrobní lince. Všechny LPG dodatečné předělávky ukazují vždy pouze spotřebu na benzín, čili při provozu na LPG je to nesmysl a je potřeba se řídit počítadlem km a pak si to přepočítat.
26. 3. 2019 20:16
Re: OCTAVIA COMBI I 1.6 MPI 75KW LPG
Ukazuje mě to aktuálně spotřebu paliva na které jedu. Jen bych řekl, že když jedu na plyn ukazuje to třeba o půl litru méně. Hodně záleží zda jedu dlouhou trasu na plyn a nebo popojíždím po městě a z toho 20 procent jede na benzín, tak rozdíl je klidně na PC i větší. Tedy PC ukazuje menší spotřebu než je reál.
26. 3. 2019 20:11
Re: LPG
1.8 VTEC / 103 kW, což měl Civic 8G vs. LPG fakt ne, pokud tem motor máte rád. Navíc je na svůj objem a pružnost poměrně úsporný již sám o sobě, takže nemá ani moc význam jej ničit LPG.
26. 3. 2019 20:05
Re: OCTAVIA COMBI I 1.6 MPI 75KW LPG
Tyhle staré MPi koncernové motory nemají s LPG sebemenší problém, ale to bejvávalo ;-)
26. 3. 2019 19:58
Re: LPG
Už jsme spolu o tom tady před časem diskutovali, nicméně u těch asiatů a hromadné absenci hydroštělů je to prostě problém vždy, nehledě na motorizaci. Ani u svého Subaru s motorem 2,0R / 121kW DOHC jsem se tomu při cca. 160tkm nevyhnul a raději s předstihem sedla sacích ventilů nechal vyměnit za sedla z mnohem odolnějšího materiálu (byly již menší vůle) a to se jedná o motorizaci, kde byla automobilkou přestavba LPG prodejcům odsouhlasena. Nicméně nemělo to elektronický přímaz od novoty, ale až od cca. 120tkm, takže celkem pozdě. Jinak, co se kultivovanosti jízdy na LPG a Subaru týče, naprosto spokojenost, tj. bezproblémový systém BRC v kombinaci s LPG od Tomegas. Výměnu filtrů a zkoušky na případné úniky po jejich výměně si dělám sám a pro jistotu v garáži mám i LPG čidlo napojené na alarm. Filtry jsou při výměně i celkem čisté, až se tomu divím, takže kvalita LPG od Tomegas je na Severní Moravě skvělá. Velké problémy se zaklepáváním měl Hyundai a Mitsubishi. Mitsu to v tichosti stáhlo z nabídky a zase se to po nějaké době v nabídce u jednoho modelu objevilo. Když jsem se o tom průšvihu u Mitsu zmínil v diskuzi na jednom serveru při představování nového modelu ASX, tak byl ten příspěvek v tichosti smazán. Očividně prodejci chtějí, aby se na ten průšvih zapomnělo :-)
U toho Renaultu je to taky ošemetné, protože třeba motorizace 1,2 / 55kW není vhodná k předělávkám na LPG, protože také postrádá hydroštěly. Vhodná byla 8V motorizace 1,2 / 43kW, která měla i LPG od výroby a i tady výrobce přímo v manuálu k vozidlu doporučoval kontrolu ventilových vůlí co 30tkm, stejně jako u Subaru. Motorizace 1,2 / 54kW (např. Clio IV a Sandero) tady už to hydroštely snad má, ale zatím mi to nebyl schopen nikdo potvrdit, takže tady bych to taky raději nepokoušel. Naopak se velmi dobře předělává oturbený tříválec 1,0 TCe / 66kW, protože je to nepřímovstřik a vykazuje zatím dobrou spolehlivost i na LPG provoz. Z koncernových motorů jsou to všechny motorizace MPi, čili i 2.0, který ti
26. 3. 2019 19:20
Re: LPG
Jelikož jezdím v rodině s vozy na LPG již někdy od roku 2005 a o problematiku kolem LPG se dosti aktivně zajímám, protože nevhodnou přestavbou si moc nepomůžete, spíše si tím zaděláte na drahé problémy, tak se dá v článku s mnohým souhlasit. Nicméně ono podtlakové přimazávání ventilů jsou doslova vyhozené peníze. Je zde hned několik závažných nedostatků, o kterém plynaři moc nemluví, protože to chtějí prodat. Jedním je to, že dávkování je odkapáváním a ve finále neděláte nic jiného, než to stále štelujete, tedy je to opruz a naprosto neúsporné na provoz vs. cena maziva. Daleko větší problém je však to, že se jedná o podtlakový systém. Největšího podtlaku je však dosahováno na volnoběh, čili tady je mazání nejúčinnější, ale při jízdě to prakticky nemaže vůbec nebo zcela nedostatečně. Natož, aby to zvládlo mazat všechny ventily stejně, čili je to úúúúplně k prdu. Elektronický přímaz ventilů je již zcela o něčem jiném a cena o několik tisícovek vyšší. U asijských vozů provozovaných na LPG doslova nutnost. Nicméně se to vyplatí, maže to stále stejně za každého provozního režimu motoru a je zde i značná úspora maziva. Kupovat vůz s již zabudovaným LPG se nemusí vyplatit, protože většina majitelů ani netuší, že to má nějaký filtr plynné a kapalné fáze a jak často se vůbec mění. Tím spíše, že hlavně v Čechách, kde kraluje Kralupol, je kvalita LPG doslova mizerná. Tomegas, který je především na Moravě je ale ok. Takže LPG vstřiky můžou být již před smrtí, nebo to dotyčný nechal namontovat do naprosto nevhodného motoru a ke všemu ještě tu nejlevnější LPG sadu, což je většinou totální šunt. Proto je vždy lepší si koupit vozidlo bez LPG a do něj si to nechat namontovat u ověřeného a zkušeného plynaře, který se vyzná. Všehoschopných LPG garážníků je tady stále dost a to pak za ty problémy opravdu nestojí. Ze svého okolí znám pouze dva takové z toho množství, kteří se tím profesně zabývají, zbytek je doslova tragédie.
26. 3. 2019 19:07
Re: OCTAVIA COMBI I 1.6 MPI 75KW LPG
Mám podobnou zkušenost s Renaultem Scenic 1.6 81kw.Auto má 200tkm úplně v poho..jen asi hloupej dotaz..nevíš jakou spotřebu ukazuje PC?Ukazuje to spotřebu plynu,ne benzínu?
26. 3. 2019 17:10
CO TO JE ZA HLOUPÝ ZÁVĚR
Proč by se mělo LPG vyplatit tomu kdo "hodně" jezdí, když při nákladu 30 000,- je zpět za 22 000 km?
26. 3. 2019 16:33
OCTAVIA COMBI I 1.6 MPI 75KW LPG
Mám Octávku 1. generace v motorem 1.6 MPI 75kw Na LPG bez přimazávání ventilových sedel ,tak byla přestavěna na 172000km a teď má najeto 306000 km. Nádrž místo rezervního kola o objemu 72 litrů a natankuji max 65 litrů plynu. Prostor v kufru není dotčen a to díky dvojité podlaze v kufru. Co se týká servisů plynu, tak jak bylo už napsáno v článku..jezdím 1 ročně na kontrolu a cena je opravdu v řádu stokorun. Jediný problém nastal po natankování LPG v Dánsku na cestě do Norska, tak tam mají zřejmě opravdu né moc kvalitní plyn a dokázal zalepit ventil přivádějící plyn ke směšovači. Naštěstí se po několika pokusem vždy otevřel. Po návratu do ČR jsem nechal ventil vyčistit což trvalo asi 3 minuty a zase vše šlapalo.
Spotřeba po městě teď v zimě je cca 10 litrů a na dálku 8 a při klidné jízdě do 120 km/h se dá i 7 až 7,5 l Dojezd na plnou nádrž je při ježdění po městě 650 km a mimo město a dálnice jsem se dostal na 800 km.
Co se týká startování, vždy nechávám motor běžet na benzín a po zahřátí se sám přepne na plyn.Je totiž možnost startovat rovnou na plyn, ale to nedělám. Samotné přepnutí i když je venku mráz trvá max za 2 km, když trasa vede alespoň po rovině a motor se má šanci ohřát.
Zrovna jsem se před pár dny vrátil z Rakouska a ve 4 lidech s plných kufrem a boxem na střeše jsem měl spotřebu 7,5 l a náklady 1,15 Kč na 1km
Tedy toť menší info uživatele, který vlastní přestavěné auto na LPG a jen škoda, že v EU již nelze koupit auto s tímhle motorem.
Avatar - Warrual
26. 3. 2019 13:03
ACZ jako vážně?...
Opravdu se vracíte někdy do roku 2009 kdy také nešly zvětšit obrázky v galerii??? Opravdu tu necháte tento divný model diskuze? Proč kazíte to, co trochu fungovalo?
Avatar - Dzakobo
26. 3. 2019 12:56
Re: LPG
Ještě mě napadlo pár motorů:
FCA - 1.4 multiair 125 Kw, 3.2 V6 (Cherokee), Maserati GT 4.2 V8
KIA Hyundai - 1.6 mpi 92 kW
Ford - 1.6 mpi 77/88/92 kW a V6 + V8 v Mustangu
Honda - 1.8VTEC 108 kW atd.
VW/Škoda/Seat - 1.0 mpi 44/55 kW; 1.2 mpi 55 kW
Volvo 2.5T 184 kW
Toyota - 1.6 mpi 97 kW atd.
Kolíňata
26. 3. 2019 11:41
Re: LPG
Ty s otazníkem za číslem mají i tak problém s měkčími ventilovými sedly a klidně už po 100kkm se mohou objevit zaklepaná ventilová sedla a podpálené ventily. U Mitsubishi je ten problém horší než u Subaru. Japonské motory je obecně lepší vynechat protože mají měkká ventilová sedla.

O přínosu Flashlube a podobných maziv se dá spekulovat, neexistuje snad žádná studie, která by jejich přínos potvrzovala. Do turbo motorů se bežně nepoužívají, i když v dněšní době existuje i přímaz "pod tlakem". Někteří plynaři o nich mluví jako o zbytečnosti bez valného přínosu jiní naopak. Proto jedni montují Flashlube všude a druzí raději volí přívstřik benzinu ve vysokých otáčkách (v objemu do 10% vstřiku LPG).
26. 3. 2019 11:37
LPG
Už jsem to tu kdysi psal, tak to jen zopakuji.
Obecně jsou problémy s tím, že LPG je sušší, má delší dobu hoření a hoří při vyšší teplotě. Při chudé směsy pak může docházet k podpalování ventilů.
Pro LPG je ideální kombinace Hydraulických zdvihátek ventilů, které si sami upravují jejich vůli, tvrzených ventilovych sedel a nepřímého vstřiku. Bohužel dnes už se tahle kombinace snad ani nevyskytuje. Boom hydroštelů byl na přelomu osmdesátých a devadesátých let, od začátku tisíciletí od nich výrobci houfně ustoupili a používají podložky či kalíšky. U některých motorů ventily nelze seřídit v podstatě vůbec. To je ale v článku zmíněno.
Přímý vstřik nemá cenu předělávat, musí se přivstřikovat benzín, aby to vydrželi benzínové vstřikovače a úspora nákladu pak mizí v nenávratnu.
Je tu sice možnost vstřiku kapalné fáze benzinovymi vstřikovači, ale s kvalitou CZ LPG houfně odchází čerpadla a ani čerpadlo, ani zapečené vstřiky nejsou levná záležitost. Neřekl bych, že s tím nejsou zkušenosti. Dealerské přestavby Subaru měli právě kapalné Vialle už v r. 2007. Jen ty zkušenosti nejsou dobré kvůli těm čerpadlům. Zajímavé že na západ a sever od nás problémy s čerpadly nejsou. Procentuelní rozdíl ceny přímovstřikového LPG a přímovstřikového kapalného LPG taky není až tak markantní. Ale stejně se nevyplatí ani jedno.
Pak tu je pár posledních nepřímovstřikových motorů.
Tohle jsou motory, co jdou předělat (nové, případně se dají sehnat v nějaké ojetině mladší 10. let).
1) FCA 1,2 51kw; 1,4 57 kw; 1,4T 88-103 kw; 2,4 129-137 kw; 3,6 v6 208+kw; HEMI V8 270+ kw
2) Opel (GM) 1,4T 85 a 103 kw; 1,8 104kw; 1,6 91kw (RIP 2013); Vortec V8 300+ kw
3 ?) Kia 1,0 cvvt 51kw; 1,4cvvt 73kw
4 ?) Subaru 2,5i 123-129kw
5) Renault (Dacia) 1,2 53kw; 1,6 75kw; 2,0t 125-162kw (RIP 2015)
6) VW 1,4mpi 63kw; 1,6 mpi 75kw
7 ?) Mitsubishi 1,6 86kw; 2,0 110kw
Ty s otazníkem za číslem mají i tak problém s měkčími ventilovými sedly a klidně už po 100kkm se mohou objevit zaklepaná ventilová sedla a p
26. 3. 2019 10:36
No,
hodně najezdí????
Vypočtená vzdálenost 22tis. km je nic oproti tomu, kolik je běžně potřeba najet v dieselu, aby se vyplatil ten příplatek za motor.
O elektromobilu ani nemluvím, protože ten při svém minidojezdu nikdy požadovanou vzdálenost neujede. >:D
Avatar - Ozzman
26. 3. 2019 10:30
Re: dyt to neumí vkládat odkazy!!!
Proč ze všech zrušených diskutérů a profilů si přežil zrovna ty? ;-\
26. 3. 2019 10:08
dyt to neumí vkládat odkazy!!!
coste to zatepily!!!! fuj, hotovo iděm, žádné cihlý nebůdu, kůvy šikmovoké
26. 3. 2019 10:04
LPG jedé a Bureš takýýý :))
;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) jj
SOUDLUZI : Naše strana a vláda rozhodla že i nadále se fčeských autodebilkách budou vyrábět popelnice spalující následující srašky http://petrol.cz/…andard-4581.aspx :
PŘEHLED HLAVNÍCH ADITIV DO BENZINU A JEJICH FUNKCE
1. Přísady zvyšující oktanové číslo, což mohou být některé sloučeniny kovů (jelikož se již nesmí používat olovo, jsou to pentakarbonyl železa, karbonyl niklu, ferocen nebo tetraethylcín)
2. Detergenty neboli čistící přísady, které odstraňují úsady v sacím systému motoru. Jsou to amidy mastných kyselin, sloučeniny isobutylenu s anhydridem kyseliny jantarové, deriváty alkylfenolů a jiné dodávané naředěné vhodnými rozpouštědly.
3. Antioxidanty neboli inhibitory oxidace, které zabraňují tvorbě pryskyřic, když je benzin delší dobu vystaven světlu nebo vyšším teplotám. Lze použít např. alkyl-p-fenylendiaminy, alkyl-p-aminofenoly a alkylfenoly, které rozkládají peroxidové radikály.
4. Inhibitory koroze, kterou způsobuje v palivovém potrubí přítomnost vody. Mohou to být např. vyšší alkoholy, mastné kyseliny nebo jejich aminy, které vytvářejí na povrchu kovů tenký hydrofobní ochranný film zabraňující kontaktu s vodou.
5. Deaktivátory kovů, které katalyzují oxidační reakce a tím snižují účinek antioxidantů. Velmi účinné jsou sloučeniny mědi, příkladem přísady tohoto typu je N, N´-disalicyliden-1,2-propandiamin.
6. Mazivostní přísady. Dříve se do benzinu přidával olej v poměru 1:400, nyní se používají mazivostní přísady, které navíc snižují tření. Právě v tomto případě se pravý účinek této přísady může třeba na spotřebě projevit až po ujetí několika tisíc km.
Mezi dalšími látkami jsou ještě aditiva proti "zatloukání" ventilových sedel, přísady proti vymrzání vody z paliva neboli tzv. antiiceing aditiva, či aditiva omezující růst oktanového požadavku.
Takže tyhle všechny srašky dýchate díky Burešovi kerý nemá rád elektromobily https://www.idnes.cz/…omika/doprava/au