Chapem potrebu ludi sa skatulkovat do extra special kategorie dokonalych vodicov, ale "nelogicke doporucenie" ? Skor je nelogicke odmietat odovodnene fakty a fyziku, naviac opakovat to dokola, to uz je na povazenie diagnoza.
Skryty dovod ? Priam konspiracia :)
Jedna z najpodstatnejsich veci, viacnasobne zdoraznovana je, ze stratu prilnavost prednych kolies citi vodic jednoznacnejsie prichadzat a vie na to lepsie reagovat. Samozrejme, ze sa nejedna o situacie, ked borec pride do zakruty 200km/h.
Ano tvoje věta - Většina lidí nemá skoro vůbec odzkoušený chování auta a co dělat když se chová jinak než čekali - Je asi důvod proč výrobci doporučují dávat lepší gumy dozadu, ač nad tím zkušený řidič kroutí hlavou. Důvod je že většina lidí za volantem neumí řídit, tudíž doporučení ač neologický je pro ně vlastně správný. V případě, že předpokládáme, že řidič nenadálý smyk spíš nevybere je skutečně lepší když bude bourat čelně než bokem. A to bude ten skrytý důvod proč jsou doporučení výrobců jaká jsou. Podstatná je bezpečnost v případě nárazu.
No a este sa ti spominani aj spikli, aby vsetkych zmiatli.Lepsia trakcia v priamke musi byt, aj keby som mal zo zatacky vyletiet, inak by bolo turbo v hh s tahem vocpoda nanic ;-)
Aha, takže už jsme u toho.
Evidentně jsi schopen jezdit předvídavě, přizpůsobit stavu vozovky a svého auta. A taky jsi velice arogantní, když si myslíš, že víš vše nejlépe, narozdíl od odborníků. Fyzika je v tomto neúprosná, stejně tak stovky a tisíce různých testů výrobců aut a pneumatik.
Takže si můžeš pogratulovat, že jsi se do dané situace nedostal.
A jak mluvíš že uhnul první předek, to je neznalost sektoru sil a jejich fungování při aquaplaningu. Ovšem to někdo, kdo sedí za volantem tolik,asi fyziku nebo vysokou školu technicky zaměřenou asi nastudoval. Vis vubec co znamena aquaplaning predni napravy?Takže to taky chápu, že to odmítáš. To ve středověku taky odmítali kulatou Zemi, nebo Slunce středem soustavy. A také byly skoro všichni spokojeni a neměli důvod rozporovat. Vždyť Slunce vycházelo vždy na východě a zapadlo na západě. Je to jen o neznalosti.
Říká někdo, kdo tvrdí že odborníci nic neví ano má pravdu :-[]
Nauč se aspoň trochu fyziku, já to tu spamovat tím nebudu. Jinak na fyziku nestačí selský rozum.
Kolikrát jsi byl alespoň na nějakým základním kurzu bezpečné jízdy?
Voda pri dnešnej úrovni aut a pneu nie je najväčší problém. Tam sa gumy odrhnú v rýchlostiach cez 80. Oveľa horšia je kaša. Kaša a mostový pražec v zákrute a stačí ti pokojne rýchlosť pod 30. Už som niečo podobné zažil, nešiel som moc rýchlo ale pár metrov som mal zadok auta vo vedľajšom pruhu. Potom je to len o šťastí či v tom čase ide niečo v protismere. Ono koncepcia všetko vpredu tomu dosť pomáha. V mojom prípade to bolo nezaťažené 7 miestne auto s torzkou vzadu a ťažkým dieslom vpredu. Tam zadok naozaj nepotreboval veľa aby sa otrhol. Možno tam ani neboli vzadu horšie gumy. Bol to služobák, roky do zadu. Keďže sa nič nestalo tak som to nejak nepreveroval.
Co to plácáš za pitomosti, nic takového jsem neřek. Přední kola povrch samozřejmě nevysuší, ale i několikamilimetrovou vrstvu vody odstříknou do boku takže po nich zůstane sice mokrá stopa, ale s minimální vrstvou na které už zadní kola určitě neodplavou.
Ty jsi ještě nikdy nejel autem v dešti že to nevíš ?
Možná si jen děláš legraci ale pokud ne tak si zkus napřed změřit za kolik desítek vteřin se ta odhrnutá voda vrátí a pak to porovnat s desetinou vteřiny o kterou jedou zadní kola za předními při 100kmh. Ať víš vůbec o čem tady mluvíš
Jj. Taky se tam snažím dostat svoji polovičku, zatím neúspěšně. Byl jsem tam 3x, pokaždé s jiným autem, u dvou vypnout nešlo, u Aurisu jo, ale nějak mne to nenapadlo :).
S Corollou se chystám teď na podzim, jak klesnou teploty na zimní kola. Ovšem obávám se, že u Corolly už to taky vypnout nejde. Vždy když to zkouším, tak to jen řekne TRC OFF. I když to tlačítko podržím tak jak to bylo u Aurise.
Ja sa snažím mať gumy v podobnom stave na oboch nápravách za sezónu už nenajazdím toľko aby som spravil veľký rozdiel predné-zadné a na druhy rok zmením poradie. Ale po jednej mojej skúsenosti chápem toto odporúčanie. A ber do úvahy, že väčšina ľudí nemá skoro vôbec odskúšané chovanie auta a čo robiť keď sa chová inak ako čakali. Pre nich je proste lepšie isť rovno, kde majú šancu, že sa chytia kolesá, ako snažiť sa zrovnať auto idúce bokom.
Ja ti rozumim ale chapes ze mam pozitivni zkusenost uz pres 20 let se systemem jak to delam ted? Mam nauceny chovani auta a vim jak kdy jet. Jezdil jsem taky s auty bez systemu a nemel sem nikdy problem a nemam ho ani ted. Proste dopredu novy zimni a ty lonsky na zadek.
Ja sa chystám na školu šmyku zobrať moju polovičku, tak som zvedavý čo za expertov tam stretneme. Skúšal si aj vypnúť ESP? To už veľa aut neumožňuje na, ale Toyotách to ešte ide.
Tam bol rozdiel predné-zadné asi 2mm. Auto pripravené na predaj, takže investovať sa mi už nechcelo. Ale ešte padol sneh, tak som sa ňou chcel dôstojne rozlúčiť.
Inak na zimu to auto bolo super, 4x4 s diferákom a žiadne ESP. Také auta sa dnes už nerobia. Mal som ho od novoty mohol som si ho nechať, ale priority sa zmenili aj tak by som naň už nemal toľko času.
Lenže ono sa to volá škola bezpečnej jazdy a nie príprava na preteky. Nízka adhézia predku dáva veľa varovaní a ak ich neignoruješ tak im upravíš temto a vieš dojsť bezpečne. Keď som začínal jazdiť, tak sa jazdilo na letných alebo pochybných univerzálkach autami bez ABS a ESP a vždy som došiel.
Toto nie je len o pár internetových kecaloch. Toto doporučujú aj automobilky na základe skúseností s programovaním stabilizačného systému. Šmyk predku zachytíš a ak si výrazne neprestrelil rýchlosť, tak ESP ti pomôže. Ak ti uletí zadok, tak to nezachrániš. Predná gumy aj keď budú mať 2-3mm vzorku navyše tak často nemajú o toľko lepšiu trakciu, aby si dokázal plynom alebo riadením skorigovať stáčanie vozidla. A to som si istý, že ESP zareaguje rýchlejšie a môže si pomôcť pribŕžďaním jednotlivých kolies.
A ešte doplním, že pretáčavím šmikom nenazývam situáciu, keď ti zadok podskočí o 10-15 cm a potom sa o niečo chytí, to skoriguješ ľahko miernou kontrou. Ale napríklad situáciu na snehovej kaši, kde ti zadok proste letí preč a kontra ani pridávanie s tým nič nezmôžu.
Tady je jeste potreba zauvazovat co jsou to gumy s horsim vzorkem. 3 mm na zimu je hodne malo. Ja to beru tak ze dopredu vzdycky novy ale pod 4 mm v zime nejezdim ani na zadku to pak klouze moc a rozdil adheze predek zadek je hrozne velkej. Jinak se 4x4 jsem priznam se v zime nejezdil.
Teď mne ještě napadá, že stačí kyvna plocha na kurzech bezpečné jízdy. Sice to neřeší problém obutí p/z, ale ukáže to ty experty, kteří zvládají pretacivy smyk každý rok na uzavřených plochách. Loni jsem byl s takovým frajirkem a pak nebyl schopen ani v 30 ten smyk zvládnout.
Ty svoju blbosť dokazuješ snáď pod každým článkom. Ale škoda vysvetľovať tupcovi aký je rozdiel medzi bezpečne doraziť a byť tam prvý.
Mimochodom koľko dni v roku odjazdíš na snehu? 10 alebo až 20?
Znáš základní vlastnosti vody? Tekutost? Když ji "odhrneš" tak se ti vrátí. Ano, při vyšší rychlosti nemusí být takové množství, ale zároveň horší dezen nebo méně zatížena náprava udělá své. Stačí si projít daná videa, kde to je vidět a člověk nemusí dělat ze sebe vola a snažit být chytřejší než odborníci.
Ale chápu to, člověk má určitě zkušenosti , které ovšem jsou trochu jiné, pokud člověk rozumí fyzice. Pro lajka se to zdá stejné a pak si myslí, že je odborník.
Případně stačí zajet na kurz bezpečné jízdy na polygon, který je k tomuto uzpůsoben, tedy nácvik aquaplaningu, pokud to je navíc s rozdílnou hloubkou na každé straně, úplně nejlepsi
Presne o tom to je. Každý rieši ako sa niekde na uzavrenej ploche šmýkal, ale koľký s tých expertov zvládnu udržať auto v pretáčavom šmyku vo svojom jazdnom pruhu?
Ja som takto tiež vyrážal hlavne keď som mal ešte Imprezu. A tam s tým autom som si vyskúšal aj ako sa správa s luntovími gumami vzadu. Ak bolo vzadu dobré obutie, tak sa to auto dalo perfektne riadiť plynom. Na zimných čo boli okolo 3-4 mm a nevalenej značky zadok ustrelil ani si nemrkol.
Hele, když jsme u těch testů z fyziky, opravdu si myslíš že zadní kola jedouci ve ve stejné stopě jako přední mohou chytit aquaplaning aniž by už o hodně dřív začaly plavat ty přední ?? Zadní jedou po nepatrné vrstvičce vody, zatímco přední jsou nadzvedávána plným klínem.
Prosím o fyzikální vysvětlení rozporu. A kdybys náhodou chtěl argumentovat že zadní kola v zatáčce jedou jinou stopou než přední, tak si napřed spočítej poloměr zatáčky při rychlosti 100 kmh a o kolik vlastně ty zadní jedou jinak. Asi budeš překvapený
Nechci se přiklánět ani na jednu stranu, ale dělat smyky úmyslně je trochu jiná situace, než ho dostat nečekaně. A to možná řeší ten rozdíl , proč je v jednom případě lepší mít gumy na predku a v druhém případě na zadku..
Když chytnou přední kola aquaplaning, jedeš po přímce, stačí ubrat a chytnou se.
Když to samé se stane zadním kolům a přední mají záběr, jdou do přetáčivého smyku, se kterým ty a ani ESP nic na vodě v naprosté většině nic neuděláte, protože přední kola mají práci s odváděním vody v přímce, když k tomu budeš chtít zatáčet, pneumatika překročí svoji maximální trakci a aquaplaning předku je tu též. Pak tu máš situaci, kdy potřebuješ dát kontra, abys odvrátil přetáčivý smyk, ale díky tomu tě předek neposlouchá, protože z toho důvodu ztratil taktéž přilnavost. Neříkám, že to je vždy, ale ve většině případů ano.
Ale to bys mohl vědět, jak funguje vektorování sil při přenosu mezi pneumatikou a vozovkou.
A rozdíl je také, když smyk vyvolá člověk úmyslně, a když dojde ke ztrátě přilnavosti z důvodu překročení přilnavosti při běžné jízdě. Úmyslným smykem zdaleka nejedeš na té pomyslné hranici, ale jen nějakým svým zásahem ji úmyslně na chvíli překročíš, tedy snadno se vrátíš zpět.
Někdy si říkám, že by podmínkou pro získání řidičáku měly být i testy z fyziky.
Beefcake: Ocituju co jsi napsal:
"...Nové pneumatiky s hlbším dezénom na zadnej náprave pomôžu vyhnúť sa strate stability na mokrom povrchu a budú poskytovať lepšiu priľnavosť za mokra a efektívnejšie odvádzať vodu, čo pomáha oddialiť nástup aquaplaningu".
Chcete este viac ? ..."
Víš co bych chtěl ? Chtěl bych aspoň trochu odborné vysvětlení, jakým způsobem horší pneumatiky vpředu dokážou efektivněji odvádět vodu a oddalovat tak nástup aquaplaninku.
Jsem přesvědčený že na dobrý odvod vody musí být co nejlepší pneumatiky, a přední jsou v tomhle exponované zdaleka nejvíc a proto patří lepší dopředu. Ty ale uvádíš opak. Tak to vysvětli
10 bodu za trpelivost.
Nejmene o tom vi vyrobce a hned pote vsichni instruktori :D
On ten priklad pokud menim jednu napravu znamena i to, ze na druhe je stale pouzitelna pneumatika. Vetsi prinos bezpecnosti je lepsi kus vzadu. Ne lepsi trakce do kopce v primce, ani nic podobneho...
Ja jsem automobilovej fanda. Kdyz nachumeli tak nadsene startuju auto a jdu trenovat smyky a uzivat si snehu. Takze situaci kdy mam auto ve smyku jsem zazil za tech vic nez 20 let fakt nepocitane. A ver ze s klouzajicim zadkem neni problem jet ale kdyz ti nedrzi predek a auto neposloucha na volant a dela si co chce tak je to pruser. Zajimalo by me jaky zkusenosti maji ti experti co tvrdi opak. A jak se vlastne takovy expert stane expertem aby mohl davat rady.
Nedokazes pochopit ani jednoduchu vec, ze to nie je o tom, ze ti tak auto nejazdi (kedze ides zrejme stale bezpecne pod limitom), ale o tom, ze ked sa nahodou do takej situacie dostanes (a to ani nemusi byt tvojou vinou, ale nahlou zmenou povrchu cesty, mnozstva vody), ze je to kurevsky rozdiel ?
Vies ako sa hovori : "Pro hlupáka každý hloupý". Od Fosteka je to kompliment.
Pozeram, zrejme si sa mal potrebu zaradit k tym niekolkym pajacom.
Zatial som tu akosi nevidel ziadne argumenty, len urazky a bachorky o zase nejakych snad konspiraciach a "opisovani".
Inak super, ako vam to vsetko koreluje - anti EU, anti EV, anti fakty, niektori si este pridaju anti automat. Vzdy je vacsina z toho pekne pokope.
No a k tomu, co si napisal - obycajna snaha odviest od podstaty, klasicky Red Herring.
Po prve, preco by mal byt niekto idiot a nechat si zjazdit gumy na jednej naprave a nemenil ich ? A ak sa to z nejakeho dovodu stane, preco ich nepredat ?
Za mě souhlas. Řídím od 18 let. Začínal jsem na škodovkách a ladách, tedy zadní náhon. V té době spousta řidičů měla zkušenosti s přetáčivým smykem, a mnozí tak jezdili pro zábavu. I z mé zkušenosti je tento smyk snáze zvládnutelný, než smyk nedotáčivý. Dá se korigovat např. volantem, plynem ap. Pokud doopravdy ustřelí přední náprava, tak neuřídíte nic. Dnes jsme většinou zvyklí na přední náhon, tak věřím, že spoustu řidičů přetáčivý smyk může překvapit.
Preco asi sa ten opacny pripad prakticky nikde nespomina ?
Protože to žádný redaktor neumí seriózně rozebrat. Vždy pouze jednostranně. Asi je to nad jejich síly
A ako sa chces s tou situaciou stretnut ?
Asi bych si všimnul kdyby mi auto samovolně jezdilo bokem, ne ?
Ano, to je vyborny argument o opisovani. Preco asi sa ten opacny pripad prakticky nikde nespomina ?
A ako sa chces s tou situaciou stretnut ? Zacuvas, vymenis gumy a pojdes znova na limite ?
Linky - že ty nesmysly opisují jeden od druhého ještě neznamená že mají pravdu. Já dávám lepší dopředu už mnoho let i v zimních podmínkách a ještě jsem se nesetkal se situací že by bylo v něčem horší.. A pomalu určitě nejezdím
Už ti to říkal Fostek, že jsi úplně blbý. Technik Michelinu co autem ještě nejel ti poradí, abys sjel přední a koupil všechny 4. Co uděláš teda s těma zadníma, které mají víc než půlku vzorku ? To mě teda hrozně zajímá.
Nezmysel, fakt je ten, ze prave pri takomto aute by si mal objednavat dokonca vsetky 4 gumy naraz, lebo vyrazny rozdiel medzi pneu nesmie byt, ked si nechces nadmerne a dlhodobo namahat pohon. To 50/50 ani nebudem komentovat.
Nie, ze by som necakal podobnu reakciu, ked som to tu cital.
Ked ti to nepomoze ani po lopate vysvetlene, ani video, ani vyjadrenia vyrobcu, mel si kludne svoje. Len dufam, ze trafis radsej strom, ako niekoho v protismere.
Ano jistě předek půjde rovně. Myslím to tak, že kola ztratí trakci a schopnost přenášet povely volantu a plynu na vozovku. Jediná záchrana je v takovým případě zbrzdit nějak rychlost, aby se přední kola zase chytla a znova zatočit. Jenže na takový manévr se řidiči nemusí dostávat místo.
Je jasné, že lepšie je nebúrať vôbec, ale koľko presúvačov z bodu A do bodu B vie spraviť dobrú kontru? Väčšina len zavrie oči a stojí na brzde a vtedy je lepšie isť priamo ako bokom.
Aj pri nových gumách máš hranicu aquaplaning okolo 80 a to ideš priamo. Na kaši ti môže uletieť zadok kľudne pri 30. Nezabúdaj, že pri bežných predokolkách máš naprázdno v zadu menej ako 40% hmotnosti, ak to podporíš dezenom na hranici zákonných limitov, tak naozaj nemusíš isť 100.
Dobrý. Děkuju za názory "expertů". Já se budu radši držet toho opaku z důvodů, který jsou vyjmenovány už výše. Nevím jak se stát takovým expertem. Asi jsem s 22 letou praxí jízdy v autě zatím neexpert, ale vyhovuje mi spíš když mají přední kola maximální trakci a můžu auto řídit. Dle diskuze zjevně nejsem sám. :D
Ja dva krát. Raz mojou vinou lebo som na snehu blbou s autom s nie moc dobrými gumami. Druhý krát som nabehol zo suchej cesty do nafúkaného snehu, ktorý sa na ceste menil na hlbokú kašu, ale tam som mal nové gumy a aj tak zadok ustrelil. V oboch prípadoch sa to zaobišlo bez škôd, ale zvládnuť pretáčaví šmyk vo vyššej rýchlosti nie je nič triviálne. Pri nedotáčavom je to jednoduchšie.
https://www.e-pneumatiky.sk/…nim-po-pare.html
"Ak obujete nové plášte na zadnú nápravu, nemyslite si, že máte vyhraté. Aj v tejto kombinácii je brzdná dráha dlhšia ako zvyčajne. Napriek tomu experti došli v testoch k záveru, že predsa len je táto varianta bezpečnejšia."
"Experti preto odporúčajú dať lepšie pneumatiky na zadnú nápravu, a test vo videu to potvrdzuje. Predné riadené kolesá má totiž vodič pod kontrolou, cíti ich, naopak zadné sa len „vezú“, tie ovládať vodič nevie. Toto platí pre autá s pohonom predných, ale tiež zadných kolies."
https://auto.sme.sk/…adne-kolesa.html
"Bez ohľadu na jeho druh pohonu (predokolka, zadokolka, štvorkolka), bez ohľadu na jeho výkon i rozloženie hmotnosti. Správne a bezpečné použitie menej zjazdených plášťov je na zadnej náprave. Vždy,"
Michelin: "„Pre dosiahnutie optimálneho výkonu vozidla sa odporúča, aby boli všetky pneumatiky vymenené naraz. Keď sa vymieňajú len dve pneumatiky, pre dosiahnutie optimálneho výkonu vozidla treba obe novšie nainštalovať na zadnú nápravu bez ohľadu na typ pohonu vozidla. Nové pneumatiky s hlbším dezénom na zadnej náprave pomôžu vyhnúť sa strate stability na mokrom povrchu a budú poskytovať lepšiu priľnavosť za mokra a efektívnejšie odvádzať vodu, čo pomáha oddialiť nástup aquaplaningu".
Zapomněl si na jeden podstatný detail. Předníma kolama řídíš auto, když ti uletí zadek je to mrzutý, ale řešitelný. Jenže když ti ustřelí předek je to v háji, protože si tím přestal ovládat auto. Nemůžeš ho ovládat ani volantem ani plynem natož třeba brzdama. Nemluvě o tom, že v zimě s mizernějšíma gumama na předku nikam nevyjedeš.
Hele tvoje argumenty jsou naprosto logický a správný. Co je to za nápad dávat si lepší gumy na nápravu, která se jen veze a neřídím s pomocí ní auto, to fakt nechápu. Rozhodně takovej nesmysl dělat nebudu.
A ještě lepší než bourat čelně je nebourat vůbec.
Kromě toho říkáš že v zákrute nie je problém dostať aquaplaning na zadnej náprave ? Fakt myslíš že při 100 kmh jedou zadní kola v zákrute jinou stopou než přední ?
Řídím asi 25 let a přetáčivý smyk jsem dostal jen jednou, když jsme zamlada závodili v serpentinách. Já bych si bez ohledu na nějaké odborné rady dal lepší gumy jednoznačně na hnanou nápravu.
To bude asi tým, že je lepšie burať čelne ako omotať sa dverami o strom. Navyše ustrelenie zadných kolies ja často náhle a má s nim problém aj ESP priemerný vodič si ani neškrkne. A v zákrute nie je problém dostať aquaplaning na zadnej náprave. V prípade snehovej kaše ti pri vyššej rýchlosti zadok uletí veľmi ochotne.
A ty potřebuješ při běžné jízdě v provozu natolik plné soustředění, že ti telefonování s HF dělá problém? Podle mě je problém hledání zvonícího telefonu někde v kabelce, zvedání hovoru, celou dobu nemám k dispozici jednu ruku na řízení...
2) Aquaplaning môžeš dostať aj na zadnej náprave. Kde ja ťažšie zvládnuteľný nie len pre vodiča, ale aj ESP. Stačí voda v zákrute, tam nerobíš dve stopy a už sa vezieš dvermi napred.
3) To na suchu neplatí. V prípade zimných bude brzdná dráha výrazne kratšia ak budú vpredu gumy s polovičným vzorkom. Neberiem do úvahy situáciu kde zjazdené gumy majú 15 rokov.
Body 1 a 4 ohrozujú skôr tvoje nervy a peňaženku.
Nedotáčaví šmyk je väčšinou ľahšie zvládnuteľný a keď ho aj nezvládneš, tak pri čelnom náraze máš lepšie šance ako dvermi napred.
Při ideálních suchých podmínkách jsou nejlepší úplné slicky, takže v článku to asi takhle nebude.
Když už někdo rozebírá kam lepší gumy tak je seriózní nevypíchnout jediný případ jak to uděla ten mistr v článku, ale zvážit všechny jízdní situace a umístění pneu doporučit až na základě jejich komplexního zhodnocení. Svět taky není jen černobílý
A teď si představ, když by otázky pokládal spolujezdec, jak by to dopadlo. Řeknu, úplně stejně. Nebo třeba jezeni bagety nebo hamburgeru. To samé.
Tady nejde o telefonování jako takové, ale o nesoustredeni se, lépe řečeno rozdělování pozornosti.
Ani to neplati obecne, i u BMW i v R18 (kdysi to byvalo i v R17) se najdou disky s ruznou sirkou predek/zadek. Treba u 3er jsou to typicky sirky 8'' predek a 8,5 nebo 9'' zadek (225 a 255 pneu), u 5er zase 8+9 a 235-245 a 275 pneu... oboje v R18 v urcitych stylech kol. V jinych stylech zase plati co pises a kola jsou prohoditelna.
Kazdopadne se asi shodnem ze nejde o zadnou minoritu aut, u premie na rozumnych kolech (R18 a vys) jev zcela bezny.
Je tam slovo "Pokud", to naozaj nie je bezna vec a je pochopitelne, ze jazdu treba potom prisposobit. A ani to neznamena, ze vpredu su potom slicky a vzadu nove zimne s 12mm dezenom.
1. Trakcia pri rozbiehani na snehu nema az tolko spolocne s bezpecnostou. Nie, fakt mi tu nepiste, ako sa "vyhrabete" zo zatacky pridanim plynu, ani o starte z krizovatky :)
3. "Přední kola se v kritické situaci v každém případě zatíží, zatímco ta zadní se mohou odlehčit, a tak je vhodnější mít lepší gumy právě tam." napisal spravne.Podla mna celkovy brzdny ucinok je lepsi, ako keby to bolo naopak. Zadna naprava je vzdy odlahcena pri brzdeni. Ten vacsi brzdny ucinok predu pri rovnakych brzdach a pneu je dany prave tym. Ze niektore auta maju vzadu bubnove brzdy do toho nemiesajne.
4. hlavne je problem trakcia v zatackach, lenze co, ked plati pomaly do zatacky, rychlo zo zatacky ? :)
Neda sa to zovseobecnovat. Podla mna to v clanku plati hlavne pre idealne suche podmienky.
I tak, ak su tie predne gumy uz znacne zjazdenejsie, pouzivat by sa nemali.
A z nedotavaho smyku sa fakt nedostanes pridanim plynu/cize trakciou prednej napravy.
Taky nerozumím proč zákon zakazuje pouhé držení mobilu v ruce, které není prakticky nijak nebezpečné a přitom je stejný zákon benevoletní k telefonování které rozptyluje hodně. No asi se ten mobil v ruce snadněji kontroluje, že ?
Zúčastnili sme sa tiež podobných akcií. Na jednej bol navyše malý okruh na čas, niečo podobné ako na autoškole. Ale s drobným rozdielom, simuloval sa telefonát cez handsfree. Cez telefón na palube sme mali odpovedať na jednoduché otázky, hlavné mesto štátov, malá násobilka a podobne.
To by ste neverili, čas bez telefonátu bol o štvrtinu lepší než s telefónom. Reakcie telefonujúceho boli podobné ako po pár panákoch.
A co tak menit obcas predne za zadne? Mne jedna sada vydrzi niekolko sezon, a vzdy ked menim letne za zimne (a naopak), vymienam u tej montovanej sady aj predne za zimne. Tak sa mi opotrebuju zhruba rovnako, a rozdiel medzi vyskou profilu nemam nikdy viac ako 1mm...
Když máš auto s stálým náhonem na 4 a nemáš 50/50 rozdělení trakcí, bude se ti jedna sada sjíždět výrazně víc, a potom ani není proveditelné objednávat všechna 4 kola najednou, když ta vpředu nejsou sjetá.
Takže nezbývá než měnit přední jindy než zadní.
Nezbývá než souhlasit, lepší dopředu. Ti pneumatikoví chytráci si totiž vždycky vyberou výhradně přetáčivý smyk jako jedinou disciplínu která vyhoví jejich teorii a všechny ostatní jízdní situace bohapustě přehlíží jako by neexistovaly
„Pokud si chcete koupit nové pneumatiky jen na jednu nápravu, kvalitnější sadu vždy dejte na tu zadní“
Nikdy nekupujem nove pneumatiky len na jednu napravu, ale ak by som uz fakt kupoval len dve nove, nie som si isty ci je spravne dat tie lepsie dozadu. Ak uvazujem osobne auto najrozsirenejsej koncepcie (motor vpredu, pohon prednej najpravy), tu su argumenty proti lepsim pneumatikam vzadu:
1. horsia trakcia na snehu, blate: na snehu kde sa s lepsimi pneu vpredu este dokazem pohnut sa s ojazdenymi vpredu (tvrdsie, s nizsimi profilovymi drazkami) uz pohnut nemusim.
2. vyssie riziko aquaplaningu: starsie pneumatiky s nizsimi profilovymi drazkami nedokazu odviest spod pneumatiky tolko vody, ako nove. Zadne idu v "stope" prednych, tam to nie je take kriticke.
3. dlhsia brzdna draha: u intenzivneho brzdenia ~70% brzdneho ucinku vznika na prednej naprave. Ak tam budu horsie pneumatiky ako vzadu, brzdna draha je dlhsia.
4. pneumatiky vpredu sa viac opotrebuvavaju (trakcia/brzdenie). Ak budem mat lepsie vzadu, rozdiel vo vlastnostiach medzi prednymi/zadnymi sa casom bude zvacsovat.
Co sa tyka smyku, osobne mam radsej ked mi ujde zadok, nez predok. Kazdopadne ak sa zo smyku chcem dostat (a to aj u nedotacaveho, ktoreho riziko je vyssie ak su vpredu horsie/starsie pneumatiky), potrebujem dobru trakciu a kontrolu na prednej naprave. Takze? Budem rad ak sem niekto da argumenty proti lepsim pneu vpredu, aby sme to porovnali...
, ale chyba mi tam jedna vec a to je spravne nastavenie sedenia. To je minimalne rovnako dolezite ako spravny uchop volantu.
A stavil by som sa, ze 3/4 ludi maju sedadlo nastavene zle.