Pravda, přednosti modelu Roomster byly od počátku jinde, než v jeho vzhledu. Přesto není špatné se podívat, jak by takové auto vypadalo, kdyby vznikalo v souladu s dnešní designovou filosofií značky.
o fotomontáži na úrovni 10ti letýho děcka, co má doma počítač.
A přitom autor ví, že to bylo hotový a bylo to Caddy.
Tím je to horší.
Mimochdem už to bylo i opačně https://www.youtube.com/watch?…
Podľa môjho názoru sa stal obrovský omyl. Koncept bol výnimočne úspešný nie kvôli predku, ale kvôli zednej části, teda asi od stlpíku A až na koniec včetne tvaru strechy. To si dizajnéri neuvedomili, a mylne využili úspech konceptu pri Fabii 2, a Roomster, a zobrali za vzor z konceptu práve tú menej zaujímavú čásť. Bol to podľa mňa najväčší omyl v histórii značky.
a pritom roomster vobec nebol neuspesny.... svoj ucel a aj predaje splnil ... neoslnil.. neprekvapil ale prepadak to rozhodne nebol.. to skor fabia I. sedan
velka skoda ze uz ten novy roomster a la caddy nepresiel do vyroby ... bohvie preco ho zatrhli v case ked uz mali auto v podstate uplne hotove ( boli tu niekde aj fotky tusim ) ... skor toto je za mna este vacsi "omyl" ... ale mozno za to skoda ani primarne nemoze... ktovie
Ja vidím najväčší problém v tom, že z pohľadného konceptu nakoniec urobili autá dve. Jeden bol Roomster a druhý bol Yeti. Jedno z väčše časti na technike Fabie II. druhé na zväčša technike Octavie II. Ak by boli mierne učesali koncept a urobili z toho jedno auto nazvané trebárs Yeti, postavili to na technike Octavie II tak by boli urobili doslova "dieru do sveta". Takto sa ten potenciál rozdelil a minimálne Roomster "utrel ústa".
Zbytečná nostalgie. Roomster nebyl prodejně zajímavý a dost zaostával za očekváním co se týče prodejů. Bylo to divně koncipované auto už na tehdejší dobu, dneska by ten potenciál byl ještě menší.
Snaha o druhou generaci v podobě přeznačkované caddyny byla sice racionální z pohledu šíře portfolia škodovky, ale neměla praktický význam - zákazníci si můžou koupit caddynu rovnou i tak.
Tak ve srovnání s originálem tomu v tomto návrhu bylo pomoženo docela dost, ne že ne. Největší zhovadilost sériového Roomsteru nebyl jen ten zub na boční prosklenné ploše, ale ty zadní vertikální lampy, které nenavazovaly na ta zvětšená zadní okna, ani nevyrůstaly od nárazníku. Prostě je tam designér prsknul doprostřed, čímž pod sloupky C vytvořil další odporný "zub" na boční lniii. A to už bylo fakt moc silné kafe. :-(:no::no:
Původní roomster bylo zbytečné auto. v podstatě to bylo auto jen pro zákazníka který ve skutečnosti potřeboval belringo jenže celý život kupoval jen škodovky.
Bez zadních posuvných dveří byla ta užitkovost dost omezená a to auto bylo na půli cesty kde mělo skončit..
Berlingo je víc dodávka, se všemi klady i zápory. V letech aktivního života Roomsteru (2007-14) prodalo Berlingo o třetinu víc... to není zas tak špatný výsledek pro Roomster jako pro nováčka v segmentu.
V době vznikajícího Roomstera to až taková dodávka nebyla. To byla právě taková ta "francouzská třída". I v Itálii vznikala tahle třída i odvozená z menších vozů (Uno). A nakonec vznikl dle zadání Škody i Bertoneho prototyp na Favoritu.
Co si vybavuju Berlinga tak kolem toho roku 2006-7, tak spousta má jen jedny dveře vzadu a tak... Roomster byl přece jen postavený trošku jinak, byl o dost nižší...
První koncept Roomsteru navrhl designer p. Thomas Ingenlath - viz prototyp v muzeu Škody v Ml.Bol. Byl to zdařilý vůz po vzoru "francouzské třídy" Reanultu Kangoo, Citroenu Berlingo, ..., tedy auta v týdnu na podnikání, o víkendu pro rodinu. To vyžaduje, kromě velkého prostoru vzadu, i tři pohodlná místa ve druhé řadě a malý středový tunel. A tím prototyp přímo oplýval - představu o něm vzbuzovala i rozměrná zadní boční okna, tvarově příbuzná předním, ale schválně mnohem větší. Název Roomster byl opravdu přiléhavý.
Avšak VW v té době neměl variabilní platformu (tu jako první začal Fiat u Stila a v době vzniku konceptu Roomstera už ji měla řada automobilek). Škoda tedy v nouzi "vytvořila" jakousi modulární plošinu a použila pro předek Fabii a pro zadek Octavii 1. Jízdní vlastnosti byly dobré, ale auto bylo uvnitř úzké, takže za Ingenlathovými designově oddělenými velkými zadními okny už původně navržený obří prostor nebyl.
Nevím, proč VW neposkytl Škodě pro Roomster jako základ platformu Caddyho (té by ale pomohlo nezávislé zavěšení kol vzadu - a to i dnes). Ingenlathův záměr by se tak dal realizovat rozhodně snáze. A i VW a SEAT by z toho vytěžily.
Jak píši: z nedostatečného technického základu vznikl paskvil. Ten "rozházený" boční design pak ztratil důvod.
Jako příklad vzpomeňme Fiat Multipla 2: Lidi, kteří překonali nezvyklou vizáž a přesvědčili se, proč to auto tak vypadá, si ho zamilovali a nemohli se od něj odtrhnout.
Hele, já jsem fanda Fiatu, ale napsat, že se lidi "nemohli od Multiply odtrhnout", to je fakt úplná absurdita. Vždyť se jí za ty dlouhé roky výroby prodalo jen kolem 220 000 ks a je uvedena v každém světovém žebříčku nejošklivějších aut. Prostě totální propadák. :-(:no:
U Multiply jsem psal o těch, kteří si ji osahali, ne o těch, kteří viděli "oškivé" auto". Multipla byla a je geniální. A protože těch, kteří vědí, vidí a věří, až když osahají, je míň, než těch povrchních, kteří vědí všechno, tak to dopadlo tak, jak dopadlo. Chyběla totiž i reklama, kde by bylo vidět, co to 4 metrové auto pro 6 lidí s kufrem přes 400 litrů umí (např. ve 4 lidech lze dovnitř naložit 4 kola, nebo lyže, ..., ve třech se vejde normalizovaná paleta, ... .
Ano - 6 plnohodnotných, samostatně seřizovatelných a jednoduše vyndavatelných sedadel s kufrem přes 400 litrů, na délce třídy A0 (Grande Punto, Polo, Clio, 208, .. ).
PS: Možná, kdyby si ji vzal místo Roberta Giolita do parády Giugiaro, Bertone, nebo vizionáč Pininfarina, byla by stravitelnější - nebo spíš chytlavá.
Mnó, vidím a čtu, že všichni zúčastnění jsou "odborníci"...viz CICERO to je třída!!! A proč se "stary_kluk" otírá o techniku?? Myslím, že motorizace byla široká, každý si mohl vybrat! Kdo z Vás, "znalců" s Roomsterem jezdil, pokud jste jej nefasovali jako služební nutnost a zlo??? Pro mne je to ideální přibližovadlo obyčejného nepodnikajícího člověka. Kompaktní rozměry, variabilita prostoru díky genialitě zadních sedaček, odveze cokoli, kdykoli a zvládne i POHODLNÉ několikadenní přespání dvou osob! Připouštím, že prostřední sedačka je spíše nouzová, ale proč ji mám vozit?? Vámi zmiňovaný koncept - předek Fabie, zbytek Octavie - SUPER!!! Kdo se nesvezl, netuší!!! V kritických situacích umí neskutečně podržet (a vím, a kdo má s Roomíkem něco ujeto, tak taky, o čem je řeč...) Pánové teoretici, holdující nabušeným nejlépe dvou a více litrovým leštěnkám, nehaňte a běžte do háje...
Přeci jsem zmínil, že jízdní vlastnosti byly velmi dobré. Ingenlathova variabilita zůstala dobrá a dozadu se dala naložit i kola (když se jelo ve dvou). Ale Ingenlathův hlavní záměr celého konceptu "nebyl vyslyšen" - a to díky technice: nebyla variabilní plošina a nová by byla drahá.
Jinak chválím Váš příspěvek. Díky.
Ale jistě, design zkousnul jen málokdo, ale jízdní vlastnosti byly díky široké zadní nápravě z Octavie o parník lepší než u příšerné Fabie II, o tom žádná. Taky variabilita trojdílného zadního sedadla byla obdivuhodná, ovšem komfort sezení případných dospělých cestujících na delších cestách již mnohem méně. :-)
Designově zajímavý, ale funkčně naprosto příšerný byl rám okna předních dveří, který při nájezdu do křižovatek hodně omezoval výhled řdiče vpravo do strany. Pro nezkušené uživatele Roomsteru byl při otvírání funkčně nebezpečný také extrémně prohnutý zadní okraj předních dveří - ve výši pasu od nich člověk byl dost vzdálený, ale ostrý horní roh dozadu prudce ubíhajícího rámu okna si při otvírání neznalý člověk snadno bolestivě zarazil do hrudníku... ;-\
Jasně, na druhou stranu to je přesně ten zádrhel proč se to nechytlo - o třídu větší caddyna byla stále velmi kompaktní a obratná, měla lepší jízdní vlastnosti a dospělejší techniku, a tři tak nějak použitelné sedačky vzadu (sice ani zdaleka ne tak variabilní, ale ono to vzhledem k prostoru nebylo třeba), celkově mnohem prostornější.
Design je tak nějak druhořadá věc u těhle aut - kdo si tenkrát kupoval budku tak si stejně na žádný design hrát nemohl...
To je dost o úhlu pohledu. Roomster byl defacto upravená fabie (z octavie pocházela akorát zadní příčka která byla odolnější než klasická fabiacká a důvod byl právě očekávané nákladní užití resp. vyšší zatížení). Z toho plyne určení i omezení dané fabií - vpředu velmi úzká a krom městského a příměstského provozu nevhodná. To že malá auta už nezastanou plnohodnotné rodinné užití se už vědělo i v té době (jakkoliv třeba český trh to měl ještě v té době jinak a mnoho rodin bralo fabii combi jako rodinné auto), takže otázka přepravní kapacity nebo variability nemohla toto změnit, pořád to mělo ten uzoučký předek. Proto bylo primární cílení skutečně hlavně na živnostníky co potřebují malé auto do města a zároveň flexibilní přepravní kapacitu.
Nicméně zbytečná diskuze - trh rozhodl sám, oproti větší a dospělejší caddyně to nemělo prakticky žádnou výhodu, cílová skupina malá, prodeje vázly, proto to dopadlo jak to dopadlo. Tím nikdo neříká že to bylo špatné auto, ale ani nijak zvlášť dobré.