Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Nová pravidla pro cyklisty? Odstup 1,5 m a stezka podle uvážení

Vláda v pondělí zřejmě zaujme neutrální postoj k návrhu poslance ČSSD Petra Dolínka, který má mimo jiné umožnit bezpečnější jízdu cyklistů. Řidiči by směli předjíždět cyklisty s bočním odstupem nejméně 1,5 metru.
Zpět na článek
29. 3. 2021 20:18
Cyklisti
Tak to tedy slyším velice rád. Já sám jako cyklista hrozně rád jezdím na kole a tyto pravidla jsou pro mne velice přívětivé. Nedávno jsem si na této stránce zde - https://www.cyklosvec.cz/kola?… pořizoval úplně nové kolo Galaxy, ze kterého mám opravdovou radost. Co je malou nevýhodou je to, že tady tímto komentářem asi neudělám moc radost všem auťákům, ale co už :D
18. 11. 2020 02:49
Re: dolinek je mimon
Ten odestup 1.5 m není žádné novum, dávno plátí; vysvětlím:

Dojde-li k nehodovému ději, při kterém dojde ke střetu vozidla předjíždějícího s předjížděným (a nyní, prosím, vyjma jednostopého vozidla, ale ne nezbytně, rozvedu níže), znalci vychází, primárně, z výpočtu tzv. minimálního bezpečného bočního odstupu, který počítá se podle vzorce ys = K + (1.1 x v), kde ys je minimálním bezpečným bočním odstupem v cm, K konstanta, boční odstup v rychlosti 0 kmph = 60 cm, v rychlost, takže při rychlosti 50 kmph je to ys = 60 + (1.1 x 50) = 115 cm = 1.15 m, při rychlosti 70 kmph ys = 60 + (1.1 x 70) = 137 cm = 1.37 m, při rychlosti 90 kmph ys = 60 + (1.1 x 90) = 159 = 1.59 m, při rychlosti 130 kmph ys = 60 + (1.1 x 130) = 203 = 2.03 m.

Dojde-li k nehodovému ději, při kterém dojde ke střetu protivných vozidel, počítá se bezpečný odstup pro každé vozidlo zvlášť a hodnoty se sečtou; příklad in praxis:

silnice III. třídy, šířka pozemní komunikace 0.5 zpevněná krajnice + 3.0 + 3.0 vozovka + 0.5 zpevněná krajnice = 7.0 m. Vyhábají se autobus reálné šíře 2.9 m (včetně zpětných zrcátek, zajímá nás skutečná, reálná, šířka vozidla) a "běžný" osobní automobil typu Fobia / Thalia 1.7 m; autobus jede rychlostí 65 kmph, Fobia 80 kmph. Autobus potřebuje, pro rychlost 65 kmph, prostor ys = 60 + (1.1 x 65) = 131.5 cm = 1.315 m (bezpečný odstup od nezpevněné krajnice) + 2.9 m (skutečná šířka vozidla) + 1.315 m (odstup od protivného povozu) = 5.53 m. Fobia potřebuje prostor: ys = 60 + (1.1 x 80) = 148 cm = 1.48 m (bezpečný odstup od nezpevněné krajnice + 1.7 m (skutečná šířka vozidla) + 1.48 m (odstup od protivného provozu) = 4.66 m. 5.53 + 4.66 = 7.01 m, takže pokud každý zpomalí o 5 kmph, tj. autobus na 60 kmph a fobia na 75 kmph, vyhnou se bezpečně. Jenže to je příklad na nové silnici III. třídy, odpovídající normě s návrhovou rychlostí 70, přehledné, ve dne bez atmosferických poruch. Kolik tam pojede průměrná fobia? 100 kmph? A autobus? 80 kmph? Tak si to spočítej.

To platí u dvouosých vozidel, poněvadž u nich je mikrovina i makrovlna, je-li v pořádku řízení, prakticky srovnatelná. U jednostopých vozidel je to složitější:

Je makrovlna, ta je u každého vozidla, která je způsobena sílozpytem, tj. tím, že žádné vozidlo nejede po ideální rovině, ale po určité vlnovce (i ta se dá vypočítat, pokud jsou podklady k disposici, tedy minimální makrovlna. Pak je mikrovlna, která je ale typická jenom pro jízdní kolo, a je způsobena tím, že cyklista šlape do pedálů, čímž více vychyluje vozidlo do stran. Mikrovlna se srovná, pokud cyklista přestane šlapat, makrovlna nikoli. Mikrovlna je dosti značná, a minimálně je cca 0.3 m. Pokud ale jede cyklista pomalu, třeba do stoupání, nebo pokud je to dítě, nebo pokud má nevhodnou velikost kola, nebo má špatně se řízené sedlo, může se dostat až na přes dvojnásobek.

Takže, jízdní kolo o šířce 0.7 m má reálnou šířku 1.0 - 1.3 m. K tomu jízdní kolo nemusí být vybaveno zařízením ku pozorování jízdní dráhy nazad, a pokud se - zkušený cyklista - otočí, vychýlí se zhruba o 0.3 - 0.5 m na stranu, na kterou se vytočil, aby se přesvědčil, co se děje vzadu. Dítě více.

Proto znalci vychází, krom subjektivních skutečností (dítě? stará osoba? "motal se"? viděl jsi to? působil ožralý? foukal vítr? bylo mokro? - tomu všemu jsi povinen se přizpůsobit!), vychází z toho, nechal-li řidič jízdnímu kolu prostor shodný, jako by ponechal normálnímu osobnímu automobilu, při zachování výše popsaných bezpečných bočních odestupů (předjíždění 1x, míjení 2x). A to je, při šířce "auta" 1.7 m a rychlosti 50 kmph, prostor pro kolo 1.7 + 1.15 = 2.85 m. Takže na 5.0m šiřoké vozovce nelze jízdní kolo legálně předjet, neboť vždy dojde k jeho ohrožení.

Problém je v tom, že 1. tohle nikdo neví, 2. neví to ani instruktoři autoškol, ergo, se to neučí, 3. není to vymožitelné, pokud není cyklista mrtev, nebo zraněn tak, aby se to dostalo před soud. Správní orgán je no comment, ale pokud se dostane řidič motorového vozidla před soud, škoda mladého života. Příklad: noc, cyklista 0.25% alkoholu v krvi (tj. dvě a půl promile, to odpovídá tak 2.8 promile v dechu, navíc to zjistili až na pitvě, takže spíš třem promile), se motal mezi pruhama, tj. v půlce vozovky, na zádi měl nějakou mrtvou blikačku. Řidič jel s potkávacími světly, prokázanou rychlostí mezi 55 - 60 kmph, do motáka narazil, moták na místě mrtvý. Výsledek? Ublížení na zdraví s následkem smrti z nedbalosti v prvém odstavci, poněvadž de lege artis měl použít dálkové světlomety, a i když jeho rychlost byla na potkávací světlomety přiměřená ("jel na dohled"), použil-li by dálkové světlomety (protivný provoz nebyl), mohl by vidět motáka dříve a reagovat na něj. Soud si najde cestu, a stejné je to, když cyklista sejme chodce. Takže, nevím, v čem je problém, pokud by se alespoň toto zavedlo, tak by se to učilo, poněvadž je spousta ignorantů, co neumí vůbec předjet vozidlo lege artis.
15. 7. 2020 17:03
Agresivní pumpička Blue Sun
To se nám tu Blue Sun hezky okopal. Pro sebe chce toleranci od ostatních a přitom jim sám říká, cituji z diskuze výše:

"Píšeš nesmysly, ale to u točvolantů nepřekvapuje.
Hm, ty budeš dobrý nemyslitel.
Chodci pro změnu překáží a motají se pod nohy, děti to vůbec nechápou a psi na vodítku už vůbec ne.
Ano, typické myšlení sebestředného plechovkáře."

Až zas bude slintat něco o autech, pamatujte, že motoristy nemá rád a chce jen škodit.
15. 7. 2020 14:55
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Otrava
14. 7. 2020 23:37
Re: Návrh
Přemýšlím zdali jsi tak hloupý nebo se chceš jen hádat. Mluvím konkrétně například o tom, že je pátek odpoledne - špička. Cyklista může jet po cyklostezce nebo po hlavní silnici s tím, že ho kvůli hustotě provozu pravděpodobně nikdo nepředjede, i když pojede opravdu pomalu.

Vztekej se jak chceš...ale ideálně mimo silnice a ostatní lidi.
Avatar - Ozzman
14. 7. 2020 15:01
Re: Návrh
Na traktor v ČR dostane až 60 % dotaci... což každý správný člověk ze státní správy ví, protože ta nastavovala kritéria, aby rentabilita investice měla trochu smysl a nežádal každý minizemědělec o traktor za 10 mega pro 1ha pole...
Avatar - lamal
14. 7. 2020 13:50
Re: dolinek je mimon
spominal som to preto, lebo ty si spominal...
ja si to ako vodic automobilov uvedomujem, takze cez prechod neletim a vzdy postojim a necham cas na pripadnu reakciu a vlastne rozhodnutie vodica...
14. 7. 2020 13:49
Re: Já bych to pojal trochu jinak,
Tak sa tam niekedy skús pozrieť. Úplne bežne sú to trasy medzi dvomi okresnými mestami vedene po lokálnych komunikáciach. A čuduj sa svete miestny cyklisti to akceptujú a nemajú potrebu sa tlačiť na krajnicu štvorprúdovej cesty aj keď by to bola o 2-3 minúty rýchlejšia cesta. Toľko moje postrehy z Nemecka.
Avatar - Ozzman
14. 7. 2020 13:49
Re: Hmmm
A ty se divíš, když se ti v jednosměrce z kopce v protisměru přiřítí cyklista, že je máme tolerovat a uhybat? Zajímavé je, že tu jezdí ještě docela dost motorek a ti se v drtivé většině chovat umí i přesto, že se prodírají kolonou...
Avatar - Ozzman
14. 7. 2020 13:45
Re: Já bych to pojal trochu jinak,
Cyklisti jsou nejhorší proto, protože ničemu nepodléhají, nemusí mít řidičský průkaz, pokuty se jim v drtivé většině vyhnou, tak se chovají, tak, jak se chovají.

Jsem ochotný tolerovat děti na chodníku na kole, to je přirozené, taky bych nechtěl, aby mi dítě jezdilo samo v provozu, ale ty prasata, co neumí ani zvednout ruku při zatáčení, motají se pod koly aut, jezdí na červenou, po chodníku rychle, přes přechod... tak za to jim dávat mastné pokuty, protože div se milý BlueSune, ale 2/3 nehod cyklistů si způsobí právě cyklisté sami... takže proč omezovat řidiče aut ? Stačil by jediný víkend, aby se PČR zaměřila na cyklisty a napřila jim maximální výše přestupků, hned by jsme viděli, kdo je tady prase... stačí se dívat.
14. 7. 2020 13:44
Re: Návrh
Chápem, že tebe ako človeku zo štátnej správy rentabilita investície ni nehovorí, ale traktor je celkom drahý kus železa, ktorý si na seba musí zarobiť a tak presuny realizuje najrýchlejšou možnou trasou.
Avatar - Ozzman
14. 7. 2020 13:34
Re: dolinek je mimon
Ale to co popisuješ mi většinou neomezuje, jakožto řidiče ani jako chodce :)

Přes přechod - většinou jede cyklista někde z parku, z chodníku a pokračuje stejnou rychlostí na přechodu a vynutí si tak přednost od aut, z principu má řidič daleko kratší čas na reakci, než před chodcem, který vběhne do přechodu třetinovou rychlostí.
14. 7. 2020 09:59
Re: Hmmm
Vídám to často třeba kolem Vltavy, kde je jednosměrný provoz a navíc minimální. Nějakého divného chování řidičů jsem si v těch místech nevšiml a vlastně ani jinde. Jako chodec a řidič mám spíš problém s divným chováním cyklistů. Jízda na červenou, náhlé vybočení mimo směr, bezohledná jízda po chodníku, náhlé vjetí na přechod pro chodce atd.

No nic, třeba nám to objasní někdo jiný.
Avatar - Blue Sun
14. 7. 2020 09:54
Re: Návrh
A myslíš, že ten traktorista si nemůže vybrat kudy pojede? Ale může, jen si prostě volí nejpohodlnější trasu...
No jo, prostě sobecký točvolant, klasika...
Avatar - Blue Sun
14. 7. 2020 09:53
Re: Hmmm
Hm, podíval bych se třeba na chování řidičů v Praze... pokud jsou takoví, jak se názorově projevují tady, pak se ani nedivím. Já tedy na chodník nevjedu, pokud na něm skutečně není vedena stezka pro cyklisty, ale při obvyklém přístupu pražských řidičů k cyklistům se mnoha lidem ani nedivím.
A navíc to mají odkoukáno ze zahraničí, kde je to naprosto běžné (i když ne v souladu se zákony).
Avatar - Blue Sun
14. 7. 2020 09:51
Re: Já bych to pojal trochu jinak,
Hele, nýmande... co je účelem cyklotrasy, víš to? Ne stezky pro cyklisty, ale značené cyklotrasy, když jsi to tak zmínil... Víš, že? Vést cyklistu po turisticky zajímavých místech. To se ale třeba s cestou do práce nebo se sportovní cyklistikou moc neslučuje. Nevím, jak je to v Horních Uhrách, třeba jste dál, ale v ČR jsou 3/4 cyklotras vedeny po silnicích a cestách, které nejsou pro silniční kolo vůbec sjízdné.
Avatar - Blue Sun
14. 7. 2020 09:47
Re: Já bych to pojal trochu jinak,
Třeba to, že ta menší komunikace je pro silniční kolo nesjízdná. Nebo má nevhodný profil. Zjevně jsi v životě na silničním kole neseděl, když se takhle divně ptáš. Kupodivu je to výhodnější i pro cykloturistiku, čím lepší povrch, tím bezpečnější jízda. Na špatné silnici je kolo s brašnami hůře ovladatelné.
A mimochodem, jaké smrady? Když bojujete proti elektromobilům, tak všichni tvrdíte, jak moderní auta už přeci nesmrdí a jsou pro zdraví neškodná. A najednou smrady? Ale tak... udělejte si v tom pořádek.
14. 7. 2020 09:46
Hmmm
Mohl by mi nějaký zdejší cyklista objasnit, proč skoro všichni z nich radši jezdí v centru Prahy po chodníku mezi lidmi, ikdyž mají na silnici vybudován speciální jízdní pruh?
Avatar - Blue Sun
14. 7. 2020 09:39
Re: Návrh
Několik minut... panejo, nelži, prosímtě. Já vím, že to moc neumíš, ale zase to nepřeháněj, jo?
Avatar - Blue Sun
14. 7. 2020 09:37
Re: Dolínek vychází z německého modelu
No vidíš, a já si naopak pamatuju, že blinkry se dávaly vždy, i při objíždění chodce. Změna přišla až v dnešní době, kdy naopak za posledních pět let mnozí nedávají blinkr ani při odbočování nebo změně pruhů, natož při míjení cyklisty nebo chodce.
14. 7. 2020 09:09
Re: Já bych to pojal trochu jinak,
To nechápem ani ja. Ale Blue Sun to asi čuchá rád. Na západe je celkom bežne, že cyklotrasy využívajú lokálne komunikácie a len občas je vybudovaný kus nového asfaltu povedľa frekventovanej cesty. Ja preferujem jazdenie mimo hlavných ťahov. Len cestou do práce mám asi 5 km frekventovanej jednotky, ktorej sa neviem rozumne vyhnúť(len frekventovanou dvojkou bez krajnice). Tam už je roky plánovanú cyklotrasa popri rieke čo to obíde, ale neviem či sa jej dožijem.
14. 7. 2020 09:05
Re: Já bych to pojal trochu jinak,
A co si vezmu na cyklistovi? Nic mě nenapadá.
14. 7. 2020 08:54
Re: Já bych to pojal trochu jinak,
Moc nechápu nadšení cyklistů motat se mezi autama na hlavních tazích a ještě čuchat ty smrady, zvláště když by fakt mohli jet třeba po menší souběžné komunikaci. To už je fakt na palici ...
14. 7. 2020 08:46
Re: Návrh
To si ako myslíš, že traktoristka si ide v špičke prebehnúť svoju obľúbenú okresku? Ide tade, lebo musí. A to, že sa neuhne je práve chýbajúca ohľaduplnosť. Tiež s autom sa nik netlačí do špičky len tak sa prebehnúť. Všetci niekam cestujú. Ale cyklista, ktorý si ide len tak zatrénovať ma pri výbere trasy možnosť voľby.
14. 7. 2020 08:41
Re: Dolínek vychází z německého modelu
Na rozdiel od teba som tú dobu zažil a ľudia sa rozhodne do práce nenaháňali, ani tam netrávili hodiny navyše ako povinné nadčasy. Mnohý chodia z práce vynervovaný a nechcú strácať ďalší čas.
14. 7. 2020 08:06
Re: Návrh
sou useky, kde cyklistu jen tak nepredjedes. bud jezdi nekdo porad proti a nemas vedle nej misto, nebo na uzky silnici pred zatackou kam nevidis si to nemuzes dovolit a pak se za nim tahnes klidne nekolik minut a nebo to risknes, ale ono to nemusi dopadnout..
bezohlednost nekterych traktoristu je taky do nebe volajici, minulej tejden na hlavni tahu jsme jeli v kolone asi 20 minut tricitkou za traktorem, kterej nebyl ochotnej nekde zastavit a nechat kolonu predjet. za nim jel kamion s navesem a ten nemel sanci ho predjed, protoze porad proti neco jezdilo... v takovyhle situaci je blizko k tomu, ze nekomu prdne v kebuli a zacne predjizdet hlava nehlava ..
14. 7. 2020 07:59
Re: Dolínek vychází z německého modelu
nemyslim si, ze vsichni byli k sobe ohleduplnejsi. nepamatuju, ze by driv nekdo daval blikr kdyz cyklistu predjizdi, nebo ze by ho objizdel velkym obloukem jako dnes.
driv cyklista vedel, ze auto je vetsi a kdyz neuhne, tak skonci spatne a podle toho se choval, dnes si nekteri cyklisti mysli, ze jsou pany silnice a jezdi kolikrat bezohledne vuci ostatnim. je to podobny jako chodci na prechodech.
vetsina ridicu je dnes mnohem ohleduplnejsi nez driv, vidim to z pozice cyklisty co obcas musi i na silnici, tak z pozice ridice, kterej vidi, jak se vetsina k cyklistum chova.
to, ze nekteri ridici cyklisty povazuji za obtiznej hmyz a kolikrat jim delaj naschvaly, to je pravda, ale vetsina takova neni.
co me vytaci, kdyz jedes v kolone aut, dopredu vidis cyklistu, vsichni daj blinkr a objedou ho, ale ten pred tebou blinkr neda ani neuhne, takze kdybys nesledoval situaci dopredu, tak ho skoro sejmes, nebo kdyz cyklistu predjedou tesne pred kolonou treba pred krizovatkou a pak se nacpou uplne doprava, aby ho cyklista nemoh podjet, ja se vzdycky snazim nechat napravo misto, aby me moh podjet...
14. 7. 2020 07:49
cyklostezky
Znám jeden takový krásný úsek, kde kolem sebe jen tak tak projedou dva osobáky a přesto je na obou stranách cyklostezka :D Nebo třeba v Praze je takový krásný smrťák pro cyklisty ..V Holešovicích nábřeží kpt. Jaroše + směr na Hlávkův most :D Skrz cyklostezku se nejprve přejíždí do odbočovacího pruhu a potom jde cyklostezka celou délku toho nájezdu a zase se musí přejet při najetí na most kde musí člověk dávat přednost :D žůžo labůžo .. každopádně těch 1,5 metru bude za pro vozu občas dost těžké až nemožné.
Avatar - Blue Sun
14. 7. 2020 07:41
Re: Já bych to pojal trochu jinak,
Ano, typické myšlení sebestředného plechovkáře... Vám na silnicích vadí úplně vše. Pomalejší auto je problém, kamión je problém, traktor je problém... jenže ani na jednom si nic nevezmete, tak si frustraci léčíte na cyklistech. Ubožáci...
Avatar - Blue Sun
14. 7. 2020 07:40
Re: Návrh
Ohleduplnost? Ale notak... Když neovlivníš dopravu ty, ovlivní ji pomalejší auto, traktor, kamión, nebo třeba jen chodec... A kupodivu, všichni jsou to účastníci silničního provozu. Tak proč ne cyklista?
Pak to takhle přesně dopadá - plechovkáři mají pocit, že jim silnice patří, protože si vynutí, aby jim ostatní ustupovali. Ne, ať se lidi naučí toleranci v provozu. Žádný cyklista nezpůsobí kolaps dopravy, to jen plechovkářům může rupnout pumpa, když musí na pár sekund zpomalit a počkat. Opravdu neznám v ČR silnici, kde cyklista způsobí zdržení na déle jak 15 sekund, a to nikoho nezabije.
Avatar - Blue Sun
14. 7. 2020 07:34
Re: Dolínek vychází z německého modelu
Jasně... nikdo nespěchal. Hm, ty budeš dobrý nemyslitel.
14. 7. 2020 05:54
Re: dolinek je mimon
Ja nežijem v preplnenom meste a chodníky využívam, len keď bicyklujem s deťmi. Pri dochádzaní do práce občas využijem prechod, ale nikdy nie spôsobom "Uhni idem". Chem sa dostať do prace a späť bez ujmi a nie na invalidnom vozíčku riešiť, kto bol v práve.
Ešte by som podotkol, že navzdory všeobecnému mieneniu. Je cyklista aj medzi chodcami ten zraniteľnejší. Stačí drobný kontakt s riaditkami a môžeš isť k zemi. Niekde som k tomu videl aj štatistiky. Dokonca si pamätám príklad, kde sa elektrokolobežkár po strete s chodcom zabil.
14. 7. 2020 05:43
Re: Dolínek vychází z německého modelu
Alebo tým, že pred 20 rokmi bola registrovaná polovica aut, ktoré sa navyše ani toľko nevyužívali. Na väčšine miest sa jazdilo plynulo, cesty kapacitne stačili. Nebol problém kohokoľvek obehnúť, lebo hustota dopravy bola oveľa nižšia. No a ak sa pozrieš ešte viac späť, tak za socíku sa ani nikto nikam neponáhľal, tam boli vlastne všetci štátny zamestnanci.
14. 7. 2020 05:36
Re: Návrh
Typické myslenie, štátneho úradníka, ktorý si myslí, že je pupok sveta. Tiež bicyklujem, mám rodinu a pracú, ale na cesty, kde nie sú krajnice a moja aktivita by ovplyvňovala hustú dopravu sa netlačím. Hovorí sa tomu ohľaduplnosť. Nevyvolávam konfliktné situácie len preto, že môžem.
14. 7. 2020 03:04
Já bych to pojal trochu jinak,
především bych zakázal jízdu po silnicích bez krajnice v době dopravní špičky. Je nesmysl aby jeden pumpičkář brzdil kolonu 20 aut. Silnice mají být primárně pro motorová vozidla a rychlou dopravu, ne pro sportovní vyžití pár chytráků, kteří se motají krokem a zdržují. Dementní pruhy pro cyklisty načmárané na rozbité krajnici bych úplně zakázal - občas jedu na koloběžce a ty díry jsou fakt o hubu - stejně musím jet v jízdním pruhu, jinak bych přeletěl přes řidítka. A aby si mohl cyklista vybrat kde chce jet když je souběžně se silnicí cyklostezka? Na co potom ty desítky milionů do cyklostezek cpeme? Snad abychom pomalé oddělili a zvýšili jejich bezpečnost. Btw. tady u nás úplně nesnáším, když blbec v trikotu jede 20 po čtyřproudovce, kde je 70, uprostřed pruhu a přitom vedle vede luxusní cyklostezka.
Avatar - Blue Sun
13. 7. 2020 22:13
Re: Návrh
Ano, přesně točvolantí myšlení... Cyklista ať si jede po silnici, ale ne tam, kde jsem já, a ne zrovna tady...
Ty víš, co toho cyklistu vede k tomu jet zrovna v tu dobu? Myslíš, že si třeba může vybírat, kdy jede do práce, nebo kdy má čas na to dát si své dvě hodinky tréninku, protože na něj doma čeká žena a dítě? No jo, takový by asi nejlépe vůbec neměl jezdit, že?
Čím to, že za hranicemi ČR nikomu nervy nerupnou, a to ani Čechům? Kde je v lidech ten přepínač, je to strach z pokut? Nebo co se děje? Co spouští tu bezohlednost na našich silnicích?
Avatar - Blue Sun
13. 7. 2020 22:09
Re: Návrh
Na sdílených chodnících je špatně úplně všechno. Cyklista tam buď musí jet tak pomalu, že je na kole nebezpečný svým motáním (jo, jet pomalu a rovně není tak snadné ani pro nejzkušenější), nebo jede rychleji, a pak je zase nebezpečný svou rychlostí. Chodci pro změnu překáží a motají se pod nohy, děti to vůbec nechápou a psi na vodítku už vůbec ne.
Že si vymýšlím? Hm, Pardubice, Hradec Králové, Prostějov, to jsou jen drobné ukázky toho, že ne...
Avatar - Blue Sun
13. 7. 2020 22:06
Re: Dolínek vychází z německého modelu
Nebo spíš tím, že lidi prostě byli k sobě ohleduplnější. Na kole se jezdilo daleko více, protože auto bylo pro mnohé nedostupné. A tak se jezdilo do práce na všelijakých herkách a strojích, které by dnes nevzal do ruky ani nejšílenější hipster. Ale pořád byla dost velká tolerance vůči osobám na kolech. Ale ne, dnes ne, to se nenosí...
Avatar - Otrava
13. 7. 2020 20:26
Re: Návrh
Tak samozřejmě cyklistům nikdo jen tak nemůže zakazovat vjezd na silnice, ale pokud na ně někdo vyrazí s myšlenkou, že se motoristé mohou třeba po*rat, dost často mohou způsobit kritickou situaci s neblahými dopady pro jejich osobu.

Právo nikomu neupírám, ale lidé jsou zkrátka sebestřední. Ať si jede cyklista po jakékoli cestě, ale ať si dvakrát rozmyslí kdy a kudy musí jet. U nás je krásná cyklostezka s krásným povrchem a rozumnou šířkou. Cyklistům ale často lépe vyhovuje silnice, kde nejsou brzděni občasnými bruslaři, pomalejšími cyklisty... a zároveň zkrátka musí jet teď hned, i když je největší špička. A pak se táhne provoz po silně frekventované a nepříliš široké a přehledné silnici a tvoří se pomalé kolony. V létě je to velmi časté. A pokud v takové situaci někomu z motoristů rupnou nervy, pochopím to. I já jako klidný řidič s nimi mívám mnohem menší slitování než obvykle.
Na silnicích kde není cyklostezka, navíc třeba v turisticky oblíbených oblastech chápu, že každých 100m narazím na cyklistu a pokusím se jízdu tímto místem jako motorista omezit. Stejně tak když sednu na kolo, dvakrát přemýšlím kudy povede trasa, abych se vyhnul velkému provozu. A tak by to správně mělo fungovat. Pak by se nemusely tolik řešit předpisy a sankce.
Avatar - lyon667
13. 7. 2020 20:17
Re: Dolínek vychází z německého modelu
Jestli to nebylo tím, že dřív jezdilo víc cyklistů a míň cykloušů. Na kole lidi jezdívali do práce a do sámošky už před sto lety, ale ta rekreační pseudoturistika po silnicích první a druhé třídy je záležitostí spíš posledních dvou desetiletí.
Avatar - xxc
13. 7. 2020 19:26
Re: Návrh
Čo je zlé na zdielanych chodníkoch? Cyklisti jazdia ohľaduplne, lebo sú tam chodci a chodci tiež dávajú pozor, lebo na chodníku nie sú sami. Uschovať bicykle na viem či treba, ale existuje veľa obchodov a miest, kde je problém nechať bicykel. So zamestnávateľom sa snáď nejak dohodnú aj bez povinnosti.
Avatar - Blue Sun
13. 7. 2020 18:50
Re: Dolínek vychází z německého modelu
Píšeš nesmysly, ale to u točvolantů nepřekvapuje. Jenže silnice nejsou jen pro auta, ten cyklista tam zkrátka patří taky.
Zastavět zemi dalšími kilometry asfaltu podél všech silnic je hloupost, a v době, kdy se řeší to, že toho asfaltu je tu moc, dvojnásobná. Proč namísto plýtvání prostě neučit lidi toleranci a rozumu? No jo, to u sobeckých čecháčků nejde...
Silnice první třídy jsou pro silniční cyklistiku nejlepší, píšu to níže. Daleko nebezpečnější jsou menší cesty.
Pokuty... Hlouček cyklistů je na předjetí vhodnější, než několik stovek metrů dlouhá šňůra za sebou jedoucích. Ale jasně, hlouček se nedá oprasit na dotek, je nutné skutečně počkat, když není místo. Cyklisty za sebou prostě klidně točvolant třeba vytlačí, jen když nemusí čekat. Jízda mimo stezku pro cyklisty... pro některé druhy cyklistiky nezbytná nutnost, jindy prvek bezpečnostni. Čím to, že dřív s tím nebyl problém, cyklisti jezdili jen po silnicích a nikomu nevadili? Aha, to je zase to české sobectví... Jediné, v čem s tebou můžu souhlasit je ten alkohol a osvětlení, tam bych byl taky dost tvrdý.
Avatar - Blue Sun
13. 7. 2020 18:44
Návrh
sám o sobě je tragický a nekoncepční, strašně povrchní. A to říkám jako dost aktivní cyklista (horské i silniční kolo). Ani sami cyklisti se na podpoře neshodnou, debata k tomu byla docela výživná.
Předně je nesmysl řešit odstup 1,5 metru, pokud zároveň cyklisti jezdí metr a půl od kraje na hladké silnici. Jo, druhá stránka věci je ta, že plno silnic není ani moc sjízdných, a nejlíp pro silničáře vychází právě ty kvalitní jedničkové a dvojkové silnice se širokými pruhy a krajnicemi, kde se jezdí opravdu pohádkově. A točvolanti se můžou třeba po*rat, i cyklista na tu silnici prostě patří a tečka.
Možnost nevyužít stezku pro cyklisty, OK... pro silniční cyklistiku naprosto nepostradatelná věc, většina stezek je nevyužitelná nebo nesjízdná. Navíc by tím odpadly ty nesmyslné městské parodie typu "sdílených chodníků", kdy ani jedna strana pořádně neví, kudy vlastně má jít/jet.
Povinnost zajistit úschovu kola? To je bohapustá kravina. Kdo bude řešit odpovědnost, zabezpečení, přístupy a další věci? Bude zaměstnavatel muset převzít odpovědnost za "Spešla" za 300 000? A kdo ho na to pojistí? Smíří se zaměstnanci se snížením platů, jen aby firma měla na pojištění takových kol? V mnoha místech ani nejde zřídit zabezpečené místo k uložení kol.
Avatar - lamal
13. 7. 2020 17:49
Re: dolinek je mimon
Kludne mozes pisat aj o mne, nie som dokonaly cyklista aj ked sa snazim. S tym co pises suhlasim, ak ma byt niekto ucastnikom cestnej premavky ma mat vodicak a to aj na bicykel... ked nie nech s tym jazdi za barakom medzi polami.

S cim nesuhlasim je: ´´Že lítají po chodníku a jezdí přes přechod´´ (to ta ako vodica trapit nemusi)
Kedze v Prahe necyklujes tak nepoznas dovody, ale z mojich zisteni je lepsie ist v istych usekoch ohladuplne na chodnik v pripadoch kedy je to nezbepecne po ceste - uzka cesta, vela pruhov a premavka a pod.... ked ide clovek ohladuplne po chodniku kde nie je velka hustota ludi a uvedomuje si, ze on je ten kto ich ohrozuje tak bez problemu. Ked je tam vela ludi tak holt bud tlacit, cakat kym ustane premavka ak je chvilkovy naval, alebo riskovat po ceste.

A cez prechod jazdim aj ja, ale: cakam na zelenu a drzim sa 2m od chodcov tj idem po pravej strane mimo nich a pokial nie je semafor, tak uvazujem ako pesiak, tj. neskocim nikomu do cesty ale beriem ohlad na vodicov... ak nie je semafor a su 4 pruhy tak zosadnem a tlacim ak je 2prudova stojim a cakam... vacsina mi postoji a pak idem,... svojvolne vyrazim cez prechod jedine ked je prazdna cesta
Avatar - Ozzman
13. 7. 2020 17:18
Re: Platí to i pro cigána,
Ti jsou chráněni, je to zase v módě
Avatar - Ozzman
13. 7. 2020 17:09
Re: 1,5m
A taky že se nemaj motat uprostřed jízdního pruhu.. a pak ještě mlátí do auta, když na ně člověk zatroubí..taky jsem jezdil a jezdim (už méně) , ale tohle je zverstvo co dělá většina ... Pokutovat a tvrdě.. body nemají, papíry taky ne, tak vysoké pokuty za prohřešky typu nedání přednosti ... Příště si to rozmyslí, protože bolet to bude právě cyklistu..
Avatar - Ozzman
13. 7. 2020 17:06
Re: dolinek je mimon
Já bych začal od cyklistů... Teď nemluvím konkrétně o tobě, my jsme si to vyjasnili, ale zavedl bych pořádně mastné pokuty a postihoval je. Když mi banda dementu vjede do křižovatky na červenou, to je i ve městě na to , abych je při srážce zabil. Tady dát klidně 10 tisíc. Kdyz mi takhle pod auto skočí banda pumpickaru bez znamení a jakéhokoliv rozhlednuti, opět problém. Že lítají po chodníku a jezdí přes přechod a vynucují si přednost ? Zase mastnou pokutu. Statisticky je prokázáno, že až 2/3 nehod způsobí oni sami a nikdo je neřeší a všichni řeší auta. Problém je, že na kolo může každý, i nemohoucí důchodce, co se plete v provozu, před týdnem mi takto paní vjela před auto a zahla do levá.. kdybych ji tukl v těch 10km/h tak je na místě mrtvá jen z toho pádu... Pokuty pro cyklisty a bude méně nehod ..
Avatar - lordlord
13. 7. 2020 15:52
1,5m
doufám, že 1,5 metru bude platit i pro ně při předjíždění z pravé strany
Avatar - lamal
13. 7. 2020 15:48
Re: Platí to i pro cigána,
vacsinou sa bajky kradnu niekde random pocas cyklistiky, kram, hospoda, a pod ked cyklista pusti bajk z dohladu... do domu kde je PES a kolo niekde rozumne zasite cigan nevlezie :-)
Avatar - lamal
13. 7. 2020 15:17
Re: Dolínek vychází z německého modelu
proti comu by si v zasade nic nemal ? proti 1,5m, alebo proti stojanom na kolá trebars (bez hmotnej zodpov.) ?

Budovanie nezavislych cyklosteziek je nakladne... nejak sa tomu nedivim, podla mna CR je na tom este dobre, napr. SK zaostava aj v tomto smere ovela viac. Nejake projekty su aj u nas, ale v mestach je to des.
Avatar - lamal
13. 7. 2020 15:14
Re: Platí to i pro cigána,
to akoze si bol niekde na aute aj bicykli zaroven ?
Avatar - lamal
13. 7. 2020 15:00
Re: dolinek je mimon
tiez jazdim aj aj a pride mi to nezmysel... vsetko to zavisi od podmienok, tie maju nespocetne vela variacii, stacilo by ucit vodicov k tolerancii aj za cenu, ze ich to stoji trochu namahy... taketo nezmyselne pravidla a nevymahatelne predpisy len podporia nenavist a zmatky motoristov..
Avatar - KANKUNEN
13. 7. 2020 14:17
Žádné nařízení nevyřeší
cyklistu hulváta, řidiče tupce a shodu nešťastných náhod.
13. 7. 2020 14:08
Dolínek vychází z německého modelu
v zásadě bych proti tomu nic neměl, ale chtělo by dělat trochu více systémově:
1. budovat podstatně více cyklostezek (NE cyklopruhů, kde se stejně kličkuje mezi auty) - zde jsme ještě hodně za Rakouskem a Německem
2. vytlačit cyklisty ze silnic 1. tříd, bohužel některé cyklotrasy vedou i po takových silnicích, souvisí s bodem 1
3. tvrdě pokutovat cyklisty, kteří jezdí po silnici, podél které je cyklostezka, neosvětlené cyklisty, cyklisty jezdící v hloučku, cyklisty namol apod.
Avatar - KANKUNEN
13. 7. 2020 14:00
Platí to i pro cigána,
který právě ukradl tvoje kolo a ty ho sleduješ svým autem?
Avatar - xxc
13. 7. 2020 13:47
Re: tvl
A teraz ako obiehajú cyklistov? Nenechajú aspoň meter odstup? Nne osobne nevadí, keď ma obehne auto na bicykli a ide tesne vedľa, tak ani ja nejak nemeriam, aký veľký odstup nechávam. Zaujímavé, že pri odstavenom aute na ceste treba umiestniť výstražný trojuholník, za pomaly jazdiacim cyklistom, ktorý má rýchlosť blízku 0 netreba nič :-)
13. 7. 2020 13:09
tvl
Delate si ***? To je jako zacit zvetsovat okna uz na hotovim baraku. Jezdi ten klaun autem? Jak asi mas zacit neco menit na tech nasich uzkejch silnicich, kde mas kamion v protismeru, kdyz se vyhejba vetvim na svy strane a o nadjizdeni v zatacce ani nemluve. Tahnete uz nekam, ridici uz nedavaji tu vasi bramboracku na tankodromu a s vypicenejma znackama ale hlavne ze se porad neco opravuje. Kazdej soudnej clovek nejezdi na kole po silnici na hlavnim tahu a prejede nekam doriti mimo silnice. Nejsme v usa kde si najdes silnici a jezdis. Pablb
13. 7. 2020 13:03
dolinek je mimon
jezdim dost autem i na kole, tak to vidim z obou stran.
moje zakladni pravidlo je jezdit na kole co nejmin po silnici a kdyz uz jedu, tak co nejmin prekazet.
nutnost odstupu 1.5metru znamena, ze na nekterych silnicich a nekterych usecich cyklistu prakticky nepredjedes.
problem je i to, ze pro mnohy ridice je plna cara zed, a jestlize dnes cyklistu skoro radsi sejmou nez aby se mu vyhnuli a plnou caru prejeli, tak za nim z vydeseni z pokuty nove pojedou klidne 5 kilometru, takze to zpusobi dopravni kolaps. a kdyz cas od casu nekomu v kolone prdne v kebuli, tak z toho muze byt docela slusny masakr.
nekdy je cyklistu docela problem bezpecne predjet uz dnes a to nemam uplne liny auto, odstup 1.5 m si v nekterych situacich nedovedu predstavit, a to cyklisty standardne predjizdim tak, ze celym autem prejedu do protismeru.
nejhorsi je predjed tlupu cyklistu co jedou v jednom pytli, staci 10 cyklistu za sebou a muzes se za nima tahnout 5 minut ...
nechapu, proc by mel byt problem odstup 1.5m kontrolovat a vymahat, kdyz chtej kontrolvat a vymahat odstup od auta, ktery jede pred tebou.
casto je stezka pro cyklisty soucasti silnice, kdy je stezka na krajnici za carou nebo i na chodniku, tam odstup 1.5 metru taky neni dodrzenej, pak snadno muze dojit k situaci, ze budes mijet cyklistu co jede po chodniku a dostanes pokutu, ze jsi nedodrzel dolinkuv odstup.

dolinek je mimon, jednou jsem mu psal ohledne emisi, byl sem prekvapenej, ze odpovedel, ale uplne mimo realitu.