400km je pořád za rohem. Před pár lety jsem se ale vracel od moře z Bulharska a zrovna bourali nějakej most na D1... takže jsem jel někudy na Havlbrod a Kolín... a upřímně už mě ty poslední kilometry těžce nebavily... samej kopeček, světla do očí, za každým rohem vesnice...
ja zase jezdim mnohem radsi na noc, je mensi provoz, na okreskach vidis uz do zatacky ze tam nekdo jede...
kdyz sem jezdival pres 400km na otocku na slovensko, vetsina po okreskach, tak sem vstaval ve 2 rano abych tam po sesty byl, pres den stihnul neco udelat a aspon jednu cestu tak jel v klidu. a to tehdy byl daleko mensi provoz nez dnes.
kdyz vezmu tehdejsi a dnesni mezicasy kdyz jedu cast cesty po stejne trase, tak jen nechapave kroutim hlavou jak sem to moh tehdy davat, navic s mnohem, mnohem slabsim autem, ale je fakt, ze dnes uz jezdim skoro jako beranek ...
jo,to byly zlaty devadesatky
nic podobnyho uz nebude
nejen na silnici ale vubec
ta volnost, svoboda, nevazanost ...
Dlouhý trasy i přes den ( víc než 5 hodin ) preferuji s druhým řidičem a střídání. Be dne samozřejmě se to dá na jeden zatah, v noci je lepší kratky odpočinek v půlce nebo po třetinách. Přeci jen sme jako organismus přizpůsobení na denní život.
Jo, tu bouračku pamatuju... koukal jsem na to video a bylo to divný, ta Octavia snad nebrzdila vůbec, resp. nesvítila ji brzdová světla co jsem viděl. Za ní jela vysoká skříňová dodávka a za ní další menší, přes tu první nikdo nic moc vidět nemohl. Nicméně řidič té Audiny, co nakonec boural zezadu, jel za dalším osobákem a minimálně mohl vidět zběsilé manévry obou dodávek ob jedno auto vpředu.
Většinou teda v levém pruhu vidíš dopředu docela dobře a většinou taky nepovažuju za nutný držet rozestup dostačující k zastavení na 0...
Přesně, bylo by potřeba spočítat to jako poměr vůči provozu... což je asi dost komplikovaný.
Jinak teda... pár set km klidně v noci, ale fakt dlouhý trasy jsem si zvykl jezdit spíš na den - člověk je odpočinutej... a přece jen řízení ve dne vyžaduje míň pozornosti, protože máš větší přehled.
Ale je to pravda, tiez som myslel minimalne na pneumatiky, 4 rocne michelin energy savery mali dost a normalne bolo citit, ako sa trapia v zatackach. Toto keby sa vyzulo, sme vsetci mrtvi. A ti, co nedodrzuju vzdialenost, tiez.
Presne toto mi napadlo, ze auta drzia velmi male odstupy. Dost je aj problem uz vobec pri kontrole dodrzat vzdialenost vyznacenu na ceste. A naviac, auta neuhnu, kym sa im druhe nenatlaci na kufor. Potom zrazu v pohode sa zaradia doprava. Ako keby sa dovtedy nedalo.
Jo, kamiony nalepeny pár metrů za sebou, jeden přes druhého nevidí a pak jsou zablokované dálnice. V lepším případě to odskáče jen blbecek vzadu, v tom horším mezi kamiony zůstane auto jako nedávno na Černém Mostě.
2sec plati maximalne tak na okresce, urcite ne na dalnici.
pri 100km/h ujedes za 1 sec 28metru, tedy na draze ujete za 2 sec musis byt schopny zastavit, tedy na nejakycch 56 metrech. brzdna draha normalniho osobniho auta za dobrych podminek ze 100km/h pri intenzivnim brzdeni je cca 40m (+-), takze ti zbyva 16 metru na reakcni dobu a technickou prdlevu brzd, coz je 0.6sec, coz je na hrane pro hodne pozornyho ridice, kterej je ve strehu a ceka nejakou potiz...
na dalnici pri pouhych 130km/h ujedes za 1sec 36 metru, tedy pri 2sec musis byt schopny zastavit na draze 72 metru. brzdna draha ze 130 je 67 metru, tedy ti zbyva 5 metru, tedy 0.05sec na reakci aby jsi zastavil.
po nekolika hodinach nudny jizdy po dalnici, navic kdyz mas ruku na kolinku slicny stoparky v minisukynce a myslenkama ses uplne nekde jinde budes rad, kdyz budes schopnej zareagovat za 1.5sec (reakcni doba podle norem mimo mistni komunikace), takze budes brzdit jen 0.5sec a do prekazky narazis rychlosti cca 100km/h, coz nemusi byt uplne prijemne, ale taky ti to muze byt uz uplne jedno ...
spolehat se na to, ze to auto pred tebou ma taky nejakou brzdou drahu, takze se vse protahuje tak uplne nemuzes, protoze jestlize pred auto nevidis, tak kdyz to pred tebou narazi do pevne prekazky, tak stoji na miste hned a pak ses na rade ty.
vic nez zminovana nehoda v clanku tenhle pripad doklada nehoda pred nekolika lety na D10, kdy nejakej psychopat vybrzdil v levym pruhu rodinku, ridic musel uplne zastavit, pricemz 2 ridici za nim jeste stihli zareagovat, ale ten treti co nemel prehled to do nej napral a vysledkem bylo mrtvy ani ne rocni dite a maminka s tezkym zranenim ...
takze 2 sec ano, ale jen na okresce, na dalnici spis ty 3 tedy aspon 100 metru a to za dobrych podminek, pri pohodovy jizde vic. kdo ale dodrzuje aspon ty 2 sec, ze, kdyz prece JA zastavim na miste....
Je pravda, že tohle je logické a pochopitelné, na to nijak netřeba nějaké studie atd. Prostě noc ( tedy opravdu noc, ne rozbřesk a svítání ) je cca 1/3 dne, stane se 1/3 nehod při mnohem menším provozu. Je logické, že v noci někdo častěji usne nebo někoho přehlédne než ve dne.
V noci, aspoň mne? se obecně jezdí lépe. Pár oslňujících troubů nevyváží blbečky předjíždějící na nepřehledných místech.
Ale tato statistika je dost vytržená z kontextu se mi zdá. Jen cca 1/3 srmtelných nehod, ale taky jaký je poměr provozu den/noc. To tam jaksi chybí a je dost důležité
Nie, najhorsie je prekrocenie maximalnej povolenej rychlosti :-) To, ze tahat za niekym 130 a pritom zaspavat, to nikomu nevadi, hlavne ze sa neprekroci rychlost :-)
Souhlas! Napadlo mě ihned to samé. Článek jen říká, že rozložení je průměrné.
Bohužel nikde v článku není definice jejich "noci" a za jaké období. Dnes 19. 7. například astronomická noc (tma) trvá jen 1 h 58 min, o Vánocích 11 h 56 min. Ale obávám se, že takto nikdo při té statistice nepřemýšlel.
ked zvazime aj druhy fakt ze noc tvori zhruba tretinu denneho 24h cyklu tak mi pride docela aj pochopitelne ze tretina nehod je prave cez tu jednu tretinu dna ... z matematickeho hladiska je to vlastne uplne ok ...
no ale teraz realne... ako jasne .. v noci je frekvencia premavky ovela nizsia a dialnicou prejde daleko menej aut ako cez den ( cize by malo byt mensie riziko nehody ) ... ale na druhej strane prave ta tma a zhorsene svetelne podmienky plus unava pocas nocnej jazdy su faktory ktore tu podla mna najviac zohravaju rolu ( a vacsiu rolu ako povedzme ta vyssia hustota aut pocas dennej premavky ) ... takze ked zvazime prave to o kolko je nocne jazdenie aj po fyzickej ci psychickej stranke "zlozitejsie" ako jazda cez slnecny den tak nakoniec aj z tohto pohladu mi ta tretina nepride ako nejake vysoke cislo... dokonca v clanku sa uvadza ze je to cislom ( "len" ) okolo 30 percent.. takze z pohladu matematiky to vlastne nie je ani ta jedna tretina... tym to nechcem opat zlahcovat .. chcem len povedat to ze tomuto cislu sa nejako nedivim a rovnako mi nepride zase ani nejako vysoke