Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Elektrický minibus ID. Buzz by měl být první autonomní Volkswagen

Divize Volkswagen Užitková vozy chce v polovině tohoto desetiletí nabídnout skutečně autonomní systém řízení, kterým by jako první měl být vybaven elektrický minibus VW ID. Buzz.
Zpět na článek
6. 3. 2021 16:17
Autonomní vozy
No vidíte, já zrovna před pár dny narazila na této stránce: https://www.cerstvezpravy.cz/ na moc zajímavý článek o tom, jak nejlepší autonomní vozy má Honda! Zatím se prý dá sehnat jen v Japonsku. Mělo by to být první auto, ve kterém opravdu nemusíte vůbec dávat pozor, a to ani v koloně. O žádném Vanu, ani minibusu jsem, pravda, doposud ještě neslyšela. Tak jsem na něj zvědavá. :-)
4. 3. 2021 13:08
Re: Autonomní řízení
Kdyz spadne letadlo kvuli technicke chybe (zdravime Boeing 737 Max) nebo kdyz narazi auto kvuli technicke chybe, jsou prece jasne dane postupy jak to resit.
S autopilotem je to to stejne - prozatim je vyzadovana pozornost ridice, ale to neni plne autonomni rizeni, ikdyby to ridilo jak buh. To nastane az ve chvili, kdy pozornost ridice neni vyzadovana.

Pro zajimavost Tesla se soucasnym novym systemem (ten je jen v testovacim rezimu, najeto par milionu mil) uz ma priblizne 3-5x mensi nehodovoat nez statisticky normalni clovek. A to je jeste predprodukcni verze.

Je jen na regulacnich uradech aby dali autonomnim systemum zelenou az splni nejake jasne dane podminky. Napr. testy v realnem svete, testy modelovych situaci, pozadavek na to, aby to havarovalo treba 3x nebo 10x nebo 50x mene nez statisticky havaruje clovek.
Dokud nebudou teto regulacni postupy, bude zodpovedny ten clovek. Ale pracuje se na tom, samozrejme to par let potrva, ale ten tlak aby to bylo co nejdrive je samozrejme enormni.

Musite pochopit, ze jakmile bude na silnici jediny takovy prosukcni vuz, je to doslova moment singularity. Od te chvile je jen otazkou kratkeho casu, kdy to ma kazda automobilka a kazdy vuz. Drahy je ten vyvoj, jakmile to existuje, dat do auta 10 kamer a jeden chip je otazkou 50 tisic Kc a je to. Tesla uz to ma v kazdem jedinem vyrobenem aute nekde od roku 2018, bez vyjimek (zatimco nemec chce u auta za 2 miliony priplatek 30 tisic za parkovaci kameru)
4. 3. 2021 06:53
Autonomní řízení
Díky za tvůj komentář. Jenom si dovolím polemizovat s tím, že právníci řeknou, kdy bude čas na nasazení. Pokud bys tím myslel, že pracují na zdržení, protože je platí automobilky nebo mají pokyn od nějakých vlád, pak bych tomu rozuměl. Tady je jeden z článků na téma řidiči vs autonomní řízení, kde se autor odvolává na čísla WHO - říká se tam, že ročně zemře v důsledku nehod 1,25 milionu lidí a 93 % těchto obětí jde na vrub chybám, které způsobí lidé. https://onlinelibrary.wiley.com/…/1753-6405.12588 . Předpokládá se, že autonomní řízení by mělo snížit počet nehod o 90 % a američtí autoři vyčíslují přínos zavedení autonomních vozidel na 200 miliard USD (jako redukce ekonomických škod z autonehod). https://www.sciencedirect.com/…0965856415000804
Avatar - Petan_11
4. 3. 2021 04:21
Autonmní řízení
Viděl bych to maličko jinak. Dva pohledy.

Zaprvé: Technologicky to je vyřešený a to už docela dávno. Je potřeba to jenom odladit na všechny možný situace, který můžou na silnicích vzniknout a to se nedá udělat bez toho, aby se prostě nějakou dobu "testovalo na lidech" v reálném provozu.Třeba taková letadla už v podstatě autonomně lítají dost dlouho. Pravda, ta dopravní s asistenty v podobě pilotů, kteří dohlížejí nad tím, aby letadla dělala přesně to co mají, ale autopiloti už dneska dokáží zajistit velkou část letu bez zásahu lidských pilotů.

Zadruhé: Díváte se na to moc postaru. Uvědomte si jak a kam se auta posunula za dvě dekády. ABS, hlídání mrtvého úhlu, automatické brždění, udržování jízdního pruhu, Nic z toho jste před 18 lety v autech neměli. Před deseti roky to mělo pár prémiovek v autech za 1,5M+ a teď to v podstatě skoro musí být ve všech autech aby dostalo 5 hvězd a lidi ho kupovali. Malý diesely už neexistujou, střední TDI kubatury už pomalu taky končí, dávám jim max do 3 roky a zbydou hybridy a elektrika.

My řidiči o ničem nerozhodujeme. Bude rozhodnuto za nás a po nějakou přechodnou dobu bude tolerován souběh obou generací myšlení/řízení lidi/stroj. Aby to celé mohlo fungovat na 100% budou z toho muset lidi naprosto vypadnout jako nepředvídatelný článek. Onen lidský faktor v tomto ohledu bude od jisté chvíle nežádoucí a budou to právě právníci, kteří nakonec řeknou, že riziko v řízení auta je člověk, nikoliv stroj.
3. 3. 2021 13:52
Re: Gut
A čo hovoríš ty, je tak nejak u p.r.d.e.l.e všetkým... ;-)
3. 3. 2021 12:17
Re: Gut
Tak co říká nějaký šílený Musk, to je mi opravdu, ale opravdu u p.r.d.e.l.e! :-[]
3. 3. 2021 10:59
Re: Gut
To ti asi zbývá (25 let za volantem), protože i (jinak velmi) optimistický Musk předpokládá 30 až 40 let na plné nahrazení aut řízených člověkem. Nejsem právník, takže v tom problém nevidím, i když samozřejmě právník problém najde (skoro) všude ;-)
Avatar - Dinar
3. 3. 2021 10:07
Re: Gut
Tohle nic odborného není, spíš takové obecné pojednání, podstata abs. řešení je jidne, v otázce postavení AI, přijetí principu její právní odpovědnosti jako individua. V tom je ten etický problém. Co se týká právních konstruktů řešících nějak právní odpovědnost při použití AI resp. v tomto případě redukovaného na autonomní řízení, jsou ty, které berou AI striktně jako produkt a pracují s principem právní (potažmo trestní) odpovědnosti právnické osoby. Jeden velmi slušný je např. zde https://arxiv.org/…2/1802.07782.pdf

Ale moc nevěřím, že by na tento princip programátoři, poskytovatelé, producenti auton. řízení přistoupili, celkem logicky, a debaty o právním postavení AI jako indidividua se povedou ještě desetiletí, samo s jeho/jejím technickým vývojem. Proto jsem k těm datům "už za pár let" velmi skeptický.

Osobně bych byl docela rád, kdyby na auton. řízení nakonec došlo, jakkoliv tomu moc nevěřím, zbývá mi nějakých pětadvacet let za volantem a pak co, hromadnou dopravu nemusím ani teď, takže možnost nechat se vozit ve stáří vlastním autem je určitě lákavá.
3. 3. 2021 09:30
Re: Gut
Můžeš specifikovat, co myslíš tou individuální zodpovědností? Asi to bude podobné jako s letadlem, pokud se něco stane, když letadlo řídí autopilot, tak je to na výrobci (dodavateli software nebo techniky). U levelu 5 úrovně autonomního řízení se nepředpokládá, že by měl být vybaven ovládacími prvky (volant ...). Co jsem četl tak se moc nepředpokládá individuální vlastnění autonomních vozidel, pak tedy provozovatel ještě ručí za to, že si přečetl návod a dodržuje předepsané úkony údržby. Přepravovaná osoba by asi neměla sebou vozit šroubovák a pokoušet se koukat autu "pod sukničku". Ta etika se řeší v trochu jiném gardu, tedy jakou preferenci má mít přepravovaná osoba pokud dojde k nehodě oproti dalším účastníkům nehody. Tady je k tématu jeden z odborných článků: https://link.springer.com/…11948-014-9565-5 .
Avatar - Dinar
3. 3. 2021 08:56
Re: Gut
Technicky asi opravdu není důvod, aby se dříve nebo později někdo nedopracoval k systému, který bude fungovat natolik, aby se dal použít. Ale že má někdo vyřešeny, jak říkáš, právní otázky, tomu věřit nelze. Jde o etický problém, který je v právní rovině v systému práva založeném na individuální odpovědnosti neřešitelný. V tomhle nepomůže statistika, v tom smyslu, že to bude havarovat výrazně méně často než člověk, jde o to, že havárii, kolizi, už z prinicipu vyloučit nelze, a pak nutně musí dojít na institut právní odpovědnosti, a to je kámen úrazu.
3. 3. 2021 08:27
Re: Gut
Fakt že se řidiči před vyjetím snaží vesměs povypínat asistenty nevyznívá pro automatizované systémy řízení zatím moc povzbudivě
3. 3. 2021 00:37
Re: Gut
Je mi jasny, ze je to jen vykrik, ale stejne se zeptam - na jakych objektivnich informacich stavis sve tvrzeni, ze to neni mozne?

A vazne nemam na mysli odkaz na clanek co psali na idnes nebo na autoforu :-)

Je to nejen mozne, ale v podstate uz to existuje ve verzi, ktera je jen nekolik let pred opravdovym nasazenim v realnem provozu vcetne veskerych reseni vsemoznych variant potencialnich selhani, vcetne pravnich otazek atd. A jiz v soucasne verzi jsou data, ktera potvrzuji, ze to havaruje nekolikrat mene (a behem nekolika malo let az nekolikSETkrat mene) nez prumerny ridic.

Myslim, ze to je to, co vetsina lidi jeste plne nechape - ze to obcas bude havarovat. Nekdy proto, ze to bude nedokonale (a nedokonalosti se budou odstranovat - stane se to jesnou nekde na svete a po oprave uz se to nestane nikdy nikomu) a jindy zase proto, ze se havarii zkratka nelze vyhnout.
Ale kazdopadne to bude havarovat vyrazne mene casto nez kdyz auto ridi clovek, a to je to podstatne.
Avatar - beibej
2. 3. 2021 22:20
Re: Gut
Zatím neumí jet ani vedle tramvaje a už by chtěli aby to jezdilo samo? :-[]
2. 3. 2021 19:30
Re: Gut
Autonomní řízení? Nevěřím, že bude u kohokoliv fungovat. Není to možné.
2. 3. 2021 19:12
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
2. 3. 2021 18:55
Re: Gut
Omyl. Je to len ďalší šrot z dielne VW, ktorý v dohľadnej dobe nemá šancu fungovať bežnej premávke. Nepoužiteľná, okoliu nebezpečná zbytočnosť.
2. 3. 2021 17:09
Gut
Tak i známý rychlík VW se blíží k produkčnímu vozu s autonomním řízením a prý už okolo 2025.