Evropa to prostě CHTĚLA OBCHCAT = no a neVWyšlo to
Japonci před 4 desítkami let vyrazili směr vývoj hybridu = a vyšlo to
Amíci před (skoro) 2 desítkami let směr náhrada spalovacího motoru a NE NEkonečný ropy elektřinou (jen s malou nadsázkou jízda na ropu PLUS elektřinu NEBO jen na tutéž elektřinu) = a asi to taky vyšlo/vyjde
Hlavně si musíme říct, že vůbec samotný rozmach dieselu byl čistě evropská záležitost, tlačená pomýlenou ekologickou (ano!) iniciativou Evropské komise... Což mimochodem ukazuje, jak špatně tyto dobře míněné politiky shora nakonec dopadají...
Kořeny evropské lásky k dieselu jsou už v 70. letech. Při ropné krizi začaly země jako Francie nebo Německo hromadně ustupovat od spotřeby ropy a pokrývat větší část energetického mixu atomovkami (FR) nebo plynovými elektrárnami (DE). V Evropě najednou existovala spousta výrobců, kteří vyráběli těžší složky z ropy (naftu), ale neměli je moc komu prodat. Bylo potřeba jim vytvořit trh...
Do toho si Komise řekla, že diesely jsou ekologické, protože jsou efektivnější (což je pravda) a spotřebují méně paliva. Je fakt, že diesely pouštějí míň CO2 - ale zase dělají větší bordel s NOx. Evropa nastavila svoje normy tak, aby to diesely dokázaly celkem snadno splnit (což byl rozdíl třeba proti USA). K tomu ještě naftu daňově zvýhodnila (ano, tento jeden aspekt již cca 2397x zopakoval Hammunasakra). Zároveň evropští výrobci přišli s inovacemi, které udělaly diesely tišší a příjemnější - např. common rail. Výsledkem byl prudký nárůst popularity dieselů. Ještě v roce 1990 měly diesely jen 10 procent trhu v Evropě, v roce 2011 už to bylo 60 procent.
No ale to byl vrchol, od té doby to jde dolů. Diesely se sice dost vyčistily, ale výrobci aut nedokázali tuto informaci lobbisticky dost protlačit. A doktrína nahoře se změnila. Evropa začala přitahovat šrouby na NOx limity, které předtím byly nastaveny vůči dieselům velmi mírně. Diesely začínaly být vnímány jako špinavé. Průšvih byl taky, že kvůli dieselům nebyly evropské automobilky motivovány vyvíjet hybridy a elektro, což začínal být konkurenční problém. V menších autech, kde je rozdíl ve spotřebě nižší, se diesel pomalu přestával vyplácet a výrobci od něj sami začali ustupovat. Ve velmi velkých autech sice diesel pořád nabízí dost uživatelských výhod, ale teď už nahoře vane jiný vítr a stejně tedy diesely zařízne i tam.
Poučení z toho všeho je, že i ty slavné dlouhodobé politiky tlačené shora jsou často úplně blbě. Evropa si od dieselů slibovala, že sníží karbonové emise (ano, tak se to skutečně zdálo), ale ve skutečnosti to s emisemi uhlíku nic moc neudělalo (testy výrobci snadno obcházeli), NOx se moc vyřešit nepodařilo a ještě to zbrzdilo Evropu při vývoji hybridů. Takže celkově politika, která se nevyplatila. Musíme doufat, že tentokrát má EU (svět dělá to samé) s tlačením elektriky šťastnější ruku...
Áno, lenže vrčia a smrdia. Dnes sú ľudia rozmaznaní, ťažko bude mať niekto bielu kožu, masážne sadačky a ďalšie moderné vychytávky, keď naštartuje a ozve sa motor ako z traktora a navyše aj smrad. Ľudia aj preto už dízle nechcú, je iná doba, rachot k drahým autám už nepatrí.
To je přece jednoduché.
Dalším zpevňováním eko-norem se dízlové motory budou "regulovat" (čti zakazovat) , až je výrobci přestanou vyrábět - a lidi používat. A protože dodávkový automobil JE čirá nezbytnost, tak si pak firmy i lidi chca-nechca budou muset koupit tenjediný "povolený" druh dodávky, to jest dodávku elektrickou.
Vždyť přece zakazovat je tak snadné ...
Bylo by fajn, kdybys byl slusny obecne, ne podle situace.
Back to 2016. ;-)
PS Kdyz uz jsme v te osobni rovine, kterou zde nemam rad, uvital bych mene komentaru o sexualni orientaci a podobne. Preci jen jsme na webu o autech. Vim ze je ti to proti srsti, ale trocha koretnosti (kterou ty jiste opovrhujes) by ti neuskodila.
Tvuj neutuchajici plac nad vsim je velmi otravny. :no:
A to nezminuju tvy vulgarity a urazky.
S fostekem byla alespon obcas sranda a kdyz jsem mu napsal, ze ma prispevky jak duchodce, tak doslo k sebereflexi a oba jsme se zasmali. https://www.auto.cz/diskuse/77765/1#…
To u tebe uz nehrozi. ;-)
Prestoze zpocatku jsi tu jeste diskutoval jako clovek.
Akurát když vidíš, jak Citroën splachuje své dědictví do záchodu, jak Fiata drží de facto už jenom "Pětistovka 100x jinak a vždy nově", jak Alfa Romeo má už jenom tři modely a Lancia ani to... tak je z toho člověku poněkud šoufl :(:(:(
je Stelantis. :-O
Asi nedelaji uplne vsechno spatne, prestoze by tomu spousta zdejsich "odbornych" diskuznich prispevku nasvedcovala.
Shodou okolnosti jsou to prevazne ty samy co tvrdili, ze objemy prodeju dieselu porostou, elektromobilita je slepa cesta a ze Tesla zkrachuje...
A cim vic je dohledatelne, jak moc se myli/mylili tim vic okolo sebe koupou a pleveli diskuze.
No víš furt viz já 11:46 a 12:23 (a stokrát ne-li víckrát už dřív)
V LandRoveru apod. nafta dává smysl = viz ten Vaculík a Kotecký. Níž ne. A furt platí to že nafta znamená VĚTŠÍ spotřebu ropy než to samý auto na benzín
Neni lepší jezdit za MÉNĚ ropy a ušetřit ročně "multi-miliardy" (tady zdravim ryccarda = to mu taky hlava nepobrala, že to tak prostě fakt je = tak další odkaz = dnešní místní článek tak UŽ? ;-)
Chápu že to nechápeš (proč šéfové rozhodli takhle = asi bych to udělal taky) ale to neznamená že všichni nad tebou sou wooolové = je že TY zas něco nechápeš :-O:D
TY by sis koupil nafta vs hybrid benzín to co má menší spotřebu ropy nebo větší? No tak vidíš = tak PROTO :-!
Hele to už si pochopil nebo furt ne
TDI = větší spotřeba ropy
TSI = menší spotřeba ropy
trouba (např.) WinDiesel si to PŘEDSTAVOVAL doteď obráceně
Hele troubo = že si ZÁVISLEJ na dotování (zvýhodňování) paliva = to ti už došlo?
Až se začne podle Eur7 měřit spotřeba a CO2 v reálu, ti co diesely stále prodávají se budou smát od ucha k uchu. To jsou jediné motory, které mají dobrou spotřebu i v reálu. Za pár let je tu máme zpátky, i když stále drží nemalých 30% na trhu a to se nezapočítávají diesely PHEV (Mercedes, Volvo, Land Rover). :-)
Frantíci wole nechtějí francouzské hybridy, které jsou jim cizí.
Zajímavé je jak moc prodává Toyota převlečených Pažoutů s 2,0 HDI :-) A po celém swět nezanedbatelná množství Landcruiserů, Hiluxů a dalších nafťáků.
Toyota chystá nové dieselové 6-válce :-) Mazda taky, už jsou hotové a oficiální prezentace bude v květnu.
Chtěl jsi skákat po mrtvole ale najednou se zjistilo že je živá až až.
Pořád se prodává 30% v dieselu, ti kdo to nedělají zažívají rapidní sešup prodejů (Honda, Nissan, Mitsubishi).
Snažit se Toyotě konkurovat v hybridech je cesta do pekla. Toyota se zaváděla v hybridech 15 let a má je vychytané.
No to je ale VELKÝ NEsmysl = popírající 60 let snah o snížení emisí
Už jsme to x-krát diskutovali = na rozdíl od japonského asijského přístupu k věcem (k přírodě = šintoismus = možná si pamatuješ jak se se VYSMÁL) evropská snaha "oblafnout" to cestou zvýhodňování nafty = nevedla nikam. Teda dovedla nás https://www.idnes.cz/…856_automoto_fdv
Jestli si myslel tenhle že debilismus je něco jako socialismus = tak to ANO
nafta jako taková neni problém (viz furt ten Vaculík Kotecký v ČT24 před lééty po Dieselgate) ale jen tam kam patří (viz stejnej pořad) což minimální minimum je někde tady https://www.youtube.com/watch?…
No a protože TY většinu věcí vymyslíš PŘESNĚ NAOPAK než ve skutečnosti jsou = jo naše socialistická epizodka znamenající stovky bilionů a tisíce mrtvých a miliony díky nekvalitnímu zdravotnictví dříve zemřelých a nevzdělaných atd. prostě NAŠE SOCIALISTICKÉ OPOŽDĚNÍ proti zbytku světa = nás díky nefunkčnosti z principu stejně vrátilo po ekonomickém krachu gigantické komunistický zóny od Aše po Kamčatku = zpátky do světa demokratických voleb a kapitalismu
Tak máme na Hradě prezidenta komunistu a ve Strakovce premiéra komunistu a ministry komunisty = to vše podporované KSČm :yes::-!
Máš tam skoro všechno blbě = soudruzi = to sou ti co hájíš jejich konání PŘED revolucí a volil si PO revoluci. V EHS nebyli a v EU jich je naštěstí pomálu
To dotování (zvýhodňování) nafty = to fakt NENÍ NENÍ NENÍ 15 let stará věc = si naprosto ZCELA MIMO (což po těch léétach odporu = je teda ZAJÍMAVÝ = že furt JEN střílíš od boku :-)
a ten tvůj poslední odstavec = to je DOBRÁ ukázka = že teda si dodnes netušíš :-O
A viz já 11:35 = patříš k VĚTŠINĚ = co si tohle myslela = a přes stovky vysvětlování speciálně TOBĚ = si to myslíš dál :-)
Mají jednoduché počty. Buď platit odpustky za překročený limit CO2 a nebo počítat s tím, že se sníží objem tržeb (teoreticky). Každopádně benzíny jsou pro ne levnější než diesly, takže i přes fakt, že budou desátky za limity, tak se to asi oplatí. Investice do hybridů a elektra je stejně nevyhnutelná. Takže je to jen o tom, kdy kdo začne. A místo investic do dieslů to nalejou do hybridů a elektra. Taková Toyota víceméně bez chrochtadel je dnes vysmátá. Vyrobí víc než celý Stellantis, je ziskovější než Stellantis a má nakopnuto v hybridech jak nikdo jiný. Navíc se jí podařilo vytvořit aureolu "Když chceš pořádný hybrid, kup si Toyotu/Lexuse".
Protože jejich výrobu tlačila EU z důvodu nižších emisí CO2. Teď ale soudruzi prudce otočili, takže to co bylo před 15 lety úžasný je teď fuj a musí se to přestat používat, takže soudruzi přišli se spoustou klacků pod nohy výrobcům a donutili je přestat naftu nabízet.
No taky bych ti napsal, že naftový motor má vyšší účinnost a žere míň paliva, ale když ty tvrdíš, že víc, tak ti tenhle důvod asi ani nebudu psát :-D
No tady nejde o dvojí metr = i když vlastně jo = viz já 11:30 :-)
Jenže to bylo tak dlouho = že to už kdekdo začal považat za "normální" ;-)
To že jízdou s C5 2.2. HDi spotřebováváš v reálu víc ropy než s benzínem V6 bylo absurdní stejně jako to že si drtivá většina lidí PŘEDSTAVOVALA že to je naopak a stejná skupina NETUŠILA kolik to (zvýhodňování nafty) stojí = v Německu 9,5 miliardy € ročně
Tržní cena benzín/nafta by tohle dáávno vyřešila = my jsme k tomu holt došli pozdě a oklikou = ale už se blížíme normálu
Říkávalo se kdysi, že socialismus je taková dlouhá, umorná a klopotná cesta od kapitalismu ke kapitalismu.
Poslední dobou mám pocit, že to už platí i naopak :(
VY dva výhony inteligence = vy jste se hledali AŽ JSTE SE NAŠLI :*):D:-!
Hele géniové VÍTE že jízdou stejnym autem s TDI spotřebováváte VÍC ROPY než tím samým TSI = a na to ani (63 letý dřív EHS) EU ani 60ti letej Kalousek ani 90ti letej Soros = fakt NEMAJ VLIV věřte mi :-)
a ne snad ? Emisní norma Euro 7 začne platit až v roce 2025, ted je rok 2021, takže současné motory mohou prodávat až do nástupu EURA 7, jinak by ty motory musely skončit i v C5 Aircross a nové C4 a tam to zatím na konec nevypadá. C4 uvedli do prodeje teprve nedávno a dieselový motor v nabídce má. U C5 aircross zmizel z nabídky 2.0HDI ,ale 1.5HDi tam nechali :D
Co by na to řekli? Zákazníci budou muset kupovat to co jim EU dovolí. Nafťáky ne, tak půjdou do benzínů a až jim EU zařízne i ty, tak PHEV. On to taky je socialismus. Takový EU socialismus 2.0 :D
Skoda.. dvojlitrove HDI je podľa mna jeden z najlepších dieslov celkovo.. ale toto nie je problém Citroënu. celkovo nechapem toto smerovanie - na jednej strane sú tu nezmyselne veľké motory od premiovych značiek s nezmyselnými výkonmi a na strane druhej pri malých autách je už diesel strašný problém.. :no:
něco jiného je skončit s (dlouholetým) vývojem dieselových motorů a něco jiného je vypustit je ze současné nabídky. Zrovna u C5 kde diesely tvoří/tvořily v minulosti 80% prodejů považuji za chybu, že nový model nebude nabízen s 2.0HDi a 1.5 HDi. I kdyby to mělo platit jen pro první dva - tři roky prodeje nového modelu a pak z nabídky prostě vypadly....
PS: aby pak páni managoři z Citroenu nemuseli smutně kroutit hlavami nad nízkými prodejnímy čísly
"mon dieu, ono se to neprodávat, co my udělala ? " ;-)
Otázkou je, co na to řeknou zákazníci - pokud jejich názor v automobilkách ještě vůbec někoho zajímá :(
Pod vedením eko-pošuků nejenom, že kráčíme přímou cestou do (_!_), ale posledních cca 5-7 let hledáme i zkratku
I když... koho by dneska zajímal názor zákazníka, že. "Důležitější" jsou všechny možné regulace, zákazy a příkazy - a na to, co si o tom myslí "lid obecný", se může každej vydefekovat. Stávající situace mi čím dál více připomíná podmínky reálného socialismu :-(:-(:-(