Globální nedostatek čipů letos výrobce aut připraví na tržbách až o 110 miliard dolarů (2,3 bilionu Kč) tržeb. Předpovídá to poradenská společnost AlixPartners, která tak zhoršila svůj dosavadní výhled.
Jako ajtak se nestiham divit jak malo maji lide predstavu o tom, co je to procesor, ze jsou jich tisice druhu, ze jsou levne, co presne delaji a na co se vlastne pouzivaji.
Ja bych ti dal auto bez ABS, bez ESP, bez lambda sondy, bez airbagu, s karburatorem a bez radia a uzij si to 😀
Zpatky do 70 let … to snad neni pravda :-!
romiku,
ta 0 procesoru zcela jiste mozna je, ale znamenalo by to kladivkovy zapalovani s podtlakovou regulaci predstihu, coz by ve vysledku zcela jiste prislo draz nez klasicky tranzistorovy zapalovani rizeni procesorem, a pochybuju, ze by jsi splnil vic jak 1/4 stoleti startou euro1.
ale bonus by byl, ze takovy auto by mohlo prezit elektromagneticky impuls pri jadernym bombardovani ...
Jak u blbých. Jak myslíš že velký výkon procesoru je skutečně potřeba, aby uřídil (control) systém plnící funkčnost osobního automobilu? Malá nápověda, dosud jezdí statisíce aut, ve kterých není vůbec žádný procesor.
presne ve stylu - slibime cokoliv, ale pak na to vyse*reme a udelame si to podle svyho.
podobne jako rusaci, ktery s ukrajinou podepsali memorandum o celistvosti ukrajiny a uz 7 roku okupuji krym a vychod ukrajiny
romiku,
nemyslim si, ze v blinkru, kterej je povesenej na CAN nebo LIN, nutne musi byt procesor.
ale v ridici jednotce, kde nejakej ten vykonnejsi a nohatej procesor uz je, by pri socialisticky technologii 80-tych let ten procesor pro soucasnym vypocetnim vykonu meril radove metry
O čem mi to meleš? Jsi zaseknutej na tom, že procesor v každém blinkru musí mít větší výkon, než sálový počítač ze 70. let. Napadlo tě, že tam třeba dokonce vůbec nemusí být?
romiku, za komousu tady byla technologie, kde mirou byly mikrometry, tak pak klasickej trochu nohatej procesor, co dnes meri treba 20x20mm, by mel miru v metrech.
pochybuju, ze by to nekdo zvladnul, snad jen krome rusaku, o kterych se traduje, ze maji treba nejvetsi naramkovy hodinky, tak proc by nemohly mit i nejvetsi procesor ...
Okrem nedostatku cipov zacina byt uz aj problem s nedostatkom plastov v autopriemysle ... myslim ze pocnuc touto dekadou nam lacne a takpovediac normalne jednoduche a dostupne auta uz uplne skoncia ... a z auta ako takeho sa nakoniec este opat stane symbol luxusu dostupny len pre tych majetnejsich ako to bolo este v 50 rokoch 20 storocia... uvidime...
Výsledek je degenerace. Sám jsem si tak zvykl na pravidla, že v africkém městě neumím ani přejít cestu. Jejich děcka nemají problém situaci správně vyhodnotit.
Ale zase by se mohla klidně použít nějaká zastaralá linka a sekat to ve velkým. Křemíku je všude dost. Nechápu, že to někoho nenapadlo. Taková postačující technologie byla k dispozici i za komoušů u nás.
cipy fakt nejsou. ja jsem skoupil co bylo na sklade u standardnich mezinarodnich dodavatelu v radu stovek kusu. par set kusu mam prislibeno snad po prazdninach a pak dodavky az na jare pristi rok, u nekterych dokonce az za 2 roky. nektery soucastky v pouzdru co pouzivam nejsou vubec - treba budice CAN (ty se hojne pouzivaj v autech) - tak jsem skoupil co aspon bylo v jinych pouzdrech a objednal tisic kusu s dodanim snad o prazdninach. jenze to obnasi zmenu plosneho spoje. a aspon u me to ale znamena dalsi technologicky pokrok, kdy se klasicka 8 vyvodova smd soucastka o rozmeru cca 6x8mm smrskla na 3x3 resp 2x3mm, protoze ta vetsi proste neni a vodhledny dobe nebude.
nedostatek samozrejme znamena cenovy skok nahoru, ktrery se musi promitnout dal.
nekde sem cet, ze 70% cipu dela cinska republika (neplest si s komunistickou cinskou lidovou...) a vzhledem k tomu, ze se po vzoru ruska vs ukrajiny cinsti komunisti chystaji k okupaci cinsky republiky, tak nas mozna ceka mnohem vetsi problem ...
kazdopadne vsichni ted skupujou vsechno na roky dopredu, coz vede k dalsimu prohloubeni krize
A co Evropa?
TSMC mohutně investuje do továren v USA, plánují i 3nm. TSMC řekli, že auta nepotřebují 5nm, takže v EU nemá smysl cokoliv budovat.
Intel považuje pobídky v EU za směšné, požaduje jejich značné navýšení.Takže taky nic.
Nechci si hrát na spokojence a zpátečníka. Ale řekl bych, že kdyby se trošku polevilo se zeleným terorismem, tak by se daly vyrábět auta s minimem čipů. Čipy v autě dělají asi tak 3 věci:
1. pofiderním způsobem na nebo za hranicí podvodu "snižují" emise. Bez nich by se sice dalo dosáhnout třeba 70 procent současné účinnosti snižování emisí, což není málo, ale je to zakázáno. Takové auto by se nedalo prodávat.
2. uchlácholují prasata a špatné šoféry, že můžou jezdit za hranicí bezpečných limitů a nic se jim nemůže stát
3. "baví" řidiče - to už je úplná zbytečnost
Ano, ať se dělají auta napěchovaná čipy. Ale ať se smí vyrábět i auta, která i bez těch čipů dokážou vozit lidi.
mám dojem, že čipy by byly, ale zákazníci nové auta tak nechtějí. Buď máš výrobně drahé auto s baterkou a nebo pokutované spalováky. A ty čipy dělá Infineon v Singapuru , Malajsii, Indonésii a Číně. V Evropě zůstal nějaký vývoj a hlavně darmožrouti, kteří zapisují do tabulek, co v Asii vyrobili.
Nemusí mít každý 3 auta. Pak není kwa kde zaparkovat. Životnost auta při dobré údržbě je dnes 30 let minimálně. Nemusí mít ani každej co 3 roky nové auto.