Americká automobilka Tesla loni dodala na trh rekordních 936.172 elektromobilů, což je proti předchozímu roku nárůst o 87 procent. Firma to uvedla v tiskové zprávě.
Jo, určitě taky Ev auto vydží 40-70 let jezdit vid.
Bože ty jsi takový kecal, že tě nesmyslům, už fakt věříš, to už je těžká diagnoza :-):-):-):-)
Ta těžba surovin v Africe, Assii, Rusku a Jižní americe , jejich zprcování v Číně a Rusku a výstavba továren v číně a jinde v asii, kde se produkují ty věci pro EV plečky je bezemisní vid.
jezdí leda tak tramvají, je to typický plakátový olyzovač. Stačí se podívat, kolik je na netu žvanilů o Tesle a EV plečkách a pak na prodeje Tesly v čr, dovozu ojetiny a to samé další Ev jebky.
Vid a ještě měl napsat, kolik ten větrník vyrobí energie. V Německu 5-12 GW, konvenčí zdroje 40-90 GW :-):-):-):-)
Ale to půjde hoší, ještě postavit tak 70 milionů větrníků :-):-):-):-):-):-) A z přebůtky dělat vodík a z vodíku zas zpátky elektriku.
A až během 10 let nastane neočekávaných 70 000 výbuchů a zdechne přitom 3 miliony lidí, tak aspon se ušetří na důchody a budou se moct importovat další migranti vid :-):-):-):-):-):-):-):-)
Prakticky téměř všechny spotřebiče, včetně světel, co mám doma, jedou na stejnosměrný proud.
K té poslední větě, nikdo netvrdí, že stejnosměrný proud má vždy jen výhody. To jen ty tvrdíš, že stejnosměrný proud stojí za ho*no.
Bych ten komfort, bezpečnost a jízdní vlastnosti chtěl za těch 15-25 tisíc € vidět... Jistě, pro někoho je komfort vyhřívané sedačky, bezpečnost v podobě 6 pytlů a za jízdní vlastnosti, že to má ESP, tak to pak jo, to se pak do těch 15-25 tisíc € vejdeš. Pro ostatní to je holobyt.
Stačí se zeptat, Cartec Ostrava, auto pro jednatele, říkal, že si chce EV na nějakou dobu zkusit, stálo pár dní na showroomu, cena 1,93 mio vč. DPH, metla, devatenáctky, standard alcantara sicny, hud, nic extra jako stř. okno apod., ale mě by v tom nic nechybělo. Na termíny dodání jsem se taky zeptal, emko prý do šesti měsíců, standard i4 čtyři měsíce. Vevnitř je to trojka s displejem ála mercedes, oproti modelu 3 dojem premie vs mainstream.
No tak si napišme na rovinu - proč nejsou ulice plný EV? Není to kvůli předsudkům, je to kvůli value for money, v tom širokém pojetí... tj. vč. provozních nákladů, vč. omezeného dojezdu, parkování na modrých zónách... vč. toho, že český kupec požaduje od auta nějakou prostornost a variabilitu. Bez emocí a předsudků bych dneska znova koupil benzínový auto. Za pár let... kdo ví.
V čem má problém Tesla s kvalitou servisu? Jsem v několika tesláckých skupinách a že by si tam nějak více stěžovali na pražský servis než je obvyklé jsem nezaznamenal...
Tak mi napiš do SZ, víš, že nejsem anonym, známe se osobně. Nebo už se budeš teď distancovat ? Je to trochu nefér předhazovat mi tu čím jezdím já, protože si to auto pokud vím i řídil a pak dělat tajnosti s tím co máš ty :) A nebo mi tu muj diesel nepředhazuj a bude to...
edit: beru po SZ zpět, jsi fér, napsal si mi to a to auto mi dává mnohem větší smysl, než jiné... ;) At jezdí.
:-O Predsudky máš aj ty keďže ešte nemáš EV na ulici?
Takýchto propagátorov a po novom aj “odborníkov” mám najradšej čo propagujú jedno (EV) a jazdia na smradľavých fosílnych autách. Vás tu je ale viac.
To ne, je to jinej svět. Ten Allorad by pro mne plnil definici dokonalého univerzálu pro všechny situace:
Velké prostorné kombi pro rodinu
Zvýšený podvozek a plnotučné 4x4, ale přecijen to není SUV
Opravdu silný motor ve všech situacích s kterým nemusíš čekat co chvíli na čerpačce, než se nabije :D
Komfortní jízdní vlastnosti
má to jediné mínus - v té době byla pořizovací cena v hodnotě 2KK v Praze :-[]
Můžeme namítat, že takové AUDI RS6 s obrovským benzinem je ještě lepší, v určitých pohledech jo, ale myslím, že komfort a prostupnost Allroadu nedosahuje, nicméně jsem nejel :)
BMW je jiné těsto, jak píšeš hravé.. tak, že párkrát vyletělo z dráhy do polo... stejně jako hravá Camry :-!
Proc nejsou plny ulice EV?
Lidi maji spoustu predsudku.
A jsou masirovany mnoha dezinformacemi.
Proto sem taky chodim.
A proc jsem takovy fanda EV?
Protoze m. j. zkratka EV skodi min (resp lokalne vubec).
A v budoucnu budou i stat min, nez klasicka auta a jejich (z duvodu emisi) silene slozite a poruchove (predevsim dieselove) motory.
Jestli jsem to pochopil, tak ten článek s VW není o tom, že by to uměla síť jako celek, ale že si vystavíš vlastní systém s fotovoltaikou a budeš si případně odkládat energii do auta. Kdybych dneska zavolal do ČEZ, že chci nabídnout své EV na adrese xy jako úložiště, tak mi na to dají tarif?
Nebavilo? Takže už si ji vyměnil? Tak se pochlub čím jezdí největší propagátor Tesly na ACZ? :) Klidně i do SZ, já ti to EV přeju, každému přeju, aby si koupil, co se mu líbí, ale ať nechá mne jezdit si čím chci.
Jinak já už asi 3 roky po městě a okolí jezdím auty benzinovými, jestli si to zaznamenal, to nevím, dokonce na to aktuální mám i na MACZ recenzi.
p.s. k EV jako dopravnímu prostředku dozraju, až bude ekvivalentem spalováku či hybridu a nebude mít negativa ceny a dojezdu. K autě pro zábavu k EV nedospěju, tam u mne vede atmosferický benzín s manuálem, ten překonaný nebude pro jeho charakter a nedostatky... je hezké, že každý máme jiné koníčky, ne ?
No uz podle delky prispevku je videt, ze k EV jeste potrebujes dozrat. :-)
Tak snad po pristim srazu.
To ze te nechapu neznamena, ze to nerespektuju...
Je svoboda. Dokud to bude legalni, jezdi si dieselem. A "cisti vzduch" tem za tebou. :D
A tebe bavi jezdit v slabe spalovaci Honde a kazat o Tesle a její zázračné dynamice ?
Ano, mne to bavi (Startstop jde vypnout), hybrid beru jako nutne zlo s par zajímavými benefity, jako je spotreba a spolehlivost, ci realna ekologie, kdy snizi lokalni emise ve mestech, ale porad nejsem omezen zasuvkou.
EV je ekvivaltentem toho MHD - bez emocí, jen akcelerace, která je oslnivá a to beze srandy i u tramvaje či metra, když za to vezmou, jel si s tím někdy pozére se spalovákem kázající o EV? :D EV jako malé auto do města díky benefitu parkování bych bral , to tu říkám pořád, ale nejsem takový pracháč, jako ty ;) abych si ho mohl koupit ještě k těm autum, co mám, které dojedou i dál, než do centra a zpět na jedno "nabití". Jezdíš tím EV, žejo? Nebo? :D
Bavi mne diesel, bavi mne benzin, turbo i atmosfera, bavila mne vytacet i ta tvoje Honda a hezky si zaradit s manualem, mnohem vic, nez jakakoliv EV tramvajoveho charakteru , ale i nez velka cast hybridu, protoze zatimco hybrid je auto jako daily, neni vzdy extra zabavny (jsou vyjimky, samozrejme a hučící CVT - tedy spíš motor a i o solidním objemu u HEV, díky CVT je pro mne daleko slastnější zvuk, než zvuk mixéru).
Je tak tezke pochopit, ze akcelerace neni vse ? Proč vlastně reaguješ a pořád máš potřebu někoho přesvědčovat ? Vysvětli mi to ? To je jako když budu veganovi vysvětlovat, že je mi fuk, že on nejí nic živočišného, ale mne to maso prostě chutná a on mi bude neustále dokola psát, jakej jsem hlupák, že to jeho nemaso je daleko lepší a hlavně chutnější, proč to děláš ?
Jezdi si čím chceš, ale prosímtě respektuj názor druhých, že se jim líbí něco jiného, kdyby měl každý stejný názor, jezdí tu jen jeden druh aut, jeden druh telefonu, jeden druh jídla a tak dále...
A prosím, hlavně sem netahej ekologii, protože ty jsi sám pozér jak vyšitej, kterej jezdí ICE, žije konzumním životem, já v době psaní tohoto příspěvku cestuji tím nejlepším možným elektromobilem, pod zemí, říkáme mu metro, je sdílený a ekologický mnohem více, než všechny elektromobily, jenže to drtivá většina z vás ekoteroristů nepochopí, že elektromobil není ekologie, ale vzít si od huby konzum a pohodlí individuální dopravy? To ne žejo......
p.s. je zajímavé, že plnou hubu Tesly mají lidi, kteří ji nemají, a pak kdo je tu pomalejší, zatím si to pořád ty, mrkni na tabulky z letiště ;) :D
p.p.s víš co se mi líbí na hybridech? Že se tam dává právě velký spalovák, opět jsou ve hře 2-2.5 litry v mainstreamu, ale u Fordu třeba krásný 3.0 V6 ecoboost, což je pro mne takový dream pohon do rodinného auta, když už je ta ekologie povinná, škoda jen, že není v menší karoserii...i když bych takhle to SUV možná přežil..
V podstatě se shodneme, já se jen bojím, že se ten vybudovaný systém přechodu na EV může urvat z pantů - proč, to jsem již popsal výše. Jde o ty kupce, ty nikdo v masovém měřítku nenahradí.
BTW - právě Dinar, majitel luxusního BMW, pokud si dobře pamatuju - to je ten typ člověka, kterého je třeba "přesvědčit"... Zatím mi přijde, že se to moc nedaří. Mimochodem, dle mého moc fajn diskutér s rozumnými názory, který rozhodně není zabejčený na tom svém...
Tesla, Toyota apod. - ale dají mi ZÁRUKU (sorry, kapitálky používám snad poprvé za 14 let, co jsem na ACZ registrován), že v těch 240tkm budu na min. 90% kapacity? Pokud ano, vše OK... 8 let záruky s nějakým slabším nájezdem mě neuspokojí (kolik dneska - 160,200tkm?) - ne proto, že bych tolik já coby první majitel najel, ale proto, že to auto chci po letech prodat a mít záruku, že to prodám v pohodě. Proto s výměnou baterky při sekundárním prodeji v TCO počítat musím - jinak bych byl padlý na hlavu (a pak viz. ty ceny baterek coby náhradních dílů např. u té Kony - znovu opakuji - za 7-10 let mi nikdo nezaručí kolik budou stát, ale vím kolik to dělá dneska (ups)).
Dotace v DE - mám tam hodně kolegů (resp. spolupracovníků), všichni VŠ technického směru. A myslí si to samé. Nikdo z nich nemá EV, vyjma manželky jednoho z nich, která to vyfásla od svého zaměstnavatele. Co vím, tak nelíbí...
Myslím, že každý rozumný člověk chápe, že kohokoli volíš, vždy je to otázka nějakého kompromisu, vždy má ta strana, které to hodíš, v programu něco, co tobě (ale třeba i mnoha jiným), neštymuje... No a tohle sse trochu vymklo...
Jinak - díky za fajn pokec, to že máme jiné názory neznamená, že bychom si měli navzájem trhat občanky ;-) Pro mě to bylo přínosné, obohacující, ještě jednou dík.
Přeji hezký večer.
Ps.: Tohle rýpnutí by mi nedalo spát - pokud jsi byl schopen tak erudovaně a logicky obhajovat výhody současných EV, proč jich nejsou plné ulice? Ani v tom bohatém Německu? Takový Zoe jako druhé auto do rodiny... ;-)
Tak pozor pozor... Roman + DonVito = "my"? :-D
Sraz byl fajn... škoda že nedorazil Fred, protože takhle musím trošku neochotně přiznat, že nejlepší pocit z auta jsem měl ve starým bávu. V naftě. V automatu.
PS: prosím nevyvozovat z toho přehnané závěry
PPS: trpělivost majitele byla obdivuhodná :-)
No prozrel jsi s hybridy.
I kdyz jsi kvuli tomu musel usporadat sraz. :-)
Casem urcite prozris i s BEV.
Uz i Roman pochopil, ze TM3 je best. :yes:
Ty jsi jen o trochu pomalejsi nez my. :D
FUTURE IS... diesel??
ale kdeze, ELECTRIC ;-)
PS Libil se mi nedavno dotaz Stealthe v nejaky diskuzi: Tebe vazne bavi jezdit spalovakem? :-!
Ja bych to v tvem pripade upresnil: Tebe vazne bavi jezdit dieselovym ctyrvalcem v automatu? Se start-stopem? Vazne? :-)
To totiz vazne nechapu...
A dojezd jako zabavny ani vzrusujici nepocitam, sorry.
Ja znam zivotnost dnesnich baterii, napr. Tesla zverejnuje pomerne presna data.
Diky tomu taky vim, ze nahradni baterii do TCO pocitat nemusim (prestoze cena tohoto nahradniho dilu je velmi popularni tema, viz posledni diskuze o baterce Mach-E, nebo o - dnesni - cene baterie Kony - oboje relevantni nejdrive za osm let... ). ;-)
https://electrek.co/2020/06/06/tesla-battery-degradation-replacement/
Toyota deklaruje u sveho prvniho BEV ztratu kapacity mensi nez 10% po 10i letech (SoH 90%)! https://www.auto.cz/…ni-rizeni-141407
Citace:
"Automobilka také zdůrazňuje, že po 10 letech, respektive ujetí 240.000 km :-O má kapacita akumulátorů klesnout maximálně o desetinu."
Nemam duvod novejsi technologii (a jedne z nejduveryhodnejsich automobilek co se tyce spolehlivosti...) neverit. :yes:
Pocitat s vymenou baterky v TCO je jako pocitat u ty spolehlivy atmosfery s vymenou motoru - nesmysl. ;-)
Nikdy jsem nevlastnil spalovaka, ktery mel pres 300.000km.
A to baterky vydrzi naprosto bez problemu taky....
Dotace dal rozebirat nechci, obzvlast ty nemecky. Prijde mi komicky, ze Cech kritizuje neco v Nemecku, s cim je Nemec zrejme spokojeny a co si Nemec sam demokraticky zvolil. 8-s
PS Fascinuje me, jak lidi duveruji spolehlivosti TDI, TSI, DSG, SCR, EGR, DPF se zarukou tri roky. Ale k baterce se zarukou 8 let jsou neduverivy. :D
Pritom uz dnesni zkusenosti jsou jednoznacny.
Neřeším problém parkování, ale nabíjení. Z AC to je, a vždy bude, na hodiny. Takže tu možnost musíš mít prakticky všude.
To je vlastně i Tvá představa, jak píšeš. Já jsem je skeptický k tomu "kdy" toto nastane.
Do té doby to bude alternativní zdroj dopravy jen pro poměrně úzkou skupinu uživatelů - dostatečně bohatých, aby si mohli dovolit prvotní investici, bydlícím (či pracujícím apod.) tak, že mohou v klidu dobíjet a s nároky na své cesty takovými, aby je to neomezovalo (aneb jeď si dneska v EV s celou rodinou a autem plně naloženým do Chorvatska).
Parita (pořizovací) ceny - viz. Emel. Myslím, že už víme "jak to mysleli".
To ovšem neznamená, že technický rozvoj nám neumožní mít dostatečnou nabíjecí infrastrukturu a EV s dojezdem třeba (reálných) 2tkm a životností baterek 500tkm+. Třeba už za 10-15 let.
Jenže se obávám, aby do té doby půlka evropanů, zvyklá celý svůj dospělý život vlastnit nějaké slušné auto (Golf) nechodila pěšky. Ono lidé tak nějak nemají rádi, když z nich nějaký uměle vytvořený systém udělá "socky"...
Ty dotace - Karl aus Munich by měl přispívat spíše tomu Hansovi aus Dresden, aby si míst svého dodělaného Caddy s TDI koupil (mohl dovolit koupit) nového, EV. Naopak je to fakt uhozený, protože ten Hans dneska možná nemá ani na nového Caddyho s TDI a ještě přispívá Karlovi...
Životnost "dnešních" baterií - já ale fakt nevím jaká skutečně je, Ty ano? Vývoj jde překotně kupředu, ty co byly moderní před sedmi lety jsou nyní zastarelé, ty moderní jsou na trhu krátce. Upřímně - životnost benzínové atmosféry si představit umím. životnost nových přímovstřikých maloobjemových turbo benzínů už méně a životnost moderních baterií (tzn. do nějakých 80% max. kapacity) už vůbec.
A ceny náhradních dílů (baterií) řešit musím. Viz. TCO - to mě prostě musí zajímat. Až si automobilka bude tak jistá, že mi dá záruku na 250-300tkm, vyřešeno. Obecně - nové technologie z logiky věci vzbuzují větší nedůvěru než ty staré...
...a naopak má zase jiné nevýhody.
Každý pohon má dneska na trhu své opodstatnění, já si umím představit v garáži za určitých okolností cokoli... no, asi krom vodíku.
EV samozrejme nevyresi problem na sidlisti s parkovanim. :-)
Nicmene kdyz budou nabijecky vsude - u skoly, u obchodaku, u zamestnavatelu obyvatel (vetsinu obyvatel) sidlist, tak vidim pouzivani EV i pro obyvatele sidlist jako potencialne bezproblemove.
Ja mam na dotace smiseny nazor.
Samozrejme zvysuji zajem o nakup noveho EV. :yes:
Podle me ale krivi trh a (aktualne) castecne ZVYSUJI ceny novych (nedotovanych) EV.
Ale na tom si zase automobilky hoji drahy vyvoj.
Samozrejme cim drive dotace skonci a EV budou levnejsi nez spalovaky, tim lip.
Vyhoda je, ze to neni nerealne, resp. je to jen otazka casu.
Uz dlouho se mluvi o cenove parite (porizovaci ceny) v r. 2025 (doufam, ze tim je zodpovezena tva otazka, cim bude jezdit rodina v budoucnu).
Tzn. jiz dlouho pred tim nastane (pokud jiz v nekterych pripadech nenastala) parita celkovych nakladu.
PS Neres prosim ceny nahradnich dilu potrebnych za deset let. ;-)
Viz take dole diskuze s Cesarinem.
Uz ted je zivotnost baterii cca jako zivotnost spalovaciho auta.
S pristi gen. baterek baterie auto prezije. :-!
Mam dojem, ze prehnane zjednodusujes. Jemne receno. ;-)
A to jsem fanouskem Nikoly Tesly.
Netvarme se, ze vyhody stridaveho proudu jsou vzdy vyhody. :D
Viz treba skinefekt.
Ve vysledku se stridavy proud DNES musi pred ''pouzitim'' vetsinou stejne nejprve usmernit. :-!
Uz i ve spouste domacich spotrebicu, vcetne osvetleni... :-O
Proto je tam to (skoro). Jo, větší hmotnost znamená v důsledku o něco větší valivý odpor... ale není to zásadní pro celkové množství spálené energie.
Hlavní žrout energie (minimálně mimo město) je ten odpor vzduchu... a ten právě nemá s hmotností nic společného, žejo.
A pak je tu ta rekuperace - kdykoli musíš s čistým spalovákem brzdit, pak mrháš setrvačnou energií, za kterou jsi předtím zaplatil benzínem. U EV (i HEV nebo PHEV) máš šanci vracet energii do baterie - a to je další věc, kde je EV efektivnější, než čistý spalovák.
Presne tak.
Pujde to rychleji, nez si lidi mysli.
Protoze to technicky neni zadny problem (VSECHNY aktualni novy Tesly jsou touto technologii vybaveny...). :-O
A vysoky ceny energii to jen urychli.
Pokrok do ted brzdila ropna a auto lobby.
Nyni na tomhle auto lobby (alespon castecne - diverzifikuje :-) ) spolupracuje, resp. si chce ukousnout svy sousto, viz Tesla nebo VW.
Takze to rozhodne nebude trvat 10 let. :D https://www.pv-magazine.de/…m-kerngeschaeft/
Volkswagen: Laden und Energie werden zu einem Kerngeschäft
Slovy petrolheada: Automobilka chce ovladnout budoucí benzinku i s rafinerii a udelat si z toho core-byznys.
No, poměrně slušně jsem se rozloučil, pustil jsi se do mě, odpovím:
- Ne, nejsem učitel, krom kratšího extempóre na VŠ jsem ani nikdy nebyl. Byl to jen modelový příklad.
- Ano, mají. Kolik dnes učitel +/- bere lze vygooglit. Není to těžké. Milion na auto (většinou) nemají. Pro Hamunu dtto.
- O vlastním bydlení jsem nepsal ni zbla, ale ano, znám takové... Proč ne?
- Odpověděl jsi - ano, jsi z oboru. To není úplně vypovídající odpověď (z jakého např. ;-) ), ale již výše jsem vzal na vědomí.
- BTW - ano, znám rozdíl mezi AC a DC nabíjením. Znám i AC/DC ;-)
- Pokud bude možno do pěti let bez problému zaparkovat (třeba večer) na jakémkoli sídláku a dobít EV z AC nabíječky, budu Ti dlužit omluvu. A lahev Don Papa reserva, nejlepšího rumu na světě, ať nežeru. (teď se ptám jako laik přes elektro - lze použít infrastrukturu pouličního osvětlení? Nic jiného jak by to mohlo rychle jít mě nenapadá).
- Vím, co je TCO. Jenže spousta lidí jako prvotní investici mega + nemá a půjčovat si je čím dál dražší. Zůstatková hodnota dnes nových EV po (třeba) těch sedmi letech je věštění z koule. Ceny baterek jako náhradních dílů (zatím) astronomické. A jaké budou do mého dnes koupeného modelu za 5-7 let mi nikdo na světě nezaručí.
To, že elektřina na nabíjení bude stále tak levná jak je, to si nechte pro nekoho hloupějšího. Litr benzínu dneska stojí, nezdaněný, cca 15,50. Zbytek schramstne stát. Fakt si někdo myslí, že při masivním nástupu EV a tedy masivním propadu daní z fosilních paliv to státy nebudou řešit? Tolik k výpočtu TCO u EV...
A aby bylo jasno - já si plně uvedomuji, že přechod z fosilních paliv je pro naši civilizaci nutný. Jen si nemyslím, že na to jde EU správně a mám dost obavu, jak to celé dopadne. Nakonec prostě vždy rozhodne zákazník, a pokud se EV za ceny 40-60t Euro masivněji prodávat nezačnou, celé se to zhroutí jak domeček z karet.
A to jsem velmi europozitivní člověk a přechod z fosilních zdrojů energie na obnovitelné považuji za velké dobrodružství, jež se za mého života odehraje a jako vzděláním technik se velmi zvědav, co se bude dít a kam to povede.
Ps.: To, že např. truhlář Hans aus Dresden přispívá ze svých daní 9.000 Euro na novou Teslu právníka Karla aus Munich, tedy na káru, o které se Hansovi nikdy ani nesnilo, považuji za naprostou zhůvěřilost a odpornost.
Hamuna by mě možná teď napsal něco o dotacích na naftu, takže předběhnu - ano, to je také humus.
Nechci se poustet do odhadu, protoze je to zavisly na spouste (politickych) okolnosti, ktere jsou u nas naprosto nevyzpytatelny.
Bohuzel i za ODS (a vyroky proti ukoncovani spalovaku) je silna auto/ropna lobby...
Mne slo o technologie, ktere uz jsou bez problemu dostupne. I to co uvadis na konci. Dnes.
Určitě bude potřeba mít nabíjecí sloupky u parkovacích míst jako standard, s tím se však postupně počítá i bez úvah o gridu. Připojenému autu bude síť signalizovat aktuální tarif, aby se EV nabíjelo za co nejvýhodnějších podmínek a aby za výhodných podmínek energii do gridu jindy zas dodávalo :-!
Doma ti vsetky spotrebice funguju na jednosmerny prud? Ze nie. Dôvod je, ze stoji za h..o a to plati. Netreba si zamienat elektroniku kde je jednosmerny prud alfa a omega a je naopak uzitocny a nenahraditelny. Voci jednosmernemu nemam nic, len sa netvarme, ze jeho vyhody su vzdy iba vyhody
Cisto fyzikalne co si napisal plati asi tazko. Kolesa maju valivy odpor. Tlmice premenia na teplo energiu kmitov odpruzenia. Minimalne nezanedbatelny je airodynamicky odpor a koniec koncov uz si niekedy videl dokonalu rovinu? Celkom efektivne o tom by sa dalo polemizovat. Efektivita elektromobilov je zalozena iba na efektivite elektromotora a tym to konci.
On myslí ty krátkodobé. Přečerpávačka ti taky jede pár desítek minut max. Ty dlouhé se vykryjí pěší chůzí, využitím sklepních prostor (chlazení), svíčkami, ohništěm a namísto civění do mobilu přijde znovu do módy Člověče nezlob se.
"Někde zaparkovaná" ano, ale "někde zaparkovaná a připojená do sítě" ne... teda zatím. S příslušnou motivací v tom horizontu 10 let... možná.
Jaký vidíš ten hlavní princip? Vykrytí denní špičky (tj. třeba naakumuluju přes noc, abych pak mohl pokrýt obecně vyšší denní spotřebu), vykrytí krátkodobých výkyvů OZE (tj. teď zrovna chvíli nefouká, tak si sosnu z baterek) nebo vykrytí dlouhodobějších výkyvů (tj. teď týden nefouká tak si sosnu z baterek)?
Os. auta jsou někde zaparkovaná po většinu času, tj. mohou být po tuto dobu součástí energetického gridu. Akumulace bude mít narůstající význam s tím, jak poroste výroba v OZE. Rozvoj energetických gridů bych viděl v horizontu 5+ let (v čr možná 10+).
tak já čtu . "prognózy švýcarské banky UBS".....a "Odborníci na trh z Benchmark Mineral Intelligence (BMI) zase hovoří o „velkém odpojení surovin“. Upozorňují na nepoměr mezi vysokými investicemi do budpvání nových továren, ale chybějících investicích do těžby surovin. Za uplynulý rok se cena za uhličitan lithný více než zdvojnásobila , vysvětluje Caspar Rawles , vedoucí cenové a datové analýzy v BMI a připomíná, že Evropa není jediným regionem, který zvyšuje své cíle v oblasti elektrických automobilů a snižuje emise CO2. Jde tedy o globální souboj automobilek i politiků ." ... takže váš optimismus dost nesdílím.... EU vidí stále prioritu jinde, než v ekonomice. - LGBT, genders, cancelkulture, woke.."
Nicméně pokud chceš jít až na fyzikální úroveň, tak jistě netřeba připomínat, že energetická náročnost samotného pohybu auta konstantní rychlostí po rovině na hmotnosti (skoro) nezávisí.
Energii závislou na hmotnosti musíš dodat na rozjezd a pak třeba na překonání převýšení... jenže zase EV je schopný tuhle energii rekuperovat celkem efektivně zpátky do baterie.
Nic nehovoriaci clanok. Dosli k spravnemu nazoru, ze tazba ropy, preprava a nasledna vyroba druhotnych surovin ako benzin, diesel a jeho dalsia doprava do cerpacich stanic je 350x ekologicky horsia ako tazba a spracovanie litia a vyroba baterie.
Ako by dopadla studia porovnavajuca kolko energie bolo minutej na prevoz 90kg pasaziera a kolko energie sa minulo na presun zeleza, baterie, plastu ci benzinu v nadrzi. Ak zoberies do uvahy, ze clovek nevie ziskat energiu bez enviromentalnej zataze, je kazdy jalovo minuty joule energie neekologicky. Kolko tychto jalovych joulov vyprodukuje benzinove auto s hmotnostou 1,2T a kolko elektro vozidlo s hmotnostou 2,5T. Kolko v skutocnosti auto spotrebuje joulov za svoju pouzivanu zivotnost? Benzinove sa doziju 15-20rokov - elektro iba 8-10rokov. Ak jouly este podelime rokmi nebude to presvecive a zarucene sa vratime k bicyklom....
Akorát... ty to chceš jako přečerpávačky, ale špička spotřeby elektřiny není v noci.
Možná za pár let by mohla být v noci, až budeš přes noc nabíjet všechny ty elektromobily... ale pak její vykrytí z baterií elektromobilů asi nebude řešením.
Možná pokud bys masivně přešel na výrobu ze slunce, pak bys mohl potřebovat uložit denní výrobu na noční spotřebu... jenže na to bys zase potřeboval mít ty elektromobily připojené přes den i v noci.
Jako možnost fajn, ale praktické dopady na českou energetiku podle mě zatím v nedohlednu.
Jako vysokoškolsky vzdělaný elektronik s celoživotním koníčkem (spíše koněm) elektřinou si vyprošuji prohlašování, že stejnosměrný proud stojí za h. Děkuji.
Máš necelé 1% z toho milionu aut.
Kolik procent EV bude v noci připojeno k síti - k jakékoli síti? Polovina? Jaký je tvůj odhad? Já bych tipoval třeba tu polovinu, takže bys potřeboval 2M aut, abys měl ten milion připojených.
Aktuálně se prodá řádově 2.000 EV ročně. To by trvalo dosažení 1000 let... ale jasně, tohle číslo bude relativně rychle stoupat. Takže kdy odhaduješ, že na českých silnicích bude 2M EV aut?
Takhle jsem to myslel, že se ani nezačalo.
PS: stabilita sítě není jediné kritérium. Nejde jen o to, jestli to síť utáhne, ale jestli bude umět ve spolupráci s nabíječkou přepínat z režimu "odebírám" na režim "dodávám"... a nějak smysluplně to účtovat. Ale než tu bude těch 2M EV aut... :-)
Aktualizace nezahrnuje modifikovaný plynový pedál, který šlape za řidiče a jede nonstop na plný výkon. Řidič stále může regulovat rychlost vozu sám a na pedál šlapat sám.
Proto si myslím, že přetáhnout kompletní řetězec výroby do Evropy a zvýšit cla je jediné, co může evropské automobilky zachránit. USA třeba nutí zahraniční automobilky vyrábět v USA. EU je pro Čínu otloukánek. Díky nástupu elektromobily mají jedinečnou příležitost.
To neni pravda, mne vykouzli usmev i mnihem obycejnejsi spalovaky. Ja bych ICE za EV nevymenil, za hybrid jako daily car uz klidne, za EV jeste dlouho ne, nevidim pridanou hodnotu mimo parkovani zdarma.
Neco jineho a jen diky tomu parkovani je male EV auto do mesta, ale bude to pro mne ekvivalnet k te tramvaji ci metru ;)
ZZE plati, potrebujes energiu. Benzin chemickou cestou uvoľňuje energiu ktoru transformujeme na energiu kyneticku. Elektro energiu uchovava. Energiu vyrobi atomka. Lenze atomka vyraba striedavy prud a chemicko-fyzikalny proces uchovania energie v baterii funguje iba na jednosmernom prude. Presne ten typ ktory stoji za h..o. Ako prvy si to vsimol Tesla a vdaka objavu striedaveho prudu posunul ludstvo z jaskyn do moderneho sveta. Takze sucasne elektromobili su cisto Edisonovske kopy halaburd a vsetci dufaju, ze pride niekto mudry ako bol Tesla a ukaza cestu von s tejto slepej ulicky. Automobilky pochopili spravne, ze elektropohon je efektivny a 100x lepsi ako mechanicke rozvody, ale nevedia ako ju efektivne vyrobit, takze cakaju a vyrabaju akuskrutkovace na 4 kolesach. Japonci a Cina zacina rozumne kukat po plyno-elektro turbinach, lebo 1T vozidlo bude vzdy eko oproti 2,5 T elektrovozidlu kde 1T tvoria baterie a 1/2T tvori vaha zosilenych podvozkov. Teda pri elektre neefektivne vizis bateriu a zelezo na % energie z nej ziskanej. To je cista katastrofa.
Ale jiste, do urcite omezene miry to tak drive bylo, ale z obejktivniho hlediska je EV auto porad autem se vsemi jeho vlastnostmi. Neni vyrazne rychlejsi nez srovnatelna auta, neni vyrazne vetsi, nedela veci, co jina ICE auta nemaji, v necem je trochu lepsi v necem zase horsi. Spis ten EV se podoba tomu koni, protoze musis dlouho cekat, nez ho napojis vodou, odpocine si a vyhrebelcujes :D
Ano, to by bylo jako 10x dlouhé stráně.
Ale znamenalo by to zvýšit počet elektromobilů v ČR více než 100x.
A mít je všechny připojené k inteligentní síti
A aby byly už všechny s tou novou generací baterek a s dostatečnou kapacitou
Z tohohle pohledu se vlastně ani nezačalo ;-)
Kde mají tu i4 M50 za 1,9? Možná tak bez dane. Reálně v Česku někde stojí? Vidím inzeraty od 2,5 nahoru a “vůz ve výrobě”. Tesla je k mání hned… i4 ve hvězdách… odhaduju tak koncem roku…
"navíc my (z postsovětské zóny) asi budeme moct jezdit na ropu = až do důchodu"
Což je super, protože ti z americké okupační zóny brzo budou jezdit na naši elektřinu a nebo vůbec :yes:
Ale ano, můžu to pochopit, ale je to pro mě těžké. Umím si to ale přirovnat třeba s láskou ke koním. Koně taky motorem nenahradíš, má svoji specifickou hlavu a vůni :-) Nic ve zlém, snažím se nalézt jen vysvětlující paralelu, že každému se může líbit něco.
Rozdíl je v tom, že v baterii se to lithium nespotřebovává... potřebuješ jednou na začátku pár kilo lithia... a pak na provoz už nic. Zatímco auto s nájezdem 10.000km za rok prožene nádrží třeba 500kg benzínu... a z litru ropy máš jen 0,4l benzínu + nafty... takže dejme tomu tuna ropy na jedno auto a rok, řádově.
Nemám, ale mám nohy a dojdu si tam. Je těžké pochopit, že spalovací motor někdo má rád? Že jsou lidi, kteří nesedají do auta znudění a chtějí se přesunout jen z bodu A do bodu B a vše je ruší ? Je spousty lidí, co obdivují stroje, techniku, elektroniku, tak proč ne spalovací motory ?
nač navyšovat výkon, aby se zkrátil dojezd? To už iPhone "umí" snížit výkon baterie, aby sis koupil nový. Jenže Tesla má problém s kvalitou servisu, to se bude ještě dlouho učit.
Právě ten zvuk, pokud má motor alespoń trochu objem a gradující výkon s otáčkami... To je naopak to krásné na celém spalovacím motoru, když si to nechci užívat, mohu jezdit tramvají, ta je taky bez hluku a emocí a akcelerací by si vytřela trolej s tvým Priusem :)
Co je za emoce na něčem, co má tendenci rozdrnčet celé auto, když chytíš ty správné rezonanční otáčky? Na něčem, co řve a netáhne? Pro mě jsou to emoce pouze negativní.
Jasné je, že VW o svoje první místo v prodejích přijde. Čínské automobilky každý rok poskakují o laťku výše v žebříčku. A VW se stejnou rychlostí nikam nepohnul. Tesly taky skáče a neuvěřitelnou rychlostí, rychleji než Číňani
Dnes si ho klíďo za těch cca 400 dovolit mohou, řekněme že jsou cca 10 let po promoci ...
Víš vůbec, kolik dnes cca berou? Kamarád Google pomůže, zabere to 1-2 minuty...
Ps. A tomu "protnutí", tak jak bylo ještě nedávno prezentováno, odmítám věřit. Jen PR kecy (na to mám nos). To zdražení bylo v plánu, covid a čipy to jen urychlili.
Heled ja uz parkrat s Dinarem diskutoval a sklouzlo to vzdy k povysovani z jeho strany.
A ze cerpa sve informace (o tom, ze se Zeme neotepluje) ze Science direct a podobne, jen ten odkaz neuvedl...
To jen trochu k me historii s Dinarem.
O kvalite Tesly dal diskutovat nechci.
Kvalita je zde casto zamenovana za osobni dojmy "holobyt" z designu, ktery nikomu neberu.
Ale at to tu proboha nezazniva jako nejaky meritko.
Kolik budou stat auta za pet let nevim, tudiz nedokazu radit tve modelove rodine. Kazdopadne cestovani s EV je celkem bez problemu uz dnes.
Doporucuji vyzkouset.
Existuje spousta predsudku zpusobenych spise neznalosti a strachem z neznameho.
Nabijeni pro lidi z panelaku nebude problem, jen se k tomu nesmi vyjadrovat lidi, ktery nechapou rozdil mezi AC a DC nabijenim.
Sorry.
Zakladem je dostupne (pokud mozno vsude) AC nabijeni.
Taky dojezdu a doby "tankování". Prostě petrolheadi musí zdůrazňovat do zblbnutí vše, v čem jsou EV subjektivně i objektivně horší. Jenže nechápou, že EV je prostě EV. Pilot Dreamlineru taky nikdy nepřesvědčí nadšence do bezmotorového létání, že je to lepší. Někteří prostě nemilují hluk, vibrace a nelineární zátah spalováku. Elektromotor si tiše šumí a ten pocit je (např. pro mě) k nezaplacení. Chápu, že je to nepřenosné a už vůbec ne na petroheada.
Zivotnost baterii a obstaravacia cena. Komfort, bezpecnost a jazdne vlastnosti sa daju vyriesit za 15-25 tisic € s dph. Nechapem motivacii kupit elektro auto za 40-60 tisic € ktore ma po 10 rokoch nulovu hodnotu. Mozno pre firmu ktora si kupou znizuje danovy zaklad pre kratenie dani, ale rodiny s detmi? To su vyhodene peniaze. Este hybrid na rozjazd s malou vymenitelnou bateriou na rekuperaciu energie mi pride OK. Na beznu prevadzku do 10 rokov miniem nie viac ako 10000€ na pohonne latky, takze stale neviem preco elektro auto. Ved na vyblaznenie su aj lecnejsie formy zabavy.
V tom případě dopručuji (zdůrazňuji doporučuji, nenutím) o to více brát diskuze s nadhledem, neurážet, nezesměšňovat, ale o to více logicky a důstojně argumentovat.
Vždy si vzpomenu na _MT_, jak s přehledem a grácií diskutoval a ačkoli člověk věděl, že diskutuje s někým kdo fakt ví (tipoval jsem ho na FEL), nikdy člověk neměl pocit, že by byl nějak urážen...
Proto jsem napsal svůj první příspěvek - domnívám se, že to co jsi napsal Dinarovi je podpásovka, která by zde neměla být tolerována
Ps. Sorry jako, v T3 i S jsem seděl (i kousek jel) a Dinar má recht - kvalita zpracování a interiéru je děs. Protože prostě je.
A ještě bych si dovolil modelovou otázku, nemyslím to zle, Tvůj názor mě zajímá - rodina, dva učitelé, dvě malé děti. Sedlají okmbík C segmentu za cca 400, za 7 let prodají, koupí nové. Byt v paneláku. Řekněme, že jednou za cas potřebují urazit za den delší štreku, řekněme cca 1000 km.
Jak a v čem budou jezdit za 5, 10 a 15 let?
Zopakoval jsi, co jsi už napsal. Upřesním ti tedy, na co reaguju:
"model 3 oproti i4 působí jako o milion levnější auto"
V i4 jsem nejel, ale že by proti tomu Tesla působila jako Dacia Logan (1,3 versus 0,3 mio korun)? Tak ať jsem raději hlupáček, protože s tím souhlasit nedokážu.
Co jsi(pokolikate??) :no::no::no: psal:
“ pak bude mít tesla problém, protože ta její auta nejsou ve srovnání s konkurencí dostatečně kvalitní a ten rozdíl se jen prohloubí, tesla je okoukaná, nové modely s novým designem nikde, za to kvalita zpracování a materiálů stále stejně špatná (ve vztahu k ceně).“ :D:D:D
Jestli tesla zlepší kvalitu, jen dobře pro ni, já jsem jen napsal, že pokud srovnám dva konkrétní modely stejné třídy velmi podobných parametrů za velmi podobnou cenu, a podotýkám aktuální modely, pak ten od tesly tahá za kratší konec. A vzhledem k tomu, že doba plně elektrická pro automotive zatím nenastala, tak mi přijde prodejní náskok specialisty na EV jako celkem přirozená věc. Co bude, uvidíme, někteří jste optimističtí stran tesly, já sázím na standardní automobilky. ;-)
Ano vetsina je laiku.
A bylo by fajn, kdyby sve laicke nazory nepodsouvali jako pravdy.
Stejne jako prof. Macek.
Ja jsem narozdil od prof. Macka odbornikem v danem oboru. ;-)
Dal bych toto nechtel rozvadet, chci si dal uzivat anonymity diskuze...
Proto mam potrebu komentovat prof. Macka i Dinara.
Diskuze na tema spalovaci motory tu mely nejakou uroven.
Ale na tema elektromobily se diskuze tykaji predevsim barev a interieru...
Povrchni, smutne. :-|
To bys měl nějaké 3,7kWh z jednoho auta. Dlouhé stráně mají kapacitu 3,25GWh, takže abys dostal stejnou kapacitu jako má jedna přečerpávací elektrárna, potřeboval bys mít připojených řádově milion aut v tomhle režimu?
Nevím, na co reaguješ, ale zjevně to není na to, o čem jsem psal. Tedy o tom, že i4M50 je auto parametry srovnatelné s modelem 3 performance (a v tom opojném zrychlení je dokonce lepší), že stojí o sto tis. víc než tesla, ale že model 3 oproti i4 působí jako o milion levnější auto. V obou jsem seděl, model 3 projel několik kusů. Na tohle reaguješ tím svým komentem? Pokud ano, pak jen po xté potvrzuješ, jaký jsi hlupáček.
To snad na diskuzích pod články každy, resp. drtivá většina, ne?
Sem tam se nějaký insider najde, a to je super, ale jinak je to amatérské diskuzní forum, kapiš?
Mohl bys nám sdělit, jaký je Tvůj obor a Tvé vzdělání, profíku?
Ježíš, to jsme teda v novém roce zase začali.
Ps. Z výše uvedeným Dinarovým názorem plně souhlasím. A jen dodám - za ty ceny na ta auta stejně drtivá většina soukromníků nemá, ani tady ani na západě. Jsem zvědav, co se stane se skladbou EP, až to dostatek Hansů, Pierrů a Juanů zjistí - že si ten svůj oblíbenej Golf, Clio, Leon prostě už nekoupí.
Jinak ja si dovolim zhodnotit tebe.
Mas obcas zvlastni nazory, ale nakonec si vyberes ta "spravna" auta.
Prius - to nejlepsi ze spalovacich aut.
TM3 - nejlepsi EV.
Samozrejme se da polemizovat o tom co je to nejlepsi.
V mem svete hraji prim EFEKTIVITA, plynulost, komfort, nove technologie, value for money, spolehlivost/zivotnost, TCO.
Tak třeba síť nabíječek může být klidně opět politickým rozhodnutím... EU v rámci New Green Deal podpoří výstavbu infrastruktury a za nějakých podmínek zadotuje 80% ceny - něco takovýho by mě vůbec nepřekvapilo. Ostatně veškeré úspěchy a neúspěchy EV závisí na politických rozhodnutích.
Ve stejné logice můžeš přece poskytnout na 25 dnů v roce ubytování ve svém bytě bezdomovci. Případně toho bezdomovce každý den hodinu hostit. Nechceš? Proč nechceš?
Poskytnutí části kapacity může být dejme tomu 5%, což je pro 75kWh baterku z hlediska životnosti prakticky nic, ale v celkovém počtu EV to bude obrovské množství energie, které pomůže stabilizovat síť.
Ja takovy optimista jako ty nejsem, ze muze byt neco "klidne" prekonano.
Podle me je Tesla jen velice obtizne prekonatelna.
A sanci na preziti maji jen ti s jasne danym smerem.
V tomto smeru jsou nejdal VW a Hyundai.
Nekdo, kdo chce dal vyvijet spalovaky nebo vodik (pro osobaky) nema sanci. https://www.hybrid.cz/…motoru-i-vodiku/
Nemluvě o té ekologii vyrábět elektriku, se ztrátou nabít auto a s další ztrátou tónů něj dostat zpět a zase s další ztrátou opět nabít aby mohl jezdit. To už není ani kocourkov, to je úplně jiný level debi*lity
Tesla auta vyrábět umí. Kdyby neuměla, tak už neexistuje. Umí to kvalitně, ale jen v nových továrnách, ne v prvotinách v USA. Toho se hrozí automobilky v Německu. Až postaví Giga Berlin a bude vyrábět s německou kvalitou a bez příplatků za clo a dopravu, tak nebude žádný zásadní důvod ke koupi jejich předražených aut.
Navíc se nedá vytvořit nějaká prognóza faceliftu jeho modelů a od toho navazující konkurenceschopnost na trhu, protože upgrade je neustálý. Dohnal to tak daleko, že se na dálku aktualizuje auto a to přes noc navýší trvale výkon motoru. S ničím takovým se nesetkali.
:yes: Oni jiní nebudou. Ty jejich "argumenty" o kvalitě jsou v jejich hodnotovém systému neprůstřelné. Umějí si dohledat "argumenty" kde TM3 prohraje o 2 tisíciny drag race s něčím, co žere cca milion galonů na míli atd. Marné. Zatímco v TM3 srovnatelné zrychlení fascinuje jen spolujezdce, v BMW při tom stejném uchcávají oni.
Pověstné nekvalitní zpracování u Tesly se už netýká aut vyrobených v Čině a počítám, že i Giga Berlín nebude mít s kvalitou problém, tím netvrdím, že Tesla je paušálně nejlepší EV, takže ani ostatní nepřijdou zkrátka. Mercedes, BMW, VW, Hyundai/Kia mají nakročeno správně :-!
A není to hned můj bod a) - komplexnost výroby vč. baterií a infrastruktury?
Autonomní auta neplánuje jenom Tesla a co jsem tak vnímal články v poslední době, tak třeba Mercedes je taky poměrně daleko... stejně tak síť Superchargerů je něco, co má asi rozhodující náskok v USA, ale v Evropě nebo Asii to klidně může být rychle překonáno nějakým systémem se širší podporou... v Evropě třeba Ionity, v Číně nevím co letí nebo neletí (ale nečekám, že by tam dali šanci ovládnout trh Tesle).
Podle mě jsou ty challenge tak 50:50... což samozřejmě znamená, že VW vyrábějící ročně 10M bude ještě chvíli ztrácet a Tesla vyrábějící 1M dobývat.
To platí a jen částečně pro baterie v případě NMC a NCA. Jenže nastupující baterie LFP obsahují tuctové železo. Pro výrobu takových baterií máme v ČR kromě fosforu všechno. Samotný fosfor se dá v podobě fosfátu koupit po celým světě a v nejhorším by jsme ho holt začali těžit. U nás máme zásoby monazitu a apatitu. Po celé Evropě je nalezišť habaděj. Nikdo to netěží, protože levnější je dovážet z Afriky. Nicméně recyklace lithiových baterek je jednoduchá a využije se 95 % vstupní suroviny. Jako další přírůstek do rodiny lithiových baterií se jeví LiS baterie. Opět, lithia i síry máme habaděj. Výzkum se zaměřil na baterie bez kovů á la nikl a kobalt. Je to ekologické a hlavně pro nás geopoliticky rozumné.
fakt nekdo predpokladal, ze v 2020 bude kazdy osmy prodany auto u nas EV ??
tak takovyho megaoptimistu bych chtel videt
spis to byl ale jen nejakej tlachal romiku
Promin, koukas na Teslu trochu zuzenym pohledem petrolheada.
I kdyz ne tolik zuzenym jako Dinar...
Tesla nejsou jen auta.
Tesla je sit superchargeru.
Tesla je solarni nabijeni, akumulace energie, obchodnik s energii.
Tesla planuje autonomni auta / taxi atd.
Tesla pouziva uplne jiny technologie, viz gigapress.
Ty chalenge pro Teslu je pomerne snadny prekonat, uvidime treba jak budou Tesly vyrabet Nemci. ;-)
Narozdil od chalenge klasickych automobilek dohnat Teslu.
Je poměrně snadné najít googlem 2 články o EV.
Ten první je z 9.1.2020 a hlásí, že v roce 2020 se v česku prodá (zaregistruje) 25 tisíc EV.
Ten druhý, z 6.1.2021 uvádí, že počet registrovaných v česku EV za rok 2020 byl 5000.
Tohle by měli číst všichi EURO ELEKTRO hujeři, třeba by potom pochopili i se základní školou, jak jsou hloupí.
Bylo by fajn napsat, ze to je TVUJ laicky nazor.
Neco jako prof. Macek a jeho "analyzy".
Pises tu sve nazory jako zarucene pravdy.
Bez znalosti tematu.
Wtf
ja se sazet nebudu
zalozenim jsem optimista a tak na tech 100M verim
i kdyz je otazka, jestli 100M aut rocne je duvod k optimismu ...
produkce tesla:
2019 - 367tis
2020 - 500tis (+36%)
2021 - 936tis (+87%)
"staci" rust rocne o necelou polovinu a v 2030 bude na 20mil
samozrejme, zadny strom neroste do nebe a i ten rust jednou skonci
ale rozjety to ma
To je klidně možné, oni ti klasičtí výrobci stále vyrábějí miliony aut s ICE, nevidím důvod, proč by neměla Tesla vyrábět aktuálně třikrát víc EV než např. VW. Nepíšu o schopnosti vyrobit nějaký počet EV, ale o tom, že pokud dojde na výlučnou výrobu aut jako EV, pak bude mít tesla problém, protože ta její auta nejsou ve srovnání s konkurencí dostatečně kvalitní a ten rozdíl se jen prohloubí, tesla je okoukaná, nové modely s novým designem nikde, za to kvalita zpracování a materiálů stále stejně špatná (ve vztahu k ceně). Zatím si teslu kupují ti, kteří chtějí EV, až si budou (budou muset) EV kupovat všichni, kdo chtějí/potřebují auto, pak bude situace jiná, ty miliony vlastníků jiných značek koupí EV od té své značky, nebudou mít důvod jít k tesle, momentální srovnání prodejů značky, která dělá výhradně EV s těmi, kteří dělají také EV, je z hlediska budoucnosti celkem k ničemu.
Všem je jasný trend, že se spalovákama bude dřív nebo později ámen a že Tesla má v EV hodně dobře našlápnuto hlavně ve třech oblastech, a to je a) komplexnost výroby vč. baterií a infrastruktury b) efektivita hnacího řetězce aut a c) modernost SW a nezatíženost starým balastem.
No a teď... Tesla má před sebou challenge naučit se vyrábět (a prodávat a servisovat) auta ve velkém a v dostatečné kvalitě... a tradiční výrobci co tohle umí zase mají challenge dohnat Teslu v těch třech bodech nahoře.
Jak brzy to bude potřeba, to záleží hlavně na politicích... bez dotací a zákazů by EV ještě dlouho byly okrajová záležitost, ale dle současných poměrů to vypadá na dominanci spalováků ještě tak na pět let třeba.
Jenom bych článek doplnit o čísla výroby a dodávek za Q4:
Production Deliveries Subject to operating lease accounting
Model S/X 13,109 11,750 17%
Model 3/Y 292,731 296,850 5%
Total 305,840 308,600 5%
Z čísel je vidět, že dražší modely tvoří necelá 4 % z objemu prodejů výrobků automobilky Tesla. 95 % aut (model 3 a Y) se prodává za hotové, finanční leasing nebo jsou financovány půjčkou. Pouze 5 % se pronajímá formou operačního leasingu.
Právě, že nejsou schopní vyrábět EV levou zadní a Diess si to plně uvědomuje. Proto panika ve VW group z razantního nástupu Tesly a plány na zcela novou výrobu, ale za pět let bude i Tesla o pět let napřed. https://www.auto.cz/…-s-teslou-141535
Jasně, to je chytře vymyšleno. Přimomíná mi to chytré přerozdělování penez za komunistického režimu. Všude bylo ouno, všichni chudí, ale všichni spokojeni protože všichni měli stejně (pár pražských veksláků a disidentů nepočítám). Já určitě chci, až si pořídím EV, nechat si opotřebovávat baterii poskytováním energie zpět do sítě. Twl to nevymyslíš, na co někteří nepřijdou.
Skoro bych se vsadil, že 100M už to nebude nikdy.
Některý mění v realitu dřív, některý později, některý z poloviny. Což je pořád fajn, jen se to nesmí brát doslova. Když třeba představí neprůstřelný Cybertruck s uvedením na trh v roce 2021, tak asi někdy kolem roku 2023 dorazí o trochu odolnější pickup na baterky... atd.
Článek popisuje aktuální stav a nebere v potaz výzkum nových chemických složení akumulátorů (NaS, LiS). Kromě toho mnoho EV, vč. Tesla (RWD), používá už nyní železofosfátové baterie, tj. bez kobaltu i niklu.
S takovou dotací bude stát základní Enyaq 899 tisíc. Ve variantě s 80 kWh baterkou a příplatkovou výbavou vyjde na takových 1 150 000. To je setsakra nebezpečně blízko ke 2,0 TDI Karoq...
S masívním rozvojem EV musí nutně přijít inteligence i do energetické sítě, zejm. vehicle to grid řízeným nabíjením EV a možností poskytnout část kapacity baterií EV, když bude potřeba.
Tradiční výrobci jsou schopní vyrábět víc než milion aut za rok levou zadní. Můžou mít problém zajistit v takovém objemu nějaké komponenty typu baterie nebo aktuálně čipy... ale jinak výrobní kapacita limituje spíš tu Teslu, 900t aut za rok je hodně opět jen optikou EV.
Ty se mi snad zdas, Dinare.
Vis co znamena: “Prani otcem myslenky.“?
Klasicky vyrobci se podle tebe do EV jeste porad nepustily? Jaky ma / bude mit Tesla problem? :D:D:D
Nepsal jsi to samy (ty nebo tvy nazorovy souputnici) uz pred peti lety?
Chces srovnavat BMW se synchronnim motorem s cizim buzenim s Teslou?
Vis vubec jaky je to rozdil?
Nebo se ridis jen interierem? ;-)
Co nejaky link na ten drag-race?
Rad se podivam.
PS Jste s Pajou a vasimi komenty k Teslam na tema: holobyt, prazdny sklep, premie atd. jak kolovratek. Skoda, ze k elektromobilum nemate co napsat. Krome dojmu z interieru. A ze BMW je nejvic nejlepsi. :-)
jestli neprijde nejakej dalsi prusvih typu cinsky chripky, tak se tech 100M aut rocne vyrabet casem zase bude.
musk ma sileny a nerealny napady ...
... ktery ale meni v realitu
Pleteš se ;-)
100M byla předcovidová produkce. 2020 to bylo myslím 64M, za 2021 jsem ještě čísla neviděl, jen odhady a ty byly o kousek nad 2020... takže ze "současný" produkce by bylo 20M spíš třetina než pětina.
Potom... můžeme si hodit mincí, jestli se produkce ještě někdy na těch 100M vrátí, nebo jestli postupně přejde z krize covidové přes krizi čipovou do krize dostupnosti. Já když nevím, tak bych tipnul něco uprostřed, tj. návrat na nějaké hodnoty typu 75M... a pak pokles.
Musk má vždycky velké řeči... když to bude 5M, bude asi spokojený :-)
Šetřit na provozních nákladech je jen vedlejší důvod k pořízení EV, tím hlavním je užívat komfort a naprosto plynulou a tichou jízdu, které spalováky nikdy nedosáhnou. Ne nadarmo se říká, kdo měl možnost řídit EV, už spalovák nechce. :-!
ale houby
vetsina lithia se tezi v australii a v jizni americe a vetsina kobaltu v kongu, kde je hlavnim tezarem svycarsko-anglicka spolecnost glencore
to, ze chinani jsou hlavnim zpracovatelem surovin neznamena, ze to tak bude vecne.
EU lithium ted tezi v portugalsku a zacne se tezit v nemecku a mozna i u nas (nastesti ho StBak babis tejden pred volbama v 2017 "zachranil" pred sosanama, kteri ho podle nej chteli ukrast)
a zda se, ze kobalt do baterek ani potreba nebude, protoze uz jede produkce bezkobaltovych baterek.
takze EU muze byt v EV mnohem sobestacnejsi nez v pripade spalovaku, do kterych nema vlastni benzin
Problém není s odbytem EV, ale naopak nedostatečnou efektivitou výroby tradičnch výrobců. Nedávno se psalo, že zatím co VW vyrobí jeden ID.3, tesla za stejný čas vyrobí asi tři EV.
Těsně před vánocemi jsem si u bmw prohlížel slušně nakonfigurovanou i4 M50 za 1,9 mio, srovnatelná Tesla model 3 performance je zhruba o 100 tis. levnější. Model 3 jsem jel, několik kusů, v té i4 jen seděl, ale řešit EV auto v této třídě ani minutu neváhám, u bmw i4 je totiž alespoň cítit, za co člověk platí, model 3 dělá dojem auta o milion levnějšího. A pokud jde o parametry, dojezd mají tyto verze podobně přes 500 km, a co jsem viděl drag race, tak je bmw rychlejší. Každopádně to je celkem jedno, absolutní dynamika je stejně u EV nepodstatná, dobrá tak na jednorázové ohromení spolujezdce. Co chci říct, ve vztahu k jásavému titulku článku, už teď je zjevné, že jakmile se do EV pustí klasické značky, dlouholetí výrobci aut, tesla bude mít problém, protože rozdíly v kvalitě produktu (auta jako celku) jsou prostě příliš výrazné.
Jenže Čína udělá evropským automobilkám peklo na zemi i v Evropě, protože prozíravě obšanovala veškeré suroviny na baterie(85%), volných surovinových kapacit je nyní už jen 15%( Austrálie a USA) Ale je fakt, že EU se už probouzí, letos prý do Afriky nainvestuje celých 15% toho, co Čína!
V USA je elektřina levná. V teplejších oblastech se topí pouze klimoškami. Cena v domácnostech je asi 15 centů za kWh. Čili částku na domácí nabíjení na měsíční provoz nosí po kapsách.
V USA se jezdí dost často v kolonách a spalovací motory jsou dost v nevýhodě. Elektrika vychází asi o polovinu levněji na spotřebu než benziňáky.
To by bylo možné leda v případě, že Čína přestane s výrobou elektriky. S výrobou ve větším měřítku začala nedávno a v Číně v žebříčku 20 nejprodávanějších elektromobilů byly na 2. a 3. místě Tesly a pak všechno čínské vehikly.
Mimochodem nedostal se tam ani jeden z Big Boys (jak Sandy nazývá VW a apod). Pokud nezvýší cla na elektromobily v EU, tak je Čína do několika let sežere. Cla je donutí vyrábět v EU a tady už to není tak jednoduché. Tady je třeba dodržovat normy výstavby a výroby, platí vyšší daně a na území EU a zaměstnanci se na 12 hodinovou pracovní dobu vyse.... a budou chtít víc peněz.
A že Čína udělá evropským automobilkám v Číně peklo? No a co. Stejně začal úpadek tamějších prodejů a situace se rozhodně nezlepší. Do 10 let budou pokrývat zanedbatelnou část trhu. Tam tento vývoj už nejde zvrátit.
Nemůžu uvěřit tomu, že tu předvedeš něco jako vojín Jasánek. Zatím to vypadá, že elektrika dojde dříve než ropa. Němci letos zavřou polovinu jádra a hrdě po úřednicku drží mrtvý NS II. Elektromobilitou nás mají v hrsti číňáci a to je horší než rusáci.
snad vsechny zeme (krome norska), ktere tezi ropu, maji na PHM nizkou spotrebni dan
pres to, ze je v USA nizka cena benzinu, tak je s podivem, ze se tam EV tak dari
vyhodnost EV v USA by mela byt daleko nizsi nez v EU, kde jsou PHM cca 2x drazsi a provoz EV vyhodnejsi
jestli se nepletu, je to cca 1/5 soucasny celosvetovy produkce
tedy v 2030 by kazdy nove prodany auto mela byt elektricka tesla
spalovakum zazvoni umiracek driv nez si myslime
navic podle ekonomu se ropny lozika v rusku rychle vycerpavaj a bude nasledovat pokles tezby ropy z ruska a je otazka, jestli jini producenti budou schopni ruskej vypadek nahradit
proto tlak na konec spalovaku jeste zesili
prinejmensim u zemi, ktere nemaji vlasni naleziste ropy
jako prave EU
mozna, ze EV prichazeji v povestnych za pet minut dvanact
jinak by se mohlo stat, ze pro individualni dopravu by v EU nebylo dost benzinu
No, někde se řeší a kňourá jak nejsou čipy a krátí se pracovní dny, jinde se řeší, že nestíhá výroba, protože nejsou továrny resp pořád jich není dost....
Mimo téma, včera jsem si četl nejmenovaný časák, kde byl test elektromobilů na dálnici. Magazín je český, ale obsahuje část přeložených testů z Německa. No a nečekaně se testů zúčastnila většina německých aut, pak nějaká dodávka, Kia a Inoniq 5, o kterém se ví, že mu dálnice nesvědčí, ale pro jistotu ani jedna Tesla, protože by pak vítězství Méďáků, který stojí víc jak 3 mega tak nějak nevyšlo. Co víc, by by poražen a nebo dopadl stejně jako Tesla za 1,5 mega... Německé články nikdy nebyly úplně čisté, ale tohle byla teda síla :-D