Dnešním dnem měl ČEZ razantně zdražit nabíjení elektromobilů. Místo toho je zdarma
Společnost ČEZ informuje, že od dnešního dne budou všechny její rychlonabíječky k dispozici zdarma. Solidaritu v souvislosti s pandemií v tom ale nehledejte.
K poslednímu březnovému dni vypršela firmě ČEZ smlouva se společností Polyfazer. Název je vám možná povědomý z aplikace Polyfazer Direct, pomocí které jste mohli obsluhovat nabíjení a zároveň platit v případě, že jste nevlastnili nabíjecí čip od ČEZu. Tahle aplikace ale nebyla vychytaná do detailu a uživatelé často hlásili trable s přihlášením či zobrazením dobíječek.
Od prvního dubnového dne byl v plánu start nového systému včetně aplikace. Všechno ale ještě není připraveno podle představ společnosti ČEZ. A aby zákazníci o dobíjení elektromobilů v nejrozšířenější síti dobíječek u nás nepřišli, mohou jej nyní využívat zcela zdarma po dobu zhruba čtrnácti dnů. To v dnešních složitých časech určitě potěší, solidaritu firmy v souvislosti s koronavirem v tom ale nehledejte.
„V průběhu první, zhruba dvoutýdenní fáze, budou stanice postupně přepínány do nového systému, testovány, a dojde na nich k výměně samolepek s návodem na obsluhu a QR kódem pro jednorázové spojení. Stanice ale zůstanou nastaveny v režimu přístupu bez omezení do doby, než budou přepnuty všechny stanice,“ uvádí ČEZ v tiskové zprávě a potvrzuje, že nabíjení zdarma bude možné minimálně několik následujících dní.
Start dobíjení se liší v závislosti na nabíječce. U rychlonabíječek stačí připojit kabel a přes dotykový displej stojanu zapnout nabíjení. Je přitom jedno, jestli jste registrovaným zákazníkem, nebo “jedete náhodou kolem”. U klasických nabíječek bez dotykového rozhraní je třeba jakákoliv čipová karta (stačí třeba platební či zaměstnanecká), která nabíjení aktivuje.
Nové tarify podraží
Výše popsaný odklad nové aplikace je sice pro koncové zákazníky dobrou zprávou, ve finále ale znamená pouhý odsun zdražení. A opravdu výrazného. Doposud to bylo jednoduché, po pořízení čipu jste platili měsíční paušál 450 Kč bez DPH a bylo jedno, kdy a jak dlouho u toho kterého stojanu stojíte.
To se ale s novým systémem změní. V níže přiložené tabulce si můžete prohlédnout přepracovanou nabídku tarifů s předplacenými kWh v rámci měsíčního paušálu. Když vám tato “zásoba” dojde, platíte za další odebrané kWh poplatek za odběr. Čím dražší tarif máte, tím levnější tento poplatek pochopitelně je. Nejatraktivnější volbou je tarif Taxi s 500 předplacenými kWh a následným poplatkem 3,5 Kč za kWh. Ten ale přijde na 1750 Kč včetně DPH, což je ve srovnání s dosavadní neomezenou možností značný rozdíl.
Taxi | Obchodní cestující | Víkendový řidič | Pay as you go | Neregistrovaný | |
Měsíční platba [Kč vč. DPH] | 1750 | 550 | 200 | 0 | 0 |
Poplatek za odběr [Kč] | 3,5 | 4,5 | 5,5 | 7,5 | 9,5 |
Předplacené kWh v rámci měsíčního paušálu | 500 | 122 | 36 | 0 | 0 |
Společnost ČEZ se zároveň snaží bojovat proti nešvaru v podobě blokování stanic, respektive elektromobilům, které u dobíječek zůstávají zapojené i dlouho po tom, co je jejich baterie zcela nabita. Od teď můžete na rychlonabíjecí stanici stát 90 minut, na té pomalejší 8 hodin. Následně vám bude účtován poplatek 2 Kč za každou započatou minutu. Stejná částka se začne počítat i v momentě, kdy je akumulátor zcela nabitý.
A ještě jedna dobrá zpráva pro stávající zákazníky na závěr: současné nabíjecí čipy zůstanou i nadále funkční, k novému systému nemusíte pořizovat jiný. Jen se ten váš stávající spojí s novým uživatelským účtem, což koncového zákazníka nijak trápit nemusí.