Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Do kterých aut nyní uložit peníze? Odborníci vybrali dostupné vozy, jejichž cena roste

Jan Zajíc
Diskuze (4)

Zatímco pro někoho jsou automobily jen dopravním prostředkem nebo rovnou nutným zlem, jiným přinášejí radost a mají je jako koníček. Auta však mohou být také slušnou investicí.

A nemusí jít jen o extrémně drahé supersporty, hypersporty, různé limitky, raritní a vyhledávané veterány nebo jiné exotické vozy. Potenciál růstu ceny mají i podstatně dostupnější stroje.

Investičním vozům se pravidelně věnuje známá pojišťovna Hagerty, která se soustředí zejména na klasické vozy, ale také organizuje různé automobilové akce a dokonce si kdysi dala za cíl zachránit radost z řízení a zachovat automobilovou kulturu pro budoucí generace.

Video se připravuje ...

Společnost například každoročně vydává Hagerty Bull Market List, přehled vozidel, u nichž pozoruje jasně rozpoznatelný trend růstu ceny a předpokládá, že jejich hodnota poroste i nadále. Díky svému zaměření podnikání má ostatně Hagerty k dispozici spoustu užitečných a zajímavých dat právě o hodnotě starších a klasických aut.

V tomto týdnu firma zveřejnila svoje doporučení pro rok 2023. Seznam je to přitom zajímavě rozmanitý, zahrnuje supersporty, motorku, dostupnější sporťáky, pick-up nebo velký teréňák. Najdeme v něm vozy z let 1968 až 2015 a interesantní je, že hned šest strojů se vyrábělo po roce 2000. Pro jistotu ještě upozorníme, že přehled odráží stav a vývoj amerického trhu, v Evropě může být situace odlišná. 

Nejstarším povozem na seznamu je motocykl Harley-Davidson Knucklehead, produkovaný v letech 1936 až 1947. Pak už následují jen automobily, u nichž se dostáváme do konce 60. let. Hagerty totiž s ohledem na růst hodnoty doporučuje koupi AMC AMX, amerického dvoumístného kupé vyráběného v letech 1968 až 1970, který si nevydobyl tak kultovní status jako Ford Mustang nebo Chevrolet Camaro, zato prý nabízí úžasný poměr cena/výkon. Navíc, pokud nebudeme počítat přece jen spíš vyloženě sportovní Corvette, představuje AMC AMX jediný klasický muscle car s pouhými dvěma sedadly.

Pak už následují "osmdesátky", a to v podobě Toyoty Pickup (známé také jako Hilux) 4x4 SR5 z let 1984 až 1988. Zkratka SR5 označuje příplatkový stylový balíček, který prý zájemci a sběratelé vyhledávají. Na seznam se vešel také Saab 900 Turbo, vyráběný mezi roky 1985 až 1993. U švédského vozu Hagerty kromě mnoha vlastností oceňuje, že přinesl "zábavné a spolehlivé přeplňovaní turbem v době, kterou neproslavila zábava a spolehlivost".

Mezi dostupné automobily patří Suzuki Cappuccino z let 1991-98, maličký sportovně laděný kei-car určený především pro japonský trh. Jde prý o auto zábavné, spolehlivé, úsporné a v USA vzácné.

"Devadesátky" zastupuje ještě legendární AM General Hummer H1, civilní verze slavného armádního vozidla HMMWV, známého jako Humvee. Vyráběla se v letech 1992 až 2006.

Do přehledu se pak dostal také Mercedes-Benz SLR McLaren, výkonné a drahé "gétéčko" z let 2003 až 2009, tvůrci dále zařadili Lamborghini Murciélago, dvanáctiválcový supersport, dostupný dokonce s manuální převodovkou, který italská automobilka produkovala v letech 2001 až 2010, nebo první generaci Audi R8. U Audi Hagerty vyzdvihuje provedení s desetiválcem a ručně řazenou převodovkou, současně upozorňuje, že R8 představuje poslední produkční auto s otevřenou kulisou manuálního řazení. A oceňuje, že německý stroj nabízí výkony supersportu doplněné o každodenní použitelnost. První R8 se vyráběla v letech 2006 až 2015.

Sportovní jsou i zbývající dva vozy, oproti výše uvedeným ovšem výrazně dostupnější. Hagerty na seznam zařadila Chevrolet Corvette generace C5 ve verzi Z06 z let 2001 až 2004. Toto provedení prý potěší skvělým motorem, úžasným zvukem, takřka supersportovními schopnostmi a překvapivě schopným podvozkem - a to vše nejen za slušnou cenu, ale také s přijatelnými provozními náklady.

A na konec tu máme Nissan 350Z, šestiválcové kupé z let 2002 až 2009. Hagerty oceňuje jeho spolehlivost, zajímavé schopnosti na okruhu a dostupnost náhradních a tuningových dílů. Nadšencům, kteří mají k dispozici větší obnos peněz, firma doporučuje ostřejší verzi Nismo.

Hagerty na závěr svého přehledu přiložila ještě několik obecných rad, kterými se při nákupu investičního auta aktuálně řídit. Najdeme mezi nimi například zajímavou informaci, že v současnosti u automobilů frčí zejména osmdesátá a devadesátá léta, v případě motorek jsou však stále v oblibě i léta třicátá až padesátá.

Video se připravuje ...

Jan Zajíc
Diskuze (4)

Doporučujeme

6. 1. 2023 23:31
Re: I v EU
A co Škoda Citigo face-lift Monte Carlo v komplet plné výbavě, v klasický červené barvě s černým střešním oknem? Raději schovat nebo v klidu prodat?
Avatar - Enthusiastic.driver
10. 12. 2022 09:56
I v EU
Corvette C5, R8, Murci a 350Z jsou určitě zajímavé tipy i z pohledu Evropského kupce. Na Saab už je zřejmě pozdě...