Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodge Viper mohl být supersportem s motorem před zadní nápravou

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Dodge Viper představuje jeden z nejslavnějších vozů světa, za což vděčí svému vzhledu i technice v čele s masivním desetiválcem v dlouhé přídi, ale mohl se zařadit i mezi supersporty s motorem uprostřed.

Koncepce Dodge Viper byla do jisté míry stanovena v roce 1988. Designér Tom Gale nejprve navrhl tehdejšímu prezidentovi koncernu Chrysler, jímž byl Bob Lutz, že stojí za zvážení vytvoření moderní interpretace již zmiňované Cobry.

Tento návrh dostal zelenou a během několika měsíců se mohl Lutz seznámit s hliněným modelem. Ten jej zaujal natolik, že bylo rozhodnuto o výrobě prototypu, s nímž se mohla seznámit veřejnost na autosalonu v Detroitu v roce 1989.

Pozitivní reakce veřejnosti stojí za rozhodnutím zařadit puristický sportovní stroj do sériové produkce. Výsledkem se stal dvoumístný roadster s osmilitrovým desetiválcem v přídi, který na trh zamířil v roce 1992. Po čtyřech letech od uvedení na trh se Dodge Viper dočkal uvedení druhé generace, i když z evropského pohledu lze mluvit spíše o důkladné modernizaci.

Ve stejnou dobu, tedy v polovině devadesátých let, se začala rozvíjet myšlenka zcela nové generace Dodge Viper a objevila se myšlenka výrazně odlišného umístění pohonné jednotky. Podle informací, které poskytl Chris Theodore magazínu Hagerty byl v květnu roku 1996 spuštěn projekt, zabývající se možností vývoje a výroby Dodge Viper s motorem umístěným před zadní nápravou.

V rámci vývoje byly postaveny dva dřevěné modely, na nichž mělo být ověřeno, které z komponentů Dodge Viper s motorem vpředu lze použít pro vůz nové koncepce. Zároveň se na nich měla zkoumat pozice motoru a jeden měl proto motor otočený převodovkou dopředu, zatímco druhý měl převodovku u zadní nápravy.

Ve srovnáním se sériovým Dodge Viper měla obě zvažovaná provedení s motorem před zadní nápravou širší rozchod kol, sedadla posunutá víc dopředu a zároveň usazená níž. Mezi použitelnými komponenty z již vyráběného modelu byla přední náprava včetně řízení. Vzhled pak vycházel z kupé Viper GTS, od nějž se lišil především kratší přídí s kabinou posunutou více vpřed, velkými vstupy vzduchu před zadními kola a delší linií vzad klesající střechy a zadního okna nad motorovým prostorem.

Na podzim roku 1996 došlo k představení dosavadních výsledků vývoje vedení. Bob Lutz údajně nebyl příliš nadšen a Tom Gale měl podobnou reakci, ale i přesto se mělo ještě dojít k vytvoření minimálně trojice hliněných modelů ve zmenšeném měřítku. Nakonec byl celý projekt Dodge Viper s motorem před zadní nápravou ukončen, když došlo v roce 1998 ke spojení koncernů Chrysler a Daimler-Benz.

Supersport s motorem před zadní nápravou, který mohl reprezentovat koncern Chrysler a značku Dodge koncem devadesátých let nakonec nevznikl, ale Chris Theodore, který pracoval na celém projektu, si nakonec svůj sen splnil. Podílel se na vývoji supersportu Ford GT, jehož výroba probíhala v letech 2004 až 2006.

Samotný Chrysler pak nakonec přeci jen představil veřejnosti supersport s motorem před zadní nápravou, ale ME 4-12 s šestilitrovým dvanáctiválcem od AMG nakonec zůstal jen výstavním konceptem, jehož premiéra se odehrála na autosalonu v Detroitu v roce 2004.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme