Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Automatické tísňové volání eCall: Jak funguje? A jak sníží počty obětí dopravních nehod?

Všechna osobní a lehká užitková auta uvedená na evropský trh po 31. březnu 2018 musejí být povinně vybavena systémem samočinného nouzového volání eCall. V čem spočívá a jakým způsobem pracuje?
Zpět na článek
10. 10. 2017 20:09
10. 10. 2017 21:36
10. 10. 2017 22:11
10. 10. 2017 22:16
11. 10. 2017 07:44
10. 10. 2017 08:41
Teória skutočnosť
Teória je síce pekná ale. E-call je len časťou systému komunikácie vozidla. Druhá časť zbiera údaje o jazde vozidla a odosiela výrobcovi. Napríklad BMW i3 podľa zistení posiela výrobcovi údaje o stave batérie miestach kde bolo vozidlo nabíjané ako aj údaje ako brzdenie, poloha volantu, poloha plynového pedálu atď. Výrobcovia používajú aj údaje na vzdialenú diagnostiku závad, na zavolanie vozidiel na servis. Cez OBD3 sú na sieť odosielané údaje o emisiách vozidla. A polícia by mala do budúcna dostať možnosť vozidlo cez sieť "vypnúť" za jazdy. Toto všetko je súčasťou konektivity nových aut. Údaje sa ukladajú na cloud. Kto sa ku ním dostane? Daňový úrad? Poisťovne? O druhej strane e-call systému sa moc nepíše. Nechcete skúsiť napísať aj článok o tejto časti konektivity?
Rozbalit vlákno
25
Avatar - Bubáq
10. 10. 2017 09:07
Re: Teória skutočnosť
Podle zjištění našich vlastních investigativců bude spuštění systému automatického volání SOS odloženo na neurčito kvůli přetrvávajícím problémům, na něž se přišlo při zkušebním provozu 321 vozu v severní Evropě. Testy probíhaly v Norsku a Švédsku od počátku tohoto roku a jejich výsledky zamotaly vývojovým pracovníkům automobilek hlavy.
Nejprve se ukázalo, že zcela automatický provoz přivolávače eCall není možný. Některé testovací vozy si přivolávaly pomoc opravdu zcela samostatně, a to i v době, kdy byly odstaveny v garážích. Dálková kontrola systému prokázala, že tyto vozy s (téměř) umělou inteligencí se extrémně nudily. Návrh řešení tohoto problému přišel od automobilky Volvo proslulé neobvykle důkladným přístupem k bezpečnosti automobilů. Řešením je, že eCall je funkční pouze v době, kdy si řidič navlékne na ruku tzv. záchranné lanko: tento princip je znám např. z vodních skútrů, čtyřkolek a jiných dráždidel.
I toto zdokonalení systému eCall však nevedlo ke zcela bezporuchovému provozu. Ukázalo se, že řidiči na severu jsou prostě notorici a jejich klepající se ruce s navlečeným záchranným lankem trhaly pojistkou sice jen při jízdě či při stání na křižovatkách, ale stejně to bylo příliš často. Vozy složek záchranného systému se tak dostavily na nahlášené místo nouze, kde však již žádný vůz nebyl. Kontrolou systému hlášení byl pak dohledán "provinilý" automobil, který se namnoze nalézal na pracovišti takového opilce, kam dorazil sám drže se vodících čar na vozovce a čtouce všechny dopravní značky ve směru pohybu i proti němu.
Celý problém lze tak shrnout do jediného závěru: autonomní systémy řízení vozidel, stejně jako eCall, jsou systémy na prd a musí se dále zdokonalovat. Prozatím naše rádio Bubáq doporučuje všem řidičům, aby v případě nehody spustili levé přední okénko a volání SOS prováděli vlastními silami co možná nejhlasitěji. Třeba Vás centrála pomoci tam někde v tramtárii uslyší...
10. 10. 2017 09:27
Re: Teória skutočnosť
Ty kráso, ty se v tý práci nudíš snad eště víc, než já.
Avatar - rokyta.p
10. 10. 2017 09:54
Re: Teória skutočnosť
jo, velký bratr se dívá ;-\
Avatar - Hammunasakra
10. 10. 2017 10:35
Re: Teória skutočnosť
Hele víme jak to dopadlo když sledoval tebe [odkaz]
Avatar - Bubáq
10. 10. 2017 11:02
Re: Teória skutočnosť
>:D
Tento typ sebevraždy jsem spáchal už několikrát ve svém předlouhém životě....
Avatar - Ozzman
10. 10. 2017 12:30
Re: Teória skutočnosť
>:-[] >:-[] Chudák
Avatar - Jenik3
10. 10. 2017 10:06
Re: Teória skutočnosť
Nabizi se otazka. Jak se e-call deaktivuje? Od roku 2018 maji byt vozidla "vybavena", ale uz se nepise, ze ma byt 100% funkcni. Co kdyz se majitel vozu rozhodne e-call odpojit?
Avatar - wakantanka
10. 10. 2017 11:07
Re: Teória skutočnosť
tipujem, že ak to mechanicky odpojíš ani nenaštartuješ :), resp. si to rovno zavolá pomoc, pretože si to bude myslieť že ho chce niekto ukradnúť >:D
10. 10. 2017 11:09
Re: Teória skutočnosť
Kleštěmi. :-) Neuvědomuji si, že by to někde šlo uživatelsky vypnout. Dá se to samozřejmě vyřadit hrabáním se v řídících jednotkách. Slyšel jsem, že to např. BMW na žádost vypne. Nicméně v té době eCall nebyl povinný a týkalo se to celého komunikačního modulu (deaktivují vestavěnou SIM kartu). Kdo ví, jestli v budoucnosti takhle možnost zůstane, nebo jestli se bude týkat jen té jejich části a eCall bude muset zůstat v provozu.

Nicméně eCall samotný není ten problém. Prakticky všechna data si posílají automobilky sobě pro své účely a nemá to nic společného s eCall kromě toho, že oba systémy využívají stejný komunikační modul (proč tam mít dva, že). Automobilky se k těmto řešením posouvají samy; povinný eCall to jen urychlí u levnějších aut.

Podobně si řídící jednotky mohou ukládat data a v autorizovaných servisech to pak můžou stáhnout a poslat automobilce. V jednotkách pak můžou zůstat další údaje, které třeba automobilku nezajímají, ale můžou být zajímavé pro policii, pojišťovnu atp.
Avatar - removed
10. 10. 2017 11:53
Re: Teória skutočnosť
... pak tě budou stavět na každých 100 metrech za to, že máš "neviditelné" auto... neboj ;-)
Avatar - Pepa_007
10. 10. 2017 19:57
Re: Teória skutočnosť
Vozidlo neprojde STK.
Avatar - speedfred
10. 10. 2017 11:25
Re: Teória skutočnosť
cesta do pekla (info k veľkému bratovi) je vydláždená peknými úmyslami
Avatar - removed
10. 10. 2017 11:57
Re: Teória skutočnosť
Možná mám jen blbou náladu dneska, ale "dobré úmysly" jsou dnes marketingovou zástěrkou pro kdejakou rozsáhlou svi...ňá...rnu.
Máš samozřejmě pravdu
10. 10. 2017 11:30
Re: Teória skutočnosť
Hlavně tak sledují, jak je lidé používají, což jsou cenné informace pro rozhodování o dalším směřování. Ví, jaké cesty lidé podnikají obecně, a také ví, jak používají elektromobily.

Do budoucna se toto "špehování" bude jen a jen rozšiřovat, protože pochopení návyků uživatelů je dost důležité. Zvládnou takhle odhalit věci, které nikdy nepředpokládali a neodhalili při testování na lidech z cílové skupiny.
10. 10. 2017 21:33
Re: Teória skutočnosť
myslim si, ze navyky uzivatelu automobilu jsou dostatecne zname i bez spiclovani pomoci techto serepeticek. vetsi problem je pak otevrene pojmenovani tech navyku. napriklad kazdy vi, ze na hlavnich silnicich u nas se nejzdi devadesatkou, ale stodvacitkou (cest vyjimkam, co jedou stopadesat, hanba vyjimkam, co jedou pod devadesat ;-) ). ale pokazde kdyz policajti nekoho takto ulovi, vsechna media moralizuji. stejne tak v drtive vetsine zemi si autem teoreticky neskrtnes nad 130, ale v praxi si lide radi priplati za auta, co jedou 200+ a vyrobci jim je radi nabizeji. a tech veci je cela rada, ne jen rychlostni limity. takze velmi dobre vime, co chceme (mimo jine proto, ze vyrobci aut jsou take motoriste) a k tomu fakt vlkeho bratra nepotrebujeme. cela tahle taskarice neni primarne o bezpecnosti, natoz o pochopeni navyku uzivatelu, ale pouze o spiclovani a s tim spojene buzeraci.
11. 10. 2017 07:46
Re: Teória skutočnosť
Pochopili, sme rad jazdíš rýchlo, nerád platíš pokuty a hlavne vôbec nechápeš na čo sa dnes zber dát využíva a kde všade sa s ním stretávaš. Štát je v tomto extrémne pozadu za komerčnými firmami, ale ľudom nevadí ich sledovanie ak za to priamo nedostanú nejaký postih. Myslíš, že taky Google ti poskytuje služby zadarmo preto, že je to charitatívna organizácia?
11. 10. 2017 12:35
Re: Teória skutočnosť
evidentne jsi to nepochopil a mluv radsi za sebe a ne za ostatni.
11. 10. 2017 15:11
Re: Teória skutočnosť
Třeba i vadí, ale nemyslí na to a kolikrát si ani neumí představit, k čemu se ta data dají použít (co z toho lze vyčíst).
11. 10. 2017 15:01
Re: Teória skutočnosť
Tím jsem myslel třeba průměrnou délku jízdy. Jak zahřívají motor. Jestli třeba nastartují auto a nechají ho běžet. Jak dlouho. Jak se zabíhají motory. Vletí se studeným motorem na dálnici. Vypínají rovnou po vyšší zátěži. V případě elektromobilů, jak hluboko nechávají stav klesnout. Liší se to nějak pro auta s RExem a bez něj. Pokud mají REx, jak často ho ve skutečnosti využijí. Pro co ho využívají (skutečně jen jako zálohu, nebo ho využívají třeba pro přejezd mezi městy). Dobíjí na obou koncích. Dobíjí, i když jsou někde jen krátce. Dobíjí si plug-in hybridy. Jak často, kolik najedou mezi nabíjeními. Atd.
11. 10. 2017 15:16
Re: Teória skutočnosť
nevim, co je REx, ale o tom ostatnim jsem presvedcen, ze se na urovni statistiky a bezne praxe dobre vi. respektive detailni a konkretni individualni data tezko povedou k nejakemu obecnemu poznatku, po jehoz zapracovani bude seriovy vyrobek "lepsi". maximalne se budou vyrobci hodit jako podklad k neuznani reklamace v zakonne lhute, apod. a jelikoz zakony jsou napsany tak, aby dodrzovat nesly (proto je jich tolik a jsou tak slozite; silnicni zakon nevyjimaje), tak jenom vetsi mira sledovani a dohledu dela z jednotlivce otroka, ktery musi soupat nohama a tvarit se provinile, aby ho system nechal zit. tedy vetsi mira sledovani bude zase jen a pouze vetsi mira buzerace a nesvobody. a to opravdu nechci.
11. 10. 2017 22:02
Re: Teória skutočnosť
Range Extender. Tedy generátor na prodloužení dojezdu.

Automobilky toho dnes určitě ví hodně. Konvenční auta dělají dlouho a dlouho určitě sbírají data o jejich používání. Nic nebrání řídící jednotce si všelicos pamatovat, včetně prohřešků. Elektromobily jsou však pořád ještě nové a určitě má cenu i tenhle aspekt. Nebo znáš nějaký lepší způsob sběru dat? Nebo alespoň něco, co snese srovnání? Tady prakticky s naprostou jistotou ví. Pozorování vybrané skupiny nebo dotazníky pro stávající majitele se ani neblíží. Pokud ti nevadí cena/ rozměry/ hmotnost, tak proč to nevyužít. Pokud jde o reklamace, proč by měl výrobce nést odpovědnost za chyby uživatele?

Mohu jen spekulovat, k čemu to používají automobilky. Ale vím, k čemu podobný systém používám v jiném odvětví. A umím si představit, k čemu by se hodil v dalších aplikacích. Dá se to použít pro mnohem víc než jen sledování využití. Problémem tady je, že i jen jedno auto dokáže vygenerovat spoustu dat. A aut se prodá hodně.
12. 10. 2017 21:46
Re: Teória skutočnosť
Jemu to budeš darmo vysvetľovať. Čo sa objemu dát týka, tak kým sú auta pripojené cez GSM, tak musia byť odosielané dáta pomerne stručné. Servery ktoré s s tým poradia budú stať smiešnu sumu v porovnaní akoukoľvek chybou pri vývoji, ale tam to neskončí. Informácie o ľudoch(ich správaní) sú stále cenné a neprekvapilo by ma keby sa predávali ďalej, ospravedlní sa to znížením ceny aut a ľudia to budú akceptovať.
12. 10. 2017 22:28
Re: Teória skutočnosť
tak to je vtip vecera - levnejsi auta diky spiclovani, ten se ti povedl. >:-[]
13. 10. 2017 15:00
Re: Teória skutočnosť
ale ano, pretoze vyvoj bude kratsi a lacnejsi. Auto nie su len naklady na vyrobu.
12. 10. 2017 21:50
Re: Teória skutočnosť
... samozrejme, ze neznam "lepsi" zpusob sberu dat. ale tahle data jsou intimniho charakteru a do rukou treti osoby proste nepatri, protoze jsou zneuzitelna. pravidla (vcetne uzivani vozu v brozure od vyrobce) jsou tak komplikovana, ze pokud bys sbiral vsechna data (a kompletne je procesal), tak do roka nejenze nema nikdo ridicak (a nejdriv by o nej prisli ti, kteri se biji v prsa, ze jezdi podle predpisu) ale i reklamaci by neuznali nikomu a na nic. tohle dalekosahle presahuje cokoliv ostatniho (pozitivniho) se sberem dat spojeneho, ze se toho desim.
Co mne se týče
tak bych vozidlo vybavené tímto bonzovacím systémem považoval za neprodejné :no:
Rozbalit vlákno
2
Avatar - removed
10. 10. 2017 11:52
Re: Co mne se týče
jojo, doba ledová je doba ledová
10. 10. 2017 19:25
Re: Co mne se týče
A čo s tým spravíš? Nič, skôr , alebo neskôr to bude nacpané v každom aute :-(
Avatar - Pepa_007
10. 10. 2017 20:09
Čajíček
Řešení na snížení počtu mrtvých na silnicích?
Jednoduché:
1) Auta povinně GPS, datovou SIM, napojení na CAN BUS, telematickou jednotku, otřesová čidla, atd... .
2) Jednou za čas vozidlo odešle datovou zprávu na úřad kde budou GPS souřadnice za celou dobu od posledního hlášení.
3) Z toho se pozná: překročení rychlostních limitů, projeté zákazy vjezdu, pěší zóny, atd.
4) Úřad pošle jednou měsíčně majiteli: pokuty za přestupky, vyměřenou silniční daň.
5) V případě kontroly na STK a policií kdy bude nalezeno nějak ovlivněné/zablokované toto zařízení - automaticky zabavení vozidla.
6) V budoucnu rozšíření na snímač otisků prstů a web kamera do interieru. Snímač dechu řidiče - alkohol. A lízací plošku - drogy. Čidlo obsazenosti sedaček.
>:-[] >:-[] >:-[]
Rozbalit vlákno
4
10. 10. 2017 21:36
Re: Čajíček
... a na pokuty se zavede mesicni zalohovy pausal podobne jako na elektrinu ;-)
Avatar - Pepa_007
10. 10. 2017 22:11
Re: Čajíček
Budou se rovnou strhávat z účtu v bance.
Hotové peníze budou dávno zrušeny.

Vše proto aby nás náš stát chránil, ochraňoval, pečoval, hýčkal si své ovečky.

Tak šupky dupky, ovečky spát. Ráno musíme makat pro stát.
10. 10. 2017 22:16
Re: Čajíček
mas pravdu... ne spat, ale sr@t na to...
Avatar - speedfred
11. 10. 2017 07:44
Re: Čajíček
nechcem žiť vo svete podľa teba >:D alebo aspoň prestanem jazdiť