Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ekologie zase prohrála

Michal Fokt
Diskuze (10)
Jak si myslíte, že dopadla ve Spojených státech snaha o snížení spotřeby u osobních automobilů a trucků? Ne, nemýlíte se…

Jak si myslíte, že dopadla ve Spojených státech snaha o snížení spotřeby u osobních automobilů a trucků? Ne, nemýlíte se…

Jak jsme uvedli dříve, v USA se schylovalo ke schválení zákona o výrazné redukci spotřeby u osobních automobilů a pick-upů, proti čemuž se výrazně postavila Velká trojka General Motors, Ford a DaimlerChrysler. Lobby se zdařilo a Senát nařídil úřadu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), aby se v příštích šesti letech takovými „ošklivými“ nápady vůbec nezabýval. Těm, kterým však i přesto leží ekologie alespoň trochu na srdci, se v čele s demokratickým senátorem za Michigan Carlem Levinem podařilo prosadit alternativní plán, který dává NHTSA patnáct měsíců na vypracování nových standardů pro pick-upy a dva roky na totéž pro osobní vozy.

Co to v praxi znamená? Nulovou motivaci tamních značek (račte si všimnout, že japonské automobilky neprotestovaly…) k postupnému dobrovolnému snižování spotřeby, protože o to citelnější by pak bylo nařízené procentuální snížení. Dokonce se můžeme dočkat i jejího mírného nárůstu, aby pak bylo „kam klesat“. To ovšem pouze v případě, že jsou některé modely úspornější, než se na americké stroje sluší…

Nejhumornější na této cause je ale zdůvodnění automobilek, proč tento zákon neschválit. Výrobci totiž argumentovali tím, že to „omezí zákazníkům možnost výběru, povede ke zvýšení cen a donutí průmysl vyrábět lehčí, a méně bezpečné automobily“. Prostě bezpečí a možnost volby v americkém pojetí znamená třítunové auto s osmilitrovým motorem, polykající pětadvacet litrů na sto kilometrů. Možná by neškodilo o pár centů zdražit benzin - pak by se tím možná začal někdo zabývat.

Michal Fokt
Diskuze (10)