Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrický VW ID.4 pojede 1.836 km dlouhou Baja rally, poveze si generátor

Ondřej Mára
Diskuze (43)

Speciálně upravená elektrická zadokolka se chystá na slavný závod NORRA Mexican 1000 napříč kalifornským poloostrovem.

Na start závodu National Off-Road Racing Association (NORRA) Mexican 1000, který je však v USA známější spíše jako Baja rally (ze španělského označení Baja California pro kalifornský poloostrov) se letos postaví vůbec první produkčně vyráběný elektromobil – speciálně upravený crossover Volkswagen ID.4.

Základem závodního speciálu se stal model ID.4 1st Edition, vybavený 82 kWh baterií a elektromotorem o výkonu 201 koní, který roztáčí pouze zadní kola. Jak už je ale z oficiálních snímků patrné, vůz rozhodně nezůstal v sériovém stavu.

S ohledem na náročné podmínky závodu Mexican 1000 bylo potřeba výrazně upravit podvozek, který je vybaven speciálními tlumiči a pružinami upravenými v rallye-stylu. Vpředu jsou navíc nová dolní trubková ramena a úpravou prošlo i zavěšení zadních kol. Podvozek byl zvednut o 2 palce (cca 50,8 mm) a do podběhů se nastěhovala 18“ kola OZ Racing obutá do terénních pneumatik Yokohama Geolanders 255/70 R18, jejichž vyšší bočnice by měla pomoci k lepšímu tlumení rázu i zdvihu kol.

Video se připravuje ...

Všechny komponenty pohonného systému zůstaly původní, kvůli náročnosti terénu však podvozek nově chrání plech o tloušťce 9,5 milimetru. Technici navíc zvedli umístění chladiče, aby zajistili lepší přívod vzduchu a zlepšili nájezdové úhly vozu.

Po vzoru ostatních závodních speciálů byl interiér očesaný o všechno zbytečné. Zůstal sice původní volant s malým digitálním přístrojovým štítem a částí palubní desky, nově je však kabina vybavena závodními sedačkami, závodními pásy a samozřejmě nesmí chybět ochranná klec pro případ nehody. V zavazadelníku je pak vidět rezerva.

Ke smůle posádky, kterou bude tvořit duo Rhys Millen a Tanner Foust, zmizela z kabiny i klimatizace. Teploty na kalifornském poloostrově by se přitom měly pohybovat okolo cca 35 °C na sluníčku, takže v autě bude pořádný skleník. Ostatně i kvůli tomu byly do kabiny přidány další budíky, díky kterým bude moci posádka kontrolovat teplotu baterií.

Závod NORRA Mexican 1000 bude v letošním roce měřit 1141 mil, což je cca 1836 kilometrů. Zhruba 893 mil (cca 1437 km) přitom posádka stráví v terénu, zatímco zbytek na silnici. Tým Volkswagen si proto k nabíjení mimo civilizaci přivezl speciální generátor o výkonu 50 kW, který bude spalovat výhradně bio-paliva.

Jak ovšem automobilka dodává, kvůli restrikcím spojeným s onemocněním covid-19 bude závod probíhat v „okruzích“. Tým přitom doufá, že zvládne dokončit až 98% etap bez nabíjení. Ostatně vůz si bude během závodu sám generovat energii rekuperací při brzdění a plachtění.

Start elektrického WV ID.4 na NORRA Mexican 1000 přitom můžeme považovat také za symbolický. První ročník totiž v roce 1967 ovládl vůz Meyers Manx, který vznikl na základech Volkswagenu Beetle. Elektrický crossover ID.4 pak s ohledem na skutečnost, že se jedná o první globální elektromobil VW ID, můžeme označit za jeho přerostlého duchovního nástupce.

Ondřej Mára
Diskuze (43)

Doporučujeme

Avatar - .StenLi.
29. 4. 2021 20:19
Re: Ježiš to je pokrytectví.
Mna skor pobavilo vobec rekuperovanie pri plachteni co je nemozne :D Ale Mara je taky expert ze ma to az tak neprekvapilo..
28. 4. 2021 11:28
To nevymyslis
Jak se hezky cesky rika: “To nevymyslíš” :-!
Avatar - lamal
27. 4. 2021 18:36
Re: Dokaz prikladnej ergonomie koncernu
jj ta myslienka ma pobavila, preto som sa hned pozrel na foto interieru :D
Avatar - R32
27. 4. 2021 17:11
Re: Dokaz prikladnej ergonomie koncernu
Už vidím ako pretekár pri 150km/h v teréne si ťuká cez dotykový displej... :-[] Ja sa občas neviem trafiť na rovnej ceste...
Avatar - Jerry.Gunman
27. 4. 2021 17:01
Re: Podle nejnovějších zpráv...
Nakonec o stlačené elektřině psal už Jan Matzal, že :D
https://cs.wikipedia.org/…iki/J._M._Troska