Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobily nejsou řešením, autonomní řízení přijde do deseti let, říká Marchionne

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 3. 10. 2017
98
Generální ředitel skupiny FCA se rozpovídal o blízké budoucnosti automobilového průmyslu. Autonomním systémům věří, elektromobilům už o poznání méně.

Sergio Marchionne nedávno obdržel čestný titul v oboru průmyslového inženýrství na univerzitě v italském městě Trento. V rámci děkovné řeči se lídr společnosti FCA rozpovídal o budoucnosti automobilového průmyslu a vysvětlil přítomným studentům svůj pohled na věc.

Skupina Fiat Chrysler Automobiles již v loňském roce domluvila partnerství se společností Waymo, jež spadá pod křídla Googlu a obstarává výzkum a vývoj autonomních vozidel. V rámci kooperace byla vytvořena flotila testovacích Chryslerů Pacifica, právě v autopilotech totiž Marchionne vidí slibnou budoucnost.

„Domníváme se, že autonomní technologie se stanou nedílnou součástí průmyslu do deseti let. Pokročilé systémy budou hrát klíčovou roli v přepravě napříč celým světem,“ uvedl kontroverzní Ital a dodal, že vlajkovým nositelem těchto inovací bude v rámci skupiny pravděpodobně Maserati. Základní technologie by mohlo dostat již příští rok, třetí úroveň pak do roku 2021. S vyššími levely samořízení to podle Marchionneho bude náročnější, protože nezáleží jen na výrobcích, ale i nedostatečné infrastruktuře.

Šéf FCA dále poznamenal, že společnost pracuje na vlastních elektrických vozech, ale on sám v nich nevidí řešení pro budoucnost. Připomněl pět let starou stavbu Fiatu 500e, který Italové stavěli v Kalifornii, přičemž na každém autě tratili v přepočtu přes 400 tisíc korun. Vzhledem k této zkušenosti říká, že ještě aktivnější vstup do světa elektromobilů by byl nelogickým krokem.

Kromě starostí s budoucností jeho automobilových značek má Marchionne vrásky také ze Scuderie Ferrari, které prezidentuje. Stáji Formule 1 se v posledních měsících lepí smůla na paty a v zákulisí šampionátu se nahlas začíná spekulovat o odvolání šéfa týmu Maurizia Arrivabeneho. Sám velký Marchionne ostatně prohlásil, že personální změny jsou na pořadu dne.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Samé teorie
kdojekdo
| 7. 10. 2017
Žádný stát na světě nebude připraven ani za 10 let na to, že by mělo el. infrastrukturu připravenou na 10% aut na elektřinu. V některých okresech ČR se nyní nemohou ani stavět továrny, rozšiřovat stávající, protože tam není dostatek elektřiny.
Tak
_MT_
| 4. 10. 2017
Tak každý máme právo na názor. Je to samozřejmě jen věštění z koule; co by, kdyby. Klíčový je ten poslední odstavec. Na tom se nic nezmění. Proto tenkrát nad elektromobily zlomili hůl. Proto do nich pak nestrkali moc peněz. A bude to platit, i když se k nim vrátí. Stačí se podívat na univerzity. Budou se v první řadě zaměřovat na rozvoj toho, co znají a kde vidí praktické využití. To je naprosto přirozené.

Věřím pak, že k pokroku v jedné oblasti je kolikrát třeba pokrok v jiných. A že chemie baterií a jejich výroba je složitější problém než zlepšování a zlevňování sériové výroby z kovu (v tomhle směru jsou prostě motory primitivní - je to soustava hýbajících se kusů kovu praktických rozměrů a vývoj obnášel úpravy tvaru). Což nám umožnilo v dané době udělat větší pokroky. To asi shrnuje můj názor v této otázce.
Avatar - traveldrive
Tak
traveldrive
| 4. 10. 2017
To sa môžeme dohadovať do nekonečna, každý máme svoju pravdu.
Tak
_MT_
| 4. 10. 2017
Jak se třeba liší potřeby bojové diesel-elektrické ponorky od auta? Nepotřebují snad velkou kapacitu? Je na palubě ponorky místa nazbyt? Nepotřebují pořádný výkon? Rychlé dobíjení? Vem si, že dnes jsou ve službě bojové ponorky využívající palivových článků. Ale pro auta je to zajisté naprosto irelevantní. Chemie se typicky používají napříč aplikacemi (mívají tedy široké využití). Liší se konstrukční detaily, kontrola kvality atp.

Jedna věc je, co je tvým cílem, druhá věc je, co se ti podaří objevit. Spousta objevů se stala náhodou. Byl to vedlejší produkt jiného vývoje.

Když se tomu nikdo nevěnoval, jak se tedy přišlo na Li-ion? Skutečně za tím nestál výrobce telefonů nebo počítačů. Víš, jak dlouho trvalo, než se dostaly do výroby? Odkud se vzaly NiMH jsem už myslím napsal. Pokrok v bateriích v daném období je nic ve srovnání s pokrokem v polovodičích. Pokroky v elektronice umožnily vyrábět takové produkty, vytvořily poptávku po vhodných bateriích a dále živily ten ohromný boom. Nakonec pomohly i Li-ion, protože jsou tyhle články příliš citlivé a nebezpečné. Baterie se vyvíjí pomalu. Doma mám opravdu špičkovou Li-ion od Toshiby. Úžasná. Tak dobrou baterii většina elektromobilů nemá (několik na japonském trhu, jinak v osobních autech snad nic). Nenajdeš ji ve spotřební elektronice. A pracovali na ni koncem 90. let. Dodnes snový článek. To ilustruje tu rychlost, tedy pomalost.

Ano, vývoj baterií nebyl tak dramatický. Ale ne proto, že by se nenašlo upotřebení pro lepší baterie nebo že bychom na ně dlabali. Je to prostě těžší problém. A je velký rozdíl mezi tím, co jsme schopni vyrobit a co jsme ochotni zaplatit.

Napsal jsem, že ho bylo snazší rozvíjet. Minulý čas. Tehdy, když to baterie projely. Tedy v první polovině 20. století. Dnes jsou to sofistikované stroje. Automobilky do toho klidně strkají miliardy euro, protože jim to ty miliardy vydělává.

Proč bych si protiřečil. Většina produktů se totiž nepohybuje na technologické špičce. Ale to neznamená, že nesledují a nevyvíjí. Z historie je vidět, že mezi původním objevem a praktickou aplikací kolikrát uběhly desítky let. A jsou projekty, kde peníze jsou a snaží se vymáčknout veškerý možný pokrok. Sem kolikrát spadá armáda. Vem si třeba F1 nebo závody prototypů. Nebo kolik nám toho dal vesmírný program. Tam jsou peníze a nějakou koncovou cenu pro zákazníka nebo marži řešit nemusí. Zaplatí se to z veřejných peněz, sponzorských darů atp.

Ani nástup elektromobilů na tomhle nic nezmění. Firmy budou pořád spíš koukat na to, na čem dokáží vydělat. Peníze se tedy budou v první řadě sypat tam, kde si myslí, že jsou blízko praktické aplikaci. Prvotní vývoj zůstane pořád v pozadí.
Avatar - traveldrive
Tak
traveldrive
| 4. 10. 2017
Bez elektromobilov postával vývoj relevantných batérií. Proste také neboli treba. Príchod notebookov a smartfónov takisto naštartoval globálny vývoj v určitých konkrétnych oblastiach.
Je rozdiel, keď sa o niečo snaží jedna alebo pár firiem (spomenutý Detroit Electric a nemecké rakety), a keď vývoj prebieha globálne - čo je prípad trebárs automobilov a ich spaľovacích motorov. Napriek tomu, že vývoj batérií úplne nespal, voči pokroku spaľovacích motorov to bolo len zrnko piesku.

"Důvod relativně pomalého vývoje nebyl ten, že by nebyla poptávka. Dlouho jsme prostě lepší chemie neznali." - tu by som sa s Tebou asi hádal. Lepšiu chémiu sme nepoznali, lebo sa o to prakticky nikto nezaujímal a nerobil v tejto oblasti dostatočný výskum. Dôkazom je fakt, aký enormný skok spravili baterky do noťasov a telefónov za posledných 15 rokov. Spravili obrovský pokrok v elektrických parametroch, bezpečnosti, eliminácii rozmerov a neposlednom rade výrobných nákladoch. Pretože sa rozbehol intenzívny vývoj na globálnej úrovni. Keby to robila jedna firma, ktorá navyše nie je nikým a ničím hnaná dopredu, tiež to bude trvať desiatky rokov.

"Jak je dnes spalovací motor sofistikovaný, v principu je jednoduchý. Bylo snadnější ho rozvíjet." - tiež nemáš celkom pravdu. Rozhodne je ťažšia práca vyvíjať spaľovacie motory, prevodovky a všetky periférie, ako rádovo jednoduchšie elektrické systémy. Ale nebol dôvod - ropy bolo všade dosť a sľubovala nemalé zisky. Tak ako píšeš: "Komerční sféra však moc nestrká peníze tam, kde nevidí perspektivu (že se jim peníze v dohledné době vrátí)." Trošičku si v tomto protirečíš.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku