Emise CO2 v ČR jsou u nových aut pod evropským průměrem
Analýza R. L. Polk se zabývá 28 automobilovými trhy – zahrnuje všechny členské státy EU s výjimkou Kypru, Norska a Švýcarska. Celkový průměr emisí CO2 u nových aut za rok 2007 je 159 g/km, což je o téměř 1,2 % méně než před rokem.
Nejlepších výsledků dosáhly jihoevropské země – Portugalsko se 144 g/km, Itálie a Francie se 148 respektive 149 g/km. Česká republika je mezi 28 sledovanými zeměmi na osmém místě. Český průměr 154 g/km překonaly kromě prvních tří pouze Slovensko (149 g/km), Malta a Rumunsko (obě 153 g/km).
Sousední Německo je se 169 g/km nad celoevropským průměrem, všechny tři pobaltské státy, Finsko, Švédsko a Švýcarsko přesahují 175 g/km. V případě Lotyšska je průměr 184 g/km, ve Finsku jsou emise nových aut vysoké i navzdory tomu, že je na ně při prodeji uvalena speciální „zelená“ daň. Navzdory tomu, že se nabídka nových automobilů v jednotlivých zemích liší jen minimálně, pohybují se sledované země v relativně širokém rozpětí 40 g/km.
Celoevropským trendem je snižování spotřeby paliva a tím souvisejících emisí CO2 u nových aut. Průměrně to bylo o 1,2 %, avšak ve Švédsku došlo k poklesu o 3,5 % a v Norsku dokonce o 8,5 %. Důvodem zřejmě je častější využíváni bioetanolu, který se vyznačuje nižšími emisemi. Pouze v šesti zemích emise CO2 vzrostly, mezi nimi vede Česká republika s nárůstem o 0,7 %.
V současné době evropské emisní normy množství produkovaného CO2 nijak neomezují. Nařízení 1999/94/EC pouze výrobcům přikazuje uvádět v materiálech údaje o spotřebě a emisích CO2.
Dohodě sdružení ACEA, ve které si výrobci sami stanovili pro rok 2008 cíl 140 g/km, se však podle výsledků analýzy agentury Polk přibližuje jen několik zemí. Hodnota 120 g/km navržená před rokem Evropskou komisí pak zůstává zatím vzdálenou metou.
Uváděné průměry jsou váženým průměrem kombinované spotřeby paliva u vozů prodaných na konkrétním trhu. Výrobci mohou tento průměr ovlivnit pouze nepřímo tím, že nabídnou vozy s nižší spotřebou. Pokud však jejich zákazníci nebudou takové modely kupovat, nebo jejich podíl bude velmi malý, ovlivní reálně vážený průměr značky pouze zanedbatelným způsobem. Výše uvedené národní průměry zohledňují do značné míry také nákupní chování zákazníků na automobilových trzích EU.