Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Emise CO2 v ČR jsou u nových aut pod evropským průměrem

Diskuze (15)
V roce 2007 klesl v Evropě průměr emisí CO2 u nových aut poprvé pod hranici 160 g/km, Česká republika je dokonce pod touto průměrnou hodnotou. Vyplývá to ze studie agentury R. L. Polk.

Analýza R. L. Polk se zabývá 28 automobilovými trhy – zahrnuje všechny členské státy EU s výjimkou Kypru, Norska a Švýcarska. Celkový průměr emisí CO2 u nových aut za rok 2007 je 159 g/km, což je o téměř 1,2 % méně než před rokem.

Nejlepších výsledků dosáhly jihoevropské země – Portugalsko se 144 g/km, Itálie a Francie se 148 respektive 149 g/km. Česká republika je mezi 28 sledovanými zeměmi na osmém místě. Český průměr 154 g/km překonaly kromě prvních tří pouze Slovensko (149 g/km), Malta a Rumunsko (obě 153 g/km).

Sousední Německo je se 169 g/km nad celoevropským průměrem, všechny tři pobaltské státy, Finsko, Švédsko a Švýcarsko přesahují 175 g/km. V případě Lotyšska je průměr 184 g/km, ve Finsku jsou emise nových aut vysoké i navzdory tomu, že je na ně při prodeji uvalena speciální „zelená“ daň. Navzdory tomu, že se nabídka nových automobilů v jednotlivých zemích liší jen minimálně, pohybují se sledované země v relativně širokém rozpětí 40 g/km.

Celoevropským trendem je snižování spotřeby paliva a tím souvisejících emisí CO2 u nových aut. Průměrně to bylo o 1,2 %, avšak ve Švédsku došlo k poklesu o 3,5 % a v Norsku dokonce o 8,5 %. Důvodem zřejmě je častější využíváni bioetanolu, který se vyznačuje nižšími emisemi. Pouze v šesti zemích emise CO2 vzrostly, mezi nimi vede Česká republika s nárůstem o 0,7 %.

V současné době evropské emisní normy množství produkovaného CO2 nijak neomezují. Nařízení 1999/94/EC pouze výrobcům přikazuje uvádět v materiálech údaje o spotřebě a emisích CO2.

Dohodě sdružení ACEA, ve které si výrobci sami stanovili pro rok 2008 cíl 140 g/km, se však podle výsledků analýzy agentury Polk přibližuje jen několik zemí. Hodnota 120 g/km navržená před rokem Evropskou komisí pak zůstává zatím vzdálenou metou.

Uváděné průměry jsou váženým průměrem kombinované spotřeby paliva u vozů prodaných na konkrétním trhu. Výrobci mohou tento průměr ovlivnit pouze nepřímo tím, že nabídnou vozy s nižší spotřebou. Pokud však jejich zákazníci nebudou takové modely kupovat, nebo jejich podíl bude velmi malý, ovlivní reálně vážený průměr značky pouze zanedbatelným způsobem. Výše uvedené národní průměry zohledňují do značné míry také nákupní chování zákazníků na automobilových trzích EU.

Diskuze (15)
Avatar - Blue Sun
20. 3. 2008 07:36
Re: čím to asi je?
Možná záleží na oblasti, já byl v obou případech více ve vnitrozemí, kde není taková hustota osídlení. Hodně jsem potkával Toyoty Prius, to bije do očí. A pak to, co jsem viděl... vždycky s pořádnou hrazdou vpředu a dvojicí mohutných světel.
Avatar - Dinar
19. 3. 2008 10:01
Re: čím to asi je?
Máš pravdu. ;-)
Avatar - Dinar
19. 3. 2008 10:00
Re: čím to asi je?
Jo, to zní logicky. ;-)
Avatar - Blue Sun
19. 3. 2008 09:11
Re: čím to asi je?
Švédi dost často vlastní mohutná kombi (z vlastní zkušenosti) a tam malé motory prostě nejsou. Celá infrastruktura a rozložení osídlení severských zemí jsou úplně jiné, než to, co známe u nás. Větší vzdálenosti velkých měst, mnohem méně těch malých a dost velké množství porůznu roztroušených osad o čtyřech, pěti domech (farmách či různých usedlostech). Z dvou týdnů na severu (Norsko, Švédsko) jsem vypozoroval, že přibližně každé druhé auto je velké kombi (Volvo V70, V70XC, Mondeo, Saab 9-5, ale také dost Octavií, minimum japonských). Pak už to není tak nepochopitelné.
Avatar - Dinar
19. 3. 2008 09:05
Re: čím to asi je?
Souhlas, v tom kontextu je celkem jasně vidět i obliba menších aut s menšími motory na jihu Evropy, z druhého konce určitě nepřekvapí umístění Švýcarska, ale celkem mě zaujalo, že Švédsko tolik jede na silných motorizacích.