Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Enyaq RS obléká závodní kombinézu. Testuje karoserii ze lnu a jeden úplně zbytečný prvek

Škoda Enyaq RS Race
Škoda Enyaq RS Race
Škoda Enyaq RS Race
Škoda Enyaq RS Race
72 Fotogalerie
Mario Rychtera

Designová studie Enyaq RS Race přináší nejen ostřejší tvary, ale i nové technologie, aerodynamiku a závodní výbavu. Svět rallye už není jen o spalovacích motorech. 

Škoda žije motorsportem, který stojí za vznikem novodobé rodiny výkonných vozů RS. Za uplynulých 25 let, kdy z linky sjela první generace Octavie RS, se tento svět dramaticky změnil. Ještě více to dokládá srovnání původní Škody 130 RS s moderní Fabií Rally2. Nyní automobilka ukazuje, že svět rallye není jen o řvoucích motorech a ránách z výfuku, ale potichu do něj vstupuje i elektromobilita.

Trend potvrdil Opel, který v tomto světě už nějakou dobu působí s elektrickou Corsou-e Rally a nyní přidal studii založenou na modelu Frontera. Nově se tímto segmentem zabývá také Škoda, prostřednictvím konceptu Enyaq RS Race, inspirovaného úspěchy a technikou zmíněné Fabie RS Rally2.

Projekt započal v roce 2023 a v říjnu následujícího roku se světu ukázal hotový vůz. Očividně se jednalo pouze o evoluční mezistupeň, protože po osmi měsících je tu jeho vylepšené provedení. Ne náhodou přichází krátce po premiéře nového Enyaqu Coupé RS, který přijal nový designový směr Modern Solid.

Ve srovnání se sériovým vozem vyniká studie anabolickou funkční karoserií, která se po instalaci bodykitu rozšířila o 70 mm vpředu a 116 mm vzadu. Díky závodnímu stavitelnému podvozku (tuhost, odskok, komprese) se sportovními pružinami sedí o 70 mm níže. Řízení testuje nový posilovač se softwarově nastavitelnou účinností. Dvoumotorová pohonná soustava poskytuje sériových 250 kW a využívá dvojici samosvorných diferenciálů. Dále se inženýři rozhodli vůz zrychlit výraznou redukcí hmotnosti o 316 kg.

Tohoto výsledku bylo dosaženo demontáží veškerých přebytečných prvků, a už tak lehké karbonové díly nahradily udržitelné komponenty obsahující lněné vlákno (technologie PowerRibs šetří 80 % CO₂ ve srovnání s uhlíkovým kompozitem). Hmotnostně vycházejí lépe a aktuálně je tento materiál testován v rallyeové Fabii Rally2. U Enyaqu RS Race jej zvenčí najdeme na náraznících, blatnících, střeše a zadním spoileru.

V interiéru tvoří výplně dveří, přístrojový štít a opěrky nohou. Sestavu doplňují polykarbonátová okna ve dveřích a víku kufru. Baterii chrání podvozkové ližiny. Pohonný systém je nově chlazen přívodem vzduchu zespodu.

Jednotlivé panely aerodynamického paketu jsou zhotoveny ručně na míru tak, aby generovaly optimální míru přítlaku. Skelet vozu vyztužuje bezpečnostní rám, který zároveň chrání posádku. Ze světa motorsportu si studie dále vypůjčila náporový přívod vzduchu do kabiny, závodní sedadla se šestibodovými pásy, bezpečnostní výplně dveří a automatický hasicí systém. Ze závodní Fabie je také volant, infotainment má specifické naladění a důležitým prvkem je i dlouhá páka hydraulické ruční brzdy.

Když jsme u zpomalování, Enyaq RS Race využívá závodní karbon-keramickou soustavu s desetipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovou sestavou vzadu. Tuto nádheru můžeme obdivovat skrze 20palcová kola. Třešničkou, možná trochu zbytečnou, je audiosystém Havas s digitálním zesilovačem, který napodobuje zvuk závodního auta při rychlostech nad 30 km/h. Je podle vás tento prvek opravdu nutný?

Video placeholder
Škoda Enyaq RS Race na polygonu v Hradci Králové • Zdroj: Škoda

Zdroj: Škoda Auto