Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Essen Motor Show: Co přivezly automobilky ?

Ondřej Láník
Diskuze (2)
Opravdových premiér bylo v Essenu jako šafránu. Stánky automobilek se však od těch běžných autosalonových lišily. Každý výrobce se v Essenu chtěl blýsknout sportovní úpravou nebo úspěchy v různých motoristických disciplínách.

Sériové automobily vystavuje Audi, Citroën, Ford, Chrysler, Jeep, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Subaru, Smart, Škoda, Toyota a Volkswagen. Přehlídka to není rozhodně kompletní, z německých značek chybělo především BMW, italské automobilky jakoby oficiálně v Essenu neexistovaly.

Opel Vectra OPC

Největší a nejzajímavější německou novinkou výstavy je studie Opel Vectra OPC. Opel reaguje na vlnu silných dieselů ve sportovních variantách produkčních modelů neobvyklým čtyřválcem biturbo s dvoustupňovým přeplňováním. Nový motor 1.9 CDTI Ecotec se brzy objeví v nabídce Opelu ve variantě o výkonu 110 kW, ale ve Vectře OPC bije mnohem silnější srdce. Dvoustupňové přeplňování (maximální tlak 3 bary) je klíčovým faktorem k vysokému měrnému výkonu 82 kW/l. Opel dokonce srovnává tuto hodnotu s atmosférickým motorem V12 6.0 z Ferrari Enzo, který má specifický výkon 80,8 kW/l.

Chuť do života a „tah na branku“ mají být silnou stránkou Vectry OPC. Více než 400 Nm točivého momentu jsou k mání mezi 1400 a 3500 ot./min. Maximální výkon 156 kW urychlí Vectru OPC z klidu na 100 km/h za 6,5 s a maximální rychlost je pro diesel až neobvykle vysoko-na 250 km/h totiž zasahuje omezovač.

Spotřeba zůstává tam, kde ji všichni majitelé dieselu rádi vidí. V kombinovaném standardním cyklu je třeba, dle výrobce, dolít 6 litrů nafty každých 100 kilometrů, což je hodnota srovnatelná s dnešním běžným dieselem. Emise splňují normu Euro 4, zatím však bez filtru pevných částic.

Vectra OPC se v Essenu představila v Ardénské modři a náležitě oděna do sportovního. Celek vkusně dotváří 19 palcová kola s pneumatikami o rozměru 235/30. Automobilka oznámila, že se plánuje malosériová výroba.

Honda S2000 a Stream

Dvě evropské premiéry přivezla do Essenu Honda. Kabriolet roku 1999-Honda S2000 je pro rok 2004 lehce modernizována. Jedinečný dvoulitrový čtyřválec pod přední kapotou vyhrál letos po čtvrté za sebou v anketě Engine of the Year v kategorii 1.8-2.0 l. Maximální rychlost 241 km/h, zrychlení na stovku za 6,2 s.

Druhou novinkou u Hondy je facelift velkoprostorového Streamu, který dostal výrazně přepracovanou čelní masku s futuristickým výrazem.

Volkswagen Touareg-Dakar

Další světovou premiérou byl speciál Volkswagenu, se kterým se automobilka vydá v lednu 2004 opět do africké pouště. Na start Dakaru se postaví dva upravené modely Race-Touareg – s jedním pojede tovární pilotka Jutta Kleinschmidtová (vítězka Rally Dakar 2001) s podporou Fabrizie Ponsové, druhý vůz povedou Bruno Saby (vítěz Rally Dakar 1993) a Matthew Stevenson.

Mitsubishi Lancer WRC 2004

Světovou výstavní premiéru si v Essenu odbylo také nové WRC Mitsubishi Lancer, se kterým Mitsubishi Motors Motor Sports vyrazí již v lednu 2004 na Ralley Monte-Carlo, do dalšího ročníku Mistrovství světa. První rok bude pro nový Lancer WRC přípravou na útok na nejvyšší pozice mezi WRC, který má přijít v následujících letech. 6000 nový dílů a důsledný přístup k aerodynamice vozu odlišují nové WRC od letošních soutěžních Mitsubishi.

Zpočátku má být vše tak jednoduché jak to jen jde, to je pravidlo, které použili u Mitsubishi na počátku cesty za úspěchem-manuální 5stupňová převodovka Ricardo, pouze mechanické diferenciály. Sofistikovanější hnací ústrojí (sekvenční převodovka, elektronika pro rozdělení sil na kola) není v první fázi prioritou-technici i jezdci postupují od jednoduššího ke složitějšími jako ve škole.

První ročník pojede celý jen jedna stálá posádka Gilles Panizzi/Herve Panizzi, ve druhém voze se budou střídat tři dvojice.

Ondřej Láník
Diskuze (2)