EU možná přehodnotí limity CO2 pro automobilky
Právě od roku 2015 mají být průměrné flotilové emise CO2 do 130 g/km, jinak budou automobilky čelit finančním sankcím ze strany EU.
Podle německého deníků Die Welt předložili Antonio Tajani, komisař EU pro průmysl, a Sergio Marchionne, který je současné šéfem koncernu Fiat i prezidentem sdružení evropských automobilek ACEA, zprávu doporučující změny ve způsobu měření emisí.
Podle této zprávy by se nemělo jednat pouze o měření emisí CO2 z výfuků nových automobilů a následné pokutovaní automobilek v případě, že jejich flotilové emise CO2 překročí stanovenou hodnotu. Nový systém měření má být pružnější a měl by být brán ohled i na infrastukturu, chování řidičů a další faktory ovlivňující množství emisí škodlivých plynů.
Za návrhem na jisté zmírnění postoje EU k průměrným emisím CO2 osobních automobilů stojí údajně i současná situace evropských automobilek. Ty mají díky snaze o dosažení co nejnižších emisí CO2 a splnění požadavků EU vysoké náklady na vývoj nových automobilů a ty se pak promítají do konečné ceny vozů.
Automobilky se v rámci udržení své konkurenceschopnosti uchylují k neustálému snižování svých marží na nová vozidla a ve výsledku i přes vyšší prodejní čísla vydělávají na nových vozech méně než dříve.
Na vypracování dokumentu, podle nějž by měla EU zmírnit svůj postoj k průměrným emisím osobních automobilů, se podíleli členové skupiny CARS 21, jimiž jsou ministři z členských zemí EU, evropští komisaři, manažeři automobilek a zástupci odborů.