Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2017: Porsche Cayenne – Pět hvězd se zaváháním v ochraně dětí

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (13)
Porsche Cayenne je teprve druhým zástupcem své značky, který absolvoval testy organizace Euro NCAP. Ty dokazují, že toto SUV nabízí vysoký standard bezpečnosti.

Porsche Cayenne se sice koncem letošního léta představilo ve své třetí generaci, ale testů organizace Euro NCAP se účastnilo poprvé. Dosaženými výsledky pak s výjimkou kategorií ochrany dětských cestujících a asistenčních systémů překonává model Macan, který byl v roce 2014 historicky prvním zástupcem značky Porsche v testech Euro NCAP.

Předmětem testu bylo Porsche Cayenne Diesel s pětidvéřovou karoserií a pohotovostní hmotností 2169 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční i hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.

Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a rovněž aktivní kapotou motoru.

Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Porsche Junior Plus Seat ISOFIT a pro desetileté dítě sedačka Osann/Nania Dream.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou nebo dostatečnou ochranu všech kritických částí těl řidiče i spolujezdce. Porsche Cayenne prokázalo, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

crashtest porsche euroncap novemodely video crashtest porsche euroncap novemodely video

Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těl figurín řidiče a spolujezdce dobrá s výjimkou jejich hrudníků, u nichž byla vyhodnocena jako dostatečná u řidiče a mezní u spolujezdce na zadním sedadle.

Při bočním nárazovém testu byla ochrana kritických částí těla řidiče dobrá a Porsche Cayenne získalo maximální počet bodů.

V náročnějším testu s bočním nárazem na sloup byla ochrana hrudníku řidiče vyhodnocena jako dostatečná a u ostatních částí jeho těla dobrá.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá dobrá ochrana krční páteře.

Standardně dodávaný systém automatického nouzového brzdění při testování v nízkých rychlostech typických pro městský provoz dokázal vždy zabránit srážce.

Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
Test Čelní - deformace Čelní - celá šíře Boční Whiplash AEB city Celkem
Jednotky body body body body body body %
Ochrana dospělých 7,2 7,5 16 2,6 3 36,2 95%

Ochrana dětí

Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla u figuríny desetiletého dítěte vyhodnocena ochrana hlavy jako dobrá a hrudníku jako dostatečná, ale v případě krku byla hodnocena jako špatná. Pro figurínu šestiletého dítěte byla uvedena ochrana hlavy dobrá, hrudníku mezní a krku dostatečná.

Při bočním nárazovém testu byla ochrana všech kritických části těl figurín šestiletého i desetiletého dítěte dobrá.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.

Na sedadla modelu Caynne lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.

Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí
Test Čelní náraz Boční náraz Bezpečnostní výbava Upevnění Celkem
Jednotky body body body body body %
Ochrana dětí 12,6 8 7 12 39,6 80%

Ochrana chodců

Porsche Cayenne je vybaveno aktivní kapotou, ta se v případě, že senzory v nárazníku detekují kontakt s chodcem, zvedne, aby zvětšila prostor mezi svým povrchem a motorem a zabránila tak kontaktu hlavy chodce s motorem. Systém prokazatelně funguje v široké škále situací a pro chodce různých tělesných typů. Výsledky testu byly téměř vždy dobré nebo dostatečné a to i v oblasti A sloupků karoserie.

Přední nárazník poskytoval při srážce nohám chodců dobrou ochranu v celé své šířce a získal maximální počet bodů.

K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že byla v celé šířce vozu špatná.

Systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců při všech zkušebních scénářích v různých rychlostech zabránil kolizi nebo zmírnil její následky.

Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců
Test Hlava Pánev Nohy AEB Celkem
Jednotky body body body body body %
Ochrana chodců 19,2 0 6 5,6 30,8 73%

Asistenční systémy

Porsche Cayenne je standardně vybaveno systémem připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech. Standardem je i nastavitelný omezovač rychlosti, který řidiče upozorňuje na místní rychlostní omezení.

Systém automatického nouzového brzdění v testech provedených při dálničních rychlostech zabránil kolizím nebo výrazně přispěl ke zmírnění jejich následků.

Systém sledování jízdního pruhu je k dispozici pouze v rámci příplatkové výbavy a proto nebyl zahrnut do hodnocení.

Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy
- Omezovač rychl. Připomínač pásů Jízdní pruhy AEB Interurban Celkem
- body body body body body %
Asistenční systémy 1,8 3 0 2,8 7,6 62%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Porsche Cayenne dosáhlo v testech Euro NCAP dobrých výsledků ve všech kategoriích. Nejlépe si velké SUV vedlo v ochraně dospělých cestujících.

V kategorii ochrany dětských cestujících ztrácel tento model body při čelním nárazu. V případě chodců představuje největší problém ochrana pánve při srážce. V kategorii asistenčních systémů pak hodnocení snižuje sledování jízdních pruhů, které není součástí standardní výbavy.

Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků
Kategorie 1 2 3 4 Celkem
Název Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asist. syst. Vážený průměr
Jednotky body % body % body % body % %
Výsledky 36 95% 39,6 80% 31 73% 7,6 62% 81%
Počet hvězd *****

Jak se hodnotí v roce 2017?

Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017)
2017 Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asistenční systémy
Pro ***** 80% 75% 60% 50%
Pro **** 70% 60% 50% 40%
Pro *** 60% 30% 40% 25%
Pro ** 50% 25% 30% 15%
Pro * 40% 15% 20% 10%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (13)
4. 12. 2017 09:14
Re: Smutný
Nějak nepamatuju, kdy naposledy koncernový auto nedostalo 5 hvězd, takže bych neřekl, že koncern zrovna v tomhle ohledu nějak zaostává.

Nekoncernový by se mi Líbil Focus ST nebo ještě líp TypeR ;-)
4. 12. 2017 08:57
Re: Smutný
No mohlo, ale 5 hvězd má, bezpečný je dostatečně. Víc bych neřešil.
3. 12. 2017 15:20
Re: Smutný
Hvezdicky postradaji smysl, ale vysledky jednotlivejch casti uz ne. Je zajimavy videt, jak by mohl dopadnout celni/ bocni naraz v dane rychlosti.

Avatar - Hammunasakra
3. 12. 2017 10:27
Re: Smutný
No právě dražší koncernový auta v tomhle maličko zaostávaj naposled sme to probírali myslim u Q5 = nevim proč to tak je = ty jo? Možná prostě jen šetřej?

Neni to tragedie = i když za ty prachy vlastně trochu jo ;-)

Nojo nemůže mít každej platformu jako nová Impreza = třeba by sis jí kvůli tomu dokonce koupil. Ne to asi ne :-)

Koncernovwou bych si koupil 911 = tam eště vliv koncernovejch praktik a jeho vytříbená sdílená technika nezasáhla = co nekoncernovwýho ty? ;-)
Avatar - Hammunasakra
3. 12. 2017 10:25
Re: Smutný
Většinu bezpochyby ne = ale Cayenne by měl za ty prachy bejt lepší = to je celý