Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropská komise udělila výrobcům autoskel pokutu 1,3 miliardy eur

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 12. 11. 2008 • 11:08
20
Evropská komise dnes udělila výrobcům skel do automobilů pokutu 1,38 miliardy eur (asi 35 miliard korun) za kartel. Jde vůbec o největší finanční sankci v historii Evropské unie.

Pokutu dostanou firmy Pilkington, Soliver, Asahi a Saint-Gobain; dvě poslední jmenované působí i v Česku. Firmy spolupracovaly a domlouvaly se na cenách od roku 1998 do roku 2003.

"Tyto společnosti pět let podváděly automobilový průmysl a jeho zákazníky na trhu, který měl v posledním roce působení kartelu hodnotu dvou miliard eur. Celková pokuta je vysoká vzhledem k závažnosti případu a předchozím prohřeškům společnosti Saint-Gobain," řekla novinářům komisařka pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesová.

Právě francouzský koncern Saint-Gobain, který vlastní mj. závody v Litomyšli, Hodonicích, Moravském Krumlově a Hradci Králové, zaplatí nejvyšší pokutu. Evropská komise po firmě chce téměř 900 milionů eur (téměř 23 miliard korun), což je největší pokuta, jakou dosud udělila jedné firmě.

Saint-Gobain považuje motiv rozhodnutí komise za neznámý a hodlá se proti němu odvolat k prvoinstančnímu soudu v Lucemburku, sdělila ČTK v Paříži mluvčí koncernu Maya Segondová. Částka firmě připadá přehnaná a neúměrná, protože představuje zhruba 95 procent jejího ročního rozpočtu a rovná se jejímu čistému zisku za několik desítek let. Odvolací procedura může trvat několik let.

"Komise udělila vysoké pokuty, protože nemůže a nebude tolerovat takové nezákonné jednání. Vedení a akcionáři společností, které poškozují spotřebitele a evropský průmysl tím, že organizují kartely, musejí dostat tvrdou lekci - pokud podvádíte, dostanete vysokou pokutu," podotkla Kroesová.

Čtyři společnosti se podle komise na řadě jednání na letištích a v hotelech v několika evropských městech a během dalších nezákonných kontaktů domlouvaly na cenách, podílech na trhu a rozdělovaly si zákazníky. Kontrolovaly přitom v Evropě 90 procent skel využívaných v nových autech a při výměnách originálních skel ve starých autech. Komise kartel začala vyšetřovat poté, co ji na něj někdo anonymně upozornil.

V případě Saint-Gobainu komise pokutu vzhledem k podobným předchozím proviněním firmy zvýšila o 60 procent. Francouzská firma již například loni dostala pokutu 133,9 milionu eur za účast na kartelu výrobců plochých skel pro okna, dveře či zrcadla. Japonské Asahi ji naopak o 50 procent snížila, protože s ní firma při vyšetřování spolupracovala. Evropské antimonopolní zákony v takovém případě mírnější postup umožňují.

Evropská komise obecně trestá kartely vysokými pokutami. Loni v únoru tak například pěti firmám za kartel při výrobě výtahů udělila pokutu 992 milionů eur. V roce 2001 pak zase osm evropských a japonských výrobců vitamínů za kartelové dohody pokutovala 790,5 milionu eur.

Výše pokut pro výrobce autoskel za kartel [euro]
SpolečnostPokutaÚleva z pokuty za spolupráci
Saint-Gobain (Francie)896.000.000-
Asahi/AGC Flat Glass (Japonsko)113.500.000113.500.000
Pilkington (Británie)370.000.000-
Soliver (Belgie)4.396.000-
Celkem1.383.896.000-

Související články

14. 11. 2008 00:23
Re: ještě že mi to je úplně fuk
ja myslím že tahle ryba smrdí celá od hlavy. Přece skupiny dílů, jmenovitě minimálně nárazníky, blatníky a světla se dělají tak jak se dělají kvůli dohodě pojišťovna-výrobce. Protože to není stejné odvětví, tak se na to nekouká jako kartel, ale vážně si myslíš, že světlo z plastu stoji 3-5 tisíc? A že když je prasklý sklíčko musí se vyměnit celá jednotka?
14. 11. 2008 00:20
Re: to je fakt k zblití
no právě nijak, ale se všemi kartely nakladat stejně = nechat byt. Myslím že to je v mikroekonomii pro ZŠ že mít kartelovou dohodu je jedna věc, ale dodržovat ji je druhá. A že všichni účastnící dohody paranoicky podezírají ostatní z jejího nedodržování a sami ji přestanou dodržovat. (to je zase z teorie her pro pubescenty) :-!
13. 11. 2008 11:35
Re: ještě že mi to je úplně fuk
A to pojisteni plati kdo? Nebo si snad myslis, kdyby cena auta a nahradnich dilu byla nizsi, tak by rocni pojisteni stalo tolik, kolik stoji?
Avatar - Barrichello
13. 11. 2008 10:10
ještě že mi to je úplně fuk
kolik stálo vokno Pilkington, který ji měnili. Cvakala to pojištovna :-) Mě nestálo ani korunu a ještě sem dostal dárek.
Avatar - Pierro
13. 11. 2008 08:28
Re: to je fakt k zblití
na to se musíš zeptat našeho malého génia z Nitry... >:D
Články odjinud