Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Exagon Furtive-eGT: Elektrokupé a la francais

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Elektrická Tesla nezůstane na poli sportovních elektromobilů sama. Velkým automobilovým koncernům chce konkurovat taky francouzská společnost Exagon Motors.

Sen o sportovním automobilu na elektřinu, který by se vyrovnal vozům s konvenčním pohonem, sní nejedna konstrukční kancelář. Ve Francii se rozhodli myšlenky naplnit a uvést takový elektromobil do výroby.

Francouzská společnost Exagon Engineering si pro domácí autosalon připravila premiéru své nové divize Exagon Motors a jejího prvního projektu. Tím je elektřinou poháněné sportovní kupé Furtive-eGT.

Exagon Engineering není na poli elektřinou poháněných automobilů žádným nováčkem. Tato společnost stojí za vývojem a výrobou závodních vozů pro Trophée Andros Electrique. Nyní se chce prostřednictvím své nové divize Exagon Motors pustit do výroby vozidel schválených pro běžný provoz.

První výsledkem vývoje je Exagon Furtive-eGT. Sportovní 2+2 místné kupé je poháněno dvojicí elektromotorů Siemens s celkovým výkonem 250 kW (340 k) při pracovním napětí 700 V. Výkonové maximum je k dispozici mezi 5.000 a 10.000 min-1 , maximální točivý moment 480 Nm je dostupný mezi 0 a 4800 min-1. Samotné motory patří podle výrobce k tomu nejlepšímu, co dnes lze v branži pořídit. Jejich hmotnost činí pouze 52 kg, automobil váží 1600 kg.

Hnací řetězec obsahuje diferenciál se zvýšenou svorností a třístupňovou převodovku s řazením páčkami pod volantem.

Karoserie s vnějšími rozměry 4465 x 1910 x 1330 mm a rozvorem 2780 mm je vyrobena z oceli, hliníkových slitin a karbonu. Uvnitř mají najít místo 2+2 cestující.

Lithiové akumulátory SAFT VL4 mají kapacitu 50 kWh, pracovní napětí 700 V, jsou konstruovány na 3.000 nabíjecích cyklů a mají mít životnost 10 let. Dojezd pouze za využití energie z akumulátorů závisí na aktuálním využití dynamického potenciálu automobilu. Při konstantní rychlosti 50 km/h však činí přes 400 km, v 90 km/h 288 km a ve 130 km/h stále velmi nadprůměrných 197 km.

Francouzské kupé může být kromě elektromotorů vybaveno i motorem s vnitřním spalováním. Ten má funkci generátoru elektrické energie. Dojezd se díky němu může prodloužit až na více než 800 km. Palivová nádrž má objem 25 l. Akumulátory bude možné dobíjet z běžné sítě.

Exagon Furtive-eGT má z 0 na 100 km/h akcelerovat za 3,5 s. Maximální rychlost činí 287 km/h, ale u sériového provedení bude omezena na 250 km/h.

Příští rok v létě proběhnou první zkušební jízdy pro novináře. Sériová výroba se má rozběhnout v závěru roku 2012 a produkce nemá přesáhnout 100 vozů ročně.

Ondřej Láník
Diskuze (0)