Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari si nechalo patentovat nový dvanáctiválec. Má být úspornější

David Bureš
Diskuze (3)

V Maranellu sice chystají kombinaci spalovacích motorů s elektromotorem, vidlicového dvanáctiválce se však vzdát nehodlají.

Stále přísnější emisní normy musejí řešit i výrobci supersportů, byť pro ně jsou méně přísné kvůli jejich nízké výrobě. Přesto na snížení emisí a spotřeby svých aut pracují také u Porsche, Lamborghini nebo Ferrari. Právě maranellská automobilka si pro tento důvod nechala patentovat nový dvanáctiválcový motor.

Ferrari hledá cesty, jak snížit spotřebu a emise dvanáctiválcového motoru, aniž by byl ohrožen jeho výkon, přičemž řešení vidí ve využití dvojího druhu spalování paliva. Patentovaný agregát tak má vstřikovat malé množství benzinu těsně před jiskřením zapalovací svíčky. Předčasná distribuce zápalné směsi zvýší průtok vzduchu spalovací komorou, čímž vytvoří teplejší směs vzduchu a benzinu.

„Katalytický systém se díky tomu při startování motoru velmi rychle zahřeje a emise, zvláště významné v této fázi, mohou být sníženy,“ vysvětluje toto řešení automobilka v dokumentech k registrovanému patentu.

Pro tyto potřeby nově patentovaný agregát dostal speciální předkomoru umístěnou nad středem hlavní spalovací komory, přičemž obě z nich mají vlastní zapalovací svíčku.

Za normální jízdy se část směsi vzduchu a benzinu zapaluje v předkomoře, což má vést k rychlejšímu spalování, s nízkým rizikem detonace. Naopak při startování a za nízké zátěži motor pracuje se vstřikováním spojeným s jiskrou, díky čemuž se rychleji zahřeje katalyzátor redukující škodliviny.

V tuto chvíli není jasné, v jakém modelu a kdy by Ferrari mohlo tuto techniku užít poprvé. Nejstarším dvanáctiválcovým modelem v nabídce je nicméně GTC4Lusso, představené v roce 2016, a tak se nabízí jeho využití v nástupci tohoto shooting braku. A nezapomeňme ani na chystané SUV Purosangue, jehož platforma rovněž umožní zástavbu V12, byť tolikaválcový motor v tomto modelu Ferrari zatím nepotvrdilo.

Patent tento týden zveřejněný americkým úřadem pro patenty a ochranné známky dokazuje, že se Ferrari nehodlá vzdát svého dvanáctiválcového motoru. Podobně je tomu tak u konkurenčního Lamborghini, jehož vedení dvanáctiválec považuje za klíčový prvek své vlajkové lodi. V Sant‘ Agatě tak bojují proti údajným plánům svého majitele, VW Group, nahradit dvanáctiválec osmiválcem. Každopádně je jasné, že nástupce Aventadoru svůj spalovací agregát doplní o elektromotor, bude to totiž plug-in hybrid. Tato kombinace má údajně znamenat, že se příští generace dvanáctiválce bude moci zmenšit, aniž by došlo ke snížení výkonu, – dnešní 6,5litrový z Aventadoru by tak mohl nahradit čtyřlitrový.

David Bureš
Diskuze (3)

Doporučujeme